Gå til innhold

Q9450 + 1TB 7200 + 4GB + 9800GTX + Vista Ultimate 64 + BenQ 22" < 15000Kr


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg lurer på om oppsettet under er en god deal for 15.000 kroner. Pc'en skal som oftest brukes til surfing, filmer, musikk og skriving, men mange ganger skal den også brukes til skoleprosjekter. Når jeg skal undersøke et emne og finne fram materiale til presentasjon, hender det ofte at jeg har både Opera og Firefox åpent der hver av dem har 40+ faner åpne (fordi jeg klikker fanatisk på alle lenker som er relevante). Ti eller flere av de fanene inneholder flash animasjoner og applets. Det eneste jeg egentlig forventer av pc'en er at den kan håndtere en slik situasjon knirkefritt, selv når antiviruset i bakgrunnen setter i gang en full skann. Det hender også at jeg har lyst til å ha det litt moro, og da ønsker jeg at spill som HalfLife 2, Portal etc. skal fungere. Ellers er jeg webmaster, slik at det hadde vært bra om program som Photoshop kunne brukes uten at den virket treg.

 

Windows Vista er ikke mitt favoritt OS, sånn at jeg kunne tenke meg å benytte XP gjennom Dual Boot, men er usikker på om dette oppsettet kan fungere med XP. Har hørt at nyere pc'er ikke alltid har XP drivere. Litt bekymret er jeg også for at Vistaen er 64 bit. Det har jeg lest at skaper masse trøbbel. Kommer dette til å være et problem i mitt bruksområde?

 

Denne pc'en kommer til å ligge i stua, og ikke mer enn 6-7 meter unna der hvor familien sover. Derfor ønsker jeg at pc'en skal være noe støysvak.

 

Overklokking er ikke min ting, slik at det ikke er noe krav at CPUet eller andre deler skal håndtere dette.

 

Bare for kicks konfigurerte jeg den med et sett Logitech Z-5500, da jeg er en sucker for bass.

 

Nå håper jeg at jeg har gitt nok opplysninger. Alle råd, forslag og tips mottas med takk!

 

Hovedkort:

MSI P6NGM-FIH, nForce-630i+GF7150, m-ATX , Socket-775, DDR2, HDMI, Firew

 

Prosessor/CPU:

INTEL Q9450 C2 QUAD 4 X 2.66GHz 12MB 1333MHZ

 

Optisk enhet:

LITE-ON DVD+R/ RW/ DL IDE BULK BLACK +20X8X -20X6X

 

Harddisk:

Hitachi Deskstar 1TB(2x500GB) SATA2 16MB 7200RPM

 

Ram:

CORSAIR TWIN2X 6400C5DHX DDR2, 4096MB Kit w/two CL5 2GB Dimm

 

Skjermkort:

Geforce 9800GTX 512MB GDDR3 PCI-E DUAL-DVI HDTV

 

Kabinett:

APLUS -188AF

 

Operativsystem:

Windows Vista Ultimate Norsk 64 DVD

 

Strømforsyning:

CHIEFTEC 560W

 

Høyttalere:

LOGITECH Z-5500 5 1 SPEAKER SYSTEM

 

Tastatur og mus:Logitech optisk mus og tastatur

 

Skjerm:

BENQ FP222Wa/ LCD Silver & Black 5ms 22"

 

Kortleser/Minnepinne:

Multikortleser 3.5" USB2 sort CF I/II,SM,MMC/SD,MS,xD, KINGSTON 2GB USB 2.0 minnepinne

 

Programvare:

Windows Vista Premium, Nero brenneprogram, Avast! virusprogram, OpenOffice

 

Lydkort:

High Definition integrert 8 kanals med jack sensing

 

Nettverk: Gigabit lan (1000Mb/s)

 

Garanti: 2 år (se vilkår)

 

Takk på forhånd!

