Gå til innhold

Hva bruker du serveren din til?


Anbefalte innlegg

Har satt opp et par servere i tiden som har gått bare for å se hvordan ting fungerer, men aldri dratt noe særlig nytteverdi ut av det.

 

Nå som jeg har en forholdsvis "kraftig" (det var den iallefall for fire år siden ;) ) maskin som jeg planlegger skal stå som server hadde det vært morsomt å se/høre hva andre folk bruker sine servere til! Slik kan jeg og andre få inspirasjon til eget oppsett og nye idéer.

 

Skriv gjerne ned spesifikasjonene på maskinen og hvilke funksjoner den har i nettverket ditt! F.eks print, web, dhcp osv.. (bruker folk egne servere til DHCP? eller er det mer hensiktsmessig å la ruteren ta seg av det?)

 

Har selv en stygg liten Athlon 64 3200+, 1.5GB RAM, 750GB hdd, usikker på hvilket OS jeg skal kjøre..

 

Tenker at den skal få stå som filserver, p2p, vil ha apache med PHP installert slik at jeg kan teste mine egne script i eget miljø. Hadde vert fint om den kunne stå litt som game-host de få gangene i året kompiser kommer oppom og spiller litt. Ellers kommer jeg ikke på flere bruksområder!

 

Hva med dere?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Server 1:

OS: Ubuntu server 7.04

CPU: Intel P3 500Mhz

Ram: 768MB

HK: Aopen AX63Pro

NIC: Intel Pro 1000/GT

S-ata: 2x STLab Sil 3114

HDD: 4x 500GB Samsung 3x 250GB WD 1x 80GB samsung

 

Pakker: ssh, samba og mdadm.

 

Bruk: Ren filserver eller NAS om du vil, men 2 stk Raid 5 arrys. Fungerer som en drøm! Gått 1,5år uten problem.

 

Server 2:

OS: Ubuntu 7.04

CPU: Intel P4 1.6Ghz

Ram: 512MB

HK: FSC

NIC: 10/100 3com

SCSI: Adaptech 26160

HDD: Seagate 10K SCSI 36GB

 

Pakker: Ferdigløsningen (LAMP) til ubuntu + curier

 

Bruk: WEB, mail, ftp. Fortiden avstengt, vi får se når høstmørket kommer!

Lenke til kommentar

Server 1

OS: Microsoft Windows Home Server

CPU: AMD Athlon 64 X2 4400+

Ram: 2048

HK: DFI LAnParty nF4 SLI-DR

NIC: Marvell Yukon Gigabit

S-ata: 8 stk på HK

HDD: 3x 500GB Samsung 3x 320GB Samsung 2x 160GB WD

 

Bruker i hovedsak dei fleste løsningen som WHS byr på. Backup, lokal fildeling, remote tilgang etc. Kjører også Microsoft Virtual Server R2 2005. Mengde og type virtuelle maskiner varierer men for det meste er det Ubuntu,CentOS,Microsoft Server 2003, Microsoft XP det går i.

 

 

Server 2

OS: Microsoft Server 2003

CPU: Pentium 4 Prescott DT, 3.2GHZ

Ram: 2048

HK: Dell OEM

NIC: Nvidia Gigabit

S-ata: 2 stk på HK

HDD: 1x 320GB Samsung 1x 160GB Samsung

 

Microsoft Virtual Server R2 2005 og brukes for det meste til testing. Kjører også Winsshd slik at jeg kan komme inn på nettverket ved hjelp av ssh2 og remote desktop over internett.

 

 

Server 3

OS: Ubuntu 7.04 Server edition

CPU: Ukjent, Pentium 2 800 mHz

Ram: 256

HK: Compaq OEM

NIC: C-net ProG-2000S Gigabit

IDE: 2 stk på HK

HDD: 1x 80GB WD

 

Skal bygges om til router når høsten/vinteren kommer. OS blir da sannsyligvis Smoothwall.

