Gå til innhold

Q9450 + 1TB 7200 + 4GB + 9800GTX + Vista Ultimate 64 + BenQ 22" < 15000Kr


Anbefalte innlegg

Når det gjelder skjerm, så lurer jeg på noe: Trenger jeg virkelig 24" ? Finnes det 22" i 1920x1200 oppløsning? Om så hadde jo dette vært en fin måte å spare litt penger på

 

Utifra bruksmønsteret som du har beskrevet så driver du ikke med grafisk design, foto eller andre ting som stiller litt høyere krav til skjermen. Dermed kan du spare litt penger på å satse på en rimeligere 22" skjerm. Disse finnes jo nå til svært lave priser.

Men du bør huske på at disse skjermene ikke gir noe spesielt god billedkvalitet (innsynsvinkel, troverdige farger osv.). De billigere flatskjermene du finner på markedet idag er raske (kjekt for bl.a. spilling), men ikke spesielt gode på billedkvalitet (heller tvertimot...).

 

Et eksempel: Jeg har en 22" Eizo på jobben som er av den rimelige sorten (betalte vel 2500 kr for den), og til programmering og annet kontorarbeid fungerer den helt fint. Men denne skjermen ville ikke holdt mål på maskinen min hjemme, der jeg jobber med bl.a. grafikk og foto (hobbyer). Skjermen jeg har hjemme (bruker også en sekundærskjerm) kostet på den annen side mye mer, så her må lommeboken og behovene dine få avgjøre.

 

Du bør også ta stilling til om du ønsker en skjerm med 1920 x 1200 oppløsning. Høyere oppløsning gir deg større arbeidsflate og for meg har det hatt stor praktisk betydning (igjen avhenger det litt av hva du bruker maskinen til, selv om man i utgangspunktet alltid ønsker høyest mulig oppløsning). I så fall må du opp på minst 23". De billigste 24" skjermene kan fås for under 3000 kr, men billedkvaliteten er som sagt generelt dårlig i disse prisklassene.

 

En annen ting:

 

Det kan være lurt å betrakte skjermen som en investering og legge ut litt ekstra for denne. Kjøper du en bra skjerm vil du kunne ha glede av den i flere år.

 

Det samme gjelder kabinettet: Et bra kabinett kan spare deg for en del problemer i etterkant. Hvis du har nok med gulvplass og ikke har tenkt å flytte så mye på kabinettet, så kan det være en god ide å satse på et stort kabinett.

 

Jeg har hatt mange kabinetter opp igjennom årene, men Coolermaster Cosmos 1000 kabinettet jeg bruker nå er det klart beste jeg har hatt så langt. Det er støydempet, meget romslig (støtter E-ATX kort) og har gode kjølemuligheter. Et typisk problem med mange kabinetter er at de skaper vibrasjonsstøy (ranglelyder o.l.), noe som kan være svært irriterende. Men Cosmos 1000 har gummilister, gummiknotter og dempematter som absorberer slik støy og vibrasjoner effektivt.

 

Bakdelen med dette kabinettet er prisen: Det koster ca. 1500 kr. uten PSU. Men hvis du føler at du har råd til å avsette 1500 kr til et kabinett, så ville jeg anbefalt at Cosmos 1000 tas med i vurderingen (det finnes en nyere variant av kabinettet som ser litt mer sexy ut, men såvidt jeg vet er det ikke lagt like mye vekt på støydemping der).

 

Link:

 

Prisguide: Coolermaster Cosmos serien

 

Edit: Jeg ser nå at du skrev "Ellers er jeg webmaster, slik at det hadde vært bra om program som Photoshop kunne brukes uten at den virket treg.". Så kanskje du stiller høyere krav til billedkvaliteten enn jeg antok? Her finner du forøvrig en oversikt over anbefalte skjermer, myntet på ulike brukergrupper (og prisklasser):

 

http://www.flatpanels.dk/fokusartikel.php?...p;id=1169844738

Endret av hal9k
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Du er kanskje unntaket da. :p

Har selv et Antec kabinett (SLK3000) som ble levert med Antec TriCol 120mm vifter 3-trinns. Disse ble umiddelbart byttet ut med papst.

Selv på low er ikke de antec viftene særlig stille av seg.

Og med nine hundreds "meshed" kabinett kan ikke det holde/isolere lyd i særlig grad.

 

Edit:

Kan vel kanskje moderere meg til å si at mange klager over støyen på "nine hundred" da.

Hehe :p grunnen til at jeg synes den er stille er vell fordi kabinettet jeg hadde før hadde VELDIG bråkete delta vifter

Endret av Extremetel
Lenke til kommentar

Hei!

 

Beklager for at jeg svarer sent; helsa har ikke vært på min side i det siste.

 

@ 8ball:

Skader jo ikke å høre hvor mange en må være for å få rabatt, eventuelt hvor stor kjøpesummen totalt må være. Tenker da på om man kjøper for tilsammen 20000,- så får man 5% og 30000,- 10% osv.

