Gå til innhold

Arrestert for GTA-forbrytelser (PS3/X360)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Ellers så er det jo fasinerende hvordan så mange betingelsesløst avskriver enhver sannsynlighet for at dataspill påvirker negativt, selv om det er forskning som peker i begge retninger.

Ja man husker jo hvilke konsekvenser bowling kan ha på et lettpåvirkelig sinn. Et par ungdommer i Colombine ble mer berømt for den påfølgende skytingen enn selve bowlingen som de bedrev like før skuddene.

Lenke til kommentar
Ellers så er det jo fasinerende hvordan så mange betingelsesløst avskriver enhver sannsynlighet for at dataspill påvirker negativt, selv om det er forskning som peker i begge retninger.

Ja man husker jo hvilke konsekvenser bowling kan ha på et lettpåvirkelig sinn. Et par ungdommer i Colombine ble mer berømt for den påfølgende skytingen enn selve bowlingen som de bedrev like før skuddene.

 

Prøver du å være vittig? Forskning baserer seg ikke på årsakssammenhenger av typen "noen bowlet før de skøyt noen, bowling er farlig". Er det så ubehaglig å faktisk kunne åpne for tanken at det potensielt kan ha en negativ påvirkning at man umiddelbart må avskrive det med latterligheter?

 

AtW

Lenke til kommentar
Er det så ubehaglig å faktisk kunne åpne for tanken at det potensielt kan ha en negativ påvirkning at man umiddelbart må avskrive det med latterligheter?

Jeg er da vitterlig åpen for at spill kan ha negativ påvirkning. Det virker heller som det er du som synes det er ubehagelig å åpne deg for muligheten for at andre former for spill enn tvspill skal kunne ha negativ påvirkning. Eller mener du det er en "latterlighet" å åpne for den muligheten?

 

edit: jeg er også mottakelig for forskning som viser at det kun er tvspill som er farlig, og at andre spill trygt kan benyttes.

Endret av freke
Lenke til kommentar
Er det så ubehaglig å faktisk kunne åpne for tanken at det potensielt kan ha en negativ påvirkning at man umiddelbart må avskrive det med latterligheter?

Jeg er da vitterlig åpen for at spill kan ha negativ påvirkning. Det virker heller som det er du som synes det er ubehagelig å åpne deg for muligheten for at andre former for spill enn tvspill skal kunne ha negativ påvirkning. Eller mener du det er en "latterlighet" å åpne for den muligheten?

 

Javel, hvorfor virker det sånn, fordi jeg holder meg til saken, og snakker om spill i dette tilfellet? Eller mener du seriøst at jeg bør åpne for at bowling er en vesentlig voldspåvirkende faktor?

 

AtW

 

Det er jo faktisk ganske latterlig. Som jeg skrev i en tidligere post her, før var det filmer som fikk skylda, nå er det spill. Det er veldig greit å ha en syndebukk, fremfor å ta tak i de virkelige problemene; dårlig oppdragelse, fattigdom, sosial splid og andre.

 

Selv om feks sosiale forskjeller, fattigdom og andre ting spiller inn, så utelukker ikke det at andre ting spiller inn. Det er ikke sånn at man er nødt til å ignorere problemer, bare fordi det finnes andre, mer alvorlige problemer.

 

AtW

Lenke til kommentar
Poenget er heller at signalene myndighetene har sendt gjør at ungdommer på skråplanet bruker spillene som en unnskyldning når de blir tatt. Uff, nei - det er ikke vår skyld, det er spillets feil at vi nesten tok livet av en mann. :roll:

 

Nettopp, lett for de ungdommene å bare skylde på det, og kanskje få redusert straff.

Lenke til kommentar
Javel, hvorfor virker det sånn, fordi jeg holder meg til saken, og snakker om spill i dette tilfellet?

Bowling er da vitterlig et spill. Bowling kan godt være en utløsende faktor for vold. Inntil vi ser forskning som entydig sier at det ikke finnes mulighet for at bowling kan være en faktor i at enkelte mennesker begår drap, synes jeg det er ganske rart å avskrive muligheten fullstendig. På samme måte som at man kan holde muligheten åpen for at tvspill kan være en slik faktor.

Lenke til kommentar
Javel, hvorfor virker det sånn, fordi jeg holder meg til saken, og snakker om spill i dette tilfellet?