 

Forøverig består hjemmenettverket mitt av 1 stk stasjonær pc, 2 stk bærbare pc, 1 stk Playstation 3, 1 stk dreamboks. Det var en kort presentasjon av hva mine servere brukes til. Hadde jeg vert deg ville jeg nok sett nærmere på muligheten til å benytte virtuallisering slik at du kan få en best mulig utnyttelse av maskinen. Etter at jeg fikk øynene opp for virtualisering har faktisk min hverdag blitt mye enklere. Spesiellt med tanke på bytting og testing av diverse OS samt programmer.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Server 1

Webserver/FtpServer/E-post server

Kjørende PLESK

IBM X3200

CPU Xeon 1.8Ghz

6GB Ram

 

server 2

MySQL server

HP Proliant ML115

Opteron 1.8GHz

6GB Ram

 

Server 3

Filserver/FTP server

Via 733Mhz

512 MB ram

 

Server 4

NFS server for Dreambox

Duron 733 Mhz

512 MB ram

 

Jeg har valgt å dele opp disse servere ,men kunne lett ha hatt dette på en server.Men jeg har et serverrom og strøm blir sponset

Lenke til kommentar

Hehe :p

 

Server 1

Router, DHCP, Mailserver, PXEboot(tftpboot m/pxelinux), Apache, MySQL,VPN

VIA 800MHz, 256mb ram.

Ubuntu 6.10

 

Server 2

Filserver

2x Opteron 2212, 4gb ram

Ubuntu 8.04

 

Server 3

LDAP server

Sun X1,UltraSPARC IIe 500MHz, 1gb ram

Solaris 10

OpenLDAP, Apache, MySQL phpldapadmin

 

Server 4

Install server for Sun hardware.

Solaris 10

Sun X1,UltraSPARC IIe 500MHz, 1gb ram

 

Server 5

Asterisk PBX(telefonserver)

Sun Enterprise 420, 4x 450MHz, 3gb ram

Solaris 10, Asterisk

Lenke til kommentar

Server 1:

Router/firewall

Apache webserver

Mailserver SMTP/IMAP

 

Kjører Debian Etch

Pentium 4 2.53GHz ( @ 1.9GHz)

1GB RAM

2x 160GB i RAID-1

 

Server 2:

Filserver NFS/Samba

Virtualisering

 

Kjører OpenSolaris

Core2Duo E4600 2.4GHz

2GB RAM

5x 500GB ZFS raidz (ca. som RAID-5)

 

Virtualisert "server" :

IRC-shell :p

 

Kjører Debian lenny/sid

Endret av Sokkalf^
Lenke til kommentar

Server 1

AMD Athlon XP2200 @ 1.8 GHz, 1 GB DDR, 2 x 80 GB IDE raid1

DHCP, DNS, Apache, SSH, Irssi, rTorrent

Ubuntu Hardy

 

Server 2

AMD Athlon XP1800 @ 1.5 GHz, 1 GB DDR, 2 x 320 GB, 4 x 500 GB, alt i raid1.

Filtjener (NFS / Samba) og backend for MythTV

Ubuntu Hardy

 

Server 3

Intel Core2Duo E6550 @ 2.3 GHZ, 4 GB DDR2, 250 GB

VMWare Server 2.0, altså virtualisering

Ubuntu Hardy

 

:)

Lenke til kommentar

Har ikke peiling på stats på serveren min, men er en gammel dell desktop. Vet bare at den har 512 mb ram som jeg hadde liggende :D

 

Uansett, bruker den som filserver for det meste, men av og til slår jeg meg løs og bruker den til annet. Veldig grei å sende ting til via bluetooth fra mobilen, og å bruke til å laste ned ting på så hovedpcen min på soverommet, som bråker noe sykt, får være avslått når jeg skal sove.

Lenke til kommentar

Til å lage min første server brukte jeg en gratis linux distro som heter SME server. Den var veldig enkel å sett opp og bruke. Den trenger ikke bra specs, men minst 500 mb ram og 500 mhz CPU. Ellers kan man putte inn hva man vil :!:

 

Jeg brukte den bare til lokal fildeling og backup. Satte opp FTP, men brukte det ikke.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Til å lage min første server brukte jeg en gratis linux distro som heter SME server. Den var veldig enkel å sett opp og bruke. Den trenger ikke bra specs, men minst 500 mb ram og 500 mhz CPU. Ellers kan man putte inn hva man vil :!:

 

Jeg brukte den bare til lokal fildeling og backup. Satte opp FTP, men brukte det ikke.

 

 

SME server er

glimmrende,eneste ulempen er att den kjørte med PHP4 på CentOS4,så mulig de har kjørende PHP 5.022 på SME Server 8.0 om den har kommet.Men SME har også en glimmrende addons på backup som jeg savner.Ulempe 2 er conf av templates som CentOS bruker som kan være litt knotete å få til.Ellers har de et glimrende Community som du kan få mye hjelp til

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Server 1:

HP/Compaq ML350 G3

- Xenon 2GHz

- 2,5 GB Ram

- ca. 1 TB HDD (10k RPM SCSI)

Køyrer VMWare ESX i bunn, og har nokre virtuelle 2003-serverar som blant anna køyer AD, Exchange og ISA Server (med VPN).. Samt isolert (nett-lause) virtuell desktop (WinXP) for køyring av "usikker" programvare..

