Gå til innhold

X48 vs. P45 til Crossfire


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hvis man skal ha ddr2, så kan man like greit velge x38. X38 har også 2 stk pci-e 2.0 porter med x16 hastighet på begge. Abit ix38 er en veldig god kandidat.

 

Skeptisk til ABIT. Men deres IP35 serie har jo imponert.

 

Synes dette ble mer vanskelig enn jeg hadde regnet med, så får vel lese litt tester og sånn. De fleste fokuserer jo på overklokking og det hadde jeg ikke tenkt til. Vil bare ha en stabil og god maskin.

Lenke til kommentar
Er du helt sikker på at det er X8 båndbredde for enkelt kort løsninger på P45?

 

For etter som jeg har sett så har alle P45 X16 båndbredde når du ikke kjører Crossfire men det kuttes når kort nr 2 kommer inn i bildet.

Er i allefall hva jeg har sniffet om så langt, kan hende det varierer litt fra produsent til produsent også.

Nå prater vi forbi hverandre. Det er kun ved bruk av Crossfire at båndbredden blir x8 til hver av de to PCIe-portene på P45. Hele mitt innlegg og forsåvidt denne tråden, handler om Crossfire.

 

Skal man ikke bruke Crossfire så spiller det ingen rolle om man bruker P45 eller X48 da begge vil levere full x16-hastighet til det ene kortet.

 

Blokkdiagram for P45 og X48:

 

p45_blockdiagram.gifx48_block_diagram.jpg

 

Lenke til kommentar

Det var det jeg mistenkte skjedde her. Skjønte ikke helt hvordan innleggene hang sammen. Men nå er det soleklart. Ser da ut til at P45 er et fornuftig oppgradering for mitt P5B kort. Litt synd i grunn at jeg nå etter 2 år må bytte det ut, for det har vært solid som juling.

 

Hva er egentlig den største forskjellen på ICH10 og ICH9? Foruten versjonsnr ;)

Lenke til kommentar

Interessant tråd. Vil bare føye til at noen X38-kort (vet ikke med X48), er laget slik at du får 2 stk 16x PCIe (de "blå" portene) for inntil to kort, eller 1 stk x16 PCIe + 2 stk 8x PCIe for tre kort i Crossfire. Noe å ta med i vurderinga hvis du muligens vil ha 3 kort...

Lenke til kommentar
Er du helt sikker på at det er X8 båndbredde for enkelt kort løsninger på P45?

 

For etter som jeg har sett så har alle P45 X16 båndbredde når du ikke kjører Crossfire men det kuttes når kort nr 2 kommer inn i bildet.

Er i allefall hva jeg har sniffet om så langt, kan hende det varierer litt fra produsent til produsent også.

Nå prater vi forbi hverandre. Det er kun ved bruk av Crossfire at båndbredden blir x8 til hver av de to PCIe-portene på P45. Hele mitt innlegg og forsåvidt denne tråden, handler om Crossfire.

 

Skal man ikke bruke Crossfire så spiller det ingen rolle om man bruker P45 eller X48 da begge vil levere full x16-hastighet til det ene kortet.

 

Blokkdiagram for P45 og X48:

 

p45_blockdiagram.gifx48_block_diagram.jpg

 

 

Da er vi 100% enige, men etter en titt på blokkdiagrammet virker det som X serien skal være raskere i allefall på papiret.

Tenker da på operasjoner fra nordbrua til minnet og til CPU'en siden båndbredden er høyere der i allefall ifølge blokkdiagrammet.

 

Vi er i allefall helt enige med tanke på Crossfire, var en test med 4850 på X48 og P45 hvor X48 igjen skinte som den klare vinner grunnet båndbredden.

Lenke til kommentar

Det er jo raskere pga DDR3, minnebåndbredden er jo unektelig raskere. Men det vil jeg ikke bruke penger på, ikke i denne omgang.

 

Ser for meg en oppgradering om et års tid eller to når nahalem har fått mer fart på seg.

 

EDIT:

 

Da lurer jeg på om P5Q er et godt valg for meg. Det koster under tusenlappen og har det nyeste av det nyeste forsåvidt. Mangler Wifi, men det kan erstattes med et billig PCI kort.

 

Noen invendinger på dette?

Endret av andylove
Lenke til kommentar

P5Q antar jeg er ett ok kort, personlig er ikke ASUS noe jeg satser på og kommer vell aldri til å gjøre det heller om ikke annet enn en lekemaskin, altså noe jeg bygger for å kun herje med noen dager / uker før jeg sender den avgårde. (Har lyst på noe nForce søppel med 780i brikkesett)

 

Tror da ikke at det er noe feil med ASUS sine hovedkort, dessuten ser det ut som de fleste velger ASUS hovedkort for tiden.

 

Ellers ser jeg at du også ville vite forskjellen mellom ICH9R og ICH10R: http://www.firingsquad.com/news/newsarticl...?searchid=20514

Endret av 007CD
Lenke til kommentar
P5Q antar jeg er ett ok kort, personlig er ikke ASUS noe jeg satser på og kommer vell aldri til å gjøre det heller om ikke annet enn en lekemaskin, altså noe jeg bygger for å kun herje med noen dager / uker før jeg sender den avgårde. (Har lyst på noe nForce søppel med 780i brikkesett)

 

Tror da ikke at det er noe feil med ASUS sine hovedkort, dessuten ser det ut som de fleste velger ASUS hovedkort for tiden.

