Gå til innhold

X48 vs. P45 til Crossfire


Anbefalte innlegg

Hei, skal kjøpe ny data nå og skal ha enten 2xHD4850 eller 2x4870 i den og lurer da på hva slags hovedkort jeg burde velge.

 

Har lest noe om at X48 er bedre for CrossFire, men ikke funnet noe ordentlig konkret informasjon om dette.

 

Vil gjerne ha noen tips om hvilket hovedkort jeg burde velge (har tidligere sett på Asus P5Q Deluxe, men tror jeg skal bytte hvis X48 er bedre for CrossFire).

 

Takk på forhånd!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Dette er ikke noe å tenke på en gang om du ikke er på budsjett.

P er billigvarianten og er strippet ned.

X er toppmodellen med alt av det du kunne ønske deg.

 

Så ja, X38/X48 er veien å gå over hvilken som helst av P brikkesettene.

P er IKKE billigchipset! P35 f.eks med hovedkort til 1500-2000 kroner, er vel bare småtterier for deg da. P for Performance, X for eXtreme

Lenke til kommentar
Dette er ikke noe å tenke på en gang om du ikke er på budsjett.

P er billigvarianten og er strippet ned.

X er toppmodellen med alt av det du kunne ønske deg.

 

Så ja, X38/X48 er veien å gå over hvilken som helst av P brikkesettene.

P er IKKE billigchipset! P35 f.eks med hovedkort til 1500-2000 kroner, er vel bare småtterier for deg da. P for Performance, X for eXtreme

 

Ikke noe problem å produsere ett brikkesett i billig eller dyr varianten.

Men etter Intel sine regler er P "Billigvarianten" de sender ut, de har ikke noe lavere per dags dato om du ikke regner G serien, men de er jo P brikkesett med grafikkbrikke integrert.

Ergo blir P billigvarianten og X er dyrere beregnet på entusiaster.

Vanskelig å finne X brikkesett baserte hovedkort ned i 300-500 kroners klassen sammenlignet med P serien...

 

Grunnen til at P serien anbefales er mest Crossfire støtten.

Har du ikke bruk for Crossfire så kjøper du ikke X'en, hva skal du da med en ekstra x16 båndbredde port om du ikke skal kjøre Crossfire?

Endret av 007CD
Lenke til kommentar
Dette er ikke noe å tenke på en gang om du ikke er på budsjett.

P er billigvarianten og er strippet ned.

X er toppmodellen med alt av det du kunne ønske deg.

 

Så ja, X38/X48 er veien å gå over hvilken som helst av P brikkesettene.

P er IKKE billigchipset! P35 f.eks med hovedkort til 1500-2000 kroner, er vel bare småtterier for deg da. P for Performance, X for eXtreme

 

Ikke noe problem å produsere ett brikkesett i billig eller dyr varianten.

Men etter Intel sine regler er P "Billigvarianten" de sender ut, de har ikke noe lavere per dags dato om du ikke regner G serien, men de er jo P brikkesett med grafikkbrikke integrert.

Ergo blir P billigvarianten og X er dyrere beregnet på entusiaster.

Vanskelig å finne X brikkesett baserte hovedkort ned i 300-500 kroners klassen sammenlignet med P serien...

 

Grunnen til at P serien anbefales er mest Crossfire støtten.

Har du ikke bruk for Crossfire så kjøper du ikke X'en, hva skal du da med en ekstra x16 båndbredde port om du ikke skal kjøre Crossfire?

 

Det er et godt spørsmål! Jeg tenkte som så at X serien har bedre komponenter og drivere. Var jo sånn før i allefall, selv om jeg kjøpte et P965 basert kort. Da var det kun 975X som var høvdingen, men det anså jeg som for gammelt til tross for antall revisjoner. Det var dengang, nå tenkte jeg som så at X serien måtte være bedre.

 

Jeg har ingen planer om CF, jeg vil bare ha et godt og funksjonsrikt kort. Det som er viktig for meg er stabilitet, enkelthet og funksjoner som gjør at jeg ikke er hemmet av noe.

Lenke til kommentar

Før P45 kom så stod X38 og X48 igjen som grafikkhøvdingene siden de hadde PCI-e 2.0 om du ville ha ett hovedkort du kunne tenke deg å beholde en stund fremover.

Men nå som P45 har kommet med PCI-E 2.0 støtte for ett enkelt skjermkort så stiller den seg som ett mye bedre valg enn X38 og X48 gjør.

Kan hende Radeon 4850 forandrer på dette siden Crossfire oppsett med dette kortet har fristet en god del her på forumet.

