Gå til innhold

– Iphone-abonnementer er ikke så dyre


Anbefalte innlegg

Det er ikke alle som har et behov for å betale 400kr+ i måneden. Jeg har et behov på ca. 200 kr i måneden. Jeg bruker bare mobilen til å sende sms og ta noen samtaler. Jeg har ikke behov for å sitte i timer med Safari'n, jeg har Safari og Firefox på pcen hjemme. Men noen ganger hadde det vært kjekt å logge seg på med iPhone'n, men jeg ville ikke brukt mer enn noen få MB uansett.. Tenker ikke Netcom på ungdommen som er mellom 15-21 år som er uten jobb, som begynner å få mange utgifter som de ikke har råd til? Det er ikke sikkert at alle har bruk for slike abonementer. Hva med et mindre abonement?

 

iTalk Mini

Minutt: 50

SMS: 50

Data (MB): 50

Homerun (WLAN): Fri bruk i Norden

 

Månedsbeløp: 199,-

 

iPhone 3G 8GB: 2500-3000 (?) (iom at den vil koste 600USD=3000kr uten binding i USA, bør de ikke ta mer enn 3000 med et abonement)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Tør jeg spørre hvordan "wlan" er fri bruk? Såvidt jeg vet så er WiFi ALLTID gratis, uansett mobil og teleoperatør. Hvordan kan da NetCom "lokke til" med fri wlan bruk?

 

WiFi/WLAN er ikke alltid gratis. Kommer ann på hvem som hoster nettet. Det Homerun greiene til Netcom er helt latterlig. I Moss er det en plass man får WLAN/WiFi fra Netcom, og det er Dolly Dimples :p Hadde det vært snakk om at de hadde hatt dekning over hele byer, så hadde det vært konge.

I USA osv er det flere byer osv som har gratis dekning med WiFi..

Lenke til kommentar

"Vederhus tilføyer at du også får gratis tilgang til Wi-fi-soner på flyplasser og lignende med Iphone-abonnementene."

 

Helt feil ting å si i og med at alle som har wlan på sine mobiler har tilgang på de fleste åpne trådløse nettverk. Det er et veldig lite fåtall av de som krever at man har iPhone.

 

Bare sjekk her hvor lite HomeRun soner det er i Norge

http://www.homerun.no/nor/coverage/coverage_norway.asp

De aller fleste er i Bergen og på Sør-østlandet.

 

Vederhus' kommentar er ikke no annet enn en løgn om at HomeRun er mer utbredt enn det egentlig er. Altså ta kreditt for alle frie trådløse nettverk rundt omkring. Tror ikke tilgangen er så veldig mye dårligere for folk med andre abonnement og telefoner.

Lenke til kommentar

Og for å ta denne "1GB er tilnærmet fri bruk"-tingen; Jeg laster ned podcaster (lyd og bilde) på i underkant av 2GB per måned, rett på telefonen min (I snitt ca 65MB per dag). På toppen kommer e-mail, IM og surfing. Hvor mye datatrafikk har jeg over telefonnettet i løpet av en måned? 2-3MB. Maks. Hvorfor? Det er tregt som sirup, og når jeg har tid til å fikle med sånt så har jeg et WLAN i nærheten!

 

Jeg vil ikke tvinges til å betale for bruk jeg ikke har bruk for, og jeg fatter ikke hvordan noen mennesker som evner å stå på egne bein kan kalle en nedlastningsBEGRENSNING på 1GB for fri bruk, eller noe i nærheten av det. Om Netcom på død og liv MÅ bruke uttrykket "fri bruk" i samme setning som "1GB nedlastning", så foreslår jeg følgende: "1GB nedlastning i løpet av en måned er LANGT IFRA fri bruk!"

Lenke til kommentar

Kommer det oppstartgebyr på de gratis ringeminuttne?

 

Kan disse abonnementene kombineres med andre løsninger som disse familie og venner tjenestene?

 

For min del så ringer jeg ca 2200 min og har ca 1100 sms pr mnd. Har i dag chess og på grunn av deres friends tjenester går ca 70% av all min bruk til andre med chess, og er derfor gratis.

