Gå til innhold

Test: MSI Wind


Anbefalte innlegg

U100-Linux: Fåes kun med 3-cell batteri, mangler Bluetooth, men har istedenfor 56k Modem og 1Gb/s lan. 512MB ram

U100-Windows: Får 6-cell batteri senere, har Bluetooth, men kun 10/100 lan og ikke modem. 1GB ram.

Er det noen som vet om en av disse støtter Linux?

http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.13294

http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.12696

http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.11866

http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.11825

 

De to siste er støttet i linux i følge poster lenger ned på respektive sider.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

De to siste er støttet i linux i følge poster lenger ned på respektive sider.

 

Jeg har #3 og den fungerer helt utmerket. Ingen grunn til å gå opp i pris spør du meg.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9018234

at den er stille og kjølig er et major selling point. Blir definitivt et kjøp dette her. <3

 

Her er forresten en fin snutt som går igjennom maskinen fra ende til annen:

Endret av Slettet+9018234
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
For en latterlig oppløsning! Seriøst... klarer de ikke å stappe inn fler pixler :(?

 

De klarer nok og "stappe" inn flere piksler, men hva hjelper det når teksten da blir så liten at du må sitte med forstørrelsesglass for og kunne få lest noe på skjermen overhodet?

Lenke til kommentar

Kjøpte meg en ny laptop i går. C2D T5500 (1,6ghz), 2 gb ram, dvd-dl brenner, hd-lyd, dvi-ut, 4 usb, firewire, abgn-wlan, 160gb 7200 rpm hdd og minnekort leser. Med 12" skjerm. Kosta 4k. Med vista premium. Synes det var ett greit kjøp over disk jeg.

 

Er ikke fan av vista. Har også 3 ubrukte xp pro lisenser liggende hjemme. Skal laste ned alle driverene fra produsentens hjemmeside, de hadde drivere til alt for xp. Så skal jeg sette opp maskina med xp etterhvert.

 

-Thelle-

Endret av Thelle
Lenke til kommentar
Jeg bare lurte på hvordan denne vil yte i forhold til min P centrino 1,7ghz med 1 gb ram og 50gb hd. Har framskrittet kommet så langt at denne minien gruser min (for tre år siden ganske heftige laptop)?

En Atom på 1,6 GHz yter trolig litt dårligere enn en Pentium M på 1,7 GHz. Atom er en klart annerledes CPU-arkitektur (In Order pipeline) som gjør at den yter noe dårligere per klokkefrekvens men til gjengjeld gjør den svært energieffektiv. Atom på 1,6 GHz har HyperThreading som gjør at den berger mye av den tapte ytelsen pga In order designet.

Lenke til kommentar

Dette blir en veldig interessant maskin når den med tid og stunder kommer med Linux. Å betale Windows-skatt på en PC som overhodet ikke har behov for Windows (det skal tross alt ikke spilles på en slik maskin) er rett og slett helt fullstendig hjernedødt, så det gjør jeg ikke.

Lenke til kommentar
Kjøpte meg en ny laptop i går. C2D T5500 (1,6ghz), 2 gb ram, dvd-dl brenner, hd-lyd, dvi-ut, 4 usb, firewire, abgn-wlan, 160gb 7200 rpm hdd og minnekort leser. Med 12" skjerm. Kosta 4k. Med vista premium. Synes det var ett greit kjøp over disk jeg.

 

Hvilken pc er dette? Har du noe link eller info om hvor du har kjøpt den? Virker som et br akjøp ut av det du skriver ihvertfall.

Lenke til kommentar
Dette blir en veldig interessant maskin når den med tid og stunder kommer med Linux. Å betale Windows-skatt på en PC som overhodet ikke har behov for Windows (det skal tross alt ikke spilles på en slik maskin) er rett og slett helt fullstendig hjernedødt, så det gjør jeg ikke.
Kunne ikke sagt meg mer enig, men jeg forstår at mange føler seg litt hjelpeløse i linux. Jeg vil faktisk dra det enda lenger å si at i dagens UMPC-marked (EEE PC , Acer Aspire One selges rundt tusenlappen billigere) så er det en selvfølge med garantert linux-støtte. Å ta sjansen på å kjøpe en utgått windows-versjon uten noen garanti for at konkurrerende OS (dvs. GNU/Linux) vil virke på maskinen, virker på meg veldig korttenkt. Nå ser det jo ut som om denne visstnok skal komme i en nedstrippet versjon som bruker en mainstream linux, OpenSuse, men jeg tror det ikke før jeg får se det. Nå bør det også tilføyes at 20GB disk som EEEPC kommer med er enormt mye hvis man skal installere GNU/Linux appliksajonser. Jeg har til dags dato ikke klart å bruke opp 20GB med OS og applikasjoner med linux. Skal man ha med filmer er saken noe annerledes, men for meg er halve poenget med en UMPC at den skal være ultraportabel, det er rett og slett ikke forenelig med en sårbar HD.

 

Takk for en god test Knut, men må få si at en liten testrunde med en live linux-CD bør være obligatorisk. Det tar ikke lang tid, og mange av oss er svært interessert i resultatet.

 

Når det gjelder hva en slik en kan brukes til er svaret alt. Selvfølgelig også koding, selv om produktiviteten blir noe senket. Det er plenty gode utviklingsverktøy tilgjengelig for GNU/Linux som fungerer glimrende på en slik skjerm. Eksempelvis vil Matlab med matlab.el plug-in i Emacs gi deg et mer produktivt miljø ennmedfølgende IDE fra MathWorks, og den trenger ikke mer skjerm enn hva en UMPC byr på. Er man låst i MS verden så er det ikke så rart om en har problemer med å se fornuftig bruk av en UMPC, for oss andre er dette meget interessante maskiner som kan gjøre alt. Bør ikke forveksles med begrensingene som ligger i dagens mobiler.

Lenke til kommentar
For en latterlig oppløsning! Seriøst... klarer de ikke å stappe inn fler pixler :(?

 

De klarer nok og "stappe" inn flere piksler, men hva hjelper det når teksten da blir så liten at du må sitte med forstørrelsesglass for og kunne få lest noe på skjermen overhodet?

 

er derfor en har pixel-uavhengig grafikk. men det eter jo opp hele poenget med høyere oppløsning ;)

Lenke til kommentar
Litt vanskelig med å teste en LiveCD da pc'n ikke har optisk drev? :p
Bah, det tenkte jeg ikke på, men som du sikkert vet blir det kun minimalt mer stress:

http://www.pendrivelinux.com/2008/04/09/us...n-from-windows/

Jeg føler meg ganske sikker på at Knut har mer enn en USB-penn liggende, og det trenger ikke være så dumt med en boot-bar sak med ubuntu i laptopveska skulle du komme i en knipe ;)

Lenke til kommentar

Er det kommet noen nytt når 6 celle versonen kommer til norge?

 

Har ikke funnet ut noe selv om dette, men har en tanke om at det ikke blir før slutten av august/september. Vil bare ha noe å se meg fram til. Skal bli godt å få byttet ut den store Toshibaen med noe mindre ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...