Men tid og penger gjør at jeg neppe går til innkjøp før i slutten av september

Regner vel ikke med at det er aktuelt for deg å vente i et par mnd før du kjøper delene. Jeg hadde i allefall ikke klart å vente om alt lå tilrette for å kjøpe det med en gang

 

Slutten av september høres veldig sent ut for meg, for da har skolen begynt og jeg trenger PCen. Likevel, så er det mulig at jeg faktisk venter så lenge. For da rekker jeg å jobbe opp større deler av summen, sånn at jeg kan avlaste foreldrene. En fordel med å vente så lenge kan kanskje være prisen til SSD produkter. Jeg tror også at jeg leste et sted at Q9550 skal arve prisen til Q9450 rundt den tiden. Enda en faktor er hvor mye rabatt Netshop gir, om noe som helst. Så, jeg kan ikke love noe, men jeg tar kontakt med deg på PM om jeg venter så lenge.

 

@ Hal9k:

 

Jeg kjører selv dualboot med både 32-bits og 64-bits XP Pro. Jeg bruker kun 32-bit når jeg spiller, mens 64-bit brukes til arbeid og alt annet som ikke har noe med spilling å gjøre (jeg har valgt å vente med å 'oppgradere' til Vista, da min egen erfaring med dette OS'et så langt har vært av den negative sorten; men ikke la dette skremme deg fra å velge Vista).

 

Min bror fikk nylig en HDX 9350 som kjører Vista Home Premium 32 Bit. I begynnelsen var jeg begeistret for all eyecandy, effekter og stilig grafikk. Etter at vi opplevde vår tiende "Programmet har sluttet å virke"-melding på under to timer, var jeg ikke så begeistret lenger. Da prøvde vi å installere XP, men HP lager ikke driver for Compaq og Pavillion seriene sine står det på sidene deres. Så da måtte vi bare godta det.

 

Jeg har fortsatt håp om at det skal fare bedre med Ultimate 64 bits versjonen, men jeg skal kjøre dual-boot med XP Pro 32 Bits, slik at jeg er gardert om noe skjer.

 

Nettopp. Minnet er tross alt mye raskere enn selv den raskeste harddisk. Vista anvender pre-caching, og dette vil du bedre merke effekten av dersom du har over 4 GB RAM (sammen med 64-bits versjonen av Vista) og er en forholdsvis 'minnehungrig' bruker. Jeg gikk selv over fra 4 til 8 GB ifjor og mine erfaringer har bare vært positive.

 

Det er godt å høre!

 

Det kan være lurt å betrakte skjermen som en investering og legge ut litt ekstra for denne. Kjøper du en bra skjerm vil du kunne ha glede av den i flere år.

 

Jeg synes dette høres fornuftig ut. Nå sitter jeg foreløpig på en Dell Latitude 110L bærbar, og synes skjermen er OK om ikke litt mørk. Så jeg kan tenke meg at jeg ikke er så kravstor når det gjelder kvaliteten til skjermen, men så er jeg av den nysgjerrige sorten som liker å drive med litt av hvert. Den avgjørende faktoren er oppløsningen. Jeg ønsker størst mulig arbeidsflate, og da tror jeg 1920x1200 er veien å gå. Det dumme er jeg at jeg ikke finner noen 22" skjermer i den oppløsningen.

Jeg har hatt mange kabinetter opp igjennom årene, men Coolermaster Cosmos 1000 kabinettet jeg bruker nå er det klart beste jeg har hatt så langt. Det er støydempet, meget romslig (støtter E-ATX kort) og har gode kjølemuligheter. Et typisk problem med mange kabinetter er at de skaper vibrasjonsstøy (ranglelyder o.l.), noe som kan være svært irriterende. Men Cosmos 1000 har gummilister, gummiknotter og dempematter som absorberer slik støy og vibrasjoner effektivt.

 

Bakdelen med dette kabinettet er prisen: Det koster ca. 1500 kr. uten PSU. Men hvis du føler at du har råd til å avsette 1500 kr til et kabinett, så ville jeg anbefalt at Cosmos 1000 tas med i vurderingen (det finnes en nyere variant av kabinettet som ser litt mer sexy ut, men såvidt jeg vet er det ikke lagt like mye vekt på støydemping der).

 

Tusen hjertelig takk for dette tipset! Jeg har sett og sammenlignet Antec P182, Cosmos 1000 og Cosmos S. Cosmos S likte jeg ikke. Lenge sleit jeg med å velge mellom P182 og Cosmos 1000. Etter å ha sett all verdens videoklipp og lest mange anmeldelser, har jeg valgt Cosmos 1000. Det avgjørende var dens "Tool-Less Design", og "håndtakene" dens.

 

Tusen takk for lenkene, forresten!

 

Med vennlig hilsen,

 

Nadeem

Lenke til kommentar

Vell, da har jeg alt kopiert hanlevognen din og bestilt pc :-)

 

Rett nokk har eg endra en del ting slik att alt var på lager osv. Har nok gjort noen mindre kurante valg mtp. hovudkort, crossfire 4850vs 4870 osv. Det får jeg eventuelt ordne opp i seinere

 

Nå gler jeg meg på ny pc.

