Gå til innhold

Q9450 + 1TB 7200 + 4GB + 9800GTX + Vista Ultimate 64 + BenQ 22" < 15000Kr


Anbefalte innlegg

Raptoren var bra for 2 år siden, siden den gang har det skjedd veldig mye og 7200 diskene har tatt den igjen for en stund siden.

 

WD6400AAKS er vel ca 20% raskere på les/skriv men raptoren selvfølgelig er raskere på aksesstid.

Totalt sett vil du ha mer igjen for 640GB'rn.

 

Jeg skal finne frem en sammenlingning som jeg har gjort.

 

edit: Les denne, den sammenligner nye VelociRaptor, Raptor og WD 640 m.flere.

Endret av Anvil
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kjøp kun raptor dersom du føler du har penger til det. Hw.no gjorde en test mellom Veloziraptor og SSD Kanskje du kan vurdere en slik?

 

btw. begynner du å få samlet delene dine sammen snart Nadeem?

 

Hei Core2Dude,

 

VelociRaptoren koster nesten 2000 Kr, og jeg vet ikke hvor mye bedre den er enn raptoren for 840 Kr. Den er vel ikke 1100 kr bedre?

 

Jeg har ikke kjøpt noe som helst enda; ønsker å få lest og diskutert delene så mye som mulig først. I tillegg ser jeg fram til priskutt på prosessorene.

 

Har du noen formening om hva slags PSU jeg burde velge? Foreløpig har jeg satt opp denne: Corsair VX 450W.

 

Mvh,

 

Nadeem

Lenke til kommentar

Les testen jeg linket til i posten min over, den viser forskjellen mellom VR, Raptor m.fl.

 

Corsair VX450 er bra og burde holde, jeg har en slik selv og den er både stille og stabil.

Hvis du er bekymret for at den er for svak kan du se på VX550 som også er utmerket.

 

edit:

Mht VelociRaptor er den kostbar men den er meget rask og stille, jeg kjører 2 i raid-1 på min maskin.

Endret av Anvil
Lenke til kommentar
Har du noen formening om hva slags PSU jeg burde velge? Foreløpig har jeg satt opp denne: Corsair VX 450W.

 

Mvh,

 

Nadeem

Det kan kanskje være lurt å ha litt extra watt under panseret, men det behøver ikke være så dyrt. OCZ StealthXstream 600W er billig, stabil og støysvak! En venn av meg kjøte den og er meget fornøyd.

 

Ellers er jo Corsair et veldig bra produkt det også, har du kikket på 550w versjonen? kan være en ide med den også...

 

edit: var litt sen med 550w ja ;)

 

edit2: angående Velociaraptoren så må du nesten bare se hva du gidder å betale for. Den er jo tross alt for de hardeste entusiastene. For å si det slik, du kan spare en del penger til andre deler som er viktigere.

 

Selv har jeg aldri hatt troen på noen super ytelse med Raptor disk så jeg kjører kun en 7200rpm 250GB Seagate :p

Endret av Core2Dude
Lenke til kommentar
Raptoren var bra for 2 år siden, siden den gang har det skjedd veldig mye og 7200 diskene har tatt den igjen for en stund siden.

 

WD6400AAKS er vel ca 20% raskere på les/skriv men raptoren selvfølgelig er raskere på aksesstid.

Totalt sett vil du ha mer igjen for 640GB'rn.

 

Jeg skal finne frem en sammenlingning som jeg har gjort.

 

edit: Les denne, den sammenligner nye VelociRaptor, Raptor og WD 640 m.flere.

 

Tusen takk for lenken! Vet du hva, kanskje det er best om jeg bare èn hardisk idag, nemlig den du anbefaler, og så kjøper jeg heller en senere når det trengs. Er det en god ide?

 

Men, hvordan er det med støy og slik på den?

 

 

Nadeem

Lenke til kommentar

Hei Core2dude og Anvil,

 

Kjempeflott av dere å svare så kjapt!

 

Nå har jeg byttet til OCZ PSU fordi den var litt billigere og gir 150 Watt mer.

 

Og så har jeg droppet de hardiskene jeg hadde satt opp, og istedet valgt èn Caviar 640GB. Jeg laster ikke ned masse filmer, sånn at jeg tenker at det går nesten et år eller mer før jeg har brukt opp 640GB, og da er vi jo så langt fremme i tid at jeg kan kjøpe noe nytt og mye bedre.

 

Core2Dude, du sa "For å si det slik, du kan spare en del penger til andre deler som er viktigere." Tenker du på noe annet enn CPU, GPU og RAM nå?

 

Nåværende oppsett koster 12395 Kr. Jeg synes det er et godt kjøp for det jeg får, er det ikke? Men, vet dere om hvor mye jeg kan forvente i fraktkostnader?

 

Mvh,

 

Nadeem

Endret av nadeem
Lenke til kommentar
Hei Core2dude og Anvil,

 

Kjempeflott av dere å svare så kjapt!

 

Nå har jeg byttet til OCZ PSU fordi den var litt billigere og gir 150 Watt mer.

 

Og så har jeg droppet de hardiskene jeg hadde satt opp, og istedet valgt èn Caviar 640GB. Jeg laster ikke ned masse filmer, sånn at jeg tenker at det går nesten et år eller mer før jeg har brukt opp 640GB, og da er vi jo så langt fremme i tid at jeg kan kjøpe noe nytt og mye bedre.

 

Core2Dude, du sa "For å si det slik, du kan spare en del penger til andre deler som er viktigere." Tenker du på noe annet enn CPU, GPU og RAM nå?

 

Nåværende oppsett koster 12395 Kr. Jeg synes det er et godt kjøp for det jeg får, er det ikke? Men, vet dere om hvor mye jeg kan forvente i fraktkostnader?

