Gå til innhold

Her er Sony Ericssons nye kameramonster


Anbefalte innlegg

Det tar derfor lang tid før han forstår at megapikselhysteriet har gått for langt. Det tar nok et par store artikler med sammenligningsbilder i vg, på vg.no og i se og hør, samt på facebook før han forstår det ;)

Jeg klør i fingrene etter å skrive en stor artikkel om det. :) Jeg kan høre med Einar om han er interessert i å stille opp med noen gode kameramobiler og ta bilder av de samme motivene. Hvis han skal en tur til Tromsø de nærmeste månedene. Jeg stiller med Nokia N73, Canon EOS 300D og Canon Powershot A540. Kanskje Nikon D40 og noe mer også hvis jeg får tak i.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det tar derfor lang tid før han forstår at megapikselhysteriet har gått for langt. Det tar nok et par store artikler med sammenligningsbilder i vg, på vg.no og i se og hør, samt på facebook før han forstår det ;)

Jeg klør i fingrene etter å skrive en stor artikkel om det. :) Jeg kan høre med Einar om han er interessert i å stille opp med noen gode kameramobiler og ta bilder av de samme motivene. Hvis han skal en tur til Tromsø de nærmeste månedene. Jeg stiller med Nokia N73, Canon EOS 300D og Canon Powershot A540. Kanskje Nikon D40 og noe mer også hvis jeg får tak i.

Jeg kjører oppover til Tromsø omtrent midt i juli, og dette hørtes jo ut som en god idé. Jeg kan stille med det jeg finner av gode kameramobiler, samt et par kompaktkameraer.

Lenke til kommentar
Det tar derfor lang tid før han forstår at megapikselhysteriet har gått for langt. Det tar nok et par store artikler med sammenligningsbilder i vg, på vg.no og i se og hør, samt på facebook før han forstår det ;)

Jeg klør i fingrene etter å skrive en stor artikkel om det. :) Jeg kan høre med Einar om han er interessert i å stille opp med noen gode kameramobiler og ta bilder av de samme motivene. Hvis han skal en tur til Tromsø de nærmeste månedene. Jeg stiller med Nokia N73, Canon EOS 300D og Canon Powershot A540. Kanskje Nikon D40 og noe mer også hvis jeg får tak i.

 

Hvis du skulle bevise noe er det vel viktig at du stiller med D40 sammen med et 10MP dSLR? Så får folk se hvor lite megapixler betyr. Men det har vel egentlig lite med mobiltelefoner å gjøre? Kan vel heller skrive artikkelen på akam? Men uansett kommer folk til å glemme like fort som de leser. Når de står i butikken og selgeren sier at flere er bedre, ja da kjøper de det med 12MP, og ikke det med bare 6...

 

Men bildene fra C905 så riktig så friske ut, til mobiltelefonkamera å være. Og støyfjerningsteknologien er i rivende utvikling, så støy blir muligens ikke et problem. Bare se hvor mye bedre Olympus sin 4:3 brikke er blitt. Fullt på høyde med Canon sin brikke, som høstet lovord for lite støy ved relativ høy ISO for et par år siden. Det er iallefall veldig spennende at det er ekte Cybershot teknologi som skal brukes. Denne skal helt klart vurderes til min bedre halvdel, bare synd den ikke kommer før sommerferien...

Lenke til kommentar
Hvis du skulle bevise noe er det vel viktig at du stiller med D40 sammen med et 10MP dSLR? Så får folk se hvor lite megapixler betyr. Men det har vel egentlig lite med mobiltelefoner å gjøre?

Jeg har ikke noe 10 megapixel dSLR tilgjengelig, men skal se om jeg klarer å få det til. Uansett så blir det veldig forskjellig fra mobiltelefoner med 6 vs 10 megapixler siden pixeltettheten er svært forskjellig. Det er pixeltettheten som er problemet, ikke antall megapixler.

 

Kan vel heller skrive artikkelen på akam? Men uansett kommer folk til å glemme like fort som de leser. Når de står i butikken og selgeren sier at flere er bedre, ja da kjøper de det med 12MP, og ikke det med bare 6...

Svært så demotiverende du vil være i dag. Det må da gå an å få litt støtte for å faktisk undersøke dette i praksis? ;) Vil du (og leserne) tro fremfor å vite? Være religiøs fremfor vitenskapelig?

 

Men bildene fra C905 så riktig så friske ut, til mobiltelefonkamera å være.

De siste ordene sier ganske mye. ;)

 

Og støyfjerningsteknologien er i rivende utvikling, så støy blir muligens ikke et problem.

Kall det gjerne opp etter bieffekten: Detaljfjerningsteknologien.

 

Bare se hvor mye bedre Olympus sin 4:3 brikke er blitt. Fullt på høyde med Canon sin brikke, som høstet lovord for lite støy ved relativ høy ISO for et par år siden.

Canon sine APC-brikker er 35 % større enn Olympus sine 4:3-brikker. Det er naturlig at den lille forskjellen ikke utgjør så stor forskjell.

