Gå til innhold

Bygge drivstoffforbruk-måler for dieselmotor (behov for mikroprosessorer)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

For det meste interesse, samt at min far virkelig ønsket seg noe slik ombord i båten.

 

Å få signalet inn i kartlotterne vil ikke være noe problem med f.eks. den boksen fra Floscan, den gir ut ett NMEA2000 signal, som støttes av plotteren (Raymarine C120). Når den merker signalet inn så vil fuel flow dukke opp som en instrumentvisning.

 

Men hjelper lite når jeg ikke greier å finne pris på et komplett system med den NMEA-boksen samt målere som den er kalibrert til.

Lenke til kommentar

Hei maskiningeniør,

 

Blir litt flaut å brife med å være maskiningeniør når du ikke har begrep om noe så grunnleggende.

 

Jeg har jobbet med styresystemer for MTU dieselmotorer. Der blir dette brukt og det fungerer utmerket. Dieselpumpen er ganske enkelt en pumpe som gir en tilnærmet linær pumpekarakteristikk avh. av hvor mye pådrag man gir dieselpumpen.

 

For all del, du kan gjerne si MTU/Mercedes systemer ikke funger. Men de bruker det industrielt og jeg satser heller en knapp på dem enn ditt vesentlig dårlige svar uten gode begrunnelser.

 

Denne røkdemperen virker direkte inn på pådraget til dieselpumpen. Ergo er det pådraget til pumpen som bestemmer forbruket.

 

Og til den lystige herremannen som påstod at vridbare propeller ville være et problem: Turtallet til dieselmotoren styres av pådraget. Ved lavere belasting vil det si at man ikke trenger å ha så mye pådrag for å nå et bestemt turtall... ergo vil forbruket kunne konstateres tilsvarende.

 

Pumpen spruter inn dieselen den får beskjed om den og thats it. Hva som skjer videre i prosessen er en annen historie. Den spruter inn X mengde diesel proporsjonalt med pådrag.

 

Hilsen prosjektingeniør ABB turbochargers

 

Forbruk til dieselmotorer er enkelt å få et godt estimat på.

 

Pådraget til dieselpumpen kan f.eks stå i forbindelse med et potensiometer. 0 volt = 0 pådrag, 10V = 100% pådrag.

 

Siden pumpene har tilnærmet linær pumpekarakteristikk innenfor sitt arbeidsområde, så blir denne målemetoden idag brukt av de fleste dieselmotorprodusenter, f.eks MTU/Mercedes

 

Dette vil ikke funke. Turtallet er også en viktig faktor. I tillegg har de fleste dieselmotorer med turbo røkdemper. Dvs at selv om du gir fult pådrag, så strupes dieselen før turbotrykket kommer opp.

 

Jeg ville satset på en impeller måler på tur og en på retur. Så trekke den ene fra den andre. 1+1=2

 

Det at dieselen endrer densitet ved temperatur har lite å si i denne sammenheng.

 

Hilsen en maskiningeniør.

Endret av Hondaen
Lenke til kommentar

Vell beklager, da missforsto jeg hva du mente. Men vil det være praktisk og lønnsomt å gjøre det slik fremfor f.eks. det ferdige settet fra Navman eller Floscan?

Ett potmeter er jo forholdsvis billig, selv om man skulle gå for et som tåler miljøet der det blir montert. Å få det montert på dieselpumpen blir litt over min kunnskap, men lar seg nok helt sikkert gjøre.

Å få kjørt dette inn på en mikroprosessor via en ADC burde vel også være en smal sak, MEN å få kalibrert dette til å vise liter/time utfra avlesningen på potmeteret ser jeg på som et problem.

 

Ellers høres det jo ut som en utrolig enkel løsning som kan fungere veldig bra, så er absolutt interessant. :)

Lenke til kommentar
Og til den lystige herremannen som påstod at vridbare propeller ville være et problem: Turtallet til dieselmotoren styres av pådraget. Ved lavere belasting vil det si at man ikke trenger å ha så mye pådrag for å nå et bestemt turtall... ergo vil forbruket kunne konstateres tilsvarende.

 

Pumpen spruter inn dieselen den får beskjed om den og thats it. Hva som skjer videre i prosessen er en annen historie. Den spruter inn X mengde diesel proporsjonalt med pådrag.

