Gå til innhold

For oss som skal begynne på NITH


gather

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ja, jeg likte alltid de mest fysiske tingene ihvertfall. Altså ting som Newtons lover, gravitasjon osv. Hata de andre delene... Blir gøy å bruke det i sammenheng med spill tror jeg=D

 

gather: Så da har du allerede fått med deg litt av 2MX da? Eller gikk du glipp av alle timene?=P

Endret av FluffyBeast
Lenke til kommentar
Bøker selger vel sikkert de som går 2.kl. billig regner jeg med? Tror ikke bøkene blir noe problem. Gleder meg til å komme i gang med fagene jeg nå, spesielt Java.

Bøkene er kjekke å ha, så ikke sett din lit til at du kan få kjøpt andre bøker, jeg har hvertfall ikke kastet noen.

(bla java-bøkene brukes i alle år)

 

2mx klarer du fint, er ikke noe vanskelig + at det er sikkert mange som har hatt det og kan hjelpe. Har selv 3MX og 3FY, men har sikkert glemt 90% av det...

 

Samtidig er dropp-ut/strykprosenten høy for faget, så ikke ta lett på det...

Lenke til kommentar

hehe jeg har ikke tenkt å ta lett på det... har lyst å få god karakter i faget selv om jeg bare trenger ståkarakter. Med så lave bokkostnader som 1500 kr (aner ikke hva det ligger på i 2. semester men) så er det jo liten vits å kjøpe brukt. Databøker er jo uansett som Ueland sier noe som man alltid har bruk for.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Spillprgammering på meg også. Det som forundrer meg litt er att spillprogrammering ikke krever fysikk, fysikk er jo ganske viktig i spill skulle en tro. Jaja. Fint å høre at det er flere som skal gå spillprogrammering=)

 

du får spill fysikk i andre året fra selveste Listog (<3) om ikke de har satt inn en ny.

 

edit: btw, stakkars dere.

Endret av MrLeftfield
Lenke til kommentar
Spillprgammering på meg også. Det som forundrer meg litt er att spillprogrammering ikke krever fysikk, fysikk er jo ganske viktig i spill skulle en tro. Jaja. Fint å høre at det er flere som skal gå spillprogrammering=)

 

du får spill fysikk i andre året fra selveste Listog (<3) om ikke de har satt inn en ny.

 

edit: btw, stakkars dere.

 

Har heldigvis hatt 3FY, så jeg håper og tror det går greit. Så lenge vi ikke går inn på induksjon...

Lenke til kommentar
Spillprgammering på meg også. Det som forundrer meg litt er att spillprogrammering ikke krever fysikk, fysikk er jo ganske viktig i spill skulle en tro. Jaja. Fint å høre at det er flere som skal gå spillprogrammering=)

 

du får spill fysikk i andre året fra selveste Listog (<3) om ikke de har satt inn en ny.

 

edit: btw, stakkars dere.

 

Har heldigvis hatt 3FY, så jeg håper og tror det går greit. Så lenge vi ikke går inn på induksjon...

 

nei nei, ikke svett.

 

Hmmm sånn i farta, vil jeg si at det er ganske få ting vi brukte av matten: enkel geometri, konvertering timer->minutter osv. Det meste vi brukte av matten i openGL faget var kanskje det med å beregne avstand: typ objekt#1 og objekt#2 beveger seg mot hverandre, når treffer dem hverandre? Slikt er viktig for å beregne kolisjon, både 2D og 3D. Du skal ikke stresse angående matte altså :) Det går helt fint :)

 

quickedit: æsj, glemte å si at selve "Spillmatte" som dere skal ha er kanskje litt pain, fordi der snakker vi mye vektor regning og masse annet vitenskapelig "shizzle". Men det er på ingen måte krav til å kunne programmere spill som vi gjorde. Det er kun noe du skal ha med deg videre (til typ Blizzard eller CryTek eller <insert random big deal company>) for å jobbe med stooooooooore saker.

Endret av MrLeftfield
Lenke til kommentar
Spillprgammering på meg også. Det som forundrer meg litt er att spillprogrammering ikke krever fysikk, fysikk er jo ganske viktig i spill skulle en tro. Jaja. Fint å høre at det er flere som skal gå spillprogrammering=)

 

du får spill fysikk i andre året fra selveste Listog (<3) om ikke de har satt inn en ny.

 

edit: btw, stakkars dere.

 

Har heldigvis hatt 3FY, så jeg håper og tror det går greit. Så lenge vi ikke går inn på induksjon...

 

nei nei, ikke svett.

 

Hmmm sånn i farta, vil jeg si at det er ganske få ting vi brukte av matten: enkel geometri, konvertering timer->minutter osv. Det meste vi brukte av matten i openGL faget var kanskje det med å beregne avstand: typ objekt#1 og objekt#2 beveger seg mot hverandre, når treffer dem hverandre? Slikt er viktig for å beregne kolisjon, både 2D og 3D. Du skal ikke stresse angående matte altså :) Det går helt fint :)

 

quickedit: æsj, glemte å si at selve "Spillmatte" som dere skal ha er kanskje litt pain, fordi der snakker vi mye vektor regning og masse annet vitenskapelig "shizzle". Men det er på ingen måte krav til å kunne programmere spill som vi gjorde. Det er kun noe du skal ha med deg videre (til typ Blizzard eller CryTek eller <insert random big deal company>) for å jobbe med stooooooooore saker.

 

Trodde fysikk var en ganske stor del av spillptogrammering jeg? Fysikken bak det må jo være litt realistisk?

Lenke til kommentar
*masse quotes*

...

Trodde fysikk var en ganske stor del av spillptogrammering jeg? Fysikken bak det må jo være litt realistisk?

Det er jo det. Men det kurset som det er nå går ikke inn i dybden på det. Det er mest kolisjondeteksjon og bevegelse som er det hoved fokuset.

 

Du kommer til å lage spill som Snake og Tetris i C++ faget (var det når jeg gikk der). Du skal også lage en slags "spaceshooter" i openGL faget.

 

Merk at prosjektet i andre året IKKE er ett spillprosjekt pr dags dato. For oss var det "lag en portal for RockIT festival og lag ett spill relatert til det som kan lastes ned fra portalen". Thats it. Ikke ha for store forhåpninger med andre ord :)

 

Du kommer dog til å leke deg/bli kjent med Torque engine (er det vi gjør nå for øyblikket), og der er kanskje hovedfokuset på designe levler og tekstures og slikt. Jeg har ikke hatt så mange timer i det enda, men hittil var det ingenting forbundet med direkte spillfysikk som jeg kjenner det (Spillmatte og fysikk faget du har i løpet av andre året).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...