 

Server 2:

"Heimemekk"

- Dual P3 1,xGHz

- 1GB Ram

- 1,6TB HDD (7k2 RPM SATA)

Filserver (musikk- og filmbackup)..

Endret av 0x002b
Lenke til kommentar

Anubis:

 

Mediaserver

 

HK: Tyan Tomcat n3400B S2925

Minne: 2GB

CPU: Sempron LE-1150

SATA kontroller: Adaptec 5805

HD: 6x1TB RaidZ + 8x0,5TB RaidZ

OS: Nexenta Core

 

Osiris:

 

Backup, remote desktop, FTP-nedlasting, remote access, filmdatabase bygging og deling, samt filserver for bilder, dokumenter + ikke-media filer

 

HK: Asus P5BV-C/4L

CPU: Intel E2180

Minne: 2GB

HD: 1x80GB + 2x 0,5TB (Storage pool)

 

OS: WHS

 

TV-Server

 

Atum:

HK: Gigabyte G690 mATX

CPU: Opteron 1210

Minne: 2GB

HD: 320GB

Lenke til kommentar
Anubis:

 

Mediaserver

 

HK: Tyan Tomcat n3400B S2925

Minne: 2GB

CPU: Sempron LE-1150

SATA kontroller: Adaptec 5805

HD: 6x1TB RaidZ + 8x0,5TB RaidZ

OS: Nexenta Core

 

Osiris:

 

Backup, remote desktop, FTP-nedlasting, remote access, filmdatabase bygging og deling, samt filserver for bilder, dokumenter + ikke-media filer

 

HK: Asus P5BV-C/4L

CPU: Intel E2180

Minne: 2GB

HD: 1x80GB + 2x 0,5TB (Storage pool)

 

OS: WHS

 

TV-Server

 

Atum:

HK: Gigabyte G690 mATX

CPU: Opteron 1210

Minne: 2GB

HD: 320GB

Hva er tv server?

Lenke til kommentar

Nei, i utgangspunktet kan du ikke gjøre det, men det er mulig at det går ann om du har ett VPN oppsett. I tillegg tror jeg du bør ha minst 2Mbit uthastighet på internetten din. Og enda mer om du skal se HD-kanaler.

 

Vet ikke hvordan jeg kan forklare det bedre.

 

Du har en server som kjører Windows 2k3, vista eller XP.

Denne har minst ett TV-kort

Serveren kjører ett program som heter MP TVserver3

Dette programmet tar imot TV-signaler fra antenne/kabel/satelitt.

 

Du har en PC som kjører XP eller Vista.

Denne kjører ett HTPC program, enten Meedio eller Mediaportal.

Dette programmet kobler seg opp mot TV-Serveren og streamer TV derfra.

 

Om TV-Serveren har ett TV-kort kan du sitte på ei maskin og se en kanal, eller flere maskiner å se samme kanal, eventuellt forskjellige kanaler som sendes på samme transponder. Du kan også se en kanal mens du tar den opp, og du kan pause midt i ei sending akuratt slik som f.eks. GET reklamerer for at de kan.

 

Om TV-Serveren har to TV-kort, kan du sitte på to forskjellige maskiner og se to forskjellige kanaler på to forskjellige transpondere. Du kan også se en kanal mens du tar opp en annen.

 

Om du har tre TV-kort, kan du sitte og se på tre forskjellige kanaler osv osv.

Lenke til kommentar

AMD64 3800+ m/2 gig ram

4x250 gig Hitachi-disker i RAID5 (effektivt 750gig)

Kjører Ubuntu 7.04

-----------------------

Har tidligere blitt stått i tv-stua, og blitt brukt som mediasenter for film, musikk, og spilling på ScummVM/SEGA/SNES/PSX emulatorer.

 

Står nå hos mamma og blir brukt som nedlastingsboks. Har absolutt all musikk og film på den, og spiller av film og musikk via NFS på laptopen. Funker fin-fint. Veldig deilig å ikke ha en boks på soverommet som står og bråker natta igjennom ...

 

Har satt opp TorrentFlux, en torrentklient som kjører på Apache med webinterface, og laster ned alle greiene der først. Når filmene er ferdig nedlastet er det tut-og-kjør.

 

Kjører også ukentlige backupjobber mot serveren med et selvmekka rsync-script, slik at alt på laptopen er sikret.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...