Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

PCen slår seg selv av!


Anbefalte innlegg

Ja har et problem at pcen kan slå seg av selv. Det som skjer er at det kommer en alarm (nesten som en bilalarm) i 5 sekunder eller noe og etter 10 sec slår pcen av alle programmene og det står at windos is shutting down.

 

Jeg tenkte det kan ha noe med at den er for varm eller noe, Jeg har intel core 2 duo e8400 og jeg har instalert programmene som følger med den. Kan det være at noen av programmene skal liksom beskytte CPUen fra å bli for varm ved å slå av pcen?

 

Eller er det rett og slett et virus?

Endret av Maxiraze
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ja har et problem at pcen kan slå seg av selv. Det som skjer er at det kommer en alarm (nesten som en bilalarm) i 5 sekunder eller noe og etter 10 sec slår pcen av alle programmene og det står at windos is shutting down.

 

Jeg tenkte det kan ha noe med at den er for varm eller noe, Jeg har intel core 2 duo e8400 og jeg har instalert programmene som følger med den. Kan det være at noen av programmene skal liksom beskytte CPUen fra å bli for varm ved å slå av pcen?

 

Eller er det rett og slett et virus?

 

Høres absolutt ut som det kan være et varmeproblem. Blir maskinen for varm vil den slå seg selv av for å beskytte komponentene mot skade. Kjenn etter i luftutblåsningen og området rundt viften om det er varmere enn normalt. Noe varme blir det alltid, men det skal ikke være ubehagelig varmt. Bruker du noen av de verktøyene som har blitt nevnt av andre her, kan de fort si deg om temperaturen faktisk er faretruende høy.

 

Overoppheting skyldes som regel støv i kjølesystemet. Løsningen er å åpne opp maskinen, ta ut vifta, og blåse ren vifta og kjøleribbene med trykkluft*. Noen laptoper har en egen luke du kan åpne for å komme til, andre må du ta av hele bunnplaten på. Hvis du ikke er vant med å skru på datamaskinen selv kan det være lurt å få noen med mer erfaring til å hjelpe deg, eller levere inn maskinen på verksted.

 

* bruk gjerne trykkluft på boks (f.eks 99,- på Biltema). Ikke blås selv; det kommer alltid med litt spytt, og det kan fort gjøre vondt verre.

Lenke til kommentar

Har et P35 kort fra Abit med en E8400 som ble avlest som 127°C.

Trengte en BIOS oppdatering for at det ble riktig.

 

Så sjekk temperatur avlesning via medfølgende utility til ditt hovedkort i windows (eller hw-monitor i cmos).

Er det urimelig høyt sjekk hos produsenten om det finnes en oppdatert/nyere bios .

Lenke til kommentar

Har vært på ferie så ahr ikke kunnet svare før nå, men takk for alle svar. Skal se litt nærmere på det nå med tips fra dere.

Men trur ikke det er problemer med støv får jeg har kjøpt neste alle delene i pcen for ca 2-3 uker siden, men jeg skal ta en kjikk på det også. Så synest det er litt kjipt om det er for at den blir for varm. Trudde de sente ut cpuer som var lagd stabile fra leveranderens side. Jeg har ikke gjort noe klokking av noen av komponentene enda, så det vil si det er standar.

 

Men iaf Idle tempen er på 48 grader, så skal jeg kjøre litt hardere ting får å så hva heg får tempen opp til. Kommer med mere info fra det

Lenke til kommentar
Er viften og kjøleribbe montert riktig?

 

Ja trur da det? har da følgt detsom sto i boka etc. Er det på noen måte jeg kan se det da? (om jeg har montert den riktig)

 

Btw pcen sslo seg av igjenn, spilte age of conan og var vell oppe i 60 grader på cpuen i følge Dual core center som var med cpuen. Men det er jo også 30 grader i være ute, så det hjelper ikke akkurat på me ddenne varmen på rommet.

 

 

Er det lurt å bruke D.O.T greiene i dual core center?

Og går det greit å ha vifta på maks styrke? den står på 6 normalt og jeg kan sette den på 7(fastest)

Endret av Maxiraze
Lenke til kommentar

Nei det er IKKE lurt å bruke D.O.T opsjonen til MSI.

