Gå til innhold

Q9450 + 1TB 7200 + 4GB + 9800GTX + Vista Ultimate 64 + BenQ 22" < 15000Kr


Anbefalte innlegg

Du merker ikke noen ting mellom 65 og 45nm om du ikke skal klokka!

 

neeeiii... ingen verdens ting....bortsett fra ALL VARMEN :roll:

 

 

"Abit støtter scsi, celeron er konge, og det er ikke forskjell på 45nm og 65nm" .... Seriøst, ta deg sammen. :wallbash:

:

Jeg sa at jeg ikke var sikker på om abit støtter SCSI.

 

Celeron 420 er bra ja om man klokker den til maks 3.12Ghz. (her er det FSB wall som er vannskelig og komme forbi stabilt!)

 

Det var derfor jeg påpekte: "Om du ikke skal klokke"

Hvem tenker vell på Varmen om man ikke klokker??

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

MSI P6NGM-FIH er et busjett hovedkort.

Hører ikke hjemme i en PC man spesifiserer opp til 15K.

Det har også kun støtte for 4GB ram , dvs at man ikke får remappet MMIO og ikke får full 4GB til ram bruk i 64bit OS.

Dessuten også kun single channel.

Btw: Q6600 er ikke supportert av kortet (ser ut til at PWM på dette håndterer CPUer opptil 95W only).

http://global.msi.com.tw/index.php?func=pr...p;cat3_no=#menu

 

Gå heller for noe med Intel basert chipsett.

F.eks ASUS P5Q koster kun 850,- , har PCI-ex 2.0 , Dual Channel , 16GB max (kan utnytte 4GB ram), støtter alle dagens LGA 775CPU .

Obs. Har kun en 16X PCI-Ex grafikk port.

Når det gjelder Abit IP35-Pro har jeg et selv med Vista 64 og 4GB Corsair TWIN2X 6400C4DHX og jeg får kun 3.25GB tilgjengelig (dette er med et 256MB gfx kort) , altså ingen remapping av MMIO vekk fra 3.25-4GB området.

 

 

9800GTX - Jeg ville sett på ATI 48XX serien.

 

 

APLUS - er skrangle kabinetter (dårlig kvalitet) , dette har en 250mm vifte i døra som bråker fælt.

 

 

DVD brenner - Gå for en LiteOn med SATA grensesnitt f.eks LH-20A1S.

 

 

Hvis du skal ha SAS disker , så har MSI et interessant kort basert på AMD's 790FX chipsett :MSI K9A2 Platinum ,(men da snakker vi om AM2+ CPU , phenom X3 / X4 e.l ) .

Dette har integrert 2 (5~6) porter med Promise® T3, support SAS ready devices .

Lenke til kommentar

Hei,

 

@ JKJK:

 

Jeg synes det er mye vett i det du sier. Derfor venter jeg på en rimelig SSD, og går for WD Raptor 10K 74GB. Tror kanskje jeg skal velge en mindre sekundær disk også, for å så bytte denne med SSD senere. ... Da har jeg valgt en 7.2K, 500GB, og 32MB cache til 504 Kr. Jeg lurer på om det er noen praktisk forskjell på 32mb og 16mb? Dobbel mb betyr jo ikke alltid dobbel ytelse...

 

Når det gjelder skjermkort finner jeg ingen HD 4850 uten vifte på HW's prisguide. Har du noen forslag?

 

Jeg ville gått for et x38/x48 chipset. Som sagt... Asus Rampage Formula. Siden du ikke skal kjøpe pc hvert år likevell, så kan du liksågodt legge i noen kroner i et godt hovedkort.

 

Men det kortet jeg har valgt nå har jo et intel x48 chipset, og det er hundre kroner dyrere enn Rampage. Hvorfor mener du at Rampage er bedre? Et krav jeg har til hovedkort er at det støtter både DDR2 og DDR3, da jeg skal over til DDR3 minne når de er rimelige.

 

Ang ups/nødstrømsbatteri:

Har selv 5 ups'er, men har kuttet ut å kjøre ups på arbeidsstasjonene mine. Brukte 600VA ups'er før, men disse blir for puslete for riggen jeg har i dag. De klarte å holde den GAMLE pc'en min gående uten skjerm i ca 10min. Har en dell 2950 server stående på en APC 3000VA ups til 10000 kr, og denne hyrer i ca 45min. Regn ut selv hva du må ha for å holde en pc gående i en time....

 

Oi... Men, det jeg ønsker er at PCen skal få nok tid til å slå seg av ordentlig slik at harddiskene ikke plutselig mister strøm. Det har jeg hørt er dårlig for disken. 3 minutter skal vel holde i massevis... Hvilket produkt bør jeg kjøpe for dette?

