Gå til innhold

AMD lover bedre Linux-støtte


Anbefalte innlegg

Håper Nvidia etterhvert kaster seg på bølgen også. Da får vi etterhvert out-of-the-box støtte for så og si alle skjermkort i Linux (Nvidia, AMD og Intel), men Nvidia bør gjøre det så fort som mulig. AMD har brukt ett år å komme seg hit, og de frie driverne henger fortsatt litt etter.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Neida, seff, men de kunne levere litt bedre da. Jeg er skeptisk til siste ATI hyllest siden driverne fungerer dårlig fortsatt. De skal hylles den dag de fixer bra drivere til mitt X1400 kort. (Noe de har brukt år på, uten at de enda er særlig brukbare!)

Lenke til kommentar
Jeg tar det nesten som et tegn av desperasjon når de begynner å flørte med Open Source samfunnet :)
Strengt tatt kjøper man hardware - driverne er haleheng. Det er flere årsaker til at de forbedrer støtten, men det kan enklest summeres i "bra for bunnlinjen". Da jeg begynte med Linux var ATI et godt stykke foran Nvidia og jeg ville ha valgt ATI om det var støttet. Etter dette har jeg konsekvent holdt meg til Nvidia, og konsekvent anbefalt Nvidia - også til MSoftbrukere. Det har blitt endel kort etterhvert. Dette for at de skal ha valgfrihet selv om de foretrekker MSoft. En annen sak er at med alle disse dverglaptopene som dukker opp nå er de simpelthen nødt. Man kan vel kanskje takke Eee/OLPC for at VIA slepper opp. Hardwareprodusenter vil ikke ha råd til å overse Linux/OpenSource i fremtiden.
Dette passer utmerket med mine planer for kjøp av nye Lenovo Thinkpad T400 som kommer med grafikk fra AMD :)
Det er vel verdt å merke seg at de kommer med Displayport og at ATI er i ferd med å få skikk på den biten også (lyd). Det samme gjelder forøvrig Intel 45xx hvor driverne er klar i disse dager. Har stusset litt på hvordan Lenovo våget å bruke ATI på Thinkpad T/W og det ser ut som at forklaringen er her ;o) Thinkpadene kommer jo med bluerayopsjon og jeg tror faktisk OpenSuse 11 støtter blueray out of the box... (har ikke blueray selv - så dette er hearsay). Venter på prissettingen av T400, men fristelsen er åpenbart tilstede.
Endelig slipper jeg å tenke på dette når jeg kjøper kort :D En genistrek av AMD å være ennå mer open på dette enn Nvidia som fortsatt sverger til egenutviklede drivere.
Effekten er nok at Nvidia også skjerper seg, men out of the box vil nok gi ATI en fordel en liten stund. Det er endel Linuxbrukere der ute som velger det alternativet som ser ut til å bli mest åpent i fremtiden.

 

Edit:

En ting til som kanskje er verdt å titte mer på er at utviklingen av drivere etter hva jeg forstår blir samlet slik at det er én propietær driver for alle platformer. Platformspesifikke elementer ja, men ellers er det vel kompileringen som er forskjellig. Dermed er det mulig å levere drivere til "alle" OS uten for store tilleggskostnader, og forbedringer gjort for én platform kan utnyttes på en annen.

 

En annen sak er at dette ikke bare dreier seg om "konsumentkort", men også grafikkort for grafiske arbeidsstasjoner og renderingfarmer osv. Det er markeder som er villig til å betale for godsakene, og OpenGL er vel ikke akkurat tilbakestående for slike oppgaver for å si det pent.

Endret av omaha
Lenke til kommentar

Det er det nok ikke. Alle som har kuttet ut driver utvikling til Linux har tapt penger i bøtter og spann pga anbud til små PC'er som EEE og Linux servere.

 

Nå hundangrer de på at de tok penger under bordet fra onkel bill for å ikke lage Linux drivere. ;)

Lenke til kommentar
Burde nesten bare vært lov å lage spill i OpenGL framover^^

 

Når nye opengl 3.0 kommer tror jeg dette vil bli en stor konkurent til directx api'et til Micro$oft.

 

Problemet er bare at spillprodusenter får betalt for å bruke directx...

Ja, det er vel sånn at OpenGL spill uten store problemer kan portes til både Linux og Mac? Det åpner vel for muligheten til utviklerne å kunne selge flere spill.

 

Sleipt av MS å betale utviklerne for å bruke DX, slik at spillene låses til en plattform.

Endret av O.J
Lenke til kommentar
Burde nesten bare vært lov å lage spill i OpenGL framover^^

 

Når nye opengl 3.0 kommer tror jeg dette vil bli en stor konkurent til directx api'et til Micro$oft.

 

Problemet er bare at spillprodusenter får betalt for å bruke directx...

