Gå til innhold

Test: Firefox 3.0


Anbefalte innlegg

Uansett, om en bruker Opera eller Firefox, så ender en alltid opp med å ha IE i "bakhånd" for bruk i visse tilfeller, siden ting alltid fungere i IE...

Her er det vel på sin plass å presisere at det ikke er Opera eller Mozillas feil, men i bunn og grunn IEs. IE følger ikke standardene på riktig måte, noe som fører til at når de som utvikler prioriterer å utvikle for IE (størst brukermasse) utvikler "feil" noe som igjen fører til at de som viser sider etter standardene ofte ikke viser sidene riktig.

Jeg snakker mer om f.eks. bruk mot diverse intranett, outlook web acces, sharepoint, autentisering med pålogget bruker osv... Men det er dog bruk fra/mot Microsofts egne produkter, som ikke er uvanlig for svært mange.

 

Jeg snakker ikke om malplasserte menyer o.l. Det blir det faktisk mindere og mindere av...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ser at det diskuteres høyt og lavt om plug-ins og at Opera hadde vært førstevalgte hadde det ikke vært støtte for plug-ins i Firefox. Er det bare meg som synes at Firefox har alle funksjonene jeg trenger fra før?

Må si at jeg er "imponert" over at noen alltid skal prakke sine egne behov på andre. Folk er forskjellige og vi trenger både Firefox, Opera m.m. Det eneste problemet er IE, som i praksis til dels begrenser valget for folk flest (sikter til IE-sider, som noen har referert til). Så lenge flest mulig bruker browsere som følger standarder bra, er jo det det viktigste, slik at det ikke ødelegger for ditt eget valg.

 

 

Uansett, min erfaring med Firefox 3 er meget bra. Jeg husker Firefox 2.0 som mye mer buggy, og at den ikke ble brukenes før i ca versjon 2.0.0.1/2. Firefox 3 er bra og stabil, spesielt mtp. at det er en x.0-utgave.

Lenke til kommentar
FF3 er ikke kompatibel med Mac OSX 10.3, hvilket jeg finner tragisk. For tiden bruker jeg det OSet en del, og da må jeg bruke en annen nettleser. Siden jeg ikke vil sette meg inn i to nettlesere, har jeg valgt Opera, som fungerer på både OSX 10.3 og Windows som jeg bruker ellers. Litt dumt, hadde planlagt å migrere fra Opera til Firefox.
Jeg trodde dere sverget til Safari?

Vil ha meg frabedt fanboy-stempelet. Safari er en veldig fin browser, men jeg har ikke hatt mulighet for å bruke dette på Windows før inntil nylig, og har dermed ikke hatt mulighet for å sette meg inn i Safari nok til å kunne surfe effektivt.

 

Jeg bruker Mac kun som backup-løsning fordi ASUSen min trenger ny lader. Får det i posten i morgen, og da kommer jeg nok til å stue vekk Macen. Men jeg vil ikke gå til et nettleser jeg vet ikke vil fungere på Macen – i tilfelle jeg må bruke Macen igjen. Da vil jeg bruke en nettleser jeg kan bruke i begge OSene, altså Opera.

 

Dette er faktisk veldig interessant, særlig med tanke på at Safari etter min mening er en høvelig solid browser og har lenge hatt ganske god CSS-støtte (sammen med Konqueror, siden de er ganske like bygd opp teknisk og deler mye kode). Men jeg observerer også at de aller fleste Mac-brukere benytter Firefox. Dette er neppe fordi de var veldig glade i Netscape i hine hårde dage da de fleste ikke er gamle nok til å huske slikt, så jeg vet slettes ikke hva det kommer av. Enda en ting å være fanboy av, kanskje?
Har du noen tall å legge bak den påstanden? Fant ikke noe skikkelig, men i følge denne siden, bruker omlag 4,5-4,7% av nettets surfere (på de sidene som er målt) Mac, og 2,2-2,5% Safari. Si at Safari kun brukes på Mac, vil omlag 50-60% av Macbrukerne benytte seg av Safari.

