Gå til innhold

Test: OCZ SSD II mot WD Velociraptor


Anbefalte innlegg

To spørsmål til de som evt. kjenner til noen info:

 

- Hva er rsponstiden på de nye Core SSD'ene til OCZ (ikke de i denne testen altså, men de nye billige som kommer) ?

 

- Vet noen når de nye Samsung diskene slippes? Er det blitt sluppet noe info om specs eller pris på dem?

 

På forhånd takk for evt. svar :)

-Stigma

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Så det diskutert i et annet forum akkurat den artikkelen på Tomshardware. En teori gikk ut på at SSD disken får unna arbeidet såpass raskt at prosessoren jobber tyngre fordi disken ikke lengre er den samme flaskehalsen. Når prosessoren jobber mer, går batteribelastningen opp.

 

Tviler _sterkt_ på den teorien. SSD er ikke så mye raskere at det skal ha noe stort å si sammenliknet med variasjonen innen vanlige disker.

Lenke til kommentar
Og hvordan står det til med levetiden på disse diskene?

Minnebasert lagring er vell fort like sensitivt som minnebrikker, er jo gjerne det første det blir noe tull med i maskinen, ved siden av platebaserte harddisker :p

 

 

Var det ikke noe med at SSD-disker hadde en grusomt kort levetid?

Har de fått rettet på det?

Det er blitt rettet på. På en SSD er det en grense for hvor mange ganger man kan skrive til det samme minneområdet. Går man over denne grensen er ikke minneområdet til å stole på lenger. I praksis er denne grensen svært høy, og gjennom teknologisk utvikling blir den stadig høyere.

 

I tillegg har SSD en logikk som fordeler skriveoperasjonene over hele disken, slik at man unngår å slite ut en liten del av minnet.

 

Mean Time Before Failure (MTBF) har blitt nevnt en del, og lå vel rundt 170 år for SDDen i denne testen, kan nevne at MTBF for HDD vel har typiske verdier rundt 30 år.

Lenke til kommentar
Gjør deg klar for den ultimate kampen: SSD møter den råeste harddisken.

 

 

 

Les mer

 

Det var jo litt uheldig timing når Core serien til OCZ akkurat er kommet.

Nå kan man kanskje forvente en rask test av OCZ Core SSD mot Velociraptor og kanskje noen store disker ? Alle i Raid og single selvsagt. Dermed får svenskene en brukbar artikkel i retur, de trenger jo også noe som er verdt å lese.

Får håpe ikke hele hw redaksjonen har ferie.

Lenke til kommentar
Dårlig søketid på Core ser det ut til. MPX nevner 350 ns. De raskeste ligger vel rundt 60-120 ns.

 

http://www.mpx.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=95987

 

Diskene er også priset noe høyere enn jeg håpet på.

 

Du roter litt med prefiksene, men forholdet er riktig. Den nye Core skal ha 0,35ms søketid, mange andre disker ligger rundt 0,1ms.

 

(0,35ms = 350µs = 350 000ns)

Lenke til kommentar

Fra mpx.no

VIKTIG: Solide State Drev skal IKKE defragmenteres! Dette kan senke levetiden på disken!

 

Opplever at defrag på mine Windows-pcer er 101% nødvendig støtt og stadig for å holde ytelsen oppe. Er det ikke nødvendig på SSD, eller er det nødvendig men skadelig? Om en ikke-defragmentert SSD skal clogge systemet mitt er det helt uinteressant å dytte inn en slik i pcen min.

Lenke til kommentar

Defragmentering er bra for vanlige disker da det flytter på filer slik at de ikke ligger på tusen forskjellige plasser på disken. På en vanlig harddisk fører denne spredningen til at mye tid går med til søking. På en SSD er søketiden så lav at man merker lite til det.

Endret av KjellV
Lenke til kommentar
Dårlig søketid på Core ser det ut til. MPX nevner 350 ns. De raskeste ligger vel rundt 60-120 ns.

 

http://www.mpx.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=95987

 

Diskene er også priset noe høyere enn jeg håpet på.

 

Du roter litt med prefiksene, men forholdet er riktig. Den nye Core skal ha 0,35ms søketid, mange andre disker ligger rundt 0,1ms.

 

(0,35ms = 350µs = 350 000ns)

 

 

Det var da veldig dårlig?

