Gå til innhold

Arrestert for GTA-forbrytelser (PS3/X360)


Anbefalte innlegg

Om du vil kalle de mentalpasienter eller ikke, så er det hevet over enhver tvil at eksterne faktorer spiller inn på voldsrater, å stikke hodet i sanden angående det er lite produktivt.

Hva som får tullingene til å tippe over er egentlig underordnet. Det ugjenkallelige faktum er at de ikke akkurat er det man vil kalle "en ressurs". Og at tvspill kan forårsake to-tre ekstra drap på den globale statistikken tviler jeg ikke på. Men man skal være et petimeter av dimensjoner for å hevde at et par færre på statistikken vil være av signifikant betydning.

 

Slike innvirkninger er bare underordnet om man ikke bryr seg om hvor mange som blir drept. Om folk er en ressurs eller ikke hindrer ikke det faktumet at de eksiterer og deres handlinger påvirker samfunnet, det er ønskelig med minst mulig negativ påvirkning. Ellers så er det jo bra jeg ikke har hevdet noe slikt som at et par færre i verden er av signifikant betydning da, men stråmenn er jo alltid like gøy.

 

AtW

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Slike innvirkninger er bare underordnet om man ikke bryr seg om hvor mange som blir drept. Om folk er en ressurs eller ikke hindrer ikke det faktumet at de eksiterer og deres handlinger påvirker samfunnet, det er ønskelig med minst mulig negativ påvirkning

Hehe, ja du mener vel vi skulle forby tvspill og filmer og bøker og alt annet som kan ha en negativ påvirkning da? Eller hvordan ser du for deg at holdningen din skulle implementeres? For om vi ved å forby alle skumle ting, sørget for at kun en mor ekstra fikk beholde sin lille solstråle, så ville det vel være riktig? Siden alt liv må vernes om for enhver pris ;)

Lenke til kommentar
Slike innvirkninger er bare underordnet om man ikke bryr seg om hvor mange som blir drept. Om folk er en ressurs eller ikke hindrer ikke det faktumet at de eksiterer og deres handlinger påvirker samfunnet, det er ønskelig med minst mulig negativ påvirkning

Hehe, ja du mener vel vi skulle forby tvspill og filmer og bøker og alt annet som kan ha en negativ påvirkning da? Eller hvordan ser du for deg at holdningen din skulle implementeres? For om vi ved å forby alle skumle ting, sørget for at kun en mor ekstra fikk beholde sin lille solstråle, så ville det vel være riktig? Siden alt liv må vernes om for enhver pris ;)

 

Nei, jeg mener ikke at man skal forby tv-spill, filmer eller bøker. Ellers biter jeg meg merke i at du ikke var fornøyd med dene ene stråmannen, og begynner å servere de på rekke og rad. Feks at "alt liv må vernes for enhver pris" er det vel bare du som har snakket om, kan ikke seg jeg har påstått noe slikt.

 

AtW

Lenke til kommentar
Slike innvirkninger er bare underordnet om man ikke bryr seg om hvor mange som blir drept. Om folk er en ressurs eller ikke hindrer ikke det faktumet at de eksiterer og deres handlinger påvirker samfunnet, det er ønskelig med minst mulig negativ påvirkning

Hehe, ja du mener vel vi skulle forby tvspill og filmer og bøker og alt annet som kan ha en negativ påvirkning da? Eller hvordan ser du for deg at holdningen din skulle implementeres? For om vi ved å forby alle skumle ting, sørget for at kun en mor ekstra fikk beholde sin lille solstråle, så ville det vel være riktig? Siden alt liv må vernes om for enhver pris ;)

 

Nei, jeg mener ikke at man skal forby tv-spill, filmer eller bøker. Ellers biter jeg meg merke i at du ikke var fornøyd med dene ene stråmannen, og begynner å servere de på rekke og rad. Feks at "alt liv må vernes for enhver pris" er det vel bare du som har snakket om, kan ikke seg jeg har påstått noe slikt.

 

AtW

Hvordan ellers mener du det jeg uthevet? Og du kom virkelig ikke med noe svar på hvordan du ønsker å implementere "minst mulig negativ påvirkning" for dere som "bryr dere om hvor mange som blir drept". Litt mindre fagre svadavendinger og litt mer håndfaste handlinger etterspørres.