 

Men det er visse faktorer som tilsier at tallene er lavere, da Safari kan benyttes på Windows.

Lenke til kommentar

Dersom jeg som utvikler hadde lansert en ny versjon av mitt program, hvis hovedfokus var å forbedre funksjonene som var der fra før, så ville jeg aldri funnet på å kalle den for 3.0 dersom eksisterende versjon var 2.0. Ny versjon ville kanskje maksimalt være 2.1 og jeg hadde fokusert på at ting var forbedret og ikke dratt den fram som en hellig gral med et tonn nyvinninger:

 

"Whats New you say? Well.. er.. we did it all over again and this time it was twice as fast!" - Dere skjønner poenget.

 

Syns nye FireFox ser lovende ut, og observerer at jeg som ivrig Opera tilhenger sliter med å svelge nye Opera 9.5 på grunn av en del småpirk som:

Etter 1 arbeidsdags surfing og 8 faner oppe:

- Minnebruk 450MB

- Opera hang seg når jeg gikk inn på denne tråden

- Javascript benchmarken fullføres ikke en gang på min maskin (evig loop->scriptet stopper av seg selv under en av testene)

- PDF dokumenter nekter å vises i Opera, siden blir blank og uresponsiv.

- Tullefeil som at advarselboks om HTTPS-sider kommer opp på feil fane.

- Dårligere støtte for WYSIWYG-editorer enn tidligere versjoner.

 

Alt i alt synes FireFox 3.0 som en bedre oppgradering enn det Opera 9.5 gjør, og jeg har vært trofast Opera-bruker siden Opera 6.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-b5747

Når har dere faktisk tenkt å teste Opera 9.5 som dere gav ALT for lite oppmerksomhet til?

Desto mer jeg leser om FF3 desto mer skjønner jeg hvor mye den er en rip-off fra Opera. Opera har hatt nedlastingsside siden 9.00 kom, samme med en helt egen side for bokmerker, smart-søk i adresselinjen (siden 9.5-betaen som kom i fjor :))!

 

Kan Firefox skilte med (UTEN add-ons):

- Mouse gestures

- Talestyring

- Opera link? (Ikke direkte, men muligheten for å kunne forflytte bokmerker og historikk fra en maskin til en annen)

- Notater (ikke så alt for nødvendig, men smart når du først lærer deg å bruke det)

- SØPPELKURV over lukkede faner! :)

- Innebygget e-postleser?

- Innebygget IRC (Uten behovet for å starte javaklienter)

- Torrent-støtte?

- Innebygget flash-block?

 

Det er hva jeg kommer på i farten. :) Jeg vet ikke hvordan det er med dere, men jeg holder meg heller til den NORSKE nettleseren som tør å tenke NYTT og intuitivt!

Endret av Slettet-b5747
Lenke til kommentar

Det eneste jeg har bruk for som du nevner er "Opera links", som forøvrig er en rip-off av extensions som Foxmarks/Google browser sync, som har eksistert lenge. Bittorrent-klient, sa du? Morsomt at nesten alle generelle Opera-tråder her på forumet tar opp spørsmålet om hvordan man kan bruke en annen bittorrent-klient. Igjen, vi har alle forskjellige behov og fanboys er slitsomt.

Lenke til kommentar
Desto mer jeg leser om FF3 desto mer skjønner jeg hvor mye den er en rip-off fra Opera. Opera har hatt nedlastingsside siden 9.00 kom, samme med en helt egen side for bokmerker, smart-søk i adresselinjen (siden 9.5-betaen som kom i fjor :))!

Og Opera er rip-off fra Netscape fordi den viser nettsider ... :roll:

Skjønner forresten hva du mener med nedlastingside og egen side for bokmerker.

