Gå til innhold

Diablo 3 - Diskusjonstråd


Anbefalte innlegg

@Newman: Fair enough at ikke du liker det, men jeg tror veldig mye av det som er vist hittil blir forandret på ganske mye. Greit å være skeptisk, men om du kjøper det en gang, så ikke la det ødelegge for spillet. Ikke at jeg skal fortelle deg hva du liker og ikke liker :p

 

En ting jeg vil nevne har med item mods å gjøre. Du sa du var redd for at D3 skal bruke forhåndsbestemte mods sånn som WoW, men D2 bruker jo forhånds bestemte mods også. Eller det vil si, de er en rekke mods med navn som har en effekt. Sånn som du nevner om "of the eagel". FOr eksempel, og kanskje den mest kjente er vel JMOD some står for Jewelers Monarch of Deflecting. Altås er det et magical Monarch shield med Jewelers prefix (4 sockets) og of Deflecting (30% increased blocking og 15% faster block rate... eller omvendt. Husker ikke i farta). Men om du tenker på forhåndbestemte drops fra bosser eller lignende håper jeg ikke vi får. Det tar vekk en stor del av sjarmen fra serien, og hvis det var det du mente er jeg helt enig.

 

Hmm. Nå er jeg så godt i gang så kan vel ta det med cooldowns og respec i samme slengen. Blizzard etter det jeg har hørt prøver å øke antall unike builds som blir tilgjengelig i forhåld til D2, men om de greier det vet vi nok ikke før en stund etter release. Håper bare de får det til.

 

Når det kommer til respec er jeg enig, jeg liker ikke at dette implementeres, men det kan ha positive sider. For eksempel du tvinges ikke til å bruke den. Om du vil lage mange forskjellige chars så gjør det, og om du skulle være uheldig å plassere en skill point eller to feil så kan dette rettes opp i uten rebuild. Eller hvis du liker prossessen med å bygge opp en char mange ganger for å få den helt riktig så ikke brukt respec i det hele tatt. Tar vel kanskje lengre tid å lvle enn D2, men da setter man vel også mer pris på det man har gjort ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Forhåpentligvis så forhindrer "Hardcore-mode" respeccing. Cooldowns virker temmelig så kjipt i forhold til de aldre spillene ja, men skill-treeet ser jo mer eller mindre ut som samme som i D2, så skjønner ikke helt klaginga der.

 

Hvis du ser på de bildene så vil du se at i D3 kan man ikke legge til mer enn 5 poeng i den skillen som er vist der. I D2 kunne du ha 20 poeng i hver skill, men skillpoints var begrensa så du måtte velge deg ut 2-4 skills som du maxa. I D3 ser det ut til at vi får samme type builds som i WoW. (31/0/21 feks) Det jeg frykter da er at de forskjellige buildsene blir for like med tanke på hvilke abilities som brukes. (Forskjellen mellom en fury warrior og en armswarrior er ikke akkurat kjempestor, begge bruker omtrent samme abilities forutenom MS/BT.)

 

Det at man ikke kan velge statpoints selv, er en skandale. Da blir det vanskelig å lage builds litt utenom det vanlige. (Som feks en fire melee sorc i D2.)Det er også merkelig at Blizzard legger begrensninger i karakterutviklingen i et spill som handler om nettopp det å bygge en kraftig helt fra grunnen av.

 

En annen ting jeg ikke liker med D3, er at de har gått bort fra manasystemet hos de klassene som ikke bruker magi. Dette medfører at vi ikke kommer til å se items med +random skill, forutenom items med x antall uses. Det vil si at vi ikke kommer til å se Barbarer med tilsvarende Enigma teleportere over alt, (kanskje like greit... hehe) men det begrenser også bruken av itembaserte builds. (Når det gjelder +all skills utstyr så har Blizz sagt at de ikke vil ha denne typen items i det hele tatt, noe som igjen viser den store begrensningen de har med talentsystemet sitt. Alle skal sluses inn i de samme cockiecutterbuildsa)

 

Det med items som jeg har sagt tidligere, så virker det som om Blizz er helt besatt av å balansere dette spillet mest mulig. Greit nok, men det legger begrensninger for hvor random itemsene kan bli.

 

Jeg skal ikke klage for mye på et spill som ikke er ferdig enda, men den generelle løypa de har valgt å ta i D3 ligger så langt unna D1 og D2 som det går ann å få det. Spiller D2 fortsatt med gjevne mellomrom, så det er kjipt å se at alt jeg elsker med dette spillet forsvinner i D3. (og ikke få meg til å starte med grafikken i D3 en gang. grrrr!!)

Lenke til kommentar

Det med at noen skills bare kan ha 5 points er nødvendigvis ikke fast satt enda, og selv om det er betyr det ikke at vi får noe lignende som WoW, men om det skulle bli sånn er det heller ikke så langt unna D2 som du kanskje tror. I D2 om du skulle bygge cookie cutters så var det alltid maks x skills og 1 point i forkjsellike one point wonders som de ble kalt. med andre ord i stedet for 31/0/21 så var det 20/20/20/20/1/1/1/1/1/1 etc etc etc. Eller om du skal ta det per skill tab nivå 85/10/0 for eksempel. Men du får ikke et riktig bilde av hvor mange builds du har ut ifra et antal skill points per tab statestikk. For eksempel en cold sorc kan bruke frozen orb, blizzard, cold nova eller glacial spike. Der er vi 4 builds fra en tab. Og så kan man ta med slikt som off the wall builds der du kanskje bruker kun 1 point i glacial spike for crowd control på en melee sorc.