Lenke til kommentar
Før P45 kom så stod X38 og X48 igjen som grafikkhøvdingene siden de hadde PCI-e 2.0 om du ville ha ett hovedkort du kunne tenke deg å beholde en stund fremover.

Men nå som P45 har kommet med PCI-E 2.0 støtte for ett enkelt skjermkort så stiller den seg som ett mye bedre valg enn X38 og X48 gjør.

Kan hende Radeon 4850 forandrer på dette siden Crossfire oppsett med dette kortet har fristet en god del her på forumet.

 

Jeg visste det var en grunn.. hehe, takk for den!

 

Siden jeg ikke skal ha CF og jeg bruker to skjermer på mitt skjermkort, så kjøper jeg ikke hovedkort utifra at det er noe jeg må ha. Med funksjoner nå mener jeg heller hva hovedkortet kan by på av innstillinger og løsninger.

 

Da gjenstår nesten ASUS P5Q som et godt alternativ. Enige?

Lenke til kommentar
Hvilken oppløsning planlegger du å spille på?

 

Merk at oppløsningen har mye å si for hvor mye ytelse du vil tape på å gå fra X48 til P45.

 

Oj! Er det sant? Hvorfor er det slik i tilfellet? Det betyr jo at X48 er bedre, eller?

 

Jeg gamer sjeldent, er mer media det går i her. men hvis det skal skje, så er det som vanlig rundt 1280*1024 eller 1600*1200. Har jo et HD3870 så det begrenser seg jo uansett på nye spill.

 

EDIT:

Var det ikke sånn at X48 brikkesettet kun har DDR3 støtte? Det blir i såfall uaktuelt for meg da jeg ønsker å beholde min HW. Synes prisene på DDR2 er såpass rimelig.

Endret av andylove
Lenke til kommentar
hvorfor er x38/48 kjappere enn p45 med samme skjermkort?

Sannsynligvis på grunn av kommunikasjonen mellom CPU og de to skjermkortene. P45 har to PCIe-porter med x8 hastighet. X38 og X48 har to PCIe-porter med x16 hastighet.

 

Her er en tabell over hvor mye ytelse man vinner på å oppgradere fra P45 til X48.

 

post-3851-1214085225_thumb.png

 

Legg merke til at det ikke er noen forskjell i spillbarhet mellom P45 og X48 på de to normale oppløsningene. Spillbarheten er fargelagt med grønn = 50+ FPS i gjennomsnitt og 25+ FPS minimum. Alt under 15 FPS er definert som uspillbart og har fått rød farge. Tallmaterialet er hentet fra Tweaktown. På 2560x1600 ser vi store forskjeller. Det har mest sannsynlig å gjøre med at minnet på skjermkortet blir for lite. Da må det brukes systemminne i stedet for. Kommunikasjonen med systemminnet skjer via PCIe-portene. De har veldig mye mindre båndbredde enn noen av minnene så da blir det flaskehalsen.

Lenke til kommentar
hvorfor er x38/48 kjappere enn p45 med samme skjermkort?

Sannsynligvis på grunn av kommunikasjonen mellom CPU og de to skjermkortene. P45 har to PCIe-porter med x8 hastighet. X38 og X48 har to PCIe-porter med x16 hastighet.

 

Her er en tabell over hvor mye ytelse man vinner på å oppgradere fra P45 til X48.

 

post-3851-1214085225_thumb.png

 

Legg merke til at det ikke er noen forskjell i spillbarhet mellom P45 og X48 på de to normale oppløsningene. Spillbarheten er fargelagt med grønn = 50+ FPS i gjennomsnitt og 25+ FPS minimum. Alt under 15 FPS er definert som uspillbart og har fått rød farge. Tallmaterialet er hentet fra Tweaktown. På 2560x1600 ser vi store forskjeller. Det har mest sannsynlig å gjøre med at minnet på skjermkortet blir for lite. Da må det brukes systemminne i stedet for. Kommunikasjonen med systemminnet skjer via PCIe-portene. De har veldig mye mindre båndbredde enn noen av minnene så da blir det flaskehalsen.

 

Er du helt sikker på at det er X8 båndbredde for enkelt kort løsninger på P45?

For etter som jeg har sett så har alle P45 X16 båndbredde når du ikke kjører Crossfire men det kuttes når kort nr 2 kommer inn i bildet.

Er i allefall hva jeg har sniffet om så langt, kan hende det varierer litt fra produsent til produsent også.

 

Joda, X48 støtter DDR2, ikke noe nForce stil tull med bare DDR3 støtte, ABIT leverer dog ingen X48 kort med DDR2 støtte.

ASUS og Gigabyte derimot, leverer kort med DDR2 så de er det verdt å se på om du vil ha X48.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...