Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Koblet feil med psu - Dødt hovedkort?


Anbefalte innlegg

Hei.

Detta blir sikkert en utrolig dårlig formulert forumpost, er trøtt og lei.

 

Har nettopp fått ny RAM, skjermkort, HD og PSU til maskina.

 

Koblet opp, men fikk ikke noe kontakt med skjermen. Prøvde å flytte på ram'en og slikt, men det funka ikke.

 

PSU'en hadde en 24 pin, med en "detachable" 4pin, for de hk'ene som kun har 20pin slot (http://www.corsairmemory.com/products/vx.aspx).

Hovedkortet mitt har en 24pin og en +12v 4pin.

 

Jeg tenkte at denne "detachable" 4pinen skulle inn i +12v, så jeg klipte opp kabelstrømpa, så den rakk fram. Når jeg starta maskina da, var det ulyder og viftene gikk helt spesielt, så jeg skrudde av med engang.

 

Smart som jeg er, leste jeg senere i manualen til psu'en; "The 24-pin main power has a detachable 4-pin connector. This 4-pin connector is not a P4 or ATX 12v connector. Please DO NOT force this cable in the P4 or ATX +12v socket on the motherboard, this can cause serious damage"....

 

Fant jo ut senere at man skulle splitte opp 8pinen, og bruke den i +12v'en. Men nå starter maskina kun i noen sekunder, før den skrur seg av igjen. Ikke kontakt med skjermen i de få sekunda. CPU vifta må jeg også sette på "chassis fan" pinene for at den skal gå rundt.

 

Har prøvd med den gamle PSU'en og forskjellige skjermkort, da skrur ivertfall ikke maskina seg av, men får ikke kontakt med skjermen.

 

Prøvde den nye PSU'en på en annen maskin, da skjedde det samma (Skrudde seg av etter noen sekunder). Så PSU'en er vel død uansett, men er hovedkortet mitt gått? Hva er evt. sansynligheten for at den har tatt med seg ram'en, eller HD'ene til døden?

 

Håper noen har vært borti noe alá det samme, og har noen tips :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-rOwOH6vg

Det virker nesten som om du har en død PSU her ja. Kortslutningen har nok gjort skader på hovedkort og kanskje også andre komponenter. Prøv de andre komponentene utenom hovedkortet i en annen maskin hvis dette er mulig. (RAM Osv)

En skikkelig lei og alvorlig feilkobling. Men jeg lurer på hvordan du fikk den 4-pinnen til å passe på hovedkortet? Satte du kun 20-pin i 24-pin kontakten, uten de siste 4-pin koblet til?

Endret av Slettet-rOwOH6vg
Lenke til kommentar
Det virker nesten som om du har en død PSU her ja. Kortslutningen har nok gjort skader på hovedkort og kanskje også andre komponenter. Prøv de andre komponentene utenom hovedkortet i en annen maskin hvis dette er mulig. (RAM Osv)

En skikkelig lei og alvorlig feilkobling. Men jeg lurer på hvordan du fikk den 4-pinnen til å passe på hovedkortet? Satte du kun 20-pin i 24-pin kontakten, uten de siste 4-pin koblet til?

Ja.

 

Var sånn med min gamle PSU, var kun 20 pin, så om man hadde en 24pin socket, skulle man bare koble på de 20 nederste var det vel.

 

Også brukte jeg da de 4 som var igjen, på 4 kontakten :whistle:

Endret av zhorty
Lenke til kommentar

Synnes litt synd på deg.

Men sånn går det når du ikke bruker manualen men gjør det som vi menn vannligvis bruker å gjøre, tipper denne passer her jeg (selv om kontakten er en cirkel og ledningen firkant :p )

 

Edit : Tips : Ta med på verksted, kan være psu bare har fått sikringen kortsluttet, for de andre komponentene så må de testes en og en. Hovedkort er rimelig død og muligens cpu / ram også.

Endret av Malvado
Lenke til kommentar

Jepp..

Faren min er elektriker, skulle ta en kikk inni PSU'en og se om det var noen sikringer som har gått. Men HK'et er vel rimelig dødt uansett, igomed at jeg ikke får start på den med den gamle PSU'en.

 

Skal teste de andre komponentene i en annen maskin etterpå, for å sjekke om ikke de har tatt kvelden også :/

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...