Gå til innhold

Er jeg den eneste som er fed up av alle skyte-spillene?


Maefteda

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg er ikke akkurat lei FPS sjangeren, men er enig i at det kanskje kommer altfor mange slike spill i sjangeren, og at mange av de er veldig dårlige!

 

Blant alle spill som man kan karakterisere som klassikere, finner man ofte mange first-person skytespill. Og mange av disse er fantastisk gode. Bl.a. Halo, Half-Life 2, COD4, Metroid Prime osv...

 

De spillene jeg personlig ser mest frem mot, er noe annet en bare FPS-spill. Det kan dere se av signaturen min, som kanskje viser at jeg ser mer frem mot spill som er litt mer "åpne" og annerledes enn bare rene skyte-spill! Killzone 2 er vel det eneste first-person skytespillet som jeg virkelig ser frem mot, men kan selsagt bli skuffet av det til slutt.

Lenke til kommentar

Tror mye av grunnen er at FPS er enklest å lage, du ser jo ingen våger å prøver noe nytt. Hva med Melee slåssing ? Hva med kastekniver ? Hva med klatring oppover veggen osv ? R6: Vegas var vel noe av det første som våget å prøve noe nytt med cover systemet, det var genialt kombinert med fps view.

 

Virker som når spill er så dominert av sponsorerer og penger at utviklere ikke får tid til å eksperimentere med nytt gameplay, så de kjøper lisens til en eksisterende spillmotor og gidder ikke å gjøre noe mer utav det.

Lenke til kommentar

Personlig har jeg ikke noe imot skytespill i det første hvis de er så gode som Gears of war og Call of duty, Call of duty siden det har en ekstrem bra singleplayer, og Gears of War for sitt unike "cover system" som de har perfeksjonert.

 

Men resten som f.eks. Halo, Killzone, blablalblaba. Det blir bare "rehash" av gamle spill, OHFUCKNO VERDEN BLIR INNVADERT SKYT ALT DU SER AAAAAAAAAAAAAAAH.

 

Hater nintendo mer en skytespill, siden rehash er det eneste de gjør.

 

Her er en graf fra Gamesradar angående hvilke sjangre som ble vist på E3:

GenreBAR--article_image.jpg

 

Synes ikke det ser så verst ut, jeg.

 

Det er fordi de fleste selskap putter sine spill under action/adventure uansett om det er FPS eller ikke.

 

 

ps, sorry for double post.

Endret av TronDoZY
Lenke til kommentar

Ble lei av FPS etter CS 1.6 og CoD2, etter det syntes jeg ligsom det ikke var noe mere... alt var brukt opp, føltes ikke ut som noe nytt.

 

Er heller ikke noe fan av online spill eller egentlig jeg da, som kan ha noe med at jeg ikke liker FPS'er siden de fleste er nå til dags er lagd for online.

Lenke til kommentar

Skytespill har det vel alltid vært mengder av, helt fra Space Invaders til idag. De fleste spill inneholder vel skyting på ett eller annet vis.

 

Løsningen er enkel: Hvis du ikke liker skytespill så lar du vær å spille dem!

 

Det finnes da mengder av andre typer spill på next-gen konsoller. Har du en X360 så har du f.eks tilgang til mange jRPG spill; Blue Dragon, Lost Odyssey, Enternal Sonata og kommende spill som Infinite Undiscovery, Star Ocean 4, Last Remnant og Tales of Vesperia. Fable 2, Too Human, Ninja Gaiden 2, Naruto, Oblivion, DMC4, Assasins Creed, Condemned 1 & 2 og Dead Rising er jo eksempler på andre spill der skyting ikke er hovedaktiviteten. Sportspill og bilspill finnes det jo også store mengder av.

 

Jeg liker tradisjonelle skytespill som Gears og CoD, men det finnes jo mange skytespill som har mye variasjon som f.eks Bioshock, Mass Effect, Uncharted og MGS4.

 

Det burde ikke være noe problem å få nok spill selv om man har gått lei FPS sjangeren.

 

De som lager gode skytespill idag er utviklere som har spesialisert seg på sjangeren og er veldig gode på det. Jeg tror ingen ville vært tjent med at de plutselig ble tvunget av utgivere til å lage andre type spill. Hvis Epic, Infinity Ward eller ID plutselig skulle lage jRPG spill tror jeg ville ha vært en katastrofe.

Endret av Norse360
Lenke til kommentar

Selv har jeg ikke så mye til overs for generiske skytespill, men har da selvsagt ingenting imot at det blir solgt en del av dem.

Problemet oppstår vel bare når markedet til slutt blir mettet.

De samme to-tre spillene blir bare lagd om igjen gang på gang for tiden.

Og jeg har sett en god del tråder hvor folk veier spill opp mot hverandre fordi de bare har råd til å kjøpe et. Så det er tydelig at ikke alle har så mye penger som spillutviklere og utgivere tror.

Kanskje ser det ut som om et hvert generisk skytespill selger, men vi må ikke glemme alle de som går nedenom og hjem.

Selskap A lagde generisk skytespill 3450, og gikk konkurs.

Selskap B lagde en Wow-klone som ikke slo an og måtte ta med seg hatten og gå.

