Gå til innhold

Politi i utlandet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har hørt om et tilfelle i Norge, hvor en utenlandsk turist kjørte alt for fort, men politiet kunne ikke inndra førerkortet hans. Det samme skjedde i Nederland, hvor en nordmann kjørte fort nok til at en nederlender hadde mistet lappen, men siden han var fra Norge kunne de ikke ta fra han lappen.

 

Er dette bare tull?

Lenke til kommentar

En jeg kjenner kjørte litt fort i Sverige for ikke så lenge siden.

Han fikk kjøreforbud i 3mnd'er i Sverige, og en saftig bot.

Ingen straff i Norge.

 

Men mener jeg har lest om noen tilfeller der nordmenn har mista førerkort i utland, og utlendinger har mista førerkort i Norge.

 

Jeg vil tro det finnes noe EU-samarbeid med ting som det..

 

Dette er kun ting jeg tror, så kan ikke garantere at alt jeg har sagt er korrekt (utenom han jeg kjenner som kjørte i Sverige).

Lenke til kommentar
Jeg har hørt om et tilfelle i Norge, hvor en utenlandsk turist kjørte alt for fort, men politiet kunne ikke inndra førerkortet hans.

 

Er dette bare tull?

Ja. Norges lover gjelder for alle i Norge, utlendinger inkludert.

Om de kan inndra førerkortet vet jeg ikke, men bøter får alle som kjører for fort i Norge.

 

Det er jo egentlig ikke verre enn å si du har mistet lappen når du kommer til hjemlandet og få ett nytt!?

 

edit: for at folk ikke skal misforstå så mente jeg ikke mistet som at politiet tok den, men at du har glemt den igjen en plass eller noe....

Endret av Audiguy
Lenke til kommentar

men, kan andre land håndheve regler i norge?

førerkortet er jo sendt fra norge, det er dermed norge som har sagt at personen er skikket til å kjøre.

det finnes også i norske registre at den personen har førerkort.

tviler sterkt på at andre land kan fjerne slikt fra registre i norge.

 

men de kan nok ta førerkortet på stedet og nekte personen å kjøre i det landet, men de kan jo ikke fjerne han fra registeret.

 

bare mine tanker altså...

Lenke til kommentar
men, kan andre land håndheve regler i norge?

førerkortet er jo sendt fra norge, det er dermed norge som har sagt at personen er skikket til å kjøre.

det finnes også i norske registre at den personen har førerkort.

tviler sterkt på at andre land kan fjerne slikt fra registre i norge.

 

men de kan nok ta førerkortet på stedet og nekte personen å kjøre i det landet, men de kan jo ikke fjerne han fra registeret.

 

bare mine tanker altså...

Tenkte nå på utlendinger som mister førerkortet i norge! Norge har ikke dem i registeret...

Lenke til kommentar
men, kan andre land håndheve regler i norge?

førerkortet er jo sendt fra norge, det er dermed norge som har sagt at personen er skikket til å kjøre.

det finnes også i norske registre at den personen har førerkort.

tviler sterkt på at andre land kan fjerne slikt fra registre i norge.

 

men de kan nok ta førerkortet på stedet og nekte personen å kjøre i det landet, men de kan jo ikke fjerne han fra registeret.

 

bare mine tanker altså...

 

Norsk politi/påtalemyndighet kan gis melding om hendelsen, og i sin tur komme med en reaksjon på samme nivå som om hendelsen hadde skjedd i Norge. For eksempel: Du kjører i 150 i 50-sona i Brasil. Dette medfører at du må betale en bot på 200 kroner der nede. Norsk politi/påtalemyndighet får melding om dette. Dette medfører at lappen ryker og at du må sitte i fengsel i Norge.

Lenke til kommentar
men, kan andre land håndheve regler i norge?

førerkortet er jo sendt fra norge, det er dermed norge som har sagt at personen er skikket til å kjøre.

det finnes også i norske registre at den personen har førerkort.

tviler sterkt på at andre land kan fjerne slikt fra registre i norge.