 

Nadeem

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Herlig PC, kanskje litt overkill for det bruket du skisserer. Et par punkt:

 

- ATI 4850 og 4870 gir bedre ytelse / pris ratio for tiden. Siden du ikke skal spille noe krevende er kanskje ikke dette relevant.

 

- Til det bruket du skisserer, vil jeg absolutt anbefalt å gå opp til 24' skjerm.

Lenke til kommentar

Nadeem bhai!

 

Hvorfor har du valgt et nforce kort? Bedre å gå for et p45 kort, eller p35 om du vil ha noe billigere, som også er bra. Jeg har sett meg ut Asus p5Q til min maskin som skal kjøpes veldig snart.

 

Og ja, som fille nevner, velg et Radeon HD 4850 eller 4870 skjermkort, top of the line kort, som utrolig nok er billige. Ikke bli lurt av prisen! Hehe

 

Vet ikke hvordan kabinett du har valgt, men Antec sitt performance one p182 er ganske støysvakt.

 

Og igjen som fille nevner, bruk litt penger på en fin og stor skjerm, 24" er vanlig nå, fra ca. 2000kr, og spar heller litt på skjermkort, kanskje cpu, kanskje noe annet som du kan kjøpe en måned senere på neste lønning? Som f.eks. høyttalerne eller no?

 

Jaja, jeg er ny på dette sjøl, så andre får gjerne spe på.

Lenke til kommentar

Har et lignende oppsett somm deg (se "min maskinvare" i signaturen). Og det ENESTE jeg har å utsette på er at 64bits os ikke er for noobs hvis man skal kjøre media center eller er fanatisk på windows media player ( ikke noe problem egentlig, man må bare være kapabel til å lete fram 64bits codecs.

 

At ting er "overkill" er bare tull. Regner med at du satser på å beholde maskinen en stund? Jeg har i alle fall ikke angret et sekund på at jeg skikkelig tok i når jeg først satsa.

 

Kan godt rippe 2 dvd'er, komprimere et album til flac, spille et spill, ha opera med 30-40-50 faner oppe m.m samtidig uten at jeg ser antydning til at cpu svetter. Satte også opp samme pc som jeg har til min mor (heftig pc-bruker-mor); bare med mindre skjermkort og en 15K RPM SASdisk, og det ble jo helt villt :).

 

Med tanke på prisen, så vil jeg ikke annse det som et direkte røverkjøp, men en grei pris. Men for all del. Ikke gå for nvidia chipset. Gå for x48 m/DDR2 hvis du vil ha mest for pengene (Asus Rampage formula?)

 

Folk kan si hva de vil, men med en slik rigg så er det hovedsaklig disken som er flaskehalsen uansett. Så ville lagt i den del i en ordentlig systemdisk. En raptor mener jeg er et _minimumskrav_. Har du mulighet, kjøp velociraptor, eller slik som jeg gjorde til sjøla, seagate 15krpm sasdisk og kontroller :). Men DET kan bli det JEG kaller overkill for din del.

 

edit: og til visse andre: Seriøst... Celeron? Come on. Hjelper ikke at de nyeste modellene er dobbeltkjerne når de har cache som en pentium 3.

Endret av JKJK
Lenke til kommentar
edit: og til visse andre: Seriøst... Celeron? Come on. Hjelper ikke at de nyeste modellene er dobbeltkjerne når de har cache som en pentium 3.

Jeg trodde ytelse var alt som telte?

 

hehehhehe..... morsomt. Men joda, men hvis poenget er mest ytelse for pengene hvis man driter i multitasking, så kan jeg kanskje ha et såpass åpent sinn at jeg kan finne på å se på et par tester for å bli overbevist.

 

Men når man kommer til multitiasking....

Og når alt kommer til alt så mener jeg fortsatt at celeron er for barnefamilier på uføretrygd. Jeg er bare ikke enig..... over hodet.

 

Kjøpte just en intel pentium dualcore for noen få hundrelapper til filserveren, og da vurderte jeg seriøst celeron. Men dæken jeg er glad jeg dreit i det. For win 2008 server er tungt nok likevell, men yter NICE, så god match der.

