Gå til innhold

Historiens mektigste mann


€uropa

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kanskje noen av de første kongene som hersket i midt-østen, det var jo der sivilisasjonen startet (antageligvis) så de har jo ikke noen som kunne utfordre dem, og plasseringen midt mellom europa, asia og afrika var jo ideel for å få tilført varer og luksus fra andre deler av verden.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

det må ha vert diverse romerske keisere, fordi selvom mange andre har erobret mye større riker en de har, så hadde jo de et ordntlig styresystem og kontrol. og på den tiden var det jo på en måte middelhavet som tellte.

 

men ellers så var jo alexander det rikeste menneske som har levd og eide det største ommeråde. england har jo bare hatt kolonier og ikke noe mere mektige en presidenten i amerika i dag, som ikke kan bestemme så mye selv

Endret av Gjest
Lenke til kommentar

det mongosle riket var ikke sentralisert nok for at en man skal kunne sies å være væredens mektigse,

 

når ordet mektigste nevner, tenker jeg da på enkelt personer som vil kunne utøve makt over flest mulige mennesker, med minst mulige motsettinger fra andre, altås vil feks. en diktator i et rike som er sentralisert, så han/hun kan gjøre som hun vil og det vil skje.

 

det mongolske rike var føydalt, der Khanene måtte fordele makten mellom andre krigs herrer,

 

det britiske riket var det størte med flest folk under seg, men statsministeret måtte altid svare for seg i parlameneter, han kunne ikke beholdre døden til en han ikke likte, da england hadde et godt beskyttet rettsaparat.

 

viss mektigste bare går ut på å kunne drepe så mange som mulig, ville jo alle ledere av land med atom våpen kvalifisere

Lenke til kommentar

romerske keisere kunne nok påvirke flest mennesker enklest mulig, men det hadde jo kommet an på i hvilken grad de gjorde det. om de gjorde noe altfor drastisk ville de sikkert ha blitt myrdet

Lenke til kommentar

Profeter og religiøse frontfigurer som Mohammed og Jesus, i alle fall i den tiden de visstnok levde. Deres "handlinger" (er ikke helt religiøst overbevist, så ta det med en klype salt) har formet hele folkeslag den dag i dag, så i fortiden hadde de nok ubeskrivelig makt over fremtiden.

 

Makt er et allsidig begrep, men regnes som evnen til å påvirke eller endre, så dette er min mening om saken.

Lenke til kommentar

Djenghis Khan kanskje? Eller hadde han for lite makt innenfor riket? Det mongolske riket var jo verdenshistoriens største under ham.

 

Edit:

Hvordan skrives navnet på fyren egentlig? :p

 

Edit2:

Og der tok jeg meg tid til å lese i tråden, og ser hva folk mener om dette forslaget :laugh:

Endret av Karlson
Lenke til kommentar

Som jeg nevnte tidligere, Alexandet the Great aka. Aleksander den Store var verdens mektigste mann, men her mener vi ikke penger, men hvor mye av verden som lå under hans makt/rike. Ingen annen i verden har noensinne erobret så mye som denne mannen har gjort. og lagt det under seg.

Lenke til kommentar
Som jeg nevnte tidligere, Alexandet the Great aka. Aleksander den Store var verdens mektigste mann, men her mener vi ikke penger, men hvor mye av verden som lå under hans makt/rike. Ingen annen i verden har noensinne erobret så mye som denne mannen har gjort. og lagt det under seg.

 

Tror Djengis Khan erobret og underla mer enn Alexander

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...