 

Canon sine APC-brikker er ca 1370 % større enn denne relativt store bildebrikken i SE c905. Det er naturlig at denne store forskjellen også utgjør en stor forskjell i blant annet ISO-støy.

Lenke til kommentar
Hvis du skulle bevise noe er det vel viktig at du stiller med D40 sammen med et 10MP dSLR? Så får folk se hvor lite megapixler betyr. Men det har vel egentlig lite med mobiltelefoner å gjøre? Kan vel heller skrive artikkelen på akam? Men uansett kommer folk til å glemme like fort som de leser. Når de står i butikken og selgeren sier at flere er bedre, ja da kjøper de det med 12MP, og ikke det med bare 6...

..

 

Nå er jo amobil blitt "temmelig stort", men det må nok gå gjentatte ganger på vg.no og i papirutgaven før det faktisk setter spor i de små grå hos ola nordmann. Og kanskje på forsiden på facebook, og i se og hør.

 

Men jeg synes jo uansett man undervurderer selgere litt her. Det finnes kanskje noen tror at flere er bedre, men sånn var det heldigvis ikke i den butikken jeg jobbet før, og håper da enda de husker å teste mobilene opp mot hverandre før de anbefaler noe.

Lenke til kommentar
Svært så demotiverende du vil være i dag. Det må da gå an å få litt støtte for å faktisk undersøke dette i praksis? ;) Vil du (og leserne) tro fremfor å vite? Være religiøs fremfor vitenskapelig?

 

Da jeg tok steget fra kompaktkamera og over i dSLR verdenen, var antall MP noe som jeg faktisk satte meg grundig inn i før valg av kamera. Jeg fant fort ut at til mitt bruk, ville 2-3 MP holde i masse vis, men det var anbefalt å kjøpe et med minimum 4. Jeg lånte hjem 2 kameraer, og prøvde meg frem. Det ene med 10, og det andre med 6. Jeg endte opp med å kjøpe det med 6, pga. det hadde de kvalitetene jeg var ute etter, nemlig brukervennlighet, og god automodus. Bildekvaliteten var nærmest identisk på de to kameraene, nei du får ikke vite merker for jeg vil ikke ha noen Canon vs Nikon debatt :D , hehe...

Lenke til kommentar

Bra! Det virker som du har litt vitenskapelig syn selv om det virket veldig merkefokusert litt lengre opp her.

 

Canon vs Nikon gir jeg blaffen i. Begge har gode kameraer og jeg skulle gjerne hatt begge deler om jeg hadde hatt råd :p Ja til og med Pentax, Olympus og andre merker synes jeg er bra.

 

Men tilbake til megapixler på mobiltelefoner igjen. Håper jeg og Einar får gjort en skikkelig test en fin sommerdag i Tromsø. Ut på tur med kamerasamlinga og nyte den fine jobben. :)

Lenke til kommentar

Quote Simen1: Vil du (og leserne) tro fremfor å vite? Være religiøs fremfor vitenskapelig?

 

Er ikke Religiøs eller vitenskaplig i mange tilfeller det samme.. Man velger og tro på det man selv syntes er mest sannsynelig.. . Strengt tatt kan ikke noe sies å være "vitenskapelig bevist", bare at det hittil ikke er funnet observasjoner som motbeviser teorien.. Så selv om noe har en bra forklaring på noe vitenskapelig så betyr ikke det at det er rett.. man må velge om man tror på den vitenskapelig forklaringen eller om man tror på en religiøs forklaring.. Så det er ikke ett spørsmål om tro eller vite, mer ett spørsmål om tro eller tro..

 

Dette ble veldig offtopic, og har egentlig ingenting med tråden og gjøre.. Jeg syntes det er kjempe bra du undersøker dette i praksis, hehe.. Var ikke ment som noe negativt og jeg syntes du gjør en bra jobb.. Just når det kommer til megapixel så har du nok helt rett.. Jeg er en av de som har trodd at jo mer megapixel jo bedre i lang tid, så er flott og få en forklaring på hvordan dette henger sammen..

Lenke til kommentar

Religion vs vitenskap handler om hvilke metoder man bruker for å søke en sannhet. Religion bruker sin metode med å bla i svært utdaterte bøker og filtrere ut det som passer en selv best. Vitenskap er et system med høy grad av egenkontroll og ekstern kontroll og krysssjekking av resultater. Rett og slett en kvalitetsbevist metode med hovedformål å søke etter en endelig sannhet. Religion er opptatt av å bevare utdaterte "sannheter" for ettertiden.

 

For å spore litt tilbake til emnet så er det nettopp kvalitetsmetoder jeg bruker i min søken etter sannheten om megapixelmyten.

Lenke til kommentar
Religion vs vitenskap handler om hvilke metoder man bruker for å søke en sannhet. Religion bruker sin metode med å bla i svært utdaterte bøker og filtrere ut det som passer en selv best. Vitenskap er et system med høy grad av egenkontroll og ekstern kontroll og krysssjekking av resultater. Rett og slett en kvalitetsbevist metode med hovedformål å søke etter en endelig sannhet. Religion er opptatt av å bevare utdaterte "sannheter" for ettertiden.

