Gå til innhold

Windows XP lever litt lenger


Anbefalte innlegg

Hei ikke glem det kommende OS'et windows 7 kanskje dette blir en slager?

Ms har hatt mange Bloopers, skal jeg nevne skrekk eksempelet Windows ME! huff, fikk grøssinger nedover ryggen. Kåret til årets it katastrofe for noen år tilbake.

Syntes ikke vi skal rakke ned på vista med tanke på hva det egentlig kunne blitt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I bedriftssammenheng kan effekten av "ingen har fått sparken for å velge IBM/Intel/Microsoft" knapt undervurderes. Bedrifter går etter "don't fix it if it isn't broken"-prinsippet. Det spiller ingen rolle om man kan få noe bedre for en lavere pris, det viktigste er å unngå å ta sjanser, fordi de negative konsekvensene av en feil besluttning oppfattes som så mye større enn de positive konsekvensene av å ha det beste.

 

Det mest ekstreme eksemplett er skipsnæringen, der engster man seg til og med for å forandre design på lysarmaturet... Forestill deg å prøve å overbevise denne gjengen om at de bør satse på Linux.

Lenke til kommentar
Hei ikke glem det kommende OS'et windows 7 kanskje dette blir en slager?

Ms har hatt mange Bloopers, skal jeg nevne skrekk eksempelet Windows ME! huff, fikk grøssinger nedover ryggen. Kåret til årets it katastrofe for noen år tilbake.

Syntes ikke vi skal rakke ned på vista med tanke på hva det egentlig kunne blitt.

 

Ja en slager..LOL..med samme kjerne som vista.....

En annen drit men samme lukt

Endret av Scortech
Lenke til kommentar
Jeg gir egentlig blanke i XP nå. Har installert Vista og det funker for meg. Like greit at jeg blir vant til dette nye OS'et før de gamle er helt utfasa og jeg må over på det uansett. Og hvis det skulle vise seg at Vista blir en ny Win Millenium kan man alltids gå tilbake. Men foreløpig har jeg null problemer, og nyter DX10. Er ikke så fattigrotte at jeg ikke kan oppdatere hardwaren min nå og da.

Kjør nå bare vistaen din på f.eks Eee du og fortell oss om hvor flott det gikk. Selvfølgelig kan det være greit å ha et monster av en maskin som kjører dx10 i 100fps om det er det man vil ha. Men vista er rett og slett ikke bra nok pga bloating til å kjøre ting man "putter i lomma".

 

Et annet scenario: Om 10 år må man ha en 10GHz 16-kjerners pc med ørten gig minne bare for å greie oppstart på windows15. Tenk deg da på en slik maskin hvordan xp eller linux kunne ha fungert. Svosj...

Dette kunstige kravet på maskinvare skjer den dag i dag og fortsetter. Stopp galskapen NÅ!

Lenke til kommentar

Tenk deg hvor bra Windows 3.11 hadde fungert på nåtidens maskiner da!! wooo! Det blir litt samme tankegangen.

 

Hvis du om 10 år frem i tid enda sverger til XP blir det din sak..tror ikke mange andre gjør det da. Som disse karene som på død og liv skal bruke Win98SE fremdeles fordi det er "mest stabilt til spill". Right.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar
Tenk deg hvor bra Windows 3.11 hadde fungert på nåtidens maskiner da!! wooo! Det blir litt samme tankegangen.

 

Hvis du om 10 år frem i tid enda sverger til XP blir det din sak..tror ikke mange andre gjør det da. Som disse karene som på død og liv skal bruke Win98SE fremdeles fordi det er "mest stabilt til spill". Right.

 

Skjønner ikke hva folk skal bringe 3.11 i denne diskusjonen hvis det hadde vert windows 2000 hadde jeg skjønt det da det er et genialt os.

Lenke til kommentar
Tenk deg hvor bra Windows 3.11 hadde fungert på nåtidens maskiner da!! wooo! Det blir litt samme tankegangen.