 

@ Ibjordal:

 

Hvilket PSU anbefaler du?

 

Nå har jeg byttet til Eizo selv, etter jeg leste brukeromtale og så bildet av den.

 

@ Morten K:

 

Trådstarter: Vær obs på at Asus P5E64 WS EVOLUTION må ha DDR3 ram. DDR3 ram er dyrt og ikke værdt de ekstra kronene.

 

Det visste jeg ikke... Finnes det hovedkort som støtter både DDR2 og DDR3?

 

Takk for at du sa ifra; det kunne gått riktig ille.

 

@ syar2003

 

Da jeg har gått over til LiteOn sett.

 

Med vennlig hilsen,

 

Nadeem

Lenke til kommentar
Hei alle sammen,

 

Jeg lurer på om noen vet hvilke av disse kortene som er best:

 

Corsair: https://prisguiden.no/product.php?productId=98060

 

Eller

 

Reaper: https://prisguiden.no/product.php?productId=79369

 

Kunne dere sagt noe om dette hovedkortet:

https://prisguiden.no/product.php?productId=89100

 

Mvh,

 

Nadeem

Hvis du ikke skal overklokke,så kan du velge billig ram (PC6400).

Til ditt bruk har du ikke behov for et så dyrt hovedkort.

Et hovedkort med Intel P45-chipsett vil være et godt valg (som Syar også allerede har nevnt). Styr unna MSI hovedkort. Velg heller et Asus.

Lenke til kommentar

Hei Morten K,

 

Men 4GB med Corsair PC-8500 er billigere enn 4GB med Reaper PC6400. Tusen kroner for 4GB og rask RAM er vel ikke dyrt?

 

Angående hovedkort. Er https://prisguiden.no/product.php?productId=96382 god?

 

Jeg forstår ikke om jeg skal velge P45 eller X48. Hvilket er mest fremtidsrettet? Hvilket av de tar best hensyn til nyere teknologi?

 

Hvorfor skal jeg styre unna MSI?

 

Med vennlig hilsen,

 

Nadeem

Lenke til kommentar
Hei Morten K,

 

Men 4GB med Corsair PC-8500 er billigere enn 4GB med Reaper PC6400. Tusen kroner for 4GB og rask RAM er vel ikke dyrt?

 

Angående hovedkort. Er https://prisguiden.no/product.php?productId=96382 god?

 

Jeg forstår ikke om jeg skal velge P45 eller X48. Hvilket er mest fremtidsrettet? Hvilket av de tar best hensyn til nyere teknologi?

 

Hvorfor skal jeg styre unna MSI?

 

Med vennlig hilsen,

 

Nadeem

Her har du god ram til en rimelig penge. Det hovedkortet du linker til er nok bra,men jeg har ikke lest så mye om det. Jeg liker ikke plasseringen av ATX-kontakten på det heller. Ta heller Asus P5Q-E. Det har jeg lest mye bra om.

Jeg regner med at du ikke skal kjøre Crossfire (2 skjermkort),derfor kan du like gjerne velge et P45 i stedet for X48.

X48 er stort sett for de aller ivrigste entusiastene som vil ha det absolutt beste,mest funksjoner,tilkoblinger og skal kjøre Crossfire.

MSI lager mye dårlige hovedkort. Jeg kjøper aldri MSI.

Endret av Morten K
Lenke til kommentar

Hei Morten K,

 

Mushkin RAM kortet ser veldig bra ut, men den mangler EPP som jeg har lest trenges for å kjøre 1000 Mhz. Det kan hende jeg har misforstått.

 

Hovedkortet du viser til har ikke støtte for DDR3. Jeg skal bruke DDR3 når det blir billig nok. Er det ikke best å kjøpe et hovedkort som støtter begge teknologiene, istedenfor for å måtte kjøpe et nytt et senere?

 

Takk for forklaring angående X48 kontra P45. Du har rett i at jeg ikke skal bruke Crossfire, og heller ikke krever det siste av det siste.

 

Akkurat nå ser det ut til at jeg går for Corsair RAM og Asus P5QC, men hva mener du med at du ikke liker plasseringen på ATX-kontakten? Hvorfor gjør du ikke det?

 

Med vennlig hilsen,

 

Nadeem

Endret av nadeem
Lenke til kommentar

Om du har DDR2 eller DDR3 ram spiller liten/ingen rolle. I benchmarks vil du se en liten forskjell,men in real life merker du neppe forskjell.

ATX-kontakten ligger dårlig plassert på P5QC. På P5Q-E ligger den optimalt plassert.