 

For å spore litt tilbake til emnet så er det nettopp kvalitetsmetoder jeg bruker i min søken etter sannheten om megapixelmyten.

 

Ikke nødvendigvis, eller jo.. Til en viss grad så bruker Religionen gamle utdaterte bøker som sin forklaring på forkjellige emner.. Men hvis Gud har skapt verden så har han også skapt vitenskapen, hjernen vår, resoneringsevnen vår, nysgjerrigheten vår, utviklingspotensialet vårt, og alt vi kaller vitenskap.. F.eks ett typisk eksempel er hvordan verden oppsto.. I bibelen står det at alt ble skapt på 7 dager, for når det ble skrevet var vitenskapen kommet så kort at folk ikke ville skjønne noen mer avansert forklaring på det.. I dag tror vitenskap at alt oppsto med the big bang, altså energi som utførte en eksplosjon.. men så kan energi aldri oppstå eller forsvinne, fysisk sett kan den bare innta andre former.. Så det må ha vært noe før det.. Vitenskapen har ikke noe svar på det, men for en kristen så kan det sies at gud skapte energien som dermed førte til the big bang.. For siden gud skapte alt, skapte han våres utviklingspotensial til og forstå hvordan alt oppsto med tiden.. Så vitenskapen sin forklaring på det ene eller det andre kan være akkurat det samme som en religion sin forklaring..

 

Men jeg skal ikke ødelegge denne tråden med og forsette å komme med offtopic innlegg..

Lenke til kommentar
Synd de er redusert til 0,5 megapixler. Det gir jo ikke noe inntrykk av kameraets egentlige kvalitet.

 

Tja, gir nå et inntrykk av hvordan et vanlig fotografi i 10x15 vil se ut. Og det ser jo rimelig ok ut, spør du meg. Har akkurat overtalt en Nokiabruker til å vente med å kjøpe seg ny telefon til denne kommer på markedet. For denne er hva han trenger. En relativt bra telefon, med markedets beste mobilkamera, uten det trege, smarte symbian, som er best egnet for spesielt interesserte, etter min mening. ;)

Lenke til kommentar
Tror dette blir å ligne med et gjennomsnittskamera til 1500-1800 kr? Bortsett et par mislykkede "shots" syns jeg dette går an til vanlig bruk.

Jeg tror ikke det kommer i nærheten av kvaliteten man får fra et 600 kr-kamera (eksempel: Samsung S630) av flere grunner. Her er de viktigste:

- Et skikkelig kamera har mye bedre optikk (noe størrelsen gir en indikasjon på)

- Et skikkelig kamera har dedikert elektronikk for å gi kameraet rask respons

- Et skikkelig kamera har nok større bildebrikke

- Et skikkelig kamera har også skikkelig blits

 

Det virker som SE C905 skal bli bra, men å tro at det kan måle seg med et skikkelig kamera er nok å heve forventningene flere hakk for høyt.

Lenke til kommentar
Tror dette blir å ligne med et gjennomsnittskamera til 1500-1800 kr? Bortsett et par mislykkede "shots" syns jeg dette går an til vanlig bruk.

Jeg tror ikke det kommer i nærheten av kvaliteten man får fra et 600 kr-kamera (eksempel: Samsung S630) av flere grunner. Her er de viktigste:

- Et skikkelig kamera har mye bedre optikk (noe størrelsen gir en indikasjon på)

- Et skikkelig kamera har dedikert elektronikk for å gi kameraet rask respons

- Et skikkelig kamera har nok større bildebrikke

- Et skikkelig kamera har også skikkelig blits

 

Det virker som SE 905C skal bli bra, men å tro at det kan måle seg med et skikkelig kamera er nok å heve forventningene flere hakk for høyt.

 

Dette mobilkameraet har større optikk enn det som er vanlig på mobilkamera.

Dette mobilkameraet har selvfølgelig dedikert elektronikk, det har da alle mobilkameraer, ellers ville de jo rett og slett ikke virke.

Dette mobilkameraet har større brikke enn andre mobilkamera.

Dette mobilkameraet er utstyrt med ekte blits. Hvor bra den er, vet hverken du eller jeg.

Lenke til kommentar
Når du siterer meg så forventer jeg at du svarer på det jeg skriver. Ikke at du svarer på noe helt annet.

 

Jeg: Påstand A

Du: Påstand B stemmer ikke

 

Vennligst ikke misforstå med vilje.

 

Poenget er, som så mange andre har prøvd å få deg til å forstå, at du kan ikke sitte som en selvoppnevnt Gud og dømme kameraet i denne mobilen, før du i det hele tatt har sett et eneste bilde tatt med den ferdige modellen. Vær så snill å slutt med tullet ditt nå. Hvordan dette kameraet opptrer i forhold til et kompaktkamera til 600,- vet du rett og slett ikke.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...