 

0g... han skal jo kjøre vista... nei dæven, NÅ er jeg uenig nå.

Endret av JKJK
Lenke til kommentar

Hei Filla, Bhai theGreatest, Lobfredd og JKJK,

 

Først, dere er veldig flinke til å hjelpe til! Jeg har ingen erfaring med å sette sammen pc'er, sånn at deres poster har vært veldig nyttige!

 

I og med at den konfigurasjonen jeg spurte dere om selges i en nettbutikk, og de endringene dere foreslår ikke kan endres på, har jeg satt opp en handlevogn med deres tips i bakhodet.

 

Jeg forstår at mitt bruksområde ikke er det mest krevende, men jeg kjøper ny PC omtrent hvert femte år. Derfor ønsker jeg en PC som er mest mulig fremtidsrettet når jeg først kjøper PC. Den gode nyheten er at den nye konfigurasjonen koster noen hundrelapper mindre, men jeg vet ikke om jeg har fått med meg alle delene som trengs, eller om delene er kompatible med hverandre. Hvis dere kunne hjelpe meg her, så hadde det vært flott.

 

Her er lenken til handlevognen: https://prisguiden.no/vis_handlevog...waggon_id=77561

 

Ser fram til deres vurderinger!

 

Mvh,

 

Nadeem

Lenke til kommentar
så ut til og passe, men jeg hadde byttet ut HK hadde jeg vært deg til Abit IP35 PRO istede!

https://prisguiden.no/product.php?productId=74567

 

det er bedre og MYE billigere!

 

Jeg hadde også valgt Q6600 istede for Q9300 da jeg syntes den er bedre og den er litt billigere!

 

Hei Lobfredd,

 

Takk for at du tok deg en titt. Når det gjelder hovedkort, så trenger jeg et som støtter SCSI, for det skal visst være nødvendig for å kunne kjøre Seagate Cheetah. Vet du om det hovedkortet du anbefaler støtter dette? Og vil det støtte DDR3 når jeg en gang i fremtiden velger å gå over til den teknologien? Hvorfor vil du anbefale Abit IP35 PRO over Asus P5E64 WS Evolution?

 

Når det gjelder Q6600, så har jeg bare hørt bra om denne, men bruker ikke denne 65nm teknologi, mens Q9300 bruker 45nm? Jeg skal ha lest at det skal lønne seg både ytelsesmessig og varmemessig å velge 45nm. I tillegg skal jo Intel kutte ut prisene 20. Juli.

 

Hva gjør jeg forresten med kjøling? Trenger jeg en vifte til dette oppsettet?

 

Med vennlig hilsen,

 

Nadeem

 

ps. Noen ganger hender at strømmen går, finnes det "batterier" for stasjonære slik at pc'en ikke avsluttes?

Endret av nadeem
Lenke til kommentar
så ut til og passe, men jeg hadde byttet ut HK hadde jeg vært deg til Abit IP35 PRO istede!

https://prisguiden.no/product.php?productId=74567

 

det er bedre og MYE billigere!

 

Jeg hadde også valgt Q6600 istede for Q9300 da jeg syntes den er bedre og den er litt billigere!

 

Hei Lobfredd,

 

Takk for at du tok deg en titt. Når det gjelder hovedkort, så trenger jeg et som støtter SCSI, for det skal visst være nødvendig for å kunne kjøre Seagate Cheetah. Vet du om det hovedkortet du anbefaler støtter dette? Og vil det støtte DDR3 når jeg en gang i fremtiden velger å gå over til den teknologien? Hvorfor vil du anbefale Abit IP35 PRO over Asus P5E64 WS Evolution?

 

Når det gjelder Q6600, så har jeg bare hørt bra om denne, men bruker ikke denne 65nm teknologi, mens Q9300 bruker 45nm? Jeg skal ha lest at det skal lønne seg både ytelsesmessig og varmemessig å velge 45nm. I tillegg skal jo Intel kutte ut prisene 20. Juli.

