Gå til innhold

For oss som skal begynne på NITH


gather

Anbefalte innlegg

:yes:

Jeg skal ta enten Programering eller spill programering..

Men mest sansylig Programering (gamle web programering)

 

men nå prøver jeg å finne noe bra bærebar PC til skole åre.

Den skal være klar for det meste og ikke bare for noen få år.

Jeg har tenkt på IBM Thinkpad bærebar PC er som skal koste meg omterent 15-17 000 kr;

 

Hva syns dere?

Thinkpadene(Lenovo nå tho) pleier å holde høy standard, selv om prisen kan være litt høy.

Har selv en Thinkpad T61p, som jeg er strålende fornøyd med; kommer nye modeller snart har jeg hørt, men vil tro prisen vil være høy og. Vil absolutt anbefale en thinkpad. (Har hatt problemer med Gentoo Linux tho, men så lenge du holder deg unna den distroen burde de fleste Linux distroer fungere bra)Ellers er det mange venner av meg som klager over at det ikke er no webcam integrert, men personlig bryr jeg meg ikke om det. Så igjen, kan anbefales :yes:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, jeg har jobba med Thinkpad er før og har vært fornøyd.

Men jeg veit ikke hvor mye skal jeg satse på? penge messig.

Jeg kan finne meg en Thinkpas for 10 000 og opp til 22 000.

Har selv tenkt på 61p som skal koste meg 17 000.. men er det for dyrt?

Jeg skal bruke den PC en bare for studering og eventuelt arbeid.

Og jeg veit at sikkert NITH studie krever en god bærebar...

Lenke til kommentar

Jeg skal også ha meg ny data til NITH, kjøpte en M570 fra Multicom.no. Bestilte for litt over en uke siden, de har ennå ikke sendt den og nå er den borte fra sida=S

 

Skal du gå spillpgrogrammering(som jeg også skal) er det en del grafikkprogrammering så en kraftig data kan nok lønne seg tror jeg. Men da får du også en bærbar du kan bruke til f.eks. spill. Går ut ifra att du spiller en del siden du skal gå spillprgrammering=P

Endret av FluffyBeast
Lenke til kommentar

Jeg skal selv inn på NITH til høsten (og inn på programmering til neste år om jeg kommer meg gjennom 2MX, noe som forhåpentligvis ikke burde være noe problem ettersom bestekompissen min skal hjelpe meg som takk for at jeg hjalp han gjennom C++ på hans skole som han tok som et studie ved siden av). *pust*

 

Angående hybler ved SiO må dere huske at NITH ikke har noen direkte avtale med denne studentsamskipnaden slik at bl.a. HiO- og UiO-studentene kommer foran oss. Kommer man heller ikke rett fra videregående, blir man prioritert enda lavere. I teorien skulle jeg da havnet nederst på prioriteringslista (ikke rett fra videregående), men fikk hybel på Carl Berner Studenthus den 16. juli (sist onsdag). Jeg sendte inn søknad for over en måned siden, men etter noen misforståelser (long story) ble ikke det påkrevde beviset på at jeg var tatt opp som student sendt før mandag den 14. juli, så det tok 2 dager fra det var bekreftet og søknaden ble behandlet til jeg fikk hybel.

 

Edit: OAS derimot, har en avtale med NITH (Takk til Arve Systad som gjorde meg oppmerksom på denne nylige endringen). Skrev om litt av avsnittet over.

 

15 kvm, eget bad, dele kjøkken med 4-8 stk (var 10 stk på studenthjemmet jeg bodde på i Hamar, men var maks 2-3 stk som skulle lage mat samtidig, så det var ikke noe problem i det hele tatt), kabel-tv, strøm, varmtvann, og fra og med i høst inkluderes 800/800 Kbps internett fra Canal Digital (som LETT skal droppes til fordel for 10 Mbit fra Bredbåndsservice for ca 400 kr/mnd), for ca 3350 kr/mnd.

Grei deal syns nå jeg ihvertfall, spesielt med tanke på prisen i forhold til at det er i Oslo.

