Gå til innhold

GTX280 vs 2x Radeon 4870 Crossfire


dahwan

Anbefalte innlegg

Nå er det ganske stor sjanse for at folk sitter med et cf kapabelt hk fra før.

 

Skal du ha 2x 280 må du gå for et Nforce kort, og kun 790i er brukbart egentlig, og det er jo veldig billig.

 

Vil vel heller si at sjangsen for at folk sitter med et cf kapabelt kort er svært svært liten. Jeg kjenner faktisk ingen i min kompis gjeng som har det.

 

Og du må huske på at 1x280 kort er like bra som 2x4870. Men 2x280 kort er bedre enn 3x4870 kort. Dermed er det mer fremtidsrettet å kjøpe et 280 kort nå, og ha muligheten for å få enda bedre ytelse senere. (Skal du ha 3x4870 kort snakker vi større psu, ekstremt god plass (ikke mange som har plass til 3 så store kort i pc'en) og alikevel ende opp med mindre ytelse enn 2x280 kort).

 

Ergo så vil det for de fleste bli billigere å gå for et 280 kort.

 

Set at mange drømmer om at nye drivere til ATI vil på magisk vis gjøre 4870 kortene mye kjappere, dette kan vi vel alle avkrefte at vil skje med engang. Nye drivere kan kanskje gjøre en 2% forskjell på det mest ekstreme.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ikke så rart de håper på driverene - det er stor fremgang fra driverene kortene blir levert med til 8.6 hotfix.

 

Faktisk de fleste jeg kjenner sitter på et P35, X38 eller X48 kort, hvis du kikker litt her inne så er det fryktelig mange X38/X48 kort.

Jeg har flere cf kapable kort både Intel og AMD + SLI - både Intel og AMD. Har faktisk flere Nvidia skjermkort enn AMD, men det er mest pga jeg kjører CUDA applikasjoner.

 

Og er det en ting man lærer når man har begge deler - jeg stoler MYE mer på AMD driveravdeling enn Nvidias betalekkasje politikk.

Lenke til kommentar

Stemmer at de kan det ja, men i f eks Crysis vil Nvidia sitt kort yte bedre siden Crysis støtter Nvidia sine kort mye bedre.

http://www.anandtech.com/video/showdoc.aspx?i=3341&p=20

 

http://www.tweaktown.com/reviews/1481/9/pa...ysis/index.html

 

Å poste en link av noen som har testet kortene kan alle gjøre ;)

 

De fleste testene jeg har sett så ser det ut som testerne har "tuklet" litt med resultatene mtp hva de liker best av AT og Nvidia. Dette baserer jeg på at ingen av testene jeg har sett så langt konkluderer med det samme. Noen plasser vinner ATI, andre Nvidia.

Anandtech bruker nyere catalyst driver enn tweaktown.

 

Og du må huske på at 1x280 kort er like bra som 2x4870. Men 2x280 kort er bedre enn 3x4870 kort. Dermed er det mer fremtidsrettet å kjøpe et 280 kort nå, og ha muligheten for å få enda bedre ytelse senere. (Skal du ha 3x4870 kort snakker vi større psu, ekstremt god plass (ikke mange som har plass til 3 så store kort i pc'en) og alikevel ende opp med mindre ytelse enn 2x280 kort).

4870 CF er i mange tilfeller nokså mye raskere enn 1x280.

 

Set at mange drømmer om at nye drivere til ATI vil på magisk vis gjøre 4870 kortene mye kjappere, dette kan vi vel alle avkrefte at vil skje med engang. Nye drivere kan kanskje gjøre en 2% forskjell på det mest ekstreme.

I enkelte spill vil vi nok se forskjell på mye mer enn 2%. Vi har allerede sett merkbar økning i Crysis med 8.7 beta og spesielt med Crossfire vil det nok være mye å hente.

Endret av MistaPi
Lenke til kommentar

MistaP:

 

Vis meg en test der 2x4870 er mye raskere enn et 280 kort. Vi snakker 1920x1080 oppløsning minst. For meg er alt under det ikke interessant.

 

PerUlv, da har vi 2 forskjellige oppfatninger av hva folk sitter med, du vet om mange som har cf kapable kort, jeg vet om så og si ingen ;)

Lenke til kommentar
*snip*

PerUlv, da har vi 2 forskjellige oppfatninger av hva folk sitter med, du vet om mange som har cf kapable kort, jeg vet om så og si ingen ;)

 

Du kan da umulig mene det er flere som sitter med nForce-baserte kort enn det er folk som har kort basert på Intel P35/P45/X38/X48, som alle er kort som støtter CF. P35 med familie kan vel lide noe tap på grunn av mangel på 2 PCI-E 16x spor, men man kjører unektelig Crossfire på dem allikevel, og får ekstra ytelse. Og som PerUlv påpeker så er X38/X48 kort veldig utbredt, mye mer enn SLI-brikksettene.

 

Så er det jo det spørsmålet om du vil deg selv så vondt som å bruke ett nVidia-brikksett, med ustabiliteten, bråket, varmen og strømforbruket det medfører. :roll:

Endret av Explorer
Lenke til kommentar

Over 60 fps eller over 100fps har lite å si. Det som teller er average fps i spill som Crysis og Age of Conan, spill som virkelig trenger mye kraft.

 

Og som sagt, det er bare Anandtech som har fått de resultatene der, det syns jeg er litt merkelig. Og jeg vil igjen si at jeg tror det sitter mye folk hjemme med bare 1 pci-e slot. For dem vil det vel være best å gå for et 280kort. (for ikke å snakke om alle som sitter hjemme med en håpløs PSU, og da er det ikke gøy å kjøre 2x4870kort som suger mye kraft).

