Gå til innhold

Dealextreme verdens billigste nettbutikk! GRATIS FRAKT!


Er du fornøyd med dealextreme ?  

1 683 stemmer

  1. 1. Hvor fornøyd er du med DX ?

    • Alt bortsett fra fornøyd
      122
    • Relativt bra nettbutikk
      173
    • Både ups and downs
      386
    • Meget fornøyd med DX!
      696
    • Jeg elsker DX mer enn jeg elsker mor og far !
      322


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hvor finner jeg mot-kampanjen på FB? Jeg vil mye heller ha lavere fortollingsgebyr (120 kr hos posten, enn økt innslagspunkt for mva)

Du må gjerne lage en, men hva ønsker du å oppnå med det?

Jeg vil bidra til mindre ensidighet. Diskusjonen om mva-fritaket bør belyses like mye fra begge sider.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
50,- kroner i gebyr hadde kanskje vært passende. Ikke høyere en det. På småting er det gebyret som er problemet som regel, ikke momsen.

Enig i det. Ved vareverdi 201 kroner så utgjør mva ca 50 kr, mens gebyret utgjør 120 kr. Gebyret bør reduseres til f.eks 50 kr for varer mellom 200 og 1000 kr og det bør lovfestes slik at ikke andre transportører tar mer enn posten.

 

Av hensyn til konkurranseskjevheten det skapes når man forskjellsbehandler norske må betale mva mens utenlandske selskaper slipper så bør ikke forskjellsbehandlingen øke.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
50,- kroner i gebyr hadde kanskje vært passende. Ikke høyere en det. På småting er det gebyret som er problemet som regel, ikke momsen.

Av hensyn til konkurranseskjevheten det skapes når man forskjellsbehandler norske må betale mva mens utenlandske selskaper slipper så bør ikke forskjellsbehandlingen øke.

Tja... da skal jeg lage en gruppe som er for høyere MVA-grense hvis du kan dokumentere at du ikke kan kjøpe et konkurrerende produkt i Norge, eller at prisen i norske nettbutikker er vesentlig høyere enn hva MVA- og litt høyere lønn burde bidra til... ;)

Lenke til kommentar

Hva har lønn med saken å gjøre? Jeg gjetter på at jeg og du har ulik lønn, men varene bør jo koste det samme for oss begge likevel. Videre vil jeg gjette på at hverken jeg eller du har gjennomsnittslønn.

Det har jo ikke noe med kjøperen å gjøre, men selgeren. Mye er dyrere i Norge enn "utlandet", som f.eks. lønn, husleie, etc. Og det fører til at enkelte priser kan være høyere enn det man får i utlandet.

 

Jeg ser poenget med grensa, og vern om norske arbeidsplasser, etc. Det som irriterer meg med dagens MVA-grensen der den er er at enkelte selger relativt billige produkter til en kunstig høy pris i Norge. Fordi de kan. Mangel på konkurranse gjør prisene kunstig høye.

 

 

 

Lenke til kommentar
Det som irriterer meg med dagens MVA-grensen der den er er at enkelte selger relativt billige produkter til en kunstig høy pris i Norge. Fordi de kan. Mangel på konkurranse gjør prisene kunstig høye.

Tradisjonelt har de største hindrene mot det vært fraktpris og markedsføring. Når netthandel ble en mulighet forsvant markedsføringshindret. Enkelte andre land som f.eks Kina har svært lave fraktkostnader for internasjonal post. Det gjørt at blant annet Dealextreme kan sende gratis og fjerne det hindreret også. Begge disse tingene skjerper konkurransen mot utlandet og taler dermed mot heving av tollfri-grensa.

 

At man må betale for at noen skal ha et lokalt lagerhold synes jeg er helt i orden. Noen ganger har man ikke tid til å vente en måned på levering og da er det bare rett og rimelig at man betaler ekstra for å kunne handle varen der og da. Men det er nok et problem at en stor del godt voksne kunder ikke har tatt inn over seg internetthandel og bruker lokale lagre konsekvent. Da blir det dyrt.

Lenke til kommentar

Tradisjonelt har de største hindrene mot det vært fraktpris og markedsføring. Når netthandel ble en mulighet forsvant markedsføringshindret. Enkelte andre land som f.eks Kina har svært lave fraktkostnader for internasjonal post. Det gjørt at blant annet Dealextreme kan sende gratis og fjerne det hindreret også. Begge disse tingene skjerper konkurransen mot utlandet og taler dermed mot heving av tollfri-grensa.

Jeg ser at det skjerper konkurransen mot utlandet, for oss forbrukere er jo det poenget. Det er unødvendig at f.eks en værstasjon i Norge koster mer en 2-3 ganger så mye som når jeg kjøper den fra USA og får den hit med Jetcarrier, og legger på MVA og frakt.

 

Hva er det under f.eks. 500-1000 kr du får kjøpt mye billigere fra utlandet som det er "greit" er dyrt i Norge?