 

Hva gjør jeg forresten med kjøling? Trenger jeg en vifte til dette oppsettet?

 

Med vennlig hilsen,

 

Nadeem

 

ps. Noen ganger hender at strømmen går, finnes det "batterier" for stasjonære slik at pc'en ikke avsluttes?

 

 

 

 

Du merker ikke noen ting mellom 65 og 45nm om du ikke skal klokka!

Og selv om man skal klokke er Q6600 bedre valg Pga multipiler!

 

 

Googla sånn kjappt fram og fant ut at abit støtter SCSI! (er ikke helt sikker pga googla bare sånn kjempe fort=

Lenke til kommentar
så ut til og passe, men jeg hadde byttet ut HK hadde jeg vært deg til Abit IP35 PRO istede!

https://prisguiden.no/product.php?productId=74567

 

det er bedre og MYE billigere!

 

Jeg hadde også valgt Q6600 istede for Q9300 da jeg syntes den er bedre og den er litt billigere!

 

Hei Lobfredd,

 

Takk for at du tok deg en titt. Når det gjelder hovedkort, så trenger jeg et som støtter SCSI, for det skal visst være nødvendig for å kunne kjøre Seagate Cheetah. Vet du om det hovedkortet du anbefaler støtter dette? Og vil det støtte DDR3 når jeg en gang i fremtiden velger å gå over til den teknologien? Hvorfor vil du anbefale Abit IP35 PRO over Asus P5E64 WS Evolution?

 

Når det gjelder Q6600, så har jeg bare hørt bra om denne, men bruker ikke denne 65nm teknologi, mens Q9300 bruker 45nm? Jeg skal ha lest at det skal lønne seg både ytelsesmessig og varmemessig å velge 45nm. I tillegg skal jo Intel kutte ut prisene 20. Juli.

 

Hva gjør jeg forresten med kjøling? Trenger jeg en vifte til dette oppsettet?

 

Med vennlig hilsen,

 

Nadeem

 

ps. Noen ganger hender at strømmen går, finnes det "batterier" for stasjonære slik at pc'en ikke avsluttes?

 

 

 

 

Holder på å skaffe meg et nødbatteri! Det sette mellom pcn og strømkontakten og kan kjøre en normal pc rundt 60min på batterikraft etter at strømmen er gått!

 

 

Ellers ville jeg heller gå for 9800gtx enn 4850(70) med tanke på lyd!, har hørt at den varmer mye vis man ikke skrur opp viften til 30-40% hastighet, og alt over 35 kan sammenlignes med en jumobjet ;)

Endret av Masterfifty
Lenke til kommentar

Hei,

 

@ Lobfredd:

 

Abit støtter ikke SCSI sier http://www.afterdawn.com/hardware/product_...2/abit_ip35_pro. Da må jeg kanskje kjøpe en kontroller for SCSI? Har du noen anbefalinger? Vil https://prisguiden.no/product.php?productId=22365 duge?

 

Ifølge http://www.xbitlabs.com/articles/cpu/displ...00_4.html#sect0 er Q9300 litt bedre enn Q6600. Jeg har ingen planer om å overklokke, men jeg har lagt til en OCZ Vendetta vifte om jeg en dag kjeder meg forferdelig og blir nysjerrig på overklokking. Om Q9450 går ned noen hundrelapper i pris, vurderer jeg faktisk denne.

 

@ Masterfifty

 

Har du noen lenker om 9800GTX kontra HD 4850? I denne tråden sier de det motsatte som deg: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=976396

 

Holder på å skaffe meg et nødbatteri! Det sette mellom pcn og strømkontakten og kan kjøre en normal pc rundt 60min på batterikraft etter at strømmen er gått!

 

Hvor skaffer du dette fra? Hva heter denne modellen?

 

Med vennlig hilsen,

 

Nadeem

Lenke til kommentar
Du merker ikke noen ting mellom 65 og 45nm om du ikke skal klokka!

