Gå til innhold

Eee-prisene er klare


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dette er en reklameplakat funnet på en av Asus sine egne stands på en messe, stemmer det at en særkonfigurert distrubisjon ikke gir bedre ytelse og funksjonalitet på Eee enn XP? At den kjører Linux er en av hovedårsakene til at jeg har lyst til å kjøpe en Eee. Greit nok, skjønner at det er en del penger inn i bildet sannsynligvis, men de må jo skjønne at dette sikkert provoserer en del potensielle Linux-kjøpere, og det har vært et hav av anmeldelser som taler for det motsatte. Det beste hadde vel vært om de hadde stilt seg nøytrale på dette området.

 

http://distrowatch.com/weekly.php?issue=20080609

post-143435-1213458051_thumb.png

Lenke til kommentar
Det ser dessverre ut til at Asus har priset seg selv ut av markedet de skapte (netbook).

 

Hvordan kan de prisene der være å prise seg selv ut av markedet? i732_shocked.png

 

Ta en titt på MSI Wind så tror jeg du skjønner hvorfor :p

Djchange: Jeg har til gode å se en real utfordrer til Eee 70x.

 

Skinney: Men da får du en større og tyngre maskin med HDD fremfor SSD (og som fortsatt ikke har blitt lansert i Norge. Om du trenger PC til skolestart så er det ikke vits i å vente til oktober på MSI Wind)

 

 

Jeg sitter og er spent på lanseringsdato og -pris for 901 jeg. Hadde vært fint å ha den ekstra batterilevetiden. Om ventetiden blir lang så kan det hende at jeg går for en 900 som skolepc til høsten.

Lenke til kommentar

Har sjekket litt rundt på nettet. Ser at Asus eee er 20 % raskere enn MSI Wind når denne ikke har innkoblet overklokkings-funksjonen. Ser også på bilder at Wind er en del større. Det er mulig at eee greier å beholde forspranget. Tror jeg leste et sted at de finnes et program som kan overklokke eee også?

Lenke til kommentar
Har sjekket litt rundt på nettet. Ser at Asus eee er 20 % raskere enn MSI Wind når denne ikke har innkoblet overklokkings-funksjonen. Ser også på bilder at Wind er en del større. Det er mulig at eee greier å beholde forspranget. Tror jeg leste et sted at de finnes et program som kan overklokke eee også?

 

Oh really? De testene jeg har sett viser så og si ingen forskjell når det gjelder ytelse mellom eee og wind. Noe som hadde vært rart mtp at de bruker samme cpu og brikkesett.

 

Vil ikke tro at SSDen utgjør den store forskjellen heller grunnet prisklassen (SSD i de lavere prisklassene har ikke nødvendigvis bedre ytelse, selv om de er mer sjokk- og støtssikre og bruker mindre strøm).

 

Asus eee 900 koster 2500kr sånn ca. Det er ikke unaturlig å tro at 901 kommer til å koste minst 1000kr mer. Hvis 901 og Wind koster like mye og forskjellen er størelsen på skjerm og tastatur, og HD mot SSD. Så blir Wind en klar vinner hos meg.

 

Må si at jeg har mest lyst på 901 selv, men jeg tror Wind kommer til å gi mer for penga. Det kommer vel mest annpå tilgjengeligheten til maskinene. Hvis 901 er klar før den 13. august så kommer jeg til å ha et vanskelig valg med å bestemme meg.

Lenke til kommentar
Asus eee 900 koster 2500kr sånn ca. Det er ikke unaturlig å tro at 901 kommer til å koste minst 1000kr mer. Hvis 901 og Wind koster like mye og forskjellen er størelsen på skjerm og tastatur, og HD mot SSD. Så blir Wind en klar vinner hos meg.

 

Tror det er et pessimistisk anslag tror egentlig ikke at 901 blir noe særlig dyrere enn hva 900 er i dag, og at 900 vil bli billigere når 901 blir lansert. Tror vi kan regne med under 3000 kroner, mange av anslagene hw.no sine skribenter har gjort på pris har vist seg å være temmelig feil. Blant annet var det noen som mente at 900 vil komme på rundt 5000 sannheten viste seg å være halvparten, nå som vi ser de norske prisene ser vi også at de er billigere enn hva det har hvert å importere selv, noe som faktisk viser hvor billig datatutstyr er her i landet.

 

Siden vi snakker om Eee serien noe som ser ut til å bli en konstant serie, med gjeldende design og jevnlige speedbumps og andre bumps, skal det ikke forundre meg om Asus vil kjøre samme prisregime som Apple. Hvor prisen er konstant, og den nye modellen bare vil ta over det som var den gamle modellens pris ofte går til og med prisen ned når det kommer ny modell. 900 vil sikkert bare bli solgt tom for en billig penge når 901 kommer, med den etterspørselen det har hvert på Eee er det neppe mange på lager.