 

 

 

At man må betale for at noen skal ha et lokalt lagerhold synes jeg er helt i orden. Noen ganger har man ikke tid til å vente en måned på levering og da er det bare rett og rimelig at man betaler ekstra for å kunne handle varen der og da.

Det har jeg heller ikke noe problem med. Men gi meg også et alternativ.

 

 

Lenke til kommentar

Hva er det under f.eks. 500-1000 kr du får kjøpt mye billigere fra utlandet som det er "greit" er dyrt i Norge?

Jeg tror du misforstår poenget hans.

 

Bedrifter i Norge må betale 25% mva på alt de importerer. Disse 25% må de selvfølgelig tjene inn igjen gjennom salgsprisen.

 

Utenlandske selskaper slipper å betale disse 25%. Så om du ikke må betale 25% mva på varer fra utlandet, subsidierer staten utenlandske nettbutikker med 25% av vareverdien på alt som bestilles derifra, på bekostning av norsk verdiskapning. Ikke bare er det urettferdig forskjellsbehandling av norske butikker og forhandlere, det er kostbart.

 

Hvis du vil at utenlandske nettbutikker og norske butikker skal ha like konkurransevilkår, må det betales mva av ALT som importeres. Eller så blir det jo ikke likt. ;) Han vil ikke verne norske bedrifter, han vil bare ikke subsidiere de utenlandske.

 

Problemet med privatimportering er jo uansett ikke momsen, men fortollingsgebyret. En CD til 205kr. ender jo plutselig opp med å koste 380kr - i stedet for de 253kr den skulle kostet, dersom du bare betalte moms.

 

Om man får redusert fortollingsgebyret, men ikke øker mva-grensen, blir det rettferdig for alle. ;) Og da HAR du jo et alternativ (som dur forsåvidt også har i dag), nemlig å bestille fra ulandet. Lavere tollgebyr bare utjevner tingene.

 

Grunnen til at enkelte ting (som f.eks hjemmeautomatisringsutstyr) eller andre spesialprodukter ofte er dyre i Norge, har også ofte sammenheng med

 

->Lav turnover, mao. mye kapital bundet opp i arelager som vil falle i verdi, og høy risiko.

->Risiko for reklamasjoner etter produsentes garantitid, der butikken må gi deg et nytt produkt om det første feiler runnet fabrikasjonsfeil i (vanligvis) fem år, mens typisk garantitid ellers er ett eller to år.

->De blir flådd av importører/distributører. Dette er spesielt ofte tilfelle dersom du må brke JetCarrier fordi butikken ikke sender til Norge. De ha ikke lov å sende til Europa, fordi noen har kjøpt rettighetene til å distribuere her, og dette skor de seg GODT på. Det er bla. tilfelle for mye A/V-utstyr. I tillegg kommer flere fraktledd. Det er faktisk ikke uhørt at utsalgpris i butikk i USA er lavere enn innkjøpsprisen til norsk forbrukere.

Endret av NgZ
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Du ser ikke noe poeng med å ikke gi utenlandske nettbutikker BEDRE vilkår enn de norske? Jaja, om det er sitt syn, så værsegod. Men jeg tror ikke så mange er enig med deg i det, rent prinsipielt. Selv om de kanskje liker resultatet, en stund.

 

Som jeg skrev over kan jeg argumentere for en moderasjon. Eksempelvis om du kan vise at du ikke får kjøpt varen i norske butikker, eller at den er uforholdsmessig dyr. For dataspill og tilsvarende produkter kan grensen på 200 kr også fremdeles være gjeldende.

 

I tillegg kan det stilles spørsmål om hvorfor det skal legges MVA på frakten i tillegg. Det er jo noe av det som gjør det ikke bare "dyrere", men "vesentlig dyrere".

 

 

Alt er ikke rettferdig.

Skulle det vært "helt rettferdig" burde det ikke vært tollgebyr i det hele tatt, og lagt moms på alt helt automatisk, selvfølgelig utenom frakten. Kanskje det kunne vært like greit. :)

 

Jeg har faktisk ikke noen problemer med å betale skatt, jeg har allerede nesten fått mer igjen enn jeg er istand til å betale tilbake. Det er bare så utrolig irriterende å måtte betale ekstra for "ingenting", kun fordi noen i her til lands skal ha en avanse på 250-400%...

Lenke til kommentar

"Som jeg skrev over kan jeg argumentere for en moderasjon. Eksempelvis om du kan vise at du ikke får kjøpt varen i norske butikker, eller at den er uforholdsmessig dyr."

Skal det væe så mye byråkrati involvert, må de DOBLE tollgebyret. :p

 

Mva på frakten kan diskuteres - men det er jo noe norske butikker også må betale for - eller i hvert fall norske forbrukere som bestiller fra norske nettbutikker. Enkelte ganger er det jo også langt fr urimelig, f.eks. er frakt fra Storritania som hovedregel så billig at de fint kan få slenge moms på for min del. Verre om man kjøper en bil i USA, selvfølgelig.