Endret av freke
Lenke til kommentar
Kan du være grei å holde deg til saken. Dette er ikke mentalpassienter, men vanlig ungdom. Det står ingen ting om at ungdommene var tilbakestående, så jeg regner med dette ikke var tilfellet.

Så "vanlig ungdom" pleier å go postal? Sorry mac, den må du lenger ut på landet med. Riktignok er ungdommen nå til dags verre enn før, men "vanlig ungdom" er dette ikke. De er mentalt tilbakestående. Redusert i hodet. Ellers ville de oppført seg anderledes. Alternativt ville resten av ungdommene også vært ute av kurs. En av to. Dette er unntak, altså ikke "vanlig ungdom", men mentalpasienter.

 

edit:

Å påstå at metale forstyrrelser er 100% selvforskylt er også litt på kanten unge mann.

Nå var det heller ikke det jeg skrev. Derimot at deres handlinger er deres eget ansvar. Gjør du noe idiotisk er det din egen feil. Ikke Judas Priest, Vår Staude eller GTA4 sin feil.

 

Vanlige ungdom kan "gå postal" hvis samfunnet feiler i å utstråle en moral som hjelper dem i å gå riktige veier. Media og spill har etter hvert blitt en viktig faktor som det er dumt å ignorere, og på tross av at kritikken mot media ofte er feilplassert og fokuserer på feil ting, betyr det ikke at man bare skal le av at det tas på alvor.

 

I gta er det normalt å banke opp og kjøre over mennesker. Er spillet med det forbeholdt mentalt tilbakestående folk?

 

Beklager det andre der, leste litt for fort.

Lenke til kommentar
Slike innvirkninger er bare underordnet om man ikke bryr seg om hvor mange som blir drept. Om folk er en ressurs eller ikke hindrer ikke det faktumet at de eksiterer og deres handlinger påvirker samfunnet, det er ønskelig med minst mulig negativ påvirkning

Hehe, ja du mener vel vi skulle forby tvspill og filmer og bøker og alt annet som kan ha en negativ påvirkning da? Eller hvordan ser du for deg at holdningen din skulle implementeres? For om vi ved å forby alle skumle ting, sørget for at kun en mor ekstra fikk beholde sin lille solstråle, så ville det vel være riktig? Siden alt liv må vernes om for enhver pris ;)

 

Nei, jeg mener ikke at man skal forby tv-spill, filmer eller bøker. Ellers biter jeg meg merke i at du ikke var fornøyd med dene ene stråmannen, og begynner å servere de på rekke og rad. Feks at "alt liv må vernes for enhver pris" er det vel bare du som har snakket om, kan ikke seg jeg har påstått noe slikt.

 

AtW

Hvordan ellers mener du det jeg uthevet? Og du kom virkelig ikke med noe svar på hvordan du ønsker å implementere "minst mulig negativ påvirkning" for dere som "bryr dere om hvor mange som blir drept". Litt mindre fagre svadavendinger og litt mer håndfaste handlinger etterspørres.

 

For det første, at det er ønsklig med minst mulig negativ påvirkning utelukker ikke at andre ting som er mer ønsklig kan prioriteres over. Bøker film og spill har feks store positive ringvikrninger, det er også ønsklig med mange positive ringvirkninger. Om du slutter med stråmannsargumentasjon, så slipper jeg kanskje å bruke så mye tid på å kommentere det, og har bedre muligheter til holde meg mer til saken.

 

Personlig hadde jeg gjerne i første rekke sett at det var litt mer forskning på sakne, da det som hittil er gjort spriker såpass. Og om det viser seg at det er problematisk bø det implmenteres 1. Litt bedre håndheving av aldersgrenser 2. Lettere metoder for foreldre å opprettholde disse aldersgrensene. (dvs lettere implmentert parental-control).

 

AtW

Lenke til kommentar
Media og spill har etter hvert blitt en viktig faktor som det er dumt å ignorere, og på tross av at kritikken mot media ofte er feilplassert og fokuserer på feil ting, betyr det ikke at man bare skal le av at det tas på alvor.