 

Om jeg skal kjøpe meg iPhone og bytte abonnement vil jeg få noen regninger som ikke er i nærheten av hva jeg betaler i dag, og derfor er det nok uaktuelt for min del.

 

Synes dyreste abonnement burde blitt priset ned til rundt 749 og samtidig økt antall gratis sms, mb og ringeminutter med 500.

Lenke til kommentar

Telepriser.no fungerer ikke!

 

Jeg tastet inn mitt forbuk (40min / 30sms / 200MB data) fikk resultat 697kr/mnd som billigste valg.

 

Det jeg betaler er rundt 200kr. Surfer da kun på kveld/helg med Telenor Kveld & Helg datatillegg.

 

Jeg er ikke interessert i å kjøpe iTalk medium siden jeg da vil kaste de fleste sms og ringeminuttene ut av vinduet...

 

Jeg bruker n810 til surfing, og er derfor ikke interessert i opera mini.

n810 med nyeste distro er langt medre til surfing enn iPhone. Bare synd den ikke har telefon integrert...

Endret av martiol
Lenke til kommentar

Pristaket burde vært myye mindre..

 

Ja til 199 (svenske) kroners pristak som i Sverige,

men tipper flesteparten kunne levd med 399 kr også,

som er prisen på Connect Premium.

 

EDIT: Opps! netcom.no/connect viser bedriftprisene.

Riktig link og pris på Connect Premium er 499

 

Noen burde banke inn i hodet til NetCom at tjenestene 'Connect'

bør kunne kombineres med iTalk-abbonementene?!

 

 

Da hadde det vært aktuelt!

Selv om 199 kr i måneden som i Sverige hadde vært en bedre idé!

Endret av BeachDumb
Lenke til kommentar

Når det gjelder alle dere som vil bryte netcom sitt iTalk abbonement (satt akkurat og vurderte det samme her) - en liten tankevekker. Hvis du i dag har et forbruk på over 1989,- i året så er det ikke sikkert at det lønner seg å bryte avtalen.

 

Da har jeg sett på en 16GB med iTalk small. (som er den billigste måten å få en 16GB iPhone).

2.290 + 399 + 2400 = 5089
Min. totalpris 12 mnd	7.078,-

 

Om det skal lønne seg for deg å bryte må det bruket du har på ditt eksisterende abo. være mer enn det du får inkludert i iTalk abo. og koste mindre. For min del tror jeg nok det vil lønne seg, men det er verdt å tenke over i alle fall.

Lenke til kommentar

Premisset for at disse abonnementene skal fremstå som "billige" i sammenligning med andre er at man skal akseptere at en datapris av typen 20 kr per MB er fornuftig og noe som folk skulle ville kjøpe 1000 av i måneden. Dette er jo helt oppkonstruert, og det eneste Netcom kan si i denne sammenhengen er at de ikke er dårligere enn de andre operatørene på markedet. Dette betyr langt fra det samme som at de er billige eller at løsningen de har kommet med er god.

 

Alle mobiltjenester som har med datatrafikk å gjøre har blitt en diger fiasko i Norge pga. disse prismodellene. WAP feilet helt, ingen orker å betale 20 kr bare de er så uheldige å komme borti hurtigtasten som åpner wap-menyen. Utbyggingen av UMTS nettet endte opp med å bare være et meningsløst pengesluk, ettersom tjenestene aldri ble priset slik at folk orker å bruke dem.

 

Og nå ser det ut til at i alle fall første generasjon av disse telefonene som Iphone og Nokia N95 skal bli en like stor flopp i Norge pga. prismodeller som gjør at datafunksjonaliteten på disse ikke kan brukes. Per nå så fremstår bare disse som ekstra store telefoner man må bære rundt, som har en datadel man i teorien kunne ha brukt, men som i praksis er for dyr. Hvis jeg uansett skal være avhengig av å ha wifi tilgang for å ha råd til å bruke enheten, så kan jeg like gjerne kjøpe en Ipod Touch, og så ha en bitteliten vanlig telefon som jeg kan ha med meg rundt ellers.

 

Prisen per MB som operatørene krever i dag er jo omtrent like høye som prisen det kostet å overføre en MB på slutten av 80 tallet med et 2400 bps modem, da dette tok en time på rikstelefon.. Nå, nesten 20 år senere, så er typisk størrelsen på ting man overfører rundt 10000 ganger større enn de var da, og da er det jo strengt tatt helt på bærtur at prisen skal være den samme.