 

Er ikke tilfeldigvis noen som bor på en slik hybel i Carl Berner Studenthus som evt kunne tatt et par bilder som viser litt mer hvordan det ser ut der (både på rom, bad og fellesområde(t/ne)) ?

 

Trenger selv laptop, men begynner ikke å kikke ordentlig rundt før i august (har så klart kikket litt rundt nå, men det er mest for å følge litt med på markedet før jeg gjør en endelig avgjørelse).

 

Noen flere som bor/skal bo i Carl Berner Studenthus?

Endret av HaZnO
Lenke til kommentar
jeg har tenkt å flytte for meg selv.. fikse hybbel..

men jeg bor i Oslo...

Tenker kanskje dt blir for mye lån siden selve NITH koster også en del...

 

Er det noen frist for å søke? eller kan man søke når som helst?

 

Søke hva? Hybel bør du søke så tidlig som mulig "førstemann til mølla." Stipend/lån vet jeg ikke om det er noen frist på. Om du bor i Oslo vet jeg ikke om du får borteboerstipend, sjekk lanekassen.no

Lenke til kommentar
Jo, NITH er del av OAS og har avtale med dei angåande hyblar/studentboligar.

 

Hm, ser det selv på OAS.no nå, men det må ha skjedd ganske nylig, for da jeg ringte til NITH OG OAS for underkant av 2 måneder siden sa de at det ikke var noen form for avtale, kun at OAS tok inn NITH-studenter (rettere sagt, studenter ved høgskoler de ikke hadde noen avtale med) om de trengte å fylle opp.

 

Men kjempe bra at de har fått i gang en avtale med OAS, mangler bare SiO da.

Lenke til kommentar
Jo, NITH er del av OAS og har avtale med dei angåande hyblar/studentboligar.

 

Hm, ser det selv på OAS.no nå, men det må ha skjedd ganske nylig, for da jeg ringte til NITH OG OAS for underkant av 2 måneder siden sa de at det ikke var noen form for avtale, kun at OAS tok inn NITH-studenter (rettere sagt, studenter ved høgskoler de ikke hadde noen avtale med) om de trengte å fylle opp.

 

Men kjempe bra at de har fått i gang en avtale med OAS, mangler bare SiO da.

 

De har da alltid hatt en avtale med OAS? De hadde ihvertfall det da jeg søkte i april, tror de har hatt d før det også. Tror SiO og OAS er en enten eller ting. Enten har man avvtale med SiO, eller OAS.

 

Jeg sendte forøvrig mail til SiO og spurte om jeg kunne søke der. Fikk til svar at OAS-studenter kunne leie hybler beregnet på en person, de andre er forbehold SiO-studenter.

Lenke til kommentar
Jo, NITH er del av OAS og har avtale med dei angåande hyblar/studentboligar.

 

Hm, ser det selv på OAS.no nå, men det må ha skjedd ganske nylig, for da jeg ringte til NITH OG OAS for underkant av 2 måneder siden sa de at det ikke var noen form for avtale, kun at OAS tok inn NITH-studenter (rettere sagt, studenter ved høgskoler de ikke hadde noen avtale med) om de trengte å fylle opp.

 

Men kjempe bra at de har fått i gang en avtale med OAS, mangler bare SiO da.

 

Trur NITH har hatt avtale med OAS så lenge dei har eksistert - iallefall eit par år.

 

Har jo og vore snakk om å slå saman SiO og OAS, noko som hadde vore det beste for alle.

Lenke til kommentar

Hm, jeg fikk ihvertfall som svar både fra NITH og OAS over telefon i Mai/Juni da jeg undersøkte hybler (ringte begge for å dobbeltsjekke) at de ikke hadde noen avtale som helst, men at NITH prøvde å få til en slik avtale..

 

Edit: Dette er så klart irrelevant ettersom de har en avtale nå, men rart jeg fikk beskjed av begge parter at de ikke hadde noen boligavtale den gang hvis de faktisk hadde det.

Endret av HaZnO
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...