Kan Firefox skilte med (UTEN add-ons):

- Mouse gestures

- Talestyring

- Opera link? (Ikke direkte, men muligheten for å kunne forflytte bokmerker og historikk fra en maskin til en annen)

- Notater (ikke så alt for nødvendig, men smart når du først lærer deg å bruke det)

- SØPPELKURV over lukkede faner! :)

- Innebygget e-postleser?

- Innebygget IRC (Uten behovet for å starte javaklienter)

- Torrent-støtte?

Hvorfor skal Firefox kunne skilte med det uten add-ons? :hmm:

Det eneste Fx ikke har av disse med add-ons (tror ikke den har det) er mail-klient, og til det har du Thunderbird (ikke kom med at det er unødvendig med et ekstra program osv, noen liker å skille mail og surfing) som er kraftigere enn Opera mail med tanke på støtte for kalender osv., ellers så har du jo webmail som gmail og live.

 

Opera og Firefox er jevngode, og man burde bruke den man liker best. :)

Lenke til kommentar
Når har dere faktisk tenkt å teste Opera 9.5 som dere gav ALT for lite oppmerksomhet til?

Desto mer jeg leser om FF3 desto mer skjønner jeg hvor mye den er en rip-off fra Opera. Opera har hatt nedlastingsside siden 9.00 kom, samme med en helt egen side for bokmerker, smart-søk i adresselinjen (siden 9.5-betaen som kom i fjor :))!

 

Kan Firefox skilte med (UTEN add-ons):

- Mouse gestures

- Talestyring

- Opera link? (Ikke direkte, men muligheten for å kunne forflytte bokmerker og historikk fra en maskin til en annen)

- Notater (ikke så alt for nødvendig, men smart når du først lærer deg å bruke det)

- SØPPELKURV over lukkede faner! :)

- Innebygget e-postleser?

- Innebygget IRC (Uten behovet for å starte javaklienter)

- Torrent-støtte?

- Innebygget flash-block?

 

Det er hva jeg kommer på i farten. :) Jeg vet ikke hvordan det er med dere, men jeg holder meg heller til den NORSKE nettleseren som tør å tenke NYTT og intuitivt!

Jeg har et OS som har mange av de tingene der :thumbup:
Lenke til kommentar

Jeg gjentar: Torrent-støtten til Opera er ikke verd 5 sure sild. Den kunne de godt ha kuttet ut. Den gjør mer ugagn enn den er til nytte.

 

Helevitsen med FF er jo forsåvidt at den er så fleksibel å tilpasse med addons. Få en "basic" browser og bygg ut med det du måtte ønske. Ja, untatt OWA og SharePoint kompabilitet da :p

Lenke til kommentar

jeg for min del er glad for at det ikke ble store forandringer i grensesnittet. de få som er er også en forbedring.

 

men jeg lurer litt på hvordan andre nettlesere kommer ut etter en acid test.

 

btw: jeg er den siste personen som skal si noe om dette, men fant 2-3 skriveleifer. f.eks. "avid" isteden for "acid".. *sikke nesen der den ikke hører hjemme..(?)*

 

Kan man enkelt oppgradere fra FF2 til FF3 uten at alt oppsett med verktøylinjer og bookmerker blir rotet til?

 

Yes you can :)

det er det samme som med vanlig update, men når du åpner firefoxs så -"hey! 3.0, jo! w00t!"

Lenke til kommentar

Er det dette Mozilla kaller en forbedret download manager?

post-80118-1214669868_thumb.png

Informasjon om nedlastingen gjemmes helt til den er ferdig, og da blir filen "sjekket for virus", en prosess hvor den i virkeligheten bare står å gå og ikke gjør noe som helst.

 

Finnes det forresten noen metode for å slå av den såkalte "awesomebar"? Vil jeg ha historie eller bokmerker vil jeg bla de frem selv. Adressebaren er til for adresser, intet annet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...