 

Det koster jo fort 40 kroner bare å laste inn forsiden på vg.no med disse prisene, jeg kan jo kjøpe hele papirutgaven for 15..

 

Eller hva om man f.eks. skulle få det for seg at man hadde lyst til å se en stream av en fotballkamp f.eks? La oss si 500 MB. 10 tusen kroner, joda, det er det jo verdt..

 

Billig er det i alle fall ikke, selv om det kanskje er billigere..

Lenke til kommentar
Kvifor får Netcom lov å skrive sånt til i amobil.no?

 

Prisane er dyre, og eg er enig med alle som skriver at man bare kan la vere å kjøpe om man syns det er for dyrt. Men det er bare tull av Netcom å påstå at dette er billig, og det burde dei heller ikkje få lov til å påstå i media så lenge det er ei åpenbar løgn.

Det er ikke en løgn, det er kun et spørsmål om hvordan man ser på det. Det inkluderte forbruket på iTalk får du ikke billigere med andre abonnement i forhold til telepriser.no - det er et faktum. Løgn ville vært å påstå noe annet. Ja, det finnes abonnement som gjør datatrafikken billigere, men disse inkluderer ikke samme mengde tale og SMS.

 

Men ja, det finnes billigere abonnement, men alle som mener at man burde få en telefon fullstappet av teknologi til en billig penge med et billig abonnement må ganske enkelt ta seg en aldri så liten tur ut i virkeligheten. Teknologi koster, så enkelt er det. Norge er et dyrt land, så teknologi koster mer enn f.eks. i USA, akkurat som alt annet. De som konverterer dollarprisen til norske kroner og forventer å få det til denne prisen er ganske enkelt fullstendig blåst for realistisk tankegang. Se på prisene på en bestemt bilmodell, eller en bestemt gitar, eller en bestemt trampsykkel - oversett dollarprisen til norske kroner og finn en norsk forhandler som selger akkurat samme vare til denne prisen. Lykke til, sier jeg bare - du vil måtte legge på ganske mange prosent, og her snakker vi ikke bare om mva.

 

Som jeg tidligere har påpekt i en annen tråd om samme emne, så kostet min HTC TyTN II minimum 500,- mer det første året enn det iPhone vil gjøre med iTalk Small - og det var uten noe som helst inkludert forbruk. Satt i sammenheng er altså prisen på iPhone alt annet enn så urimelig som mange gjerne vil ha det til.

 

Helt klart veldig uenig med deg der.

Først må man si at Iphone IKKE er noen teknologibombe og det er ingenting med Iphone som tilsier at den skal koste så mye. Den burde ligge langt under toppmodellene til konkurentene for den ligger langt etter disse toppmodellene også. Den bør ha relativt lik pris med andre ikke smarttelefoner med lignende spes.

 

Og så, det er vel knapt et abb hos Netcom som ikke er billigere enn iTalk. Grunnen til at dette ikke kommer opp på telepriser er fordi det ikke regner med tilleggstjenestene man har til de forskjellige abb. Så det er helt klart løgn og si at italk er billig.

 

1000 mb 1000 sms og 1000 ringeminutter er verdt.

1000 meldinger er verdt 100 kr hos netcom (sms mania: 2000 meld200 kr delt på 2)

1000 ringeminutter er verd 450 kr (1000x0,45)

 

1000mb er det vanskelig å sette en pris på. Det vi vet er at uendelig koster 499. Dersom uendelig koster 499, må 1000 koste svært mye mindre.

 

Fri bruk av data i helger samt 17-8 koster kr 99 (Da er det ikke mange timene som står igjen av døgnet man-fre, helga er jo dekt, og disse timene er ikke verd mange kronene)

 

Verste fall blir regnestykket slik.

100+450+499=1049kr noe som er billigere enn 1099. SÅ må man huske på å trekke fra verdien av at man ikke har fri bruk. Med andre ord langt under 1000 kr

 

Skal man se litt greier på det.