 

ASUS P5Q-E S775 P45 ATX GLN+1394 SATA2R FB1600 DDR2 IN (90-MIB4J0-G0EAY00Z)

MSI Grafikkort 512MB ATI 4850 PCIE2.0 2x DVI-I/ TVout+HDCP/ Fan/ DX10.

INTEL Core 2 Quad Q9450 2.66Ghz 12MB FSB 1333 (BX80569Q9450A)

EIZO 24" LCD FlexScan S2401WSEK Black 1920x1200, 5ms, 1000:1, VGA/DVI-D

ANTEC Performance P182 Miditower, Gun Metal Black Aluminum (Without PSU)

OCZ TECH StealthXStream 600W PSU / Silent 120 mm fan / 83% Efficiency

SEAGATE SEAGATE SV35 500GB Int 3.5-in SATA HDD 7200rpm 16MB 1-in Height 5-Yr Warr.

SAMSUNG DVD Recorder 20x +R/+RW -R/-RW Lightscribe IDE Black Bulk With Vista comp.

MICROSOFT Windows Vista Prem Engelsk OEM DVD,64 (66I-00788)

 

Handlet også 8 GB mushkin (?) ram, fra netshop, så får vi se når den dukker opp. Resten er fra Amentio

Lenke til kommentar
SAMSUNG DVD Recorder 20x +R/+RW -R/-RW Lightscribe IDE Black Bulk With Vista comp.

Blir bra dette, men en liten kommentar: Hvorfor velge IDE brenner og ikke SATA?

 

 

Det var ikkje intensjonen, tenkte fakitsk ikkje over det. Får håpe det fortsatt er IDE kontroller på hovudkortet

Lenke til kommentar
Hei Ibjordal!

 

Så bra! Fortell oss gjerne hvordan du opplever maskinen når du får den.

 

Hvorfor valgte du Amentio? Slik jeg tolker prisguiden, så er de jo mye dyrere enn Netshop.

 

Med vennlig hilsen,

 

Nadeem

 

 

Vel, jeg forandret handlevognen slik at den kun inholdt varer som var viktige for meg, da viste det seg at netshop ikkje hadde noe av det på lager. Amentio hadde derimot alt foruten ram.

 

https://prisguiden.no/vis_handlevog...waggon_id=77842.

Lenke til kommentar
... Da prøvde vi å installere XP, men HP lager ikke driver for Compaq og Pavillion seriene sine står det på sidene deres. Så da måtte vi bare godta det.

 

Ja, dette er et utstrakt 'problem' for de som fremdeles foretrekker XP. Det finnes løsninger på dette dersom du henter driverne direkte fra produsentenes hjemmesider (du må da identifisere hva slags komponenter du har), men HP vil uansett ikke tilby support for maskiner med dette OS'et.

 

Den avgjørende faktoren er oppløsningen. Jeg ønsker størst mulig arbeidsflate, og da tror jeg 1920x1200 er veien å gå. Det dumme er jeg at jeg ikke finner noen 22" skjermer i den oppløsningen.

 

Såvidt jeg vet finnes det ikke skjermer med denne oppløsningen. Prisen på 23-24" skjermer med denne oppløsningen har falt drastisk de siste årene, og du finner mange skjermer til en grei pris i denne størrelsesklassen.

 

Tusen hjertelig takk for dette tipset! Jeg har sett og sammenlignet Antec P182, Cosmos 1000 og Cosmos S. Cosmos S likte jeg ikke. Lenge sleit jeg med å velge mellom P182 og Cosmos 1000. Etter å ha sett all verdens videoklipp og lest mange anmeldelser, har jeg valgt Cosmos 1000. Det avgjørende var dens "Tool-Less Design", og "håndtakene" dens.

 

Jeg har hatt mange "toolless" kabinetter opp igjennom årene, men ingen har fungert like bra i praksis som Cosmos 1000. Det er f.eks. veldig enkelt å ta av sidepanelene: Du bare trekker ned en bryter. Når du skal sette platen tilbake bare presser du den inn, til du hører et klikk og platen låses fast. Diskene i det øvre disktårnet festes enkelt med knapper som du trykker inn.

 

Jeg setter også pris på størrelsen: Har hatt altfor mange kabinetter som har vist seg å være for små. Det er noe herk å installere nye komponenter i mindre kabinetter. I Cosmos 1000 er det mye mer manøvreringsplass.

 

Håndtakene vil du nok ikke ha nytte av så veldig ofte, men når du først skal flytte på maskinen (Cosmos 1000 er ingen lettvekter), så er håndtakene veldig praktiske.

 

Tusen takk for lenkene, forresten!

 

Ingen årsak!

 

EDIT: Du skrev "Etter å ha sett all verdens videoklipp og lest mange anmeldelser". Glemte å nevne at Cosmos 1000 har fått veldig bra omtale i pressen (har vunnet mange "Editor's Choice" priser eller tilsvarende) og det var også en av grunnene til at jeg valgte nettopp dette kabinettet.

 

Ser også ut til at prisen jeg oppga (1500 kr) var litt i laveste laget, da det koster nærmere 2000 kr (eller mer) i de fleste butikkene. Men dette er du antakeligvis allerede klar over.

Endret av hal9k
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...