 

Mvh,

 

Nadeem

Nei egentlig ikke, men du kan jo spare penger uannsett :p Men det hadde vært fint hvis du kunne skrevet en hel liste over hva du har valgt eller lage en oversiktlig handlevogn i prisguiden og dele link med oss :)

Endret av Core2Dude
Lenke til kommentar
Det du skal bruke den til burde du gå for en Celeron 420 for ca 200 kr!!!

 

klokk den til 3.11Ghz lett og Nyt ytelsen!

 

hadde den før og syntes den var bitte litt bedre i windows enn min Q6600 3,4Ghz.

 

men quaden er seff 1000 ganger bedre i spill!

Sorry for off topic, men jeg må bare kommentere det teite utspillet der. Greit at en slik Celeron holder til enkel kontor bruk og nett surfing, men å anbefale den til trådbruker kan ikke kalles for ett godt råd til hans bruk.

Dessuten hvis du mener Celeron 420 @ 3.11 Ghz er raskere i Windows enn en Q6600 @ 3.4 Ghz, så er det noe fryktelig galt hos (med?) deg. Trenger ikke benchmarks for å vise hvor dumt det utsagnet der er.

Lenke til kommentar

Hei Core2Dude,

 

Her har du lenke til handlevognen: https://prisguiden.no/vis_handlevog...waggon_id=77561

 

Ser du noe jeg mangler? Eller har for mye av?

 

Har jeg valgt riktig grafikk? Jeg forstår ikke helt forskjellen mellom alle utgavene av Radeon HD 4850. Hva er forskjellen mellom Asus og Sapphire kortene? Nå har jeg valgt Sapphire fordi det er billigere, men vurderer å bytte til det litt dyrere Asus kortet pga hensyn til hovedkortet som også er Asus. Har du noen råd til meg?

 

Med vennlig hilsen,

 

Nadeem

Lenke til kommentar
Tror at 3870 er den beste ATIen med vifteløst så langt.

https://prisguiden.no/product.php?productId=86826

men er jo ikke store prisforskjellen opp til et 4850 med vifte.

 

Hei Erigon,

 

Jeg har lest at et enkelt HD 4850 er bedre enn to HD 3870, derfor frister det ikke å nedgradere når prisforskjellen ikke er så stor.

 

Til alle: Jeg vet at Vista bruker sinnsykt mye minne, og selv bruker jeg forferdelig mye minne når jeg jobber med det som er viktigst: skoleprosjekter. Er det smart å gå for 8GB minne når det er så billig som det er?

 

Mvh,

 

Nadeem

Lenke til kommentar
Trådstarter: Vær obs på at Asus P5E64 WS EVOLUTION må ha DDR3 ram. DDR3 ram er dyrt og ikke værdt de ekstra kronene.

 

lobfredd: Rådene dine henger jo ikke på greip. Hvor har du det fra at Abit IP35 Pro er så mye bedre enn Asus P5E64 WS EVOLUTION?

Ikke det at Abit IP35 Pro er dårlig,men come on...du snakker jo som at det er verdens beste hovedkort. :roll:

Når Stoolman gir Asus P5E64 WS EVOLUTION terningkast 6 i sin test,så sier det litt om det hovedkortet.

Hehe, Evolution kortet er rett og slett konge har jeg hørt. :thumbup:

DDR3 ram har også gått ned endel i pris, man må jo ikke ha de beste brikkene allerede nå (Kan kjøpe 2 Gb til 1300 kroner).

Har et Abit P35 HK her nå, skal snart testet når jeg har fått sos'a meg til å kjøpe en DVD/Optisk-enhet og fått Vista. Men det er neppe bedre enn Evolution kortet :!:

Endret av Giallorossi
Lenke til kommentar
Til alle: Jeg vet at Vista bruker sinnsykt mye minne, og selv bruker jeg forferdelig mye minne når jeg jobber med det som er viktigst: skoleprosjekter. Er det smart å gå for 8GB minne når det er så billig som det er?

 

Personlig så foretrekker jeg mer minne, og heller kutte ned på swap-fil, og dermed diskbruk og støy. Men med 8 GB så ligger minnebruken omtrent på 25% hos meg, så vet ikke hvor mye det har å si. (spiller stort sett AoC på medium på 1050 oppløsning).

 

Har forøvrig ikke hørt min 500 GB samsung disk ennå.

Ellers så synes jeg oppsettet ditt begynner å bli veldig bra :)

Endret av Erigon
Lenke til kommentar
Personlig så foretrekker jeg mer minne, og heller kutte ned på swap-fil, og dermed diskbruk og støy. Men med 8 GB så ligger minnebruken omtrent på 25% hos meg, så vet ikke hvor mye det har å si. (spiller stort sett AoC på medium på 1050 oppløsning).

 

Har forøvrig ikke hørt min 500 GB samsung disk ennå.

Ellers så synes jeg oppsettet ditt begynner å bli veldig bra :)

 

Hei Erigon,

 

Jeg synes du har sterke argumenter. Selv om jeg vet at jeg 70% av tiden ikke vil benytte mer enn 3GB, så vet jeg enda bedre at det er de resterende 30 prosentene, der minneforbruk hopper i været, som er avgjørende for en effektiv og smertefri arbeidsøkt.

 

Jeg leste http://www.tomshardware.com/reviews/vista-workshop,1775.html, som bare forsterker ønske å gå til 8GB. Så hvis det ikke er noen som har veldig gode argumenter imot 8GB, går jeg for de åtte gigsa.

 

Det er forsikrende at du synes oppsettet mitt er fint. Det jeg er mest bekymret for er kompitabilitet enhetene innads og mot 64 bits Vista. Hvis noen kan hjelpe til her, så hadde det vært supert.

 

Mvh,

 

Nadeem

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...