 

Det blir ikke noe godt spillmarked når alle kreative ideer blir druknet med henvisninger til salgstallene til Halo 3 med streng beskjed om at en kopi av dette er det eneste som vil selge.

Kanskje FPS fans synes dette er topp nå, men før eller siden vil også de gå lei av å spille det samme spillet om og om igjen.

Selv elsker jeg JRPGer, men er ganske glad for at ikke enhver generisk JRPG kommer til Europa. Synes de fleste som kommer hit er verdt å spille, men er fullt klar over at de nok kommer mye søppel fra denne sjangeren til Japan og USA.

WRPGer er den eneste sjangeren jeg synes har litt god variasjon selv om ikke alle spillene er gode. Dessverre begynner de også bevege seg mot FPS sjangeren, noe jeg synes er trist.

Ellers kommer det selvsagt ut en del kreative spill, men disse er som regel myntet på de som egentlig ikke spiller.

 

Jeg får også nevne at det nærmeste jeg kommer skytespill er Uncharted og MGS4 så jeg skal ikke si noe negativt om skytespill i seg selv siden jeg ikke har spilt så mye av det.

Jeg klarer bare ikke helt å venne meg til førstepersonsperspektiv med crosshair midt på skjermen. Jeg er vel bare en melee person og jeg liker definitivt tredjeperson/isometrisk best.

Andre har motsatt syn og jeg er glad for at de har noe å spille. Jeg er bare litt bekymret over hvor lite variasjon det blir til slutt.

Endret av Nether
Lenke til kommentar

2008 and 2009 is the years of the fighters! (SoulCalibur4,SSBB,Street Fighter4,Tekken6,MKvsDC og mange andre mindre kjente slåssspill) :D

 

FPS fungerer ikke for meg lenger, har Halo 3 og CoD4 and thats all i need! Mirrors Edge osv. kommer jeg seff til å skaffe ettersom slike spill bringer noe nytt til bordet.

Endret av FedoraHelper
Lenke til kommentar

Får å si det sånn, så blir jeg ikke sånn kjempe-opphisset av å høre om en FPS-annonsering. "Oi... et helt nytt FPS-spill... kult.". Blr ikke sånn helt i hundre av det. ( Men om de hadde annonsert at Infinity Wards skulle lage CoD5 istedetfor Treyarch, hadde det nok blitt litt jubling :D).

 

Men, når det kommer et helt nytt, nyskapende, spennende spill, hvor man ikke skal gjøre akkurat det samme hver eneste gang (som i FPS), da blir jeg nok begeistret. I FPS er det "Enemy - shoot, enemy - shoot, ally - don't shoot, HELE tiden. Alltid det samme. I spill som f.eks (første jeg kom på) rollespill, så kan man faktisk ha litt frihet, gå litt hvor man vil, ikke være stengt inne hele tiden, og hvert spill i sjanger handler alltid om noe annet (selv om de fleste har ganske mange like elementer).

 

Konklusjon: FPS er vel og bra, men litt variasjon hadde ikke skadet.

Lenke til kommentar

Jeg vil ikke akkurat si jeg er lei av alle FPS/AA spillene, men jeg savner virkelig flere strategispill som ikke handler om krigføring. De som er dype nok for et eldre publikum, og i tillegg ikke er overdådig tungvindt, tror jeg at jeg kan telle på en hånd. Om vi ser bort ifra SimCity(4), Sims(2) og Football Manager, begynner markedet virkelig å bli tørt.

Lenke til kommentar

Må si meg enig i førsteposten. FPS-spill er som oftest kun artig en liten stund, og ikke engang da er det virkelig "verdt det". Man kan ta storspill som for eksempel Gears of War, som jeg ble lei etter 1 uke, eller Halo 3, som jeg solgte etter jeg hadde spilt det i 3 uker. Kan også ta Battlefield: Bad Company, som jeg ble fed up av etter å bare ha spilt demoen. Kan også si at Call of Duty 4 så holdt demoen for meg. Rett og slett fordi jeg har sett det før. Er ikke så imponerende med den flotte grafikken i disse spillene, når man gjør nesten det samme i alle.

Lenke til kommentar

Jeg syns de kan komme mer med skytespill a la Gradius og R Type. De er utrolig morsomme og ikke minst utfordrende.

 

Angående FPS er jeg veldig lei dem selv om jeg faktisk spilte mest av dem da jeg var fjortissjente. Og det var sikkert all den spillinga som gjorde meg lei sjangeren. Men jeg skjønner tankegangen hvorfor FPS kan være gøy; ingenting er bedre for en spinkel fjortissgutt enn å føle seg litt macho når han skal være en stor fyr som Marcus Fenix, og skyter med gunnere som man neppe ville greid å løfte engang i virkeligheten. Eller hva? :p Litt sånn kunstig testo-boost :p

 

Litt som dette: kitty.jpg

 

Men sånn litt seriøst: Selv om jeg misliker FPS men sitter i styret i et spillselskap så ville jeg også satset på FPS fordi markedsundersøkelser og salgsstatistikk burde si noe om behovet og dermed hvor pengene ligger.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...