 

Jeg hatet det med auto-stats til å begynne med, men etter som jeg tenkte mer over det og diskuterte med andre likte jeg ideen mer og mer. De har satt til sida stats framfor items som er det D2 alltid handlet om. Stats var kun nok til items, med unntak som titan builds og dex bowzons (glass cannons). Med auto-stats kan de legge mer vekt på items, hvor du i stedet for å velge spesielle items og stats til en type build, bygger du kun runt items for å nå målet ditt. Dette kan i teorien gjøre så vi kan bygge samme type builds som før. Vita builds, titan, mana eller dex, vi må bare prioritere items riktig. Det er jo i grunn ikke annerledes fra D2, hvor du valgte items til builden du vil ha, og dermed skaffet stats for å bruke de. I D3 skaffer du items for å nå de stats og mods du trenger til en spesiell build.

 

Jeg synes det er like greit at de valgte bort mana for klasser som ikke er castere. Syntes alltid det var litt rart at en barb som hopper fra ene siden av skjermen til den andre skal bruke magi. Stamina eller fury som da brukes gir mye mer mening. Men det du sier om +skills og +all skills fra items ødelegger mulighet for forskjellige builds trenger ikke være riktig for D2. Husk at dette er et helt nytt spill, og dermed er det ikke sikkert at vi trenger spesielle +skills fra items for å lage spesielle builds. Det kan man jo allerede se med at det er blitt gjort til rede for en melee wizard for eksempel. Igjen hva slags merkelige builds vi kan bygge bestemmes av items (ikke stats), sånn som i D2.

 

Det virker veldig ofte (i mine øyne i hvertfall :p) at folk dømmer D3 alt for mye etter D2 når de ser på nye ting. For eksempel skills systemet. "det er ikke helt likt som D2, men tar noe fra WoW, dette ødelegger alt!" eller at unique items får en annen farge enn D2 for å gjøre de letter å se forskjell på unique og rare. Må nå si at jeg heller ville forandret på fargen til rare enn unique da. Poenget er at man burde prøve å se på det som et nytt spill og ikke sammenligne med D2 hele tiden, og da se om hva som blir forandre eller implementert kan virke bra. ;)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-77do0b

For å vinkle det en annen vei. Hvor mye har wow lånt fra de tidligere Diablo-serien?

Ikke at jeg har noe svar, men hadde vært interessant med en idémyldring om dette.

Lenke til kommentar
For å vinkle det en annen vei. Hvor mye har wow lånt fra de tidligere Diablo-serien?

Ikke at jeg har noe svar, men hadde vært interessant med en idémyldring om dette.

 

Det er jo sant, men det jeg mener er det som er typisk WoW og er annerledes enn i Diablo, som nå skal være med i D3. Hvis du skjønte hva jeg mente der ;)

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Tror du skal se langt etter en demo på dette tidspunktet.

 

Bah, trist at utviklingen på Mythos ble avsluttet, det var et utrolig bra ARPG å spille for å korte ned på ventetiden. Utviklerene av Mythos er i gang med et lignende spill, men det skulle visst ta et par år så Diablo 3 har vel kommet ut innen den tid.

Lenke til kommentar
  • 7 måneder senere...
  • 9 måneder senere...

Jeg sjekket forumet, å det så ikke ut som noen hadde laget en slik en enda.

http://www.spillverket.no/artikler/mens_vi_venter_paa_djevelen/77957

 

Spillverket hadde jo en oppfordring til de som leste artikkelen.

Hva håper du Blizzard viderefører fra Diablo 2, og hva håper du de evt. dropper?

 

Å ja, jeg vet det også er en del Diablo 1 fans her. Hva håper dere at Diablo 3 tar med seg fra det første spillet som kanskje Diablo 2 overså??

 

 

Har du et Diablo minne du vil dele med oss andre? Ja, her kan det meste havne, så lenge det er Diablo relatert.

Lenke til kommentar

Utrolig at denne ikke finnes fra før av :o

 

Ting jeg håper de legger til:

 

Muligheten til å lage en lvl99 ferdig med akkurat det gearet man vil ha for å bruke i pvp.

En beastmaster/shapeshifter klasse, i needs it.

Respecs (ja jeg vet d2 nettopp fikk det i en patch)

Ny cow lvl

Sikkerhet mot duping, maphack etc. Klarer ikke leve uten det i d2, men ser ikke noen grunn til at d3 skal gå samme veien

 

Though, egentlig er jeg litt skeptisk til hele spillet. De har ødelagt ganske mye synes jeg ved at man ikke lenger kan få tilgang til andre klassers egenskaper gjennom runewords (bear sorceress, ww assassin). De har gjort det sånn at skills ikke bygger opp til hverandre på samme måte gjennom et skill-tree, istedet ligger alt i 3 forskjellige basseng hvor man mye mer står fritt. Det betyr at man egentlig bare må finne de 4 kraftigste spells, maxe dem, og bruke dem, det blir ikke noe kompromiss med hvor man skal plassere poengene. De har også fjernet runewords som vi kjenner dem, men de har ihvertfall lagt til et slags nytt runesystem der man kan modifisere skillsene som ser interessant ut.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...