Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

HJELP pcn slår seg av!


Anbefalte innlegg

pcn slår seg av hele tiden. har nettopp formatert den.

 

la inn windows xp pro sp2.(var det som var før)

innstallasjonen gikk feilfritt.

 

når jeg holder på med noe så plutselig slår den seg bare av :S

 

hardware:

 

hovedkort: asus p5n-e sli

nvidia geforce 7900 gs

3.2 gb ddr 2 ram

os disken er en 150 gb raptor 10000 rpm

og 2 stk 500 gb disker 7200 rpm

psu: mist 650 watt

cpu: intel core 2 duo 2.67 ghz

 

 

hva kan være galt ? ;O

 

alle viftene går ingen problemer med dem.

 

takker for alle svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

alle viftene går. jeg har ikke koblet til viftene til til hovedkortet. har viftestyring. alle viftene er satt på fult. og slik går dem hele tiden.

sjekka nettopp, ingenting blokkerer. den ene vifta tok jeg ut for noen månder siden fordi loddingen på ledningene til den vifta ble dårlig når jeg lodda på ny kontakt. har ikke fått fikset det enda. kan være pga av at den ikke er i at det er så vartm.

 

 

:)

Lenke til kommentar

den vifta som jeg tok ut for lenge siden som var dårlig lodda på har jeg lodda idag og satt i. den spinner som bare det :) så nå er alle viftene som skal være i pcn i og alle går for fult.

 

de 2 gangene pcn slo seg av var ved innstallering av windows xp. vet ikke hva som gjorde det. men den kjører helt fint nå uten å slå seg av bortsett fra 1 problem.

 

og det er at hver gang jeg starter pcn rett før velkomst skjermen så kommer det opp sånn at den chkdsk på på den ene disken. og det er bare på den ene disken, samme disken hver gang, er irriterende. hvordan får jeg det vekk ? :S

Lenke til kommentar

Hva faen er det du prater om ? :S

 

har ikke noe med psuen å gjøre.

 

er en vifte som sto i kabinettet da jeg kjøpte det. så kjøpte jeg viftestyring. og da måtte jeg ha lengre ledninger. og da lodda en kompis av meg på lengre ledninger. og da ble akkurat på den vifta dårlig lodda på noen ledninger. så jeg fiksa det selv idag med å lodde på nye ledninger.

 

hva har det med psu å gjøre :S

Lenke til kommentar
..

Hvis det er cpu-temperaturen som er oppgitt som core 0 i speedfan-skjermdumpen din, så er 85 grader mye mer enn jeg ville vært komfortabel med. Er maskina idle ville jeg gjerne hatt den 30 grader kaldere eller vel så det. Du skal ikke presse cpu'en mye fra 85 grader før den begynner å throttle eller skru seg av. Jeg ville sjekket tempen en gang til og om den fortsatt var høy sjekke om du har god kontakt mellom cpu og vifte, kanskje rense kontaktflatene og ha på nye paste elns.

Lenke til kommentar

Den med 85°C kan også være skjermkortet.

Speedfan finner ikke automatisk hvilke sensorer som er hva fra kort produsert av ASUS ,MSI ,GIGABYTE etc som ikke implementerer sensor chip på standard måte.

 

For å sjekke sikkert CPU diode (core) temperaturene last ned realtemp.

Her har du temp pr.core min, max ,logging og alt du trenger for å feilsøke om cpu blir for varm.

http://www.techpowerup.com/realtemp/

Lenke til kommentar

Hei du.

 

Har du prøvd å resette Bios? For meg kan det virke som det er bios tull eller ram fusk. Ta ut ram og tilbake igjen, samt batteri på hovedkort et par minutter. Sjekke også andre vesentlige komponenter med kontakter :yes:

 

Hadde du tilsvarende problem før du reinstallerte? Og er det noe spesielt du gjør, før den plutselig..? :whistle:

 

 

Greb

Endret av grebnord
Lenke til kommentar

har aldri skjedd før. nei har ikke jort noe for at det skulle skje. har bare skjedd 2 ganger.

 

tenkte ikke på at jeg kan dra ut ramen og resette biosen. men skal gjøre det når jeg kommer hjem fra ferie. drar på ferie om noen få timer nå. gidder ikke å gjøre det nå. tar det når jeg kommer hjem igjen ;)

Lenke til kommentar
det er brukt elendige komponenter i noen av mist psu'ene. og om du søker litt rundt på forumet så finner du en liket mellom mange av dem som opplever ustabile systemer. nemlig mist psu'er. vedder 14kr på at det er problemet. =)

Har det klikket for deg eller?

 

 

ok .. for å vere litt mer presis. elendige kondensatorer. husker ikke merket.. men leste en post fra en kar som hadde byttet ut disse med høykvalitets kondensatorer på sin mist psu. og da funket den som den skulle igjen..

 

kan ikke fatte at noen er så glad i mist at de tror det er gull som er inlagt i dem..

Lenke til kommentar
det er brukt elendige komponenter i noen av mist psu'ene. og om du søker litt rundt på forumet så finner du en liket mellom mange av dem som opplever ustabile systemer. nemlig mist psu'er. vedder 14kr på at det er problemet. =)

Har det klikket for deg eller?

 

 

ok .. for å vere litt mer presis. elendige kondensatorer. husker ikke merket.. men leste en post fra en kar som hadde byttet ut disse med høykvalitets kondensatorer på sin mist psu. og da funket den som den skulle igjen..

 

kan ikke fatte at noen er så glad i mist at de tror det er gull som er inlagt i dem..

Hvis en har byttet disse ut, så vil det si at de er elendige..hmm høres jammen logisk ut.

Lenke til kommentar

vell.. han hadde samme problemer som trådstarter.. at pc'n spontan restarta.. og det problemet forsvant når han byttet ut kondensatorne.. beklager virklig at du liker mist.. men de har lagd mye hode bry for noen stakarer, som får problemer med pc'n sin.. og har så godtru på sin mist psu, at den blir utelukka som problem.

 

bare se igjennom "hjelp pc'n starter ikke" kategorien av forumet. og se hvor mange av dem som har mist psu!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...