Ja, det er vel sånn at OpenGL spill uten store problemer kan portes til både Linux og Mac? Det åpner vel for muligheten til utviklerne å kunne selge flere spill.

 

Sleipt av MS å betale utviklerne for å bruke DX, slik at spillene låses til en plattform.

Ja, det er bare en liten del av koden som må tilpasses, altså delen som oppretter et vindu (X-server i steden for Windows) og så metoden programmet mottar input på (tastatur, mus). Ellers så kan det aller meste av koden brukes, med mindre de har brukt noen sære biblioteker.
Lenke til kommentar
Burde nesten bare vært lov å lage spill i OpenGL framover^^

 

Når nye opengl 3.0 kommer tror jeg dette vil bli en stor konkurent til directx api'et til Micro$oft.

 

Problemet er bare at spillprodusenter får betalt for å bruke directx...

Ja, det er vel sånn at OpenGL spill uten store problemer kan portes til både Linux og Mac? Det åpner vel for muligheten til utviklerne å kunne selge flere spill.

 

Sleipt av MS å betale utviklerne for å bruke DX, slik at spillene låses til en plattform.

 

 

på samme måte som at nvidia også betaler dem for at spillene skal funke bedre på dems kort en på ati ?

 

de som har mye penger vet ossen de skal få folk til å kjøpe produktene dems en gang til..

Lenke til kommentar
Skjønner ikke helt logikken i at et direkte påfølgende svar MÅ inkludere teksten fra innlegget man svarer på ? Hele teksten er jo leselig rett ovenfor?

:ph34r:

Å kutte det ut konsekvent vil skape mer forvirring enn nytte. Har opplevd utallige ganger at andre innlegg har blitt postet mens jeg skriver mine, og manglende sitat har skapt forvirring. Derfor skal sitat bli tatt med om det kan skape tvil. Dog er ikke 5+ sitater bakover nødvendig.
Lenke til kommentar

Flott! Jeg hadde et reint h*****e med å installere nVidia driverene, kanskje fordi jeg akkurat startet med seriøs bruk av Linux da jeg startet med server oppsett på skolen, men å legge inn drivere fra ATI var en sann fryd. Kjører nå Linux på en laptop, filserver (lokalnettverk) og en web server. Alt jeg bruker windows til for tiden er å spille spill(1 bærbar hvor jeg ikke kommer utenom Vista :thumbdown: og "gamer'n" hvor jeg spiller på).

 

Kan glede meg til den dagen jeg spiller ALLE spillene på Linux maskinen min. =)

Lenke til kommentar

Omaha og Torbjørn har rett. Sitater er bare nødvendig for å vise hva man svarer på, slik at det ikke blir misforståelser. Når man svarer på noe rett foran er det ikke nødvendig å sitére. Tråden blir da lettere å lese, og med mindre tekst lastes den fortere også. De gangene det skjer at noen andre sniker seg imellom med et annet innlegg, er det bare å redigere eget innlegg og legge inn et sitat i ettertid, hvis nødvendig. Verre er det ikke.

Endret av Prognatus
Lenke til kommentar
Flott! Jeg hadde et reint h*****e med å installere nVidia driverene ...

 

Pakkebrønn, pakkebrønn, pakkebrønn :p

 

Selv har jeg sluttet med de aller fleste spill som ikke fungerer i Wine. Spiller en del Wesnoth og Quake Wars: Enemy Territory når jeg er i krigshumør, dog jeg gjerne skulle likt å se Unreal Tournament 3 på Linux snart :( Håper det kommer med en eventuell Linux-versjon av Steam :D

Lenke til kommentar

Det finnes vel endel sider for Linux-gaming som f.eks http://www.linuxgames.com/ men ettersom jeg ikke spiller så....

Sabayon og OpenSuse er vel de distroene jeg har sett som har relativt mange spill i repoene sine.

 

Men spill er sammen med CAD/Rendering osv veldig viktig for meg også ettersom disse områdene driver utviklingen og gir standardbrukere som meg bedre grafikk også. Kompiz har vel også hatt sitt og si - med Compiz ble plutselig grafikkort uten 3d-kapasitet og drivere irrelevant for nokså mange.

 

---------------

Jeg bruker jo sitering rett som det er jeg, men forsøker som regel å dra ut det avsnittet jeg kommenterer og ikke den delen av posten som jeg ikke kommenterer. Ligger posten man siterer litt tilbake må man kanskje ta med mer. Men når posten er rett over, og man drar med hele sidetråden blir det mindre leselig - ikke bedre. Enkelte diskusjoner blir ganske vandalisert av dette. Da mener jeg ikke akkurat denne tråden, men det var såpass tydelig her at jeg synes det det var passende å påpeke praksisen.

 

Det er jo ikke verdens undergang dette da :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...