Gå til innhold

Eee-prisene er klare


Anbefalte innlegg

Intel Atom blir/ble lansert i Juni 2008. altså før lanseringen til Aspire 1.

 

Jo, reviews og sammenligninger sier at Aspire One virker mer solid oppbygd enn EEE.

Ellers vil nok 16GB SSD og 1 GB minne til eeepc 900 være grunn til å velge vekk Aspire 1 sin stusselige 8gb og 512 med Ram

Så hva med Aspire 1s 1,6 GHz prosessor og 950 grafikkort kontra EEEs 900Mhz prosessor og 900 grafikkort? I tilleg er atomprosessoren i One langt mer strømgjerrig.

 

Rammen i Aspire one er oppgraderbar, og lagringsminne kan oppgraderes direkte via sd-kort.

 

og forresten, Aspire 1 har led-bakgrunnslys i skjermen som bruker langt mindre strøm, og er mer lyssterk :)

 

Aspire har ikke led bakgrunnsbelysning, og jeg foretrekker en maskin som har 1gb ram kontra en som har 512 men som kan oppgraderes. Eeepc 900 kan også oppgraderes til 2GB om du føler det. Pluss at den har kortleser..

 

Skjønner du liker Acer.. Men argumentene dine er fantastisk morsomme...

 

 

Forresten har du linker til artikler og reviews der dem sier aspire 1 har mer solid chassiet en Eeepc?

Endret av Sorce
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror vel egentlig det er nok å se bilde av maskinene for å fastslå at Aspire ikke blir like solid som Asus Eee, designmessig er Asus Eee også langt mer suksefull. Vet at de aller fleste vil mene de motsatte, at Aspire one ser lekrere ut, men hvis man ser litt lenger enn det ytre designet ser man at Asus Eee er mer funksjonelt, og kommuniserer bedre at dette er en datamaskin. Faktisk vil jeg si at Asus Eee har veldig mye av designet til gode gamle apple iBook, mens Aspire one ser ut som en glattstriglet HP pc, den ser leker ut med sine avrundede hjørner og nedfelte front. Asus har derimot god plassutnyttelse feks utnytter den hengslene til å øke batterikapisteten, og den har ikke front tomrom under maskinens front som strengt tatt bare er dårlig utnyttelse av plassen.

 

Synes egentlig Aspire one gir asosiasjoner til de gyslige Ferrari og Lamborghine maskinene, som er populære blant håndverkere i alle aldere...

Lenke til kommentar

På wikipedia står det at Aspire kommer og med 1gb, der du og kan velge mellom 8gb ssd eller 80gb hdd.

 

Selv ser jeg for meg SSD perfekt for disse maskinene, du flytter deg mye lettere og mer med en slik pc vil jeg tro.

 

Dell Mini Inspirion ser mye lekrere ut en Aspire One.

Lenke til kommentar
Aspire har ikke led bakgrunnsbelysning, og jeg foretrekker en maskin som har 1gb ram kontra en som har 512 men som kan oppgraderes. Eeepc 900 kan også oppgraderes til 2GB om du føler det. Pluss at den har kortleser..

 

Skjønner du liker Acer.. Men argumentene dine er fantastisk morsomme...

 

 

Forresten har du linker til artikler og reviews der dem sier aspire 1 har mer solid chassiet en Eeepc?

 

Sjekk faktaene dine du :)

Den har led bakgrunnsbelysning. bare sjekk her:

http://www.umpcportal.com/products/product.php?id=207

https://www.diskusjon.no/index.php?s=hardwa...howtopic=966364

http://www.linuxdevices.com/news/NS6652435792.html

http://laptops.techfresh.net/acer-aspire-o...specs-unveiled/

 

Acer aspire one har TO kortlesere. Den ene er laget spesiellt for å utvide lagringsminnet, og den andre fungerer som kortlesere flest.

 

Og som det sies i denne videoen når han sammenligner Acer med Asus:

"I really like the manufacture quality of the Acer. Its very promising"

 

Dette utvikler seg snart til en Mac vs Windows-diskusjon... Eller PS3 vs X360 for den saks skyld :p

Lenke til kommentar
Aspire har ikke led bakgrunnsbelysning, og jeg foretrekker en maskin som har 1gb ram kontra en som har 512 men som kan oppgraderes. Eeepc 900 kan også oppgraderes til 2GB om du føler det. Pluss at den har kortleser..

 

Skjønner du liker Acer.. Men argumentene dine er fantastisk morsomme...