100+99+450=649 som er langt billigere enn 1099. Også har du 450 kr og dekke datakostnader i 9 timer (arbeids/skole tid) man-fre

 

Så kommer jo trådløs familie og venner som vil kutte ned de 450 kroene. Hvor mye kommer ann på ringemønsteret. Men noen kroner blir det nok for de aller aller fleste.

 

Største italk abb burde koste rundt 600 kr og da burde fri data samt, venner være inkl.

Alt over dette er håreisende skremmende og dyre priser.

 

For hva er egentlig en MB verd? Svært lite syns jeg. Vi får jo den for ingenting uansett hvor vi snur oss i samfunnet, bortsett fra på mobilen, om man ikke har tilleggstjeneste.

 

Slik jeg tolker Netcom er en MB verd 499 delt på uendelig. For det er det uendelig koster

Endret av EldarH
Lenke til kommentar

Jeg noterer meg at fler sier "Apple setter nye trender" o.l, men det er da ikke apple som setter prisene på abonnementer her i Norge.

 

Det Apple gjør er å gi ut et produkt, så finner brukerne ut hvordan de bruker det. Her ser vi altså at Netcom forsøker å ta en sleip en å sier "Vi ser at brukerne laster ned mye og er mye på nett", mens de ikke nevner at folk flest har i dag tilgang til trådløst gratis nett store deler av dagen sin.

 

Derfor er det stor irritasjon ved deres priser, når de så fint "inkluderer" alt i månedsavgiften. Hvorfor kunne de ikke gitt oss bedre valg?

 

De kunne fint gitt oss pakker vi kunne skreddersydd, for eksempel:

 

Vil du ha 200 sms? Koster 100. Vil du ikke ha datatrafikk? Da slipper du å betale for det! Vil du ringe mye? Koster 200. (prisene vil selvsagt kunne justeres etterhvert som måneden går).

Lenke til kommentar
Først må man si at Iphone IKKE er noen teknologibombe og det er ingenting med Iphone som tilsier at den skal koste så mye.

Det at folk er villige til å betale så mye tilsier at den skal koste så mye. De driver da ikke veldedighet.

 

Mhm, på samme måte som man selger vann på flaske, dyrere enn andre drikker, som egentlig er gratis.

Men det er fortsatt igneting med Iphone som tilsier at den skal koste så mye. Det er folka som kjøper den, ikke Iphone.

Lenke til kommentar
De som har regnet ut at det her er billig, er skakkjørte:

 

italk small

100MB, 100min, 100SMS - kr 399

vs

Netcom smalltalk m/netcom add on: connect standard: 500MB r 312, 100min a 45 øre = 45 kr, 100 sms a 59 øre = 59 kr. tilsammen 416. Samme SMS antall, samme minuttantasll, 5 ganger antall MB, billigere sms og minuttpris når de 100 av hver ewr oppbrukt

 

italk medium

250mb, 250sms, 250 min - 699,-

vs

smalltalk m/ add on connect premium: fri data kr 500, 250 min a 45 øre = 112.5, 250 sms a 0,59 = 147,5. Tilsammen 759. 60 kr mer enn italk medium, fri databruk, bedre sms og minuttpriser etter forbruket er over

 

talk large

1000 mb, sms, min - 1099,-

vs

smalltalk, add ons: connect premium kr 500, netcom venner kr 29, smsmania kr 200: fri databruk, 2000SMS, fri ringing til netcom tilsammen 729 kr. 370 kr gjenstår som da dekker 820 minutter til ikke-netcom. Dobbelt så mange sms, fri databruk, bedre sms og minuttpriser om de 1000 skulle brukes opp

 

 

Konklusjon: netcom utkonkurrerer seg selv

Å hvor i dette regnestykket, er avslaget på telefonen? :roll:

 

Eller har du glemt at dette er en "PAKKE" løsning, bestående av et abbonemang, gratise sms/min/data OG en billigere TLF..

 

(Noe du her, glemmer av siste delen.. Da jeg tvilet på at noen kommet til å skaffe seg Italk abb, uten å kjøpe en Iphone. ;))

 

Legger man vidertil innleget til Ensnared klokka Today, 09:29, i dag.. Så kommer enda mere virkelighet fram. :new_woot:

 

 

"Vederhus tilføyer at du også får gratis tilgang til Wi-fi-soner på flyplasser og lignende med Iphone-abonnementene."