Dette har egentlig ikke noe spesiellt å si i praksis annet enn at du får en kabel med en dum plassering på P5QC.

Lenke til kommentar
Om du har DDR2 eller DDR3 ram spiller liten/ingen rolle. I benchmarks vil du se en liten forskjell,men in real life merker du neppe forskjell.

ATX-kontakten ligger dårlig plassert på P5QC. På P5Q-E ligger den optimalt plassert.

Dette har egentlig ikke noe spesiellt å si i praksis annet enn at du får en kabel med en dum plassering på P5QC.

 

Jeg prøver å tenke 2 år fra nå. Vil det fortsatt ikke være noen praktisk forskjell mellom DDR2 og DDR3?

Lenke til kommentar
Om du har DDR2 eller DDR3 ram spiller liten/ingen rolle. I benchmarks vil du se en liten forskjell,men in real life merker du neppe forskjell.

ATX-kontakten ligger dårlig plassert på P5QC. På P5Q-E ligger den optimalt plassert.

Dette har egentlig ikke noe spesiellt å si i praksis annet enn at du får en kabel med en dum plassering på P5QC.

 

Jeg prøver å tenke 2 år fra nå. Vil det fortsatt ikke være noen praktisk forskjell mellom DDR2 og DDR3?

I dataverden er det ikke vits i å tenke 2 år fram i tid. Om 2 år finnes det garantert noe mye bedre. Det er faktisk ikke så lenge til det kommer noe bedre. Les her.

Lenke til kommentar

kjøp P45 - Bli glad

 

kjøp E8400 cpu - Bli glad

 

kjøp HD4850 - Bli glad

 

kjøp samsung dvd brenner - bli glad

 

kjøp lian li eller antec kabinett - Bli glad

 

kjøp billig PC6400 ram (eks. OCZ XTC Gold 4GB) - Bli glad

 

BLI GLAD! :fun:

 

(mener faktisk valgene seriøst)

Endret av Core2Dude
Lenke til kommentar

Morten K, du har nok rett. Så da har jeg gått over til P5Q-E.

 

Core2Dude,

 

Dual Core hadde jeg gått om jeg skulle spille mye, men det skal jeg ikke. Det jeg skal, det er å ha mange forskjellige programmer oppe samtidig ofte nok.

 

Hvilken samsung dvd brenner anbefaler du og hvorfor?

 

Da har jeg byttet ut RAM.

Lenke til kommentar

Hei alle sammen,

 

Jeg fant en review av Samsungen på samme siden: http://www.cdfreaks.com/reviews/Samsung-SH...D-Burner-Review

 

Og der virker Samsung brenneren bedre enn Liteon sin.

 

Jeg lurer på om jeg skal droppe OCZ vendetta kjøling og heller gå for: https://prisguiden.no/product.php?productId=78549

 

Hva mener dere? Jeg har lest en del, og det ser ut til å være for overklokkere. Jeg hadde ingen planer om å overklokke når jeg først satte opp dette oppsettet, men nå som jeg har lest så mye om det de siste 2 dagene har jeg blitt litt nysgjerrig.

 

Mvh,

 

Nadeem

Lenke til kommentar
Du kan spare deg for Raptoren, den er utdatert.

Kjøp heller en ekstra Seagate eller en WD 640GB eller Samsung F1 640GB. De vil yte like bra og bedre i enkelte tilfeller.

 

SSD kan du se på mot slutten av året, da begynner det å skje mere.

 

Hei Anvil,

 

Mener du at det ikke er forskjell på en 10K og en 7.2K hardisk (jeg fant ikke produktene du anbefaler, men går utifra at de er 7.2K)? Hvordan kan en 7.2K yte bedre enn en 10K?

Kanskje jeg har misforstått noe...

 

Mvh,

 

Nadeem

Lenke til kommentar
Du kan spare deg for Raptoren, den er utdatert.

Kjøp heller en ekstra Seagate eller en WD 640GB eller Samsung F1 640GB. De vil yte like bra og bedre i enkelte tilfeller.

 

SSD kan du se på mot slutten av året, da begynner det å skje mere.

 

Hei Anvil,

 

Mener du at det ikke er forskjell på en 10K og en 7.2K hardisk (jeg fant ikke produktene du anbefaler, men går utifra at de er 7.2K)? Hvordan kan en 7.2K yte bedre enn en 10K?

Kanskje jeg har misforstått noe...

 

Mvh,

 

Nadeem

Kjøp kun raptor dersom du føler du har penger til det. Hw.no gjorde en test mellom Veloziraptor og SSD Kanskje du kan vurdere en slik?

 

btw. begynner du å få samlet delene dine sammen snart Nadeem?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...