Gå til innhold

Topp framgang, men biceps stagnerer


Anbefalte innlegg

Jeg har trent aktivt i ca et halvår, etter et helt inaktivt liv. Som følge av dette har jeg naturligvis voldsom framgang på alt, men de siste par månedene har biceps sluttet å utvikle seg. De vokser, men jeg får ikke løftet mer. Kjører vanligvis 3x10 på det meste, inkl biceps. Denne trenes på ryggdagen, etter chins og stangroing.

Jeg tror ikke overtrening kan være grunnen, da jeg tar hver muskelgruppe 2 ganger i uka. Noen ganger mindre pga tidspress. Spiser godt og får nok hvile. Men det er mulig jeg tar feil her.

 

Tidligere trente jeg 2x8, altså mye tyngre. Stagnerte, og gikk til 3x10, og fikk framgang helt til jeg nådde samme vekt som ble brukt på 2x10. Prøver å variere øvelser, men har begrensede muligheter med tanke på utstyr.

 

Biceps er ikke så utrolig viktig for meg, men jeg vil naturligvis at hele kroppen skal bli sterkere. Når biceps lagger, sliter jeg med ryggtreningen. Frustrerende når alt annet går så fort framover. Triceps øker mest, jeg kan legge på en kilo i uka uten problem.

 

Tips mottas med takk. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Biceps blir større når du trener stangroing, chins nedtrekk osv, ikke av "cørl".

 

"Jo mindre du trener biceps, jo mer vokser den". Easy up på isolasjonen.

 

Post programmet ditt, og gjerne også kostholdet.

 

Har du trent kontinuerlig siden du begynte?? Har du hatt en deload/hvile uke i det siste?

Lenke til kommentar

Mye i tråd med hva Stian89 skriver trener faktisk ikke jeg heller biceps, bruker stangroing og chins og det funker bra for meg ihvertfall ;) Biceps er en av de minst trenbare musklene i kroppen (lærte jeg jeg da jeg tok fysiologi), bl.a fordi den ikke er laget for å være sterk men mer funksjonell (da den bidrar til bøy i skulder og albue samt utoverrotasjon i håndleddet). En sterkere muskelen er faktisk brachialis som ligger under biceps (den bøyer kun i håndleddet). Når denne blir større "presser" den opp biceps og får den til å se større ut. For min del blir fort biceps overtrent, jeg hadde 6 sett på rygg som involverte den tidligere, i tillegg til 6 spesifikke bicepsøvelser. Jeg stagnerte og ble dårligere. Så fjernet jeg et par sett på de rene bicepsøvelsene og framgangen kom. Litt senere fjernet jeg alt som hette rene bicepsøvelser og har enda bedre framgang!

Lenke til kommentar

okei... Er veldig glad i biceps, elsker å trene biceps! det høres teit ut at jo mindre du trener biceps jo mer vokser den... skjer iblant at jeg trener biceps 2-3 ganger i uken faktisk.. er det dumt? RART hvis ikke bicepsen blir stor av å trene den mye..

 

hilsen forvirret biceps elsker:P

Lenke til kommentar

Mitt nylig endret program er slik:

 

Mandag: Bryst - Triceps - Mage

Tirsdag: Rygg - Biceps - For armer

Onsdag: Hvile

Torsdag: Bein og div.

Fredag: Skuldre - Traps - Mage

Lørdag: ALLTID Hvile.

Søndag: Iblant Biceps, Triceps, Bryst hva en jeg føler.. Bruker også Søndagen til å ta igjen

trening hvis jeg ikke har hatt tid en dag

Lenke til kommentar

Det finnes faktisk noe som heter for mye trening. Biceps er liten "fillemuskel", og for mye microtrauma blir bare negativt.

 

Å trene biceps 3 ganger i uka er er veldig unødvenig, for ikke å snakke om (i de fleste tilfeller), "counter-productive".

 

Hvis du absolutt MÅ trene biceps gjennom isolasjon, hold deg til en gang i uka.