 

Det er ingen regel for meg å velge asus, bare at de 2 siste hovedkortene har vært asus for meg.

 

Men jeg mislikte layouten på P5Q sterkt, SATA portene er tragisk nok plasser sånn at alle kablene kommer over og ikke på siden som de dyrere kortene.

 

Merkelig valg av ASUS..

Lenke til kommentar
Da er vi 100% enige, men etter en titt på blokkdiagrammet virker det som X serien skal være raskere i allefall på papiret. Tenker da på operasjoner fra nordbrua til minnet og til CPU'en siden båndbredden er høyere der i allefall ifølge blokkdiagrammet.

Ja, de tallene kommer av at X48 og P45 støtter ulike FSB- og minnehastigheter offisielt:

P45: 1333 FSB, DDR3-1066, DDR2-800

X48: 1600 FSB, DDR3-1600

Lenke til kommentar
Det blir i allefall ikke et ASUS P5Q da det mangler optisk lydutgang. Amatørmessig av ASUS. Nå ble jeg en smule veldig skuffet her!

 

Joda, ASUS er kjent for å "kastrere" sine hovedkort i det billigere segmentet sammenlignet med andre.

Tror mitt IX38 har optisk lydutgang, mener det er noe sånt vissvas bak der, ikke at jeg bruker noe avansert lyd.

Lydmessig er ikke jeg så nøye på det så lenge det høres noelunde ok ut uten skurr og ikke med kvaliteten til en 70 talls radio.

 

@Simen1: Takker, joda da var jo det hele i boks. P45 er perfekt for de som ikke skal ha Crossfire grunnet pris for eksempel mens X er Crossfire spesialisten.

Lenke til kommentar
Jeg skal over fra X38 til P45.Mest pga at P-kortene klokker milevis bedre enn X38.

 

Ser en på cf ytelse,plager det ikke meg å gå ned 4-5 fps på 1680x1050 med et P45.Crysis spiller jeg ikke alikevel ;)

 

Har du en test hvor p45 klokker "milevis" bedre enn x38? Den skulle jeg gjerna ha sett :) Det er jo ikkje alltid hovedkortet stopper man når det klokkes. Når et x38 klarer ca 6ghz med en 45nm quadcore, skal jeg like å se at et p45 klokker milevis lengre enn 6ghz på samme cpu ;)

Lenke til kommentar

Har tre stk P35 kort som glatt klarer 50-60 mhz fsb mer enn Maximus formula kortet mitt,med samme cpu selvsagt.Så tester har jeg ikke,bare egen erfaring.Selvsagt kan jeg ha vært uheldig med kortet mitt,men slik er det.Det samme var forholdet P965 kontra 975,og skal ikke forundre meg at det blir slik med P45 kontra X48.

 

P45 har vel høyere potensiale enn P35 også,utifra hva jeg har lest.

 

6 GHz kan jeg glemme på vann uansett hovedkort :!: Det blir litt for de spesielt intresserte.

Lenke til kommentar
Har tre stk P35 kort som glatt klarer 50-60 mhz fsb mer enn Maximus formula kortet mitt,med samme cpu selvsagt.Så tester har jeg ikke,bare egen erfaring.Selvsagt kan jeg ha vært uheldig med kortet mitt,men slik er det.Det samme var forholdet P965 kontra 975,og skal ikke forundre meg at det blir slik med P45 kontra X48.

 

P45 har vel høyere potensiale enn P35 også,utifra hva jeg har lest.

 

6 GHz kan jeg glemme på vann uansett hovedkort :!: Det blir litt for de spesielt intresserte.

 

 

Det er jo en kjent sak at ikkje Maximus formula er et kongekort akkurat :D Det er ikkje det folk får høyest fsb på. DFI og foxcon har noen x38 kort som liker høy fsb f.eks. Så har man Asus Evolution x48 som ruler gata med høy fsb på quad og hva det måtte være :p

 

Asus Comando har vist potensiale med sinnsykt høy fsb på 45nm dualcore. Dette er jo p35. Persolig ser jeg ingen grunn for å kjøpe p45, da jeg har p35, x38 og x48. Tror jammen med ikkje jeg bytter ut Asus p5k deluxe (p35) for p45 engang.

Lenke til kommentar
Det blir i allefall ikke et ASUS P5Q da det mangler optisk lydutgang. Amatørmessig av ASUS. Nå ble jeg en smule veldig skuffet her!

 

P5Q-E og Deluxe har S/PDIF

 

De koster jo noen kroner ekstra i forhold til P5Q "vanilla" men noe forskjell bør det jo være mellom utgavene ;-)

Lenke til kommentar

Nå er vel Commando P965,men både Asus P5B Deluxe og Commando er knallkort til 45nm.

 

Ja nettopp derfor skal jeg over til P45,da Maximuskortet mitt var en skuffelse.X38 DFI og Foxconn gidder jeg ikke å betale nærmere 3 lapper for :)

 

Så i mitt tilfelle vil jeg nok ikke tape mange fps i cf med P45 kontra Maximus,da et P45 vil klokke lenger,og jeg vil "vinne" tilbake noe fps da.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...