 

Hvis du om 10 år frem i tid enda sverger til XP blir det din sak..tror ikke mange andre gjør det da. Som disse karene som på død og liv skal bruke Win98SE fremdeles fordi det er "mest stabilt til spill". Right.

Nå setter du det fryktelig på spissen da. Du må jo se på ressursbruken i forhold til hva man får igjen for det, og hva man kan bruke en aktuell datamaskin til. Hvis f.eks. RAM-kravet dobles eller firedobles ved å velge Vista kontra et annet OS, og det ikke er noen nevneverdige fordeler ved å bruke Vista, så er det grunn til å spørre seg om det kanskje er noe galt med nettopp Vista.

 

Selv en ny PC jobber jo livet av seg når man kjører Vista, og da snakker vi ikke bare CPU og RAM, men harddisken jobber som en gærning. Ikke rart at så mange skrur av Search, Superfetch osv.

 

Det er ikke det at jeg er motstander av utvikling, men problemet er at mange av de nye funksjonene i Vista ser ut til å være dårlig/ineffektivt implementert. Den nye søkefunksjon kjører konstant en minnehungrig service i bakgrunnen selv om den ikke jobber. Aero er også ressurskrevende i forhold til nivået på grafikk og effekter, og krever et relativt nytt skjermkort. Til sammenlikning syns jeg Compiz er mer fancy, og det funker faktisk på gamle-dataen min med GeForce 3 ;)

 

Vista burde vært mer modulært, med et lite og kjapt OS i bunn hvor de som ønsker heller kan legge til alskens mikkmakk ved behov :thumbup:

Lenke til kommentar
Hei ikke glem det kommende OS'et windows 7 kanskje dette blir en slager?

Ms har hatt mange Bloopers, skal jeg nevne skrekk eksempelet Windows ME! huff, fikk grøssinger nedover ryggen. Kåret til årets it katastrofe for noen år tilbake.

Syntes ikke vi skal rakke ned på vista med tanke på hva det egentlig kunne blitt.

 

Syns selv at ME var helt greit, det. Skjønner ikke hva folk bråker og maser sånn om. Microsoft Bob ser langt verre ut, og om du tenker at du aldri har hørt om det, så er det nok mange grunner for det. :)

 

Tenk deg hvor bra Windows 3.11 hadde fungert på nåtidens maskiner da!! wooo! Det blir litt samme tankegangen.

 

Hvis du om 10 år frem i tid enda sverger til XP blir det din sak..tror ikke mange andre gjør det da. Som disse karene som på død og liv skal bruke Win98SE fremdeles fordi det er "mest stabilt til spill". Right.

 

Det var kanskje snakk om moderne og oppdaterte OS, og ikke eldre MS-OS? Helt ny Linux kjører fint på den maskina jeg kjørte 98SE på i hine hårde dage. Og er cirka minst like fresht som Vista (minus DX10, såklart).

Lenke til kommentar

Det jeg mener er at man kan ikke bare sverge til et urgammelt OS om 10 år bare fordi det går mye kjappere på fremtidens 100000GHz PC'r. Da bør du jo alltid ligge 10 år etter softwaremessig, så går all den gamle softwaren som gikk sakte da, kjempefort.

 

Jeg sliter som sagt ikke særlig med ytelse, jeg kan oppgradere systemet mitt i takt med ting som kommer.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar
Vista gjør mer eller mindre nøyaktig samme nytten som XP. Hadde det reddet regnskogen eller skapt verdensfred eller noe kunne jeg levd med ressursbruken.

Akkurat det jeg mener og, det er ingenting vesentlig vista gir meg som ikke xp x64 kan gjøre samt jeg opplever at maskinen er mye kjappere med xp enn vista.

 

Hvis det hadde vert oppdateringen ifra 98 til 2000 hadde jeg vert all over vista nå. men jeg syntes vista bare er en resurskrevende xp.