 

Helt feil ting å si i og med at alle som har wlan på sine mobiler har tilgang på de fleste åpne trådløse nettverk. Det er et veldig lite fåtall av de som krever at man har iPhone.

 

Bare sjekk her hvor lite HomeRun soner det er i Norge

http://www.homerun.no/nor/coverage/coverage_norway.asp..

Nå veit ikke jeg hvilke flyplasser du har vært på, men iallefall alle dem jeg har vært på, så er wlan der, laaaaaaannnnngt i fra gratis.. (Da alle krever min pris, for at du skall få kunen bruke det, osv..) ;)

 

 

Telepriser.no fungerer ikke!

 

Jeg tastet inn mitt forbuk (40min / 30sms / 200MB data) fikk resultat 697kr/mnd som billigste valg...

 

Muligens ganske enkelt pga. at www.telepriser.no sammenligner ABONEMANG, å ikke abb+tjenester.. ;)

 

 

Jeg noterer meg at fler sier "Apple setter nye trender" o.l, men det er da ikke apple som setter prisene på abonnementer her i Norge.

 

vel, jeg skulle likt å sett kontrakt-teksten mellom teliasonera og apple. for det er via den at netcom har enerett på iphone i norge pr i dag...

Og også takket den, at vi i d HELETAT har Iphone i Norge. :D

(Da det er ingenting som sier, at hvis ikke telesonere ikke har fått den, så ville Telenor ha fått den.. Realiteten i fra alt vi vet, kan være at hvis ikke dem har fått den, så ville ingen ha fått den i Norden.. Å da trur e nok det er bedre at den eventuelt er dyr som noen sier, enn at det ikke var mulig å kjøpe den i Nordet, i det hele tat.. :/ )

 

(Kan også si, at det er ingenting som tyder på at det er spesifisert noe om ENERETT, i den kontrakten.. Da Telenor selv har lenge snakket åpent om Iphone, å Netcom har ikke sakt noe om eksulivitet.. Så hvem veit, kansje det er så enkelt, at Telenor, rett å slett ikke holdt mål? Framfor at Telesonera her en eklsusivitets avtale på Ipohone..)

 

Jeg noterer meg at fler sier "Apple setter nye trender" o.l, men det er da ikke apple som setter prisene på abonnementer her i Norge.

 

Det Apple gjør er å gi ut et produkt, så finner brukerne ut hvordan de bruker det. Her ser vi altså at Netcom forsøker å ta en sleip en å sier "Vi ser at brukerne laster ned mye og er mye på nett", mens de ikke nevner at folk flest har i dag tilgang til trådløst gratis nett store deler av dagen sin..

Sa sant, så sant.. Men hvor mange sitter egentlig hjemme eller på jobb, å surfer på en Iphone, hvis man har en PC rett atme seg? ;)

 

Trenden som folk tenker på, er vel at Iphone er MYE mere EGNET til å surfe på vanlig www på, på en mye enklere, praktisk og bedre måte, enn andre mobiler på markedet..

 

Som igjen vil føre til at snitt bruken av data, vill bli ein go del mere, enn snitt bruken på andre mobiler..

 

Å da har Netcom her, laget et abbonemang, som passer mye bedre til et slikt bruk.. og SAMTIDLIG gir en billigere Iphone. :)

 

(Hvorfor vanlige netcom tjenester, som connect fritid, max 20,- hver dag i data osv, ikke kan kombineres, Kan så klart diskuteres/klages på.. Men sannheten kan være så enklet, at disse tjenestene, er beregnet på et LANGT lavere snittforbruk, enn hva forventet Iphone brukere vil få, å derfor har Netcom kommet fram at iallefall foreløpig, så kan man ikke inkludere disse tjenesten, pga. at det vil koste dem ALT for mye..)

 

Først må man si at Iphone IKKE er noen teknologibombe og det er ingenting med Iphone som tilsier at den skal koste så mye.

Det at folk er villige til å betale så mye tilsier at den skal koste så mye. De driver da ikke veldedighet.

Mhm, på samme måte som man selger vann på flaske, dyrere enn andre drikker, som egentlig er gratis.