Faktisk er jeg nesten sikker på at det er corecenter som kødder det til for deg og gjør shutdown.

Bare gå til forum.msi.com.tw (brukerforumet) så vil du se der at alle anbefalinger er å la være å bruke det møkkaprogrammet i det hele tatt.

Avinstaller programmet og overvåk/sjekk cpu temperatur med realtemp eller coretemp istedet.

Lenke til kommentar

Er veldig varmt om dagen og det misliker pcn, måtte faktisk klokke ned for å forhindre at pcn skulle slå seg av. Og jeg har shutdown temp på 65 grader hvis jeg ikke husker feil. Og enda har jeg et helt åpent kabinett (microplex's bzerk) og Scythe Katana cpu kjøler.

Lenke til kommentar
Nei det er IKKE lurt å bruke D.O.T opsjonen til MSI.

Faktisk er jeg nesten sikker på at det er corecenter som kødder det til for deg og gjør shutdown.

Bare gå til forum.msi.com.tw (brukerforumet) så vil du se der at alle anbefalinger er å la være å bruke det møkkaprogrammet i det hele tatt.

Avinstaller programmet og overvåk/sjekk cpu temperatur med realtemp eller coretemp istedet.

 

OK takker det skal jeg gjøre!

 

Er veldig varmt om dagen og det misliker pcn, måtte faktisk klokke ned for å forhindre at pcn skulle slå seg av. Og jeg har shutdown temp på 65 grader hvis jeg ikke husker feil. Og enda har jeg et helt åpent kabinett (microplex's bzerk) og Scythe Katana cpu kjøler.

 

Hmm haar du da klokket den under det den er når du kjøpte den eller bare under det du har klokket den til vanlig? for jeg har ikke klokket noe some helst som sagt

Lenke til kommentar

Du sier det kommer opp Windows is shutting down før den skrur seg av?

 

 

Det vil jeg heller si er relatert til virus e.l.

 

 

Min Windows pleier ikke å si ifra før den skrur seg av pga et varmeproblem, da den heller får blåskjerm eller skrur seg direkte av.

Lenke til kommentar
Nei det er IKKE lurt å bruke D.O.T opsjonen til MSI.

Faktisk er jeg nesten sikker på at det er corecenter som kødder det til for deg og gjør shutdown.

Bare gå til forum.msi.com.tw (brukerforumet) så vil du se der at alle anbefalinger er å la være å bruke det møkkaprogrammet i det hele tatt.

Avinstaller programmet og overvåk/sjekk cpu temperatur med realtemp eller coretemp istedet.

 

OK takker det skal jeg gjøre!

 

Er veldig varmt om dagen og det misliker pcn, måtte faktisk klokke ned for å forhindre at pcn skulle slå seg av. Og jeg har shutdown temp på 65 grader hvis jeg ikke husker feil. Og enda har jeg et helt åpent kabinett (microplex's bzerk) og Scythe Katana cpu kjøler.

 

Hmm haar du da klokket den under det den er når du kjøpte den eller bare under det du har klokket den til vanlig? for jeg har ikke klokket noe some helst som sagt

 

Jeg klokket ned til standard hastighet da det begynte å bli varmere i lufta, og da det var på det varmeste ute måtte jeg klokke ned fra standard hastighet, men det hjalp.

Lenke til kommentar
Du sier det kommer opp Windows is shutting down før den skrur seg av?

 

 

Det vil jeg heller si er relatert til virus e.l.

 

 

Min Windows pleier ikke å si ifra før den skrur seg av pga et varmeproblem, da den heller får blåskjerm eller skrur seg direkte av.

 

Ja jeg vet ikke helt , for programmet dual core center kommer opp i et halvt sec før pcen slår seg av.

Lenke til kommentar

Så ut til at det gikk bedre nå jeg satte cpu vifta på maks hastighet, men nå har jeg avinstalert dual core center så nå vet jeg ikke hvordan jeg skal skru opp vifte hastigheten uten det.

 

Edit! tempen var oppe i 63 grader i føle coretemp og pcen slo seg ikke av så? kan det være problemet, btw er ikk det litt for høy temp? (det er under spilling da seff)

Endret av Maxiraze
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...