 

Det er jo ogsåbetenkelig fori det er mva på en tjeneste som utstedes (i hovedsak) i et andre land, av arbeidstakere og selskaper som ikke er norske.

 

Men vår kjære stat innbiller seg jo at de skal få kreve inn norsk moms på varer fra utenlandske nedlastningssider solgt til nordmenn... En ting er sikkert, det er fullstendig utaktuelt for meg å kjøpe noe som helst fra sider som følger den praksisen, dersom det betyr at jeg betaler mer enn andre. Moms på ebøker skal de også ha selvfølgelig, for da er jo ikke den samme teksten like høyverdig kultur, tydeligvis...

Lenke til kommentar

"Som jeg skrev over kan jeg argumentere for en moderasjon. Eksempelvis om du kan vise at du ikke får kjøpt varen i norske butikker, eller at den er uforholdsmessig dyr."

Skal det væe så mye byråkrati involvert, må de DOBLE tollgebyret. :p

Riktig. Enklere kan det da være å heve grensen generelt. ;)

Så lenge grensen ikke er for høy, vil man fremdeles beskytte norsk næringsliv.

 

Jeg er ikke for at grensen skal være på mange tusenlapper, 500 kr eller 1000 kr holder en stund fremover. For enkelte småting jeg kjøper gir jeg blaffen i reklamasjon og norsk forbrukerrett, og da forventer jeg også at det er billigere.

 

Eksempel:

Blir grensen satt til 500 kr betyr det egentlig at jeg sparer mer frakt på CDer fra Amazon. Platekompaniet og CDON har ikke bra utvalg, hvis man skal ha noe som ikke er på VG-lista. Jeg kan riktignok bestille fra dem, men da har de jo vesentlig lenger leveringstid enn Amazon. En høyere tollgrense gjør bare at jeg slipper å dele opp bestillinger da det ofte er billigere enn å legge på moms og tollgebyr.

 

Netthandling fungerer ikke på samme måte nå som det gjorde for 10 eller kanskje til og med bare 5 år siden.

 

 

 

 

Mva på frakten kan diskuteres - men det er jo noe norske butikker også må betale for - eller i hvert fall norske forbrukere som bestiller fra norske nettbutikker. Enkelte ganger er det jo også langt fr urimelig, f.eks. er frakt fra Storritania som hovedregel så billig at de fint kan få slenge moms på for min del. Verre om man kjøper en bil i USA, selvfølgelig.

Og her er noe av problemet slik det er nå. Absolutt alt blir skåret under samme kam, uavhengig av størrelse, produkt, fraktkostnader etc. Satt på spissen blir en DVD-samling behandlet likt som om det er en bil.

 

Men vår kjære stat innbiller seg jo at de skal få kreve inn norsk moms på varer fra utenlandske nedlastningssider solgt til nordmenn... En ting er sikkert, det er fullstendig utaktuelt for meg å kjøpe noe som helst fra sider som følger den praksisen, dersom det betyr at jeg betaler mer enn andre. Moms på ebøker skal de også ha selvfølgelig, for da er jo ikke den samme teksten like høyverdig kultur, tydeligvis...

Ja, av en eller annen merkelig grunn har noen fått for seg at trykket og digital tekst er to forskjellige ting.

Her er det forlagsbransjen som er problemet. De ønsker ikke ebøker da de tjener mer uten.

Lenke til kommentar

Husk at en stor del av de varene vi kjøper koster under 200 kr. Vi har nok bare sett begynnelsen på internasjonal netthandel. Forvent at det vokser spesielt på andre områder. Selv bor jeg et godt stykke unna grensene til våre naboland og kunne tenkt meg å handle mer langtidsholdbare matvarer derfra via nett. F.eks hermetikk, krydder, kjeks, spekemat. Men da må fraktprisen så langt ned at det blir lønnsomt å bestille ordrer på under 200 kr. Hever man grensa til f.eks 500 kr så blir det straks mye enklere å få det regnestykket til å gå opp og blant annet dagligvarekjedene kan få tøffere tider. Akkurat det kunne nok vært sunt for det norske folk.

Lenke til kommentar

Husk at en stor del av de varene vi kjøper koster under 200 kr. [...] Hever man grensa til f.eks 500 kr så blir det straks mye enklere å få det regnestykket til å gå opp og blant annet dagligvarekjedene kan få tøffere tider. Akkurat det kunne nok vært sunt for det norske folk.

Nettopp.

 

Jeg er for vern av norske arbeidsplasser, men de burde ikke være så redde for litt konkurranse.

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar

Når ble dette en diskusjon om mva?!

Simen1, du er moderator og kjører diskusjonen ut på ville veier ... Gjør oppgaven din og flytt mva-snakket til en egen tråd.

Vil jo kalle diskusjonen mer spennende og relevant til DX enn "OMG, nå jeg jeg kjøpt en slik og en slik. Heia meg FTW, DX rulez"...

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...