Gå til innhold

60 megapiksler!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg ble litt overrasket da jeg leste Reichmanns kommentar på det med arbeidsflyt- han nevnte 350mb per bilde, det høres i såfall ut som TIF, og ikke RAW?

 

RAW-filene fra MamiyaZD (22MP) jeg har tatt er på 35MB (14bit)- Ved tiff skal de bli rundt 120MB, så det kan vel stemme ganske bra overens. Skal vi da se frem til ca 100MB raw filer fra dette Phase One bakstykket??

 

Jeg synes jo 12MB RAW filer er slitsomt nok for arbeidsflyten, hahaha.

Lenke til kommentar

Wow. Tenk om de kunne laget en 6 megapixel-sensor for Olympus. En fourthirds-sensor er på 225 mm2, mens Phase One sin sensor er på 2200 mm2.

 

Vel - med maks ISO på 400 er det kanskje ikke så akuelt allikevel ;)

 

Edit: Two orders of magnitude correction.

Endret av jpsalvesen
Lenke til kommentar
Jeg er veldig spent på nettopp dette med objektivene. For all del, Mamiya 645 AF objektivene er flotte- jeg har dog bare prøvd dem med 22 og 30MP bakstykke. Det blir spennende å se hvordan de klarer 60MP!

 

Med litt flaks får vi se bilder tatt med Schneider eller Zeiss 645 optikk.

Det burde ikke være noe problem. Phase One kan bruke både på Contax og Hasselblad så vidt jeg vet, og du får dem sikkert til Rollei også. Disse bakstykkene er stort sett kompatible med det mest vanlige av moderne mellomformatkameraer.

 

Men er Zeiss og Schneider noe bedre enn Mamiya? På noen områder vil jeg hevde, men ikke på oppløsning og skarphet. På det rent målbare er Mamiya helt i toppen, men så har vi det med måten å tegne på. Og det er nesten på smak man kan velge MF-merke.

Lenke til kommentar

Jeg hadde byttet en testikkel mot et Hasselblad-bakstykke med 6x6-sensor. Hadde ikke trengt å ha all verdens oppløsning - si 20 mp eller så - så lenge det var så og si støyfritt, tegnet godt i skyggene, og taklet lange eksponeringer. Pokker heller, det kunne til og med klart seg uten Bayer-filter!

Lenke til kommentar

PM:

 

For all del, jeg sier ikke at Mamiya er utklasset på noen måte- Skarpheten er jo enorm. Mamiya 645AF 45mm f2.8 og 150mm f3.5 viste seg å være noen praktobjektiver på siste jobb, og erfaringen fra mine fra Mamiya 6 og 7 er jo ikke noe dårligere.

 

Men altså- Når vi er i mellomformatland er det liksom ikke lengre snakk om gode eller dårlige objektiver, som du selv antyder. Jeg har jo selv antydet flere ganger at jeg kunne solgt unna en hel del, for å få lagt mine klamme fingre på en Contax med Zeissobjektivene. For de er nå engang i en helt spesiell liga når det gjelder oppløsning, tegning og med en deilig optisk signatur.

 

Schneider har jeg stort sett bare kikket på resultater fra storformat, men så noen råbilder tatt med et Sinar Hy6 og Schneideroptikk- oh man oh man- da kan man virkelig tilgi at Hy6 er det styggeste kamera noensinne laget.

 

Aetius:

Dette med 6x6 digital mellomformat gjør jo hr Reichmann seg noen tanker om i slutten på den artikkelen- Synd om hans spådommer holder mål, for pokker så fint det kvadratiske formatet er. og ja, jeg synes 20ish MP er enn nok- Datamaskinen eksploderer nesten hver gang jeg tar opp Lightroom med de råfilene fra ZD'en

Lenke til kommentar
Dette med 6x6 digital mellomformat gjør jo hr Reichmann seg noen tanker om i slutten på den artikkelen- Synd om hans spådommer holder mål, for pokker så fint det kvadratiske formatet er. og ja, jeg synes 20ish MP er enn nok- Datamaskinen eksploderer nesten hver gang jeg tar opp Lightroom med de råfilene fra ZD'en

 

Ja, jeg har fremdeles et nydelig Hasselblad 203FE med tre snadderobjektiver etc liggende i en bag på loftet. Hadde vært snadder å kunne bruke det digitalt med digitalt kvadratisk format.

Lenke til kommentar

Det er lov å håpe. Men aller helst kunne jeg tenkt meg en digital versjon av Fujis nye foldekamera. Det hadde vært artig, det. Med sentrallukker, hvis det er teknisk mulig. Er veldig glad i sentrallukker i mellomformat. Et halvt kilo speil og lukker som slamrer opp og ned skaper lett rystelser.

 

Mamiya 7 II er forresten verdens beste kamera i følge Ken Rockwell.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...