Lenke til kommentar
Det jeg mener er at man kan ikke bare sverge til et urgammelt OS om 10 år bare fordi det går mye kjappere på fremtidens 100000GHz PC'r. Da bør du jo alltid ligge 10 år etter softwaremessig, så går all den gamle softwaren som gikk sakte da, kjempefort.

 

Jeg sliter som sagt ikke særlig med ytelse, jeg kan oppgradere systemet mitt i takt med ting som kommer.

 

Eller at man kan velge et OS som ikke kaster bort alle systemressursene, sånn at man heller kan få bedre ytelse til sin software? Jeg mener... Om det var meninga at jeg skulle ha en datamaskin til bare OS og ingen software, hadde det vært en helt ubrukelig maskin. Seriøst.

Lenke til kommentar
Det jeg mener er at man kan ikke bare sverge til et urgammelt OS om 10 år bare fordi det går mye kjappere på fremtidens 100000GHz PC'r. Da bør du jo alltid ligge 10 år etter softwaremessig, så går all den gamle softwaren som gikk sakte da, kjempefort.

 

Jeg sliter som sagt ikke særlig med ytelse, jeg kan oppgradere systemet mitt i takt med ting som kommer.

Være så snill å slutt og surr!

Det virker som du later som du ikke forstår.

 

Det handler ikke om urgamle OSer.

Det handler om OSer som gjør akkurat samme nytten!

XP kjører nøyaktig samme programvare og har ingen ulemper i forhold til Vista, i alle fall i øynene til 99% av de som bruker Windows.

Det nevnes at siste Linux-versjon kan kjøre fint på maskiner som Vista ikke er i nærheten av å laste en gang.

Det blir for tåpelig å trekke fram ekstremeksempler som ikke har relevans what so ever.

Endret av Bro2
Lenke til kommentar

Bare de holder Xp oppegående med oppdateringer, til service pak 2 til Vista kommer ut. Så er jeg strålende fornøyd. :p

 

Kjører Vista på en "bilig" bærbar, hjemme med kun 1gb minne. Den jobber og sliter som fy. Men den fungerer til den blir brukt til..

Synes forsatt at Vista er litt tungt å navigere i. Opplever også tomme mapper, hvor jeg ikke har tilgang til. Selv med admin. rettigheter.

 

Men her på jobben skulle de legge inn Vista, rett etter at Sp1 kom.

De fikk faktisk beskjed av MS, til å holde igjen noen måneder. P.g.a problemer Vista med Sp1 har mot Ms server 2008..

Lenke til kommentar
Interessant at Intel ikke vil oppgradere sine 80.000 maskiner til Vista. De kjører videre med XP:

 

http://bits.blogs.nytimes.com/2008/06/25/e...?ref=technology

Det er nok et skudd i baugen at så mange ellers Microsoft-vennlige selskaper som Intel, Gartner m.fl. ikke er spesielt begeistret for Vista, selv over halvannet år etter release. Mange store selskaper hopper nok glatt over Vista.

 

Men så lenge fanboysen er storfornøyd med Vista, DX10 og Crysis på gutterommet, så må jo Vista være verdens beste OS ;)

Lenke til kommentar
Interessant at Intel ikke vil oppgradere sine 80.000 maskiner til Vista. De kjører videre med XP:

 

http://bits.blogs.nytimes.com/2008/06/25/e...?ref=technology

Der jeg jobber (4000+ ansatte) er situasjonen den samme. Ny standard-PC leveres fremdeles med XP og det finnes ingen planer om noen utrulling av Vista. Jeg har valgt å være prøvekanin og fått Vista installert. Oppgradering til SP1 førte til at pc'en datt ut av domenet og måtte meldes opp igjen. Herlig.

 

Men, ellers fungerer Vista fint, jeg liker spesielt brødsmulestien i utforskeren. Den er fin :)

 

IP

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...