Gå til innhold

IQ-test for å kjøre bil?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kanskje vi skal innføre IQ test for å poste på forum :p

 

Neida, jeg bare tuller.

 

Man har mange kompetente kjørelærere som avgjør om en elev er klar til å kjøre opp eller ikke. Har eleven da i tillegg klart teoriprøven, så er det vel ingen grunn til å lage noe mer krøll. Det man derimot kanskje burde innføre er en høyere aldersgrense for å ta lappen. Unge menn med lappen er ikke alltid en god kombinasjon og nye forskning viser vel at egenskapen til å vurdere risiko ikke er ferdig utviklet før man er 24. For å si det på en annen måte, hadde jeg fått lappen når jeg var 18 så hadde jeg vært en fare for både meg selv og andre i trafikken.

Lenke til kommentar
Jeg mener vi skulle hatt en IQ-test istedenfor aldersgrense på om man kan kjøre bil eller ikke.

 

Hva synes dere om dette? :)

Hvis IQ hadde vært det mest nøyaktige målet på hvorvidt en person er egnet til å kjøre eller ikke hadde dette vært en god idé. Men som flere før har påpekt i tråden er det på ingen måte dette. En person med høy IQ kan f.eks. være for distré til å kunne bli en god sjåfør eller eventuelt ikke ha modenheten til å ta sikre avgjørelser i trafikken.

 

Hvorfor skulle IQ være et bedre mål på kjøreferdigheter enn nettopp kjøreferdigheter, som er det som prøves i dagens system?

Lenke til kommentar

Jeg synes det er på tide å slutte med dette nulltoleranse tullet. Det sier seg selv at når man tar et par millioner objekter, hver på over et tonn, og beveger dem i store hastigheter med mindre enn en meters mellomrom til tider, så vil det skje ulykker. Det er en risiko man tar når man setter seg i en bil. Hvis man ikke er villig til å ta den risikoen så setter man seg ikke i en bil. Så enkelt er det.

Endret av phear00
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...