Men det er fortsatt igneting med Iphone som tilsier at den skal koste så mye. Det er folka som kjøper den, ikke Iphone.

Når har vann vært gratis? (Da det er noe som hetter komunal/vann avgift osv.. ;))

 

Men JA!!! som ALLE andre MOTE, DESIGN, MERKE varer osv.. Så koster dette mye mere, enn hva en tilsvarende ikke, mote/merke/design vare koster. :tease:

 

(Eks. Ipod nano 8 giga, går til 1600,- i de fleste butikker, pga. merket/moten/utseende osv.. Mens en Creativ Zen 8Gb, MED Radio.. Med Mic.. Med minnekort.. Med langt flere støttete formater.. Med større skjerm.. osv.. osv.. = Et lengt bedre teknisk spesifisert produkt, koster 998,-.. Som ja, er nesten 30% billigere, og teknisk BEDRE.. Men fordi, så kjøper MANGE Ipoden.. :D)

 

.:CyberMan:.

Endret av .:CyberMan:.
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-rOwOH6vg

Hvorfor i huleste kaller de det "gratis datatrafikk?" når månedsbeløpet for abbonementene er svindyre?

Jeg vil ikke si at den 100MB "gratis" datatrafikken er særlig gratis når jeg betaler 399kr i måneden for den. Man kan heller ikke forsvare abonnementet med de "vanvittig billige" ringeminuttene og alle de inkluderte sms`ene.

 

iTalk abonnementene er matematisk sett ikke særlig dyre.

Hvis man går gjennom og ser hva man får med i abonnementene så kan man konkludere med at abonnementene er billige i forhold til andre abonnementspriser.

MEN; abonnementene spiller på helt feil ting. Man kan si at 1000sms og 1000 ringeminutter og 1000mb datatrafikk er billig for 1099kr måneden, men hvem i huleste trenger virkelig 1000sms og 1000 ringeminutter? det man derimot trenger er de 1000mb med datatrafikk, men netcom tvinger oss til å betale ekstreme pengesummer for tusenvis av sms og ringeminutter man aldri noen sinne har bruk for.

Det som irriterer meg mest med iTalk abonnementene, er derfor at Netcom "tvinger" kunder som er avhengig av datatrafikk til å kjøpe andre tjenester som kunden ikke har bruk for.

 

Fjern de vanvittige mengdene med sms og ringeminutter og rettferdiggjør heller den høye prisen med FRI DATATRAFIKK!!!

Lenke til kommentar
..Man kan si at 1000sms og 1000 ringeminutter og 1000mb datatrafikk er billig for 1099kr måneden, men hvem i huleste trenger virkelig 1000sms og 1000 ringeminutter?..

Hehe, tru meg.. Det er mange kunder innom hver dag, så fort bruker opp 1-2000 SMSer, på en liten måned.. Å for dem, så ville dette abbonemanget her, vært en KATASTROFE, hvis det ikke har vært for dem "gratis" 1000 meldingene. :)

 

(Siden SMSmania, ikke kan brukes samtidlig.)

 

1000 ringe minuter, er også "bare" 30Mil hver dag.. Å det fins nok mere ein nok, som lett bruke opp både det, å mere..

 

Så i det alle de forskjellige tjenestene ikke kan bruke på dette abbonemanget, så fårstår jeg pakken. :)

 

(Hvis alle netcoms tjenester kunne ha vært brukt, så har det så klart vært noe HELT annet.. Da man da kunne ha lagt på SMSmania (200), Venner (29), Connect fritid (99), osv, osv.. Men, sånn er det desverre ikke.. :( så.. ;))

 

Jeg tror faktisk salget av iPod Touch kommer til å gå _opp_, ikke ned nå.

Tviler, da Ipod Touch har vært i markedet soppas lenge, at dem som vil ha den, har allerede kjøpt den.. Å dem som vil ha Iphone, he nok allerede kjøpt den gamle utgaven.. Så at Iphone 3G blir "dyr", trur e itte he så mye å si..

 

(For å ikke snakke om at Acer Aspire one, med 8.9" skjerm, er i ankomst nå, te bare 2-3000.. For dem som treng ein billig "sufre" stasjon..)

 

.:CyberMan:.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...