Gå til innhold

[Løst]Koster det penger å motta SMS i utlandet?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

De fleste operatører har vel gangske detaljert prisinformasjon for utlandsbruk på hjemmesidene i disse dager.

 

Forskjellene er store mellom operatørene, og også for hvilket nettverk man bruker når man er utenlands.

 

Har selv flyttet til USA og enda ikke ordnet meg SIM-kort her borte. Gikk derfor inn på OneCall sine sider for å sjekke prisene nå, og fikk meg en aldri så liten vekker.

 

http://www.onecall.no/index.php?content=pr...;product=mobile

(Velg USA i rullegardinmenyen)

 

Selvsagt har jeg kun AT&T dekning der jeg bor midlertidig, skal dog prøve å huske å endre nettverk så fort jeg går ut av døren, for forskjellene var større enn hva jeg hadde trodd.

 

Det beste er vel å fortsatt kommunsiere over dammen med e-mail, VOIP og Skype.

Lenke til kommentar

Som andre allerede til dels har poengtert; det koster i utgangspunktet ingenting å motta sms i utlandet, men det finnes unntak. Tror ikke Telenor har noen abonnement der det koster for mottak, men med Netcom koster det f.eks. 2,50 om du har kontantkort og befinner deg i Sverige. Utover dette så varierer det også i forhold til hvilken operatør du kobler deg til i landet det er snakk om (som man ser eksempel på i linken fra knutaj). Dette er tilfellet hos de fleste operatører (spesielt de mindre).

 

Kort oppsummert: selv om det i de aller fleste tilfeller er gratis bør du sjekke ditt abonnement, landet du skal til og hvilken operatør du kobler deg til da alle disse tre variablene spiller inn.

Lenke til kommentar

Prisingen er en naturlig følge av økt konkurranse. Ser man utelukkende på disse kostnadene, er det dyrere å sende og motta SMS i utlandet nå enn tidligere, men man kan også si at man tidligere betalte for det gjennom generelt høyere SMS-priser og månedsavgifter.

 

Bor selv i utlandet og har et OneCall-abonnement. Har ikke noe problem med å se at det ville vært urimelig om jeg fortsatt kunne sende en drøss gratis meldinger i måneden og i tillegg motta meldinger til det nummeret gratis, da OneCall nok har større utgifter ved meldinger på tvers av landegrensene.

 

Sikkert flott at Telenor fortsatt ikke tar betaling for mottak av SMS i utlandet, men når det kommer til stykket, så er de som ikke har nytte av dette som får regninga.

 

At enkelte, om ikke alle, operatører spekulerer i for høye priser ved bruk utenlands, er en annen sak.

Lenke til kommentar
^ topic sier vel sitt. Dama er i Hellas, og hun mener det koster penger å åpne sms - stiller meg litt skeptisk til dette, men man vet jo aldri.

 

:)

 

ikke for å tråkke på noen tær, men det høres nesten ut som om dama ikke vil ha sms fra deg mens hun er på ferie :p

 

Håper det ikke er tilfelle ;)

Lenke til kommentar
Hei!

Gratis -var det før! Med NETCOM koster det å motta SMS. NETCOM tar 2,50 for det. Å sende fra Hellas koster 6,50. Før var det under kr 1,-.

Merkelig nok, ikke burde koste mer....

 

Er da vitterlig ikke dette som står på netcom.no

 

^ topic sier vel sitt. Dama er i Hellas, og hun mener det koster penger å åpne sms - stiller meg litt skeptisk til dette, men man vet jo aldri.

 

:)

 

ikke for å tråkke på noen tær, men det høres nesten ut som om dama ikke vil ha sms fra deg mens hun er på ferie :p

 

Håper det ikke er tilfelle ;)

 

He, he -- dette er nok heldigvis ikke tilfellet ;)

Lenke til kommentar
Hei!

Gratis -var det før! Med NETCOM koster det å motta SMS. NETCOM tar 2,50 for det. Å sende fra Hellas koster 6,50. Før var det under kr 1,-.

Merkelig nok, ikke burde koste mer....

 

Det koster absolutt ingenting å motta SMS med NetCom, uansett hvilket land du befinner deg i. Det koster 3,99 å sende fra Hellas med alle privatabo, inkludert Kontant og YoungTalk.

 

Det du har sett på er MMS. Det er en liten forskjell.

Endret av daerst
Lenke til kommentar

Kan jo nevne at med Onecall i hellas, koster det kun 2,13 hvis du velger Vodafone som operatør, og ca 2,50 med de andre operatørene du kan velge der! Til sammenligning kostet det 3,99 per sms for kjæresten min, som har Telenor. Det er også billigere å ringe med onecall i hellas, enn det er med telenor. Så jeg nekter å tro at telenor/netcom ikke kunne kuttet utenlandsprisene en del til, når en småopperatør som onecall klarer det.

Endret av Matland
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...