 

Så godt som samtlige SSD-disker jeg har sett har 0.1ms, da bortsett fra forrige generasjon til OCZ med sine 0.2ms? Og nå detter de ned på "hele" 0.35ms?

 

 

Hva kan være årsaken? Tror jeg heller venter spent på Samsung sine nye disker da gitt

Lenke til kommentar

"OCZ SSD II viser en flat kurve, noe som betyr én av følgende to saker: Enten er grensesnittet en flaskehals eller så har harddisken nådd sin ytelsestopp. "

 

FEIL - æ forventet et minimum av teknisk kompetanse i HW redaksjonen !!

 

Dessuten burde artikkelen ta med praktisk bruk som boot-tid win windows el.l.

 

Og det er typisk for HW rtiklene å ha 20 linjer tekst for hver side, bare for å vise mer reklame-BS, ja, æ gjør noe med det - reklame blocking, og stadig mindre lesing av disse sidene..

Lenke til kommentar

Wikipedia har visst gode linker angående begrepet MTBF, og i følge denne artikkelen http://www.vicr.com/documents/quality/Rel_MTBF.pdf så er sannsynlighetsfordelingen for MTBF gitt ved en eksponentiell funksjon:

 

R(t)=exp(-t/MTBF), der t er tid.

 

Sannsynligheten for at en komponent skulle ha en kalkulert levetid lik t=MTBF er dermed 36.8%!

 

Bare for å oppklare litt angående sannsynlighetsregning: noen her har påstått at man forventer en(én - kun 1) sekser om man kaster en terning 6 ganger (forutsatt lik sannsynlighetsfordeling for hvert utfall), det er selvsagt feil. Sannsynlighet P for én sekser av 6 kast er:

 

P(en sekser av 6 kast) = p*(1-p)^5*6 = 0.4019, der p = 1/6.

 

Sannsynlighet for minst én sekser av 6 kast er derimot:

 

P(minst en sekser av 6 kast) = 1 - (1-p)^6 = 0.6651.

 

Så i teori kan man faktisk kaste en terning 100 ganger og uten å få en eneste sekser...

Lenke til kommentar
Dårlig søketid på Core ser det ut til. MPX nevner 350 ns. De raskeste ligger vel rundt 60-120 ns.

 

http://www.mpx.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=95987

 

Diskene er også priset noe høyere enn jeg håpet på.

 

Du roter litt med prefiksene, men forholdet er riktig. Den nye Core skal ha 0,35ms søketid, mange andre disker ligger rundt 0,1ms.

 

(0,35ms = 350µs = 350 000ns)

 

Det er nok bare et kompromiss for å kunne produsere dem på så lave priser/høy kapasitet. Det henger nok sammen med at det er MLC.

 

-Stigma

 

 

Det var da veldig dårlig?

 

Så godt som samtlige SSD-disker jeg har sett har 0.1ms, da bortsett fra forrige generasjon til OCZ med sine 0.2ms? Og nå detter de ned på "hele" 0.35ms?

 

 

Hva kan være årsaken? Tror jeg heller venter spent på Samsung sine nye disker da gitt

Lenke til kommentar
Det var da veldig dårlig?

 

Så godt som samtlige SSD-disker jeg har sett har 0.1ms, da bortsett fra forrige generasjon til OCZ med sine 0.2ms? Og nå detter de ned på "hele" 0.35ms?

 

 

Hva kan være årsaken? Tror jeg heller venter spent på Samsung sine nye disker da gitt

Verdiene er uansett enormt bra - kun brøkdeler av det som er normalt selv på de raskeste plate-harddiskene i dag. Hva er problemet med .2ms - om man vil merke noe i praksis er ytterst tvilsomt. At den er høyere enn de "gamle" seriene er antegelig for å kunne få opp bedre overføringshastighet, men akkurat hvordan det henger sammen skal jeg ikke spekulere i.

Endret av Misantropen
Lenke til kommentar

Neste gang SSD skal testes mot vanlig harddisk, må man i det miste ha med "real world"-testing, altså testing på OS-oppstart og bruk av harddisk-intensive applikasjoner. Det er ikke så interessant å få gjentatt gang på gang at SSD har lavere aksesstid mens de raskeste harddiskene vinner på ren overføring. Men dere skal få en ny sjanse med de nye SSD2-diskene til OCZ, da forventer jeg å se hvordan de oppfører seg i virkelige situasjoner. Ikke la oss måtte lese oss gjennom flere tester som ikke forteller annet enn det vi vet fra før.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...