Bowling er da vitterlig et spill. Bowling kan godt være en utløsende faktor for vold. Inntil vi ser forskning som entydig sier at det ikke finnes mulighet for at bowling kan være en faktor i at enkelte mennesker begår drap, synes jeg det er ganske rart å avskrive muligheten fullstendig. På samme måte som at man kan holde muligheten åpen for at tvspill kan være en slik faktor.

 

Man kan aldri bevise entydig at noe ikke er en påvirkning på den måten. VIdere er det lite økonomisk å undersøke enhver liten ting for å se om det skaper mer aggresivitet/vold, kanskje skaper det mer vold å skjære opp ett eple i biter før man spiser det, kanskje skaper det mer vold å spise tomatsuppe med makaroni kontra uten, osv. Det er meningsløst å sjekke alt mennesker gjør. Derfor begrenser man seg gjerne til ting som man antar har en viss sannsynlighet for å spille inn, voldelige spill kan være en av disse. Bwling er vel neppe på lista, selv om man aldri skal si aldri, og ei heller dataspill av typen peggle eller liknende.

 

AtW

Lenke til kommentar
selv om man aldri skal si aldri

Og da mener jeg det blir besynderlig å avskrive muligheten som "latterligheter". Like besynderlig som at andre mener tvspill ikke kan ha en utløsende faktor. Selvsagt kan begge deler være dråpen som får begeret til å flyte over i hodet til forstyrrede mennesker. Normale mennesker kan trolig komme gjennom både en runde bowling og spille rundt GTA4 uten å gå ut å skyte noen etterpå.

Lenke til kommentar
selv om man aldri skal si aldri

Og da mener jeg det blir besynderlig å avskrive muligheten som "latterligheter". Like besynderlig som at andre mener tvspill ikke kan ha en utløsende faktor. Selvsagt kan begge deler være dråpen som får begeret til å flyte over i hodet til forstyrrede mennesker. Normale mennesker kan trolig komme gjennom både en runde bowling og spille rundt GTA4 uten å gå ut å skyte noen etterpå.

 

Det er latterlig fordi du sammenlikner noe som forskning viser kan være en årsak til mer aggresiv oppførsel (voldelige spill) med noe som det ikke er noenting som tyder på har slike konsekvenser (bowling). Når du i tilegg begrunner det med at noen skoleskytere har spillt bowling, så blir det ikke mindre latterlig. Normale mennesker kan la være å bedrive økonomisk kriminalitet selv om straffene blir kuttet til det halve, og selv om de tygger tyggegummi, det betyr ikke at tyggegummi og halve straffer har sammenliknbare konsekvenser for hyppigheten av økonomisk kriminalitet.

 

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar
Når du i tilegg begrunner det med at noen skoleskytere har spillt bowling, så blir det ikke mindre latterlig.

Og du kan selvsagt komme med ubestridelig bevis for at bowlingen under noen omstendigheter ikke hadde noe med skytingen å gjøre?

 

Som tidligere nevnt er det umulig å kontruere forsøk som ubestridlig motbeviser en slik påstanden, akkurat som det er umulig å motbevise at det finnes en usynlig masseløs måne av ost mellom jorda og den eksisterende månen. Dette er ganske elmentært når det kommer til vitenskaplig bevisførsel, men det betyr ikke at noen av delene er et sannsynlig scenario.

 

AtW

Lenke til kommentar

trgiske i denne saken og alle tidligere er at det stammer fra samme hendelsen. etter columbine saken ble det knipsa et bilde av politifolkene som bar ut store poser med bevismatriale/innbo fra ungdommenes hjem og tilfeldigvis var coveret til doom synlig og dermed var helvete løs

Lenke til kommentar
Som tidligere nevnt er det umulig å kontruere forsøk som ubestridlig motbeviser en slik påstanden

Akkurat ja. Du har med andre ord ingen dekning for din heller snodige slutning.

Vel, tvspill og bowling er nok like risikabelt begge to når man setter homicidal maniacs til å spille det. Begge spill kan frembringe aggresjon. Jeg har selv følt sinne over å ha bommet med ei kule (på bowlingbanen), men siden jeg ikke har morderiske tendenser, har det gått forbløffende bra å riste det av meg. En maniac i USA har kanskje ikke like god impulskontroll. Så raseriet over rennekula kan få katastrofale konsekvenser. Eller kanskje han spillte GTA før han gikk i bowlinghallen...