 

neeeiii... ingen verdens ting....bortsett fra ALL VARMEN :roll:

 

Trådstarter: skal du ha en skikkelig disk (les 15krpm), så drit i tradisjonell scsi. Gå for SAS. Paralell scsi er "avleggs", og en SAS kontroller kan også tilbkoles vanlige SATA disker (men du kan ikke koble sas disker på en satakontroller).

 

Her er kontrolleren jeg kjøpte til sjøla:

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=343499

 

...og systemdisken:

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=350541

 

Husk at du må opprette et jbod array mot den ene disken for å få installert windows på den. Men dette kan jeg hjelpe deg med hvis det i det heletatt blir et problem.

 

Men du MÅ jo ikke ha SAS disk. Du kan godt kjøpe en WD Velociraptor, så sparer du penger på kontroller også. 15krpm sasdisk eller SSD disk koster mye mye penger, og SSD disker vil få en opptur teknologisk og en nedtur i pris fremover, så per dags dato er det ikke verd det så fremt du ikke har særintresser. Da kan du heller oppgradere til en sputt SSD disk om et år eller 2.

 

Ang. skjermkort er det mye smak og behag, men de nye ati/amd kortene har jo fått mye skryt. Jeg vil anbefale et VIFTELØST skjermkort hvis du ikke spiller veldig mye.

 

Jeg ville gått for et x38/x48 chipset. Som sagt... Asus Rampage Formula. Siden du ikke skal kjøpe pc hvert år likevell, så kan du liksågodt legge i noen kroner i et godt hovedkort.

 

Handlevognen ser forholdsvis grei ut, men jeg mener du har bomma totalt på disk. Skal du på død og liv ha den disken likevell, må du ha en kontroller. Les forøvrig det jeg skrev om SSD disk en gang til.

 

 

Ang ups/nødstrømsbatteri:

Har selv 5 ups'er, men har kuttet ut å kjøre ups på arbeidsstasjonene mine. Brukte 600VA ups'er før, men disse blir for puslete for riggen jeg har i dag (går over i overload modus med en gang og dauer). De klarte å holde den GAMLE pc'en min gående uten skjerm i ca 10min. Har en dell 2950 server stående på en APC 3000VA ups til 10000 kr, og denne hyrer i ca 45min. Regn ut selv hva du må ha for å holde en pc gående i en time.... :whistle:

 

Jeg mener du ikke trenger det såfremt du ikke har underdimensjonert strømkurs til pc'en, eller lider av mye strømbrudd grunnet andre årsaker. For å beskytte mot lyn og andre ulumskheter kan du vurdere et overspenningsværn. Skal du uansett kjøpe UPS, så anbefaler jeg 800VA+.

 

"Abit støtter scsi, celeron er konge, og det er ikke forskjell på 45nm og 65nm" .... Seriøst, ta deg sammen. :wallbash:

Endret av JKJK
Lenke til kommentar

Heisann

 

Ser bra ut pc-en, men kanskje det er litt lite futt i strømmforsyningen 450W?

 

Ellers skal hovudkortet du har valgt vere svert bra, men desverre ikkje på lager noen steder ser jeg.

 

Er godt mulig jeg "kopierer" oppsettet ditt, forandere skjermen til EIZO 24" og kjøper sjølv

Lenke til kommentar

Trådstarter: Vær obs på at Asus P5E64 WS EVOLUTION må ha DDR3 ram. DDR3 ram er dyrt og ikke værdt de ekstra kronene.

 

lobfredd: Rådene dine henger jo ikke på greip. Hvor har du det fra at Abit IP35 Pro er så mye bedre enn Asus P5E64 WS EVOLUTION?

Ikke det at Abit IP35 Pro er dårlig,men come on...du snakker jo som at det er verdens beste hovedkort. :roll:

Når Stoolman gir Asus P5E64 WS EVOLUTION terningkast 6 i sin test,så sier det litt om det hovedkortet.

Endret av Morten K
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...