Gå til innhold

X48 vs. P45 til Crossfire


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

I hele denne tråden virker det som at det anbefales P45 baserte hovedkort, nesten uansett.

 

Det jeg sliter med er å velge produsent. Blir vel kanskje til et ASUS P5Q kort da jeg har gode erfaringer med ASUS fra tidligere. Ser at andre heller mer mot Gigabyte, hvilket jeg aldri har testet, så jeg skal ikke uttale meg om dem som produsent.

 

Frister jo selvfølgelig med en toppmodell av type X48, men ikke til en blodpris. Videre ser jeg absolutt inget poeng i 4 stk PCI-e 16X porter. Ikke til mitt bruk, men så dreier denne tråden seg også om CF.

 

Intr at man kan benytte de nye 4800 serien sammen med 3780 da jeg har et slikt kort, da blir plutselig ikke kostnaden for CF veldig høy med tanke på prisen for et 4850.

Lenke til kommentar
Hvorfor står det i prisguiden at gigabyte p35 ds3p har 2 stk pci-express 16x? Blir de 8x med 2 skjermkort i?

Mye å tjene på å gå fra p35 til x48 hvis du skal ha crossfire?

 

Pci-e spora er x 16 fysisk. Brikkesettet har bare et visst antall eletriske spor å ta av. Derfor får p45 bare 2x8 eletrisk når det er crossfire.

 

Et eksempel på pci-e spor "problematikken"

 

Mitt Asus evolution har 4 x pci-e x16 spor fysisk. 2 av dem er pci-e 2.0 og kjører med x16 eletrisk. De 2 and er x16 fysisk, men bare x4 eletrisk.

 

I tillegg på evolution kortet er det et pci-e x4 spor som er både x4 fysisk og eletrisk :D

 

Grunnen til at jeg har dette kortet er at jeg kan ha Crossfire eller xfire, og i tillegg ha SAS kontrollere tilkoblet :)

Lenke til kommentar
hvorfor er x38/48 kjappere enn p45 med samme skjermkort?

Sannsynligvis på grunn av kommunikasjonen mellom CPU og de to skjermkortene. P45 har to PCIe-porter med x8 hastighet. X38 og X48 har to PCIe-porter med x16 hastighet.

 

Her er en tabell over hvor mye ytelse man vinner på å oppgradere fra P45 til X48.

 

post-3851-1214085225_thumb.png

 

Legg merke til at det ikke er noen forskjell i spillbarhet mellom P45 og X48 på de to normale oppløsningene. Spillbarheten er fargelagt med grønn = 50+ FPS i gjennomsnitt og 25+ FPS minimum. Alt under 15 FPS er definert som uspillbart og har fått rød farge. Tallmaterialet er hentet fra Tweaktown. På 2560x1600 ser vi store forskjeller. Det har mest sannsynlig å gjøre med at minnet på skjermkortet blir for lite. Da må det brukes systemminne i stedet for. Kommunikasjonen med systemminnet skjer via PCIe-portene. De har veldig mye mindre båndbredde enn noen av minnene så da blir det flaskehalsen.

Jeg ville ikke tatt den testen fra tweaktown for god fisk før andre kan bekrefte at P45 yter så dårlig i CF.

Bit-tech tester det samme med Asus P45 og får andre resultater.

Lenke til kommentar
I hele denne tråden virker det som at det anbefales P45 baserte hovedkort, nesten uansett.

 

Det jeg sliter med er å velge produsent. Blir vel kanskje til et ASUS P5Q kort da jeg har gode erfaringer med ASUS fra tidligere. Ser at andre heller mer mot Gigabyte, hvilket jeg aldri har testet, så jeg skal ikke uttale meg om dem som produsent.

 

Frister jo selvfølgelig med en toppmodell av type X48, men ikke til en blodpris. Videre ser jeg absolutt inget poeng i 4 stk PCI-e 16X porter. Ikke til mitt bruk, men så dreier denne tråden seg også om CF.

 

Intr at man kan benytte de nye 4800 serien sammen med 3780 da jeg har et slikt kort, da blir plutselig ikke kostnaden for CF veldig høy med tanke på prisen for et 4850.

 

 

Er ikke P45 egentlig bedre enn X48 over hele fjøla da? Minus dette kruddet med Crossfire?

 

 

Ny og forbedret southbridge, 65nm og det ser også ut som hvert fall ASUS legger mer ned i disse kortene enn tidligere?

Eneste fordelen jeg kan se med f.eks. Rampage Formula fremfor Maximus 2 Formula er 1600MHz offisiell FSB (akkyrat som det har mye å si?) og dette med Crossfire.

 

Ellers så er egentlig alle fordelene hos Maximus 2 Formula med ny southbridge og mindre brikke (65nm)?

Lenke til kommentar
hvorfor er x38/48 kjappere enn p45 med samme skjermkort?

Sannsynligvis på grunn av kommunikasjonen mellom CPU og de to skjermkortene. P45 har to PCIe-porter med x8 hastighet. X38 og X48 har to PCIe-porter med x16 hastighet.

 

Her er en tabell over hvor mye ytelse man vinner på å oppgradere fra P45 til X48.

 

post-3851-1214085225_thumb.png

 

Legg merke til at det ikke er noen forskjell i spillbarhet mellom P45 og X48 på de to normale oppløsningene. Spillbarheten er fargelagt med grønn = 50+ FPS i gjennomsnitt og 25+ FPS minimum. Alt under 15 FPS er definert som uspillbart og har fått rød farge. Tallmaterialet er hentet fra Tweaktown. På 2560x1600 ser vi store forskjeller. Det har mest sannsynlig å gjøre med at minnet på skjermkortet blir for lite. Da må det brukes systemminne i stedet for. Kommunikasjonen med systemminnet skjer via PCIe-portene. De har veldig mye mindre båndbredde enn noen av minnene så da blir det flaskehalsen.

Jeg ville ikke tatt den testen fra tweaktown for god fisk før andre kan bekrefte at P45 yter så dårlig i CF.

Bit-tech tester det samme med Asus P45 og får andre resultater.

 

 

Den drar vel fra med høyere oppløsning og detaljer. Bit-tech hadde ikke så høye innstillinger når de benchmarka.

 

Med feks 2x 4870 i cf så er vel p45 bra helt til du fyrer opp innstillingene noe som vil føre til lav fps uansett. Dvs. om du har 2 fps med p45 og 11 fps med x48 så er det ikke spillbart med noen brikkesett.

Lenke til kommentar
Den drar vel fra med høyere oppløsning og detaljer. Bit-tech hadde ikke så høye innstillinger når de benchmarka.

 

Med feks 2x 4870 i cf så er vel p45 bra helt til du fyrer opp innstillingene noe som vil føre til lav fps uansett. Dvs. om du har 2 fps med p45 og 11 fps med x48 så er det ikke spillbart med noen brikkesett.

Ja, det kan hende at det er innstillingene som gjør forskjellen, men syntes det var mye, og ser at flere på xs også er litt tvilende til testen til tweaktown. Forhåpentligvis kommer det flere tester rundt dette snart.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...