Da må jeg nesten spørre deg på lik linje med ATW: Hvor nyttig er det å vite hvorfor noen blir drept, om man ikke vil gjøre noe med det? La oss si at GTA4 var grunnen til at disse ungdommene gikk amok. Er det matnyttig å finne det ut, for deretter nøye seg med å si å si "GTA er farlig". Vil man ikke da kun innta min holdning å si at "folk dør, what else is new". Man bør da i det minste innta en litt mer proaktiv holdning om man ønsker å beskytte samfunnet mot en slik ødeleggende påvirkning. Ved å forby dritten.

Lenke til kommentar
Og om det viser seg at det er problematisk bø det implmenteres 1. Litt bedre håndheving av aldersgrenser 2. Lettere metoder for foreldre å opprettholde disse aldersgrensene. (dvs lettere implmentert parental-control).

Om det viser seg at GTA får folk til å miste kontakten med virkeligheten, så er det tilstrekkelig med "litt bedre håndheving av aldresgrenser"? Hva skjedde med å bry seg om hvor mange som blir drept? Tenk om 18 åringer også mister kontakten med virkeligheten og går ut å skyter politifolk, siden de tror de er i Liberty City? Hva gjør vi da?

Lenke til kommentar
Og om det viser seg at det er problematisk bø det implmenteres 1. Litt bedre håndheving av aldersgrenser 2. Lettere metoder for foreldre å opprettholde disse aldersgrensene. (dvs lettere implmentert parental-control).

Om det viser seg at GTA får folk til å miste kontakten med virkeligheten, så er det tilstrekkelig med "litt bedre håndheving av aldresgrenser"? Hva skjedde med å bry seg om hvor mange som blir drept? Tenk om 18 åringer også mister kontakten med virkeligheten og går ut å skyter politifolk, siden de tror de er i Liberty City? Hva gjør vi da?

 

Da må man se på konsekvensene av å tillate spill av den typen for 18-åringer, kontra å regulere denne typen spill. Og jeg skjønner ikke helt hvor motsetningen med å "bry seg om hvor mange som blir drept" er? Det eneste rasjonelle er jo å veie konsekvensene av de forskjellige handlingene opp imot hverandre, og da er det jo naturlig å bry seg om størrelsen av konsekvensen.

 

AtW

Lenke til kommentar
Da må man se på konsekvensene av å tillate spill av den typen for 18-åringer, kontra å regulere denne typen spill.

Konsekvensen er jo i dette tilfellet at 18 åringer mister kontakten med virkeligheten, og konsekvensen ved å ikke la noen spille det er å fjerne den negative påvirkningen på samfunnet det er at folk går rundt i Liberty City-mode. Er det virkelig verdt å risikere politifolks liv, og andre medborgeres liv ved å tillate at en slik trussel (tvspill) finnes i samfunnet? Er underholdning overordnet menneskeliv? Har vi råd til å ta den sjansen?

Endret av freke
Lenke til kommentar
Da må man se på konsekvensene av å tillate spill av den typen for 18-åringer, kontra å regulere denne typen spill.

Konsekvensen er jo i dette tilfellet at 18 åringer mister kontakten med virkeligheten, og konsekvensen ved å ikke la noen spille det er å fjerne den negative påvirkningen på samfunnet det er at folk går rundt i Liberty City-mode. Er det virkelig verdt å risikere politifolks liv, og andre medborgeres liv ved å tillate at en slik trussel (tvspill) finnes i samfunnet? Er underholdning overordnet menneskeliv? Har vi råd til å ta den sjansen?

 

Nå har jeg jo ganske tydlige poengtert at jeg mener man må se på størrelsen av konsekvensen, hvor mange flere blir drept? Hva er det som fører til drepingen? Er det feks bare dreping av politifolk i spill? Er det vold genrelt i spill? Er det noe annet? VI tillater en mengde ting i samfunnet som fører til at folk blir drept, man ser på fordelene og ulempene og veier de opp imot hverandre. Det er fullstendig meningsløst å ikke se på omfanget av de forskjellige konskvensene og bare presentere det som "underholdning vs menneskeliv".