 

 

Forresten har du linker til artikler og reviews der dem sier aspire 1 har mer solid chassiet en Eeepc?

 

Sjekk faktaene dine du :)

Den har led bakgrunnsbelysning. bare sjekk her:

http://www.umpcportal.com/products/product.php?id=207

https://www.diskusjon.no/index.php?s=hardwa...howtopic=966364

http://www.linuxdevices.com/news/NS6652435792.html

http://laptops.techfresh.net/acer-aspire-o...specs-unveiled/

 

Acer aspire one har TO kortlesere. Den ene er laget spesiellt for å utvide lagringsminnet, og den andre fungerer som kortlesere flest.

 

Og som det sies i denne videoen når han sammenligner Acer med Asus:

"I really like the manufacture quality of the Acer. Its very promising"

 

Dette utvikler seg snart til en Mac vs Windows-diskusjon... Eller PS3 vs X360 for den saks skyld :p

 

Så vi kan øke lagringsminnet med opptill 16Gb SD da? Men hvordan er ytelsen på disse sammenlignet med SSD eller tradisjonell harddisk lurer jeg på da...

 

512Mb ram er uansett for lite for meg, spesielt i et Windows XP system. I Linux kunne det fungert, men med openoffice, firefox, emesene, amarok og gimp kjørende samtidig så tror jeg nok 1Gb er minimum.

Lenke til kommentar
du bare stapper inn et sdkort (gjerne SDHC HighSpeed eller hva det det igjen) og setter du i 16 GB kort, gir det en total "C:" på 24 GB

Aspire One har en maks ramkapasitet på 1,5 GB. Litt lavere enn EEE 900

 

jojo, men hvordan blir ytelsen? Å lage èn partisjon over SDD og SDHC er uaktuelt dersom jeg får dårligere ytelse av det.

Lenke til kommentar
Og som det sies i denne videoen når han sammenligner Acer med Asus:

"I really like the manufacture quality of the Acer. Its very promising"

 

Kajac du har en tendens til å henge deg opp i ting, jeg tror jeg vet hvorfor uten at jeg skal gå inn på det her. Hvis denne youtube video er ditt grunnlag for at Aspire ONE er bedre bygd enn Asus Eee er det vel litt tynt grunnlag. Mulig de er like godt bygd, men det er uansett tullete å henge seg opp i en kilde og møle på det samme. Som da du nektet for at en maskin kunne oppgraderes med minne over et vist punkt i diskusjon med folk som faktisk satt på maskiner av denne typen med mer minne enn det du hadde lest at den kunne oppgraderes med.

 

Selv ser jeg noen fordeler med begge maskinene, men å skråsikkert hevde noe i den ene eller andre retningen er nok litt tullete. Rent utseende messig ser det jo strengt tatt ut til at Asus Eee er litt mer robust, men man kan strengt tatt ikke si noe sikkert før man sitter med en i hver hånd, og selv det kan vel egentlig lure mange.

Endret av modin
Lenke til kommentar

Vet ikke helt hva du sikter til i innlegget ditt.

Når det gjelder det med byggekvalitet kan ikke jeg gjøre

annet enn å formidle det andre sier. Aner jo ikke hvordan

byggekvaliteten er selv.

 

Uansett, legg merke til at jeg svarte på et utsagn om at

aspire one ikke har ledskjerm, og det utsagnet var

nok så skråsikkert, og i tillegg feil. Hvorfor folk alltid skal

henge seg opp i mine innlegg har jeg aldri skjønt.

 

Jaja, god natt :)

Lenke til kommentar

Er mange som oppgraderer Eeepc med SD kort, selv om jeg nok hadde foretrukket 16GB med SSD, 1GB minne er egentlig et must. Selv på linux.. firefox og openoffice og voila.

 

At man kan oppgradere er ikke det samme som at en maskin leveres med dette. og uansett vil jo det gjøre Aspiren dyrere :)

 

 

At en video på youtube sier at Aspire 1 er lovende bygget er heller ikke det samme som at dne er bedre bygget en Eeepc.

 

og til sist.. jeg tror egentlig ikke dette utvikler seg til en fanboy diskusjon. De fleste er ganske reflekterte utenom deg.. som skråsikkert påstår ting utover heller vage kilder..

 

Personlig synes jeg Acer produktet er spennende, men for meg vil det alltid være en Acer og jeg har hatt min gode og dårlige erfaring med Acer og selv om jeg ikke har fått tafset så mye på Aspire one enda, tror jeg ganske sikkert at Aspire one følger seg inn i Acer segmentet på en god måte i vanlig Acer stil.