 

men de kan nok ta førerkortet på stedet og nekte personen å kjøre i det landet, men de kan jo ikke fjerne han fra registeret.

 

bare mine tanker altså...

 

Norsk politi/påtalemyndighet kan gis melding om hendelsen, og i sin tur komme med en reaksjon på samme nivå som om hendelsen hadde skjedd i Norge. For eksempel: Du kjører i 150 i 50-sona i Brasil. Dette medfører at du må betale en bot på 200 kroner der nede. Norsk politi/påtalemyndighet får melding om dette. Dette medfører at lappen ryker og at du må sitte i fengsel i Norge.

Ikke for å være meggete, men hvordan vet du dette? Du kan jo i flere land bare bestikke politiet og slippe unna :)

Lenke til kommentar
Norsk politi/påtalemyndighet kan gis melding om hendelsen, og i sin tur komme med en reaksjon på samme nivå som om hendelsen hadde skjedd i Norge. For eksempel: Du kjører i 150 i 50-sona i Brasil. Dette medfører at du må betale en bot på 200 kroner der nede. Norsk politi/påtalemyndighet får melding om dette. Dette medfører at lappen ryker og at du må sitte i fengsel i Norge.

Her tror jeg du tar feil. Det er riktig at man kan straffes i Norge for handlinger begått i utlandet. Forutsetningen er at handlingen er ulovlig i det landet den ble begått og straffen skal da såvidt meg bekjent settes til det som ville vært en normal reaksjon i det aktuelle landet. Jeg er også usikker på om man i ditt eksempel kan straffes i Norge når det allerede er gitt en straffereaksjon i Brasil. Dette vil jo i praksis bli en dobbelstraff. Det er forresten ingen automatikk i at norske myndigheter får melding om mindre lovbrudd som f.eks fartsovertredelser begått i utlandet.

Lenke til kommentar
Norsk politi/påtalemyndighet kan gis melding om hendelsen, og i sin tur komme med en reaksjon på samme nivå som om hendelsen hadde skjedd i Norge. For eksempel: Du kjører i 150 i 50-sona i Brasil. Dette medfører at du må betale en bot på 200 kroner der nede. Norsk politi/påtalemyndighet får melding om dette. Dette medfører at lappen ryker og at du må sitte i fengsel i Norge.

Her tror jeg du tar feil. Det er riktig at man kan straffes i Norge for handlinger begått i utlandet. Forutsetningen er at handlingen er ulovlig i det landet den ble begått og straffen skal da såvidt meg bekjent settes til det som ville vært en normal reaksjon i det aktuelle landet. Jeg er også usikker på om man i ditt eksempel kan straffes i Norge når det allerede er gitt en straffereaksjon i Brasil. Dette vil jo i praksis bli en dobbelstraff. Det er forresten ingen automatikk i at norske myndigheter får melding om mindre lovbrudd som f.eks fartsovertredelser begått i utlandet.

 

Du har rett hva angår dobbeltstraff. Men la oss si at du av en eller annen grunn ikke ble straffet i Brasil, da, men norks påtalemyndighet fikk likevel kjennskap til det. Da er vi tilbake der vi startet ;) At straffbare forhold skal pådømmes likt som i det landet de ble utført, har jeg aldri hørt om før. Her tror jeg DU tar feil :) Du har rett i at det ikke er automatikk i at norske myndigheter får melding om mindre lovbrudd, men fartsovertredelser som kvalifiserer til fengselsstraff er ikke mindre lovbrudd ;)

Lenke til kommentar
Haha, gi meg heller link til en sak hvor dette faktisk har vært gjort i praksis.

 

Det har jeg ikke tilgjengelig. Det har for øvrig ingenting med saken å gjøre, trådstarter spurte hvorvidt man "kan" gjøre ditt og datt, ikke hvorvidt det er vanlig å gjøre det (eller om det noensinner har blitt gjort, for den saks skyld).

Endret av Jurist
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...