 

AtW

Lenke til kommentar
Nå har jeg jo ganske tydlige poengtert at jeg mener man må se på størrelsen av konsekvensen,

Jepp, la oss forske litt på det, og si oss fornøyd med det. Vi kan ikke ha et samfunn uten at vi knuser noen egg. At tvspill fører til at ungdommer går ut og blir drapsmenn er en konsekvens vi bare må leve med. I det minste vet vi grunnen til at de dreper, vi bare ønsker ikke å gjøre noe med det :)

Lenke til kommentar
Nå har jeg jo ganske tydlige poengtert at jeg mener man må se på størrelsen av konsekvensen,

Jepp, la oss forske litt på det, og si oss fornøyd med det. Vi kan ikke ha et samfunn uten at vi knuser noen egg. At tvspill fører til at ungdommer går ut og blir drapsmenn er en konsekvens vi bare må leve med. I det minste vet vi grunnen til at de dreper, vi bare ønsker ikke å gjøre noe med det :)

 

Prøver du å bidra noe til diskusjonen med alle stråmennene dine? Jeg foreslår du forsøker å faktisk lese innleggene du svarer på, istedet for å fabrikere nye tåpligheter i hvert innlegg.

 

AtW

Lenke til kommentar
Jeg foreslår du forsøker å faktisk lese innleggene du svarer på, istedet for å fabrikere nye tåpligheter i hvert innlegg.

For å være brutalt ærlig; du skriver ikke noe i inleggene dine. Tomme ord og fagre vendinger uten innhold. Så jeg har sluttet å lese de så nøye. Det bunner stort sett ut i "la det skure" uansett, har jeg inntrykk av.

Lenke til kommentar
Jeg foreslår du forsøker å faktisk lese innleggene du svarer på, istedet for å fabrikere nye tåpligheter i hvert innlegg.

For å være brutalt ærlig; du skriver ikke noe i inleggene dine. Tomme ord og fagre vendinger uten innhold. Så jeg har sluttet å lese de så nøye. Det bunner stort sett ut i "la det skure" uansett, har jeg inntrykk av.

 

Ja, det er jo tydlig at du ikke er så opptatt av å lese innleggene du svarer på. Så får det heller være at jeg ikke er "spenstig" nok for deg, jeg prøver i det minste å holde meg saklig. Du får gjerne komme på banen med dine forslag da, siden du ettersøker innhold.

 

AtW

Lenke til kommentar
freke: Ungdommene kopierte voldshandlingene direkte fra spillet.

Ok? Kommer ikke akkurat på så mange andre måter å kapre biler på enn vist i GTA.

 

Og siden den første bilkaprignen MEST sannsynlig fant sted før GTA, så er det GTA som gjenspeiler virkeligheten og ikke motsatt. GTA lar deg bare utføre kriminelle handlinger i en virituell verden som gjøres helt likt i virkeligheten, og som har blitt gjort lenge før GTA i det hele tatt ble påbegynt. Derfor blir det feil å legge størsteparten av skylden på GTA, selv om det godt kan ha vært den utløsende faktoren for hele opptrinnet.

 

Problemet er bare det at GTA ikke lærer deg noe som helst. Man trenger ikke være rakettforsker for å vite hvordan man skal kapre en bil. Utrolig nok mener visse mennesker at det er det GTA gjør, lærer opp ungdom til å bli kriminelle. Om GTA har noe som helst med ungdomskriminalitet å gjøre så fungerer det i hvertfall kun som en kickstarter i enkelte og veldig få, forskrudde amerikanske hjerner.

Lenke til kommentar

Mixel: Problemet er at det er ok å kapre biler i gta, om ikke nødvendig.

 

Freke: Som AtW skriver er det viktig at det blir gjort forskning på feltet, slik at systemene kan tilpasse seg de farene tvspill eventuelt utgjør. Hvis utviklingen fortsetter i samme retning (virkeligere vold, uten at den blir satt i perspektiv) tror jeg sensur er et reelt alternativ. Om spill feks. oppfordrer til vold må de rett og slett forbys.

Lenke til kommentar
Hvis utviklingen fortsetter i samme retning (virkeligere vold, uten at den blir satt i perspektiv) tror jeg sensur er et reelt alternativ. Om spill feks. oppfordrer til vold må de rett og slett forbys.

Det er et alternativ. Og et langt mer akseptabelt alternativ i mine øyne enn å forske på det, uten å ta konsekvensen av resultatet.

Great. We-- we need doers in our movement, Brian, but... before you join us, know this: there is not one of us here who would not gladly suffer death to rid this country of the Romans once and for all.
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...