 

 

edit : etter å ha sett din aktivitet i Aspire one tråden, tror jeg at jeg bør ta resten av dine utsagn med en halvkilo salt :)

Endret av Sorce
Lenke til kommentar

for å si det sånn; jeg tviler ikke på at eee er en god maskin. Hadde selv forhåndsreservert en,

men jeg synes asus brukte for lang tid på å få maskinene til landet, så jeg bestemte meg for å gå for acer i stedet.

Jeg mente aldri konkret at eee har dårlig byggekvalitet. Har sett videoer av folk som har hamret løs på eee'ene sine og de har ikke en skramme etterpå.

 

Jeg er nok som vanlig litt for ivrig, og jeg klarer ikke å være nøytral i slike saker :p

 

Man gjør ikke et dårlig valg med eee, ei heller med acer :)

 

Eneste som egentlig fikk meg til å bytte fra asus til acer var leveringsdatoen.

Og selvfølgelig det at du fikk en 9" maskin til prisen for en 7" eee. Dette var før denne prisartikkelen ble laget...

Lenke til kommentar
Dette er en reklameplakat funnet på en av Asus sine egne stands på en messe, stemmer det at en særkonfigurert distrubisjon ikke gir bedre ytelse og funksjonalitet på Eee enn XP? At den kjører Linux er en av hovedårsakene til at jeg har lyst til å kjøpe en Eee. Greit nok, skjønner at det er en del penger inn i bildet sannsynligvis, men de må jo skjønne at dette sikkert provoserer en del potensielle Linux-kjøpere, og det har vært et hav av anmeldelser som taler for det motsatte. Det beste hadde vel vært om de hadde stilt seg nøytrale på dette området.

 

http://distrowatch.com/weekly.php?issue=20080609

En liten oppdatering:

 

"Finally, something for those who have expressed negative sentiment towards last week's feature story (see Computex 2008 - Linux ultra-portables galore) that criticised Microsoft's attempt to hijack the successful ASUS Eee PC for its own anti-Linux propaganda. According to an article entitled Microsoft to limit capabilities of cheap laptops, the software giant is trying to stifle the growth of low-cost Linux laptops by not only offering deep discounts on Windows XP, but also by forcing the manufacturers to reduce Linux compatibility on their hardware: "Microsoft plans to offer PC makers steep discounts on Windows XP Home Edition to encourage them to use that OS instead of Linux on ultra low-cost PCs (ULPCs). To be eligible, however, the PC vendors that make ULPCs must limit screen sizes to 10.2 inches and hard drives to 80 GB, and they cannot offer touch-screen PCs." These requirements were part of a confidential document that Microsoft had recently sent out to hardware manufacturers: "The program is outlined in confidential documents that Microsoft sent to PC makers last month, and which were obtained by IDG News Service. The goal apparently is to limit the hardware capabilities of ULPCs so that they don't eat into the market for mainstream PCs running Windows Vista, something both Microsoft and the PC vendors would want to avoid.

 

Still want to argue that all is fair and square in the world of ultra-portable computers?"

fra www.distrowatch.com:

http://distrowatch.com/weekly.php?issue=20080616

Lenke til kommentar
Asus eee 900 koster 2500kr sånn ca. Det er ikke unaturlig å tro at 901 kommer til å koste minst 1000kr mer. Hvis 901 og Wind koster like mye og forskjellen er størelsen på skjerm og tastatur, og HD mot SSD. Så blir Wind en klar vinner hos meg.

 

Nei, jeg tror det vil funke på samme vis som Apple sine lanseringer, dvs at en nyere modell tar over til samme pris. Slik funker eee priser i f.eks Storbritannia. Der kostet 900en £329 ved lansering, mens 901en kommer til å koste £319. Prisene tar jeg fra el reg

 

Derfor kan vi som venter på 910en glede oss til like lave priser :D

Lenke til kommentar

Selv synes jeg at både wind og eee 900 ser svært aktuelle ut. Det man velger går på personlige preferanser fremfor specs - de er såpass "like".

 

Selv foretrekker jeg

1: Størrelse/vekt

2: design

 

Derfor falt valget mitt på en asus 701 4g svart sak. Jo'a...900 er ikke mye større og tyngre, men har dårligere batterilevetid. Det at skjermen bare har 800x480...CARE! Den er så liten at den blir skarp, og da er det bare å skalere ned nettleseren (heia opera)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...