 

PS. Atom CPUene er trossalt designet spesielt for denne type maskiner, og utnytte dem best mulig med tanke på batteriene og til en lavest mulig pris. Dette er en Cpu som er laget spesielt fra Intel for å være god til akkurat dette, og for å ha lavest mulig pris, derfor regner jeg egentlig med at det vil være like billig å bruke den som det har hvert tidligere med andre typer CPU.

Endret av modin
Lenke til kommentar

Om ikke jeg husker feil så mangler wind minnekortleser, syns det er ganske greit, for EEE har ikke mer en 20gb (linux ver.) og rutte med.

 

For min del går det på pris, tommer og SSD.

 

Jeg vil ikke ha en HDD, vil gå inn i det nye markedet med SSD.

Og jeg syns 10" stikker ganske nærme det standard bærbar markedet.

Selv om 9" er ganske nærme og. 7" er uaktuell.

 

Men vil ha 901, eller kanskje Mini Inspirion (er Dell frelst)

Lenke til kommentar
900 blir tilgjengelig samtidig

 

Hmmm, men dere skrev her at asus skulle slutte å selge 900 modellen, for å fokusere på 901... 901 har nettopp blitt tilgjengelig i Taiwan: http://www.liliputing.com/2008/06/eee-pc-9...-in-taiwan.html

 

Da må det være 901 som kommer til Norge :D ?

Ser ut som det er eee 900 som skal selges i Norge, iallefall ifølge det nettbutikkene legger ut. Merkelig.

 

EDIT: Asus sitt "norske" Eee-hjemmeside sier det samme, kun 900 blir tilgjengelig i første omgang :no: Jeg har veldig lyst på en slik type bærbar, hvis ikke Asus skjerper seg kommer jeg antagelig til å importere 901 fra utlandet eller velge en Atom-basert fra en annen produsent til høsten.

Endret av A-Jay
Lenke til kommentar
Har sjekket litt rundt på nettet. Ser at Asus eee er 20 % raskere enn MSI Wind når denne ikke har innkoblet overklokkings-funksjonen. Ser også på bilder at Wind er en del større. Det er mulig at eee greier å beholde forspranget. Tror jeg leste et sted at de finnes et program som kan overklokke eee også?

 

Asus eee og MSI Wind har ikke samme CPU for øyeblikket. Asus: Celeron Msi: Atom

Så Celeron prosessoren er faktisk litt raskere, men bruker mer strøm, men forskjellen i strømforbruk skal være overdrevet etter det jeg har lest av bruker-erfaringer på nettet.

Lenke til kommentar

Husk at klokkefrekvensen ikke er alt som teller når det gjelder prosessorytelse. Den får faktisk mindre og mindre å si, hvordan prosessoren er bygd opp har minst like mye å si. Nyere prosessorer med lavere klokkefrekvenser har gjerne bedre ytelse enn nyere med samme eller høyere klokkefrekvens.

Lenke til kommentar

Prisene var en hyggelig overraskelse. Det er jo nesten vanskelig å importere en eee 900 for 2500 kr ved kjøp fra ebay. Der er priser på over 500 $.

 

Dollar kursen er for øyeblikket 5.2, og den er på full fart oppover, etter å ha ligget ligget på 5.0 i lang tid. På det laveste var den vel nede på 4.86

Lenke til kommentar

Jeg går for Acer Aspire One av disse grunnene:

  • [*]Den er mer solid. Det er i allefall det samtlige anmeldelser sier.
  • Aspire One kommer i midten av juli. EEE kommer i august.
  • Aspire One skal visstnok ha bedre skjerm enn EEE 901.
  • Aspire One benytter Intel GMA950 grafikk, mens EEE benytter GMA900.
  • Aspire One har egen minneport for å utvide lagringskapasiteten i tilleg til vanlig minnekortleser.
  • Aspire One har alle disse fordelene til samme pris som en EEE 900.

Hadde Asus lansert EEE når de faktisk skulle, hadde de ikke mistet meg som kunde. Synd for Asus.

Endret av kajac
Lenke til kommentar
Jeg går for Acer Aspire One av disse grunnene:
  • [*]Den er mer solid. Det er i allefall det samtlige anmeldelser sier.
  • Aspire One kommer i midten av juli. EEE kommer i august.
  • Aspire One skal visstnok ha bedre skjerm enn EEE 901.
  • Aspire One benytter Intel GMA950 grafikk, mens EEE benytter GMA900.
  • Aspire One har egen minneport for å utvide lagringskapasiteten i tilleg til vanlig minnekortleser.
  • Aspire One har alle disse fordelene til samme pris som en EEE 900.