Lenke til kommentar
Som tidligere nevnt er det umulig å kontruere forsøk som ubestridlig motbeviser en slik påstanden

Akkurat ja. Du har med andre ord ingen dekning for din heller snodige slutning.

Vel, tvspill og bowling er nok like risikabelt begge to når man setter homicidal maniacs til å spille det. Begge spill kan frembringe aggresjon. Jeg har selv følt sinne over å ha bommet med ei kule (på bowlingbanen), men siden jeg ikke har morderiske tendenser, har det gått forbløffende bra å riste det av meg. En maniac i USA har kanskje ikke like god impulskontroll. Så raseriet over rennekula kan få katastrofale konsekvenser. Eller kanskje han spillte GTA før han gikk i bowlinghallen...

 

I samme grad som man ikke har dekning for å anta at folk som mener de er gud tar feil, eller i samme grad som man ikke har dekning for å anta at homeopati ikke virker selv om utallige undersøkelser viser det ikek er mer effektivt en placebo. Ja, i den grad har man ikke dekning, men det er helt meningsløst å ha holdningen at man ikke skal kunne slutte at noe ikke er riktig/har en effekt før det er entydig bevist at det ikke er det, for det går ikke, og i da mister hele begrepet "ikke riktig" fullstendig mening. "Ikke riktig" i dagligtale tolkes implistitt som "overveiende sannsynlig ikke rikrig". Det gir ingen mening å stille krav som det ikke er mulig å oppfylle.

 

AtW

Lenke til kommentar
...

Så du mener altså at GTA og andre spill kanskje har en innvirkning på voldsstatistikken og at de kanskje ikke har det i det hele tatt? Om ikke annet et rimelig trygt standpunkt :)

 

Det er i det minste et meningfyllt standpunkt. Utifra undersøkelser som er gjort angående voldelige spill er det indikatorer som peker begge veier. Derfor er det et spørsmål omgitt av ganske mye usikkerhet i mine øyne. (forøvrig er det vel nokså umulig for en person som krever absolutte bevis for at noe ikke har en effekt å innta enn annen holdning enn kanskje, kanskje ikke på stort sett alle spørsmål i verden, igomed at det ikke lar seg gjøre å framskaffe slike absolutte bevis)

 

AtW

Lenke til kommentar
(forøvrig er det vel nokså umulig for en person som krever absolutte bevis for at noe ikke har en effekt å innta enn annen holdning enn kanskje, kanskje ikke på stort sett alle spørsmål i verden, igomed at det ikke lar seg gjøre å framskaffe slike absolutte bevis)

Vel for din egen del håper jeg du blir i stand til å ta et mer "vågalt" standpunkt i fremtiden. Det gjør hverdagen mer underholdene. Men "kanskje, kanskje ikke" er jo definitivt umulig å bomme med i det minste. Så får vi se om vi får en ny blomstring av GTA-inspirerte drap eller ikke her på berget i og med at mange nå har spillt GTA4. Jeg holder en knapp på "ikke".

Lenke til kommentar
(forøvrig er det vel nokså umulig for en person som krever absolutte bevis for at noe ikke har en effekt å innta enn annen holdning enn kanskje, kanskje ikke på stort sett alle spørsmål i verden, igomed at det ikke lar seg gjøre å framskaffe slike absolutte bevis)

Vel for din egen del håper jeg du blir i stand til å ta et mer "vågalt" standpunkt i fremtiden. Det gjør hverdagen mer underholdene. Men "kanskje, kanskje ikke" er jo definitivt umulig å bomme med i det minste. Så får vi se om vi får en ny blomstring av GTA-inspirerte drap eller ikke her på berget i og med at mange nå har spillt GTA4. Jeg holder en knapp på "ikke".

 

Jeg er mer opptatt av å ta et synspunkt som jeg kan forsvare utifra det jeg og samfunnet vet, mer enn at synspunktet skal være spenstig. Jeg har ikke noe behov for å komme med påstander jeg ikke kan forsvare bare for å være "vågal". (og som jeg var inne på, det er vel ikke akkurat særlig vågalt av deg heller, å kreve ting som er umulig å gjennføre for du vil si at noe ikke har en effekt, om du setter "vågale" meninger så høyt)

 

AtW

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...