 

Det "programmet" forteller jo så godt som ingenting om hvordan du trener. Du skriver hva du trener og når, men ingenting om verken intensitet eller volum.

Lenke til kommentar

programmet mitt er fra et bodybuilder blad.. programmet er altfor langt til å skrive det ned her... men det går igjennom 12uker og 6 faser. fase 3 som jeg er på nå er uke 5 og 6.

 

Uke 5 : Heavy

 

Mandag.

Chest:

Bench Press 3/ 3-5. 2min rest

incline dumbbell press 3/ 3-5. 2min rest

decline smith-machine press 2/ 3-5. 2min rest

incline dumbbell flye 2/ 5-6. 2min rest

Triceps:

Close-grip bench press 3/ 3-5. 2min

triceps dip 2/ 3-5. 2min

triceps pressdown 2/ 5-6. 2min

Abs:

reverse crunch 3/ 10-15. 1min

crunch 3/ 15-20. 1min

 

dette var bare mandag:S men uke 6 er det light hvor reps er oppe på 12-20.

startet rett på fase 3, men følger det ikke helt punktlig, liker det ikke helt..

Lenke til kommentar

Å hente programmet sitt fra et bodybuilderblad er det absolutt STØRSTE feil du kan gjøre når du velger treningsprogram.

 

Tror du virkelig at treningsprogrammet til jay cutler full av snop, som har trent i årrekker, passer for en tenåring? Det du beskriver ovenfor blir helt rævva, stort mer overkill blir det ikke.

 

google ryp eller stronglifts 5x5

 

Les forresten dette http://www.geocities.com/elitemadcow1/tabl...ents_thread.htm

Endret av Stian89
Lenke til kommentar

ok skal slutte med bole programmet.

 

Dag 1: Rygg og biceps

- Markløft 5 x 5

- Chins eller nedtrekk 2 x 10

- Foroverbøyd roing med stang 3 x 10

- Stangcurls 5 x 10

 

Dag 2: Bryst og triceps

- Benkpress 5 x 5

- Brede dips 2 x 10

- Skrå flyes 2 x 10

- Smal benkpress 5 x 10

 

Dag 3: Hvile

 

Dag 4: Bein

- Knebøy 5 x 5

- Beinpress 2 x 10

- Utfall i smithmaskin 2 x 10

- Strake mark 5 x 10

- Lårcurls 2 x 10

 

Dag 5: Skuldre og legger

- Militærpress 5 x 5

- Sidehevninger 3 x 10

- Stående tåhev 3 x 10-15

- Sittende tåhev 3 x 10-15

 

greit program? liker å variere litt på programmene er det helt på tryne det også el? liker å drepe meg på treningen, ta forced reps og få spots, men det står ikke i programmet at jeg skal ta det. Takk for svar:)

Lenke til kommentar

Det er bedre, men ville ikke gått for det.

 

Du trener f.eks 5 sett med curl, og 2 sett chins? Hvor er logikken i det?

 

Hvorfor skal du utføre utfall i smith-maskin? Trenger du virkelig lårcurl på slutten her? nei.

 

Hvordan skal du gjøre det med progresjon i dette programmet?

 

Å trene til failure, cheat reps og spotter hver eneste gang er veldig lite lurt. Du får ikke noe igjen for det, annet enn at du stagnerer fortere enn du kan si kake.

 

Har du tenkt på en upper/lower split hvis du skal trene 4 dager i uka?

 

(tar kvelden, snakkes senere : ))

Lenke til kommentar

leser SÅÅ mye forskjellig steder at jeg går helt rundt.. har lest at 4 set er bra for å øke i volum/masse.. 2 set er for å bli sterk og 5+ set er for fjomper.. det er hva jeg har fått med meg.

 

kunne sikkert presset inn legger på bein dagen.

og puttet på push-down på triceps.

preacher curl på biceps.

og ivertfall shug og dumbbel lateral raise. eller hva mener du?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...