 

Men for all del, begge alternativene er nok bra. Venter fremdeles på en skikkelig AoC test før jeg bestemmer meg for noe.

Lenke til kommentar

Ta en liten google på "4870 crossfire review", skummet igjennom et par som brukte 8.7 beta - og det er faktisk i fra 1920x1200 og oppover 4870 begynner å dra i fra GTX280, ofte er 280 bedre i lavere oppløsning.

 

Du kan jo lese 4870 testen på Gruru3d - som er en veldig pro-Nvidia site:

 

http://www.guru3d.com/article/radeon-hd-4870-review--asus/

 

Jeg kommer til å kjøre GTX280, ikke som skjermkort, men som et rimelig alternativ til Nvidia Tesla - GTX280 kommer til å bli en CUDA racer.

Endret av PerUlv2
Lenke til kommentar
Ta en liten google på "4870 crossfire review", skummet igjennom et par som brukte 8.7 beta - og det er faktisk i fra 1920x1200 og oppover 4870 begynner å dra i fra GTX280, ofte er 280 bedre i lavere oppløsning.

 

Du kan jo lese 4870 testen på Gruru3d - som er en veldig pro-Nvidia site:

 

http://www.guru3d.com/article/radeon-hd-4870-review--asus/

 

Jeg kommer til å kjøre GTX280, ikke som skjermkort, men som et rimelig alternativ til Nvidia Tesla - GTX280 kommer til å bli en CUDA racer.

 

De tester jo ikke 280 kortet eller crossfire av 4870 der da :/

 

Det som bekymrer meg er minnet på 4870 kortene. Har en liten følelse av at 512 kan bli lite på kommende storspill?

Lenke til kommentar

/hijack

 

Vurderer å drite i både 4870 xfire og 280 kort, og heller få meg et 8800gtx kort til. Hvilket SLI HK vil være bra til en ok penge? Det finnes så uendelig mange forskjellige meninger her, men kortet må være bra på overklokking av cpu og ikke kreve en masse bios oppdateringer ;)

Lenke til kommentar
Og som sagt, det er bare Anandtech som har fått de resultatene der, det syns jeg er litt merkelig.

Anandtech er enig:

Sitat fra Anandtech

Once again we see tremendous potential in CrossFire. When it works, it scales extremely well, but when it doesn't - the results aren't very good. You may have noticed better CrossFire scaling in Bioshock and the Witcher since our Radeon HD 4850 preview just a few days ago. The reason for the improved scaling is that AMD provided us with a new driver drop yesterday (and quietly made public) that enables CrossFire profiles for both of these games. The correlation between the timing of our review and AMD addressing poor CF scaling in those two games is supicious. If AMD is truly going to go the multi-GPU route for its high end parts, it needs to enable more consistent support for CF across the board - regardless of whether or not we feature those games in our reviews.
hehe ;)
Lenke til kommentar
tenker du sånn kan du like greit kjøpe billigste hd4850, det yter vel sp bra til 1300,-

 

Var det rettet mot meg? For den tok jeg ikke^^

 

2x8800gtx scorer nesten likt som 2x4870, og siden jeg allerede har 1stk 8800gtx og får et til nå for 1000kr, så er jo det det beste alternativet ;)

Lenke til kommentar
tenker du sånn kan du like greit kjøpe billigste hd4850, det yter vel sp bra til 1300,-

 

Var det rettet mot meg? For den tok jeg ikke^^

 

2x8800gtx scorer nesten likt som 2x4870, og siden jeg allerede har 1stk 8800gtx og får et til nå for 1000kr, så er jo det det beste alternativet ;)

 

Du startade med att du kommer skaffa ett 280, och menar det är smartare för att de flesta inte har CF kort. Enligt signaturen din har du i vart fall större chans att köra cf på det än sli kan jag lova. Är nog fler än jag som inte riktigt får grepp om vad det är du egentligen vill få fram. Vad skall du med 2 st 8800 kort till med ditt hk?

Lenke til kommentar
Men så lenge 2x ATI kan slå ut 1x nVidia så går jeg for ATI's.

Stemmer at de kan det ja, men i f eks Crysis vil Nvidia sitt kort yte bedre siden Crysis støtter Nvidia sine kort mye bedre.

http://www.anandtech.com/video/showdoc.aspx?i=3341&p=20

 

http://www.tweaktown.com/reviews/1481/9/pa...ysis/index.html

 

Å poste en link av noen som har testet kortene kan alle gjøre ;)

 

De fleste testene jeg har sett så ser det ut som testerne har "tuklet" litt med resultatene mtp hva de liker best av AT og Nvidia. Dette baserer jeg på at ingen av testene jeg har sett så langt konkluderer med det samme. Noen plasser vinner ATI, andre Nvidia.

 

2stk 4870 kort koster 4000kr. Så må folk sannsynligvis ha et nytt HK til minst 1000kr=5000kr.

 

1stk GTX280 kort koster 4400kr.

 

Disse oppsettene ser ut som de yter forholdsvis likt (de vinner omtrent like mange tester hver). Jeg kommer til å gå for et GTX280 kort, og heller kjøpe meg et til når jeg føler jeg trenger det og prisen er sunket kraftig. 2stk gtx280 kort vil temmelig garantert være bedre enn 3stk 4870 kort, både ytelses messig, og mtp hvilken PSU som kreves. Spesielt når du ser på spill som kommer som vil ta i bruk mer enn 512mb minne.

 

 

Vet ikke om du så det men Anand brukte Catalyst Driver 8.7 beta ,men Tweaktown brukte Catalyst 8.6 so gir dårligere ytelse for 4800 serien.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...