Hadde Asus lansert EEE når de faktisk skulle, hadde de ikke mistet meg som kunde. Synd for Asus.

 

8Gb SSD, 512Mb ram og 3-cellers batteri blir dessverre for dårlig for meg :( Står fortsatt mellom Eee og Wind.

Lenke til kommentar
Jeg går for Acer Aspire One av disse grunnene:
  • [*]Den er mer solid. Det er i allefall det samtlige anmeldelser sier.
  • Aspire One kommer i midten av juli. EEE kommer i august.
  • Aspire One skal visstnok ha bedre skjerm enn EEE 901.
  • Aspire One benytter Intel GMA950 grafikk, mens EEE benytter GMA900.
  • Aspire One har egen minneport for å utvide lagringskapasiteten i tilleg til vanlig minnekortleser.
  • Aspire One har alle disse fordelene til samme pris som en EEE 900.

Hadde Asus lansert EEE når de faktisk skulle, hadde de ikke mistet meg som kunde. Synd for Asus.

 

 

Jeg ser en fordel for Acer 1, og det er GMA950 kontra 900, skjermen er nok sørgelig lik og av erfaring har ikke Acer bedre chassies en Asus. Skal sies at jeg har 2stk Eeepc 700 og 1stk 900 så jeg er kanskje ikke den mest nøytrale.. men jeg ser ingen problemer med chassiet til Eeepc. og jeg tviler Acer har laget noe bedre.. ( av erfaring med acer chassies)

 

 

Det jeg lurer på er om Acer virkelig kommer i Juli, siden Atom lanseringen til Intel er senere..

 

Ellers vil nok 16GB SSD og 1 GB minne til eeepc 900 være grunn til å velge vekk Aspire 1 sin stusselige 8gb og 512 med Ram,

 

901 kommer jo forsåvidt med 20gb SSD... som igjen er temmelig nice.. om prisen holdes lav.

 

Litt morsomt at du ikke nevner at eeepc knuser aspire på lagringsplass.. :)

 

edit : fixet skriveleif

Endret av Sorce
Lenke til kommentar

Intel Atom blir/ble lansert i Juni 2008. altså før lanseringen til Aspire 1.

 

Jo, reviews og sammenligninger sier at Aspire One virker mer solid oppbygd enn EEE.

Ellers vil nok 16GB SSD og 1 GB minne til eeepc 900 være grunn til å velge vekk Aspire 1 sin stusselige 8gb og 512 med Ram

Så hva med Aspire 1s 1,6 GHz prosessor og 950 grafikkort kontra EEEs 900Mhz prosessor og 900 grafikkort? I tilleg er atomprosessoren i One langt mer strømgjerrig.

 

Rammen i Aspire one er oppgraderbar, og lagringsminne kan oppgraderes direkte via sd-kort.

 

og forresten, Aspire 1 har led-bakgrunnslys i skjermen som bruker langt mindre strøm, og er mer lyssterk :)

Endret av kajac
Lenke til kommentar
Jo, reviews og sammenligninger sier at Aspire One virker mer solid oppbygd enn EEE.

 

Så hva med Aspire 1s 1,6 GHz prosessor og 950 grafikkort kontra EEEs 900Mhz prosessor og 900 grafikkort? I tilleg er atomprosessoren i One langt mer strømgjerrig.

 

Rammen i Aspire one er oppgraderbar, og lagringsminne kan oppgraderes direkte via sd-kort.

 

Vel nå er nok ikke 1.6 ghz Atom noe raskere enn 900mhz celeron, atom er i stor grad basert på rene x86 instruksjoner, og er i motsetning til andre moderne prosessor ikke en prosessor som i stor grad har RISC instruksjoner med et x86 skall. Fordi et slikt skall netopp vil kreve brikkeplass og øke strømforbruket, derfor kan nok Atom prosessoren samenlignes med Pentium og 486 prosessorer med enkelte ekstra instruksjoner, de vil derfor ikke yte like godt per mhz som Core og P6 prossesorer (som Celeronen som sitter i Eee er).

 

Skjermkortet er uansett godt nok til den bruken det skal brukes til, desuten tar det ikke lang tid før Asus kommer med sin 901, det går nok fortere enn det dere tror. Det er ikke slik at Asus vil vente med å lansere 901 i Norge når den kommer, når Eee serien allerede er inne på det norske markedet. Asus har lite grunner til å fortsette å lage 900 når 901 begynner å leveres i stor kvanta, derfor vil nok 901 erstatte 900 så fort 900 maskinen er solgt ut av butikkene.

Endret av modin
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...