 

Hilsen prosjektingeniør ABB turbochargers

 

Lystig herremann kan du være selv. Ja, turtallet styres av gasspådraget, MEN du har som oftest (kanskje ikke på båter, akkurat det vet jeg lite om, men på de aller fleste andre dieseldrevne maskiner jeg kjenner til er det slik..) også en regulator (vakuum, sentrifugal, eller på nyere motorer elektronisk) som vil søke å opprettholde det ønskede turtallet selv om belastningen øker, noe som da selvsagt krever mer diesel ved samme gasspådrag. For å ta et konkret eksempel: setter du handgass-spaken på en traktor i den stillingen som gir et turtall på f.eks. 2000r/min, så vil motoren (altså regulatoren) søke å opprettholde det turtallet, uansett hvor mye du belaster kraftuttaket/motoren -inntil du tar ut makseffekten på det innstilte turtallet, da vil turtallet falle til det når dreiemoment-toppen, og så vil motoren kveles. Om regulatoren er mekanisk er den montert direkte på/inni dieselpumpa, ettersom den må kunne føle turtallet på motoren (via dieselpumpa som sitter på registeret), og justere opp dieselmengden når turtallet faller under det innstilte (pga høyere belastning). Ettersom en mekanisk regulator altså er en mer eller mindre integrert del av pumpa kan det derfor by på problemer å plassere en føler slik at den føler på ut-signalet fra regulatoren, og ikke på inn-signalet, som bare forteller deg hvor fort du ønsker at motoren skal gå. Om regulatoren derimot er elektronisk (og ekstern), SÅ vil det antakelig være piece-of-cake å plassere en føler slik at den føler hvor mye diesel pumpa faktisk leverer.

 

For øvrig, selv om man får plassert en føler på selve reguleringsstanga inne i dieselpumpa, hvis bevegelse er tilnærmet proporsjonal med levert mengde, så vil jo denne bare måle dieselmengden pr motoromdreining, så da må man uansett ha en elektronisk turtallsføler og noe mer elektronikk i tillegg for å få resultatet oppgitt i l/min, l/time eller hva man nå ønsker. Så kan man jo diskutere hva som er enklest å regne ut: mengde/r ganger r/min, eller mengde tur minus mengde retur.

Endret av Inge Rognmo
Lenke til kommentar
For øvrig, selv om man får plassert en føler på selve reguleringsstanga inne i dieselpumpa, hvis bevegelse er tilnærmet proporsjonal med levert mengde, så vil jo denne bare måle dieselmengden pr motoromdreining, så da må man uansett ha en elektronisk turtallsføler og noe mer elektronikk i tillegg for å få resultatet oppgitt i l/min, l/time eller hva man nå ønsker. Så kan man jo diskutere hva som er enklest å regne ut: mengde/r ganger r/min, eller mengde tur minus mengde retur.

 

Å måle forbruk basert på kun turtall, vil jo i det store å hele være døfødt, siden forbruket kan variere uavhengigt av turtall, alt etter belastning på motor (stigningen, trim etc)

 

måling av brenstoff til ,og fra motor går jeg uti fra vil være den enkleste løsningen i dette tilfelle, dette lar seg jo gjøre uten noen som helst inngrep på motoren,

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Og til den lystige herremannen som påstod at vridbare propeller ville være et problem: Turtallet til dieselmotoren styres av pådraget. Ved lavere belasting vil det si at man ikke trenger å ha så mye pådrag for å nå et bestemt turtall... ergo vil forbruket kunne konstateres tilsvarende.

 

Pumpen spruter inn dieselen den får beskjed om den og thats it. Hva som skjer videre i prosessen er en annen historie. Den spruter inn X mengde diesel proporsjonalt med pådrag.

 

Hilsen prosjektingeniør ABB turbochargers

 

Lystig herremann kan du være selv. Ja, turtallet styres av gasspådraget, MEN du har som oftest (kanskje ikke på båter, akkurat det vet jeg lite om, men på de aller fleste andre dieseldrevne maskiner jeg kjenner til er det slik..) også en regulator (vakuum, sentrifugal, eller på nyere motorer elektronisk) som vil søke å opprettholde det ønskede turtallet selv om belastningen øker, noe som da selvsagt krever mer diesel ved samme gasspådrag. For å ta et konkret eksempel: setter du handgass-spaken på en traktor i den stillingen som gir et turtall på f.eks. 2000r/min, så vil motoren (altså regulatoren) søke å opprettholde det turtallet, uansett hvor mye du belaster kraftuttaket/motoren -inntil du tar ut makseffekten på det innstilte turtallet, da vil turtallet falle til det når dreiemoment-toppen, og så vil motoren kveles. Om regulatoren er mekanisk er den montert direkte på/inni dieselpumpa, ettersom den må kunne føle turtallet på motoren (via dieselpumpa som sitter på registeret), og justere opp dieselmengden når turtallet faller under det innstilte (pga høyere belastning). Ettersom en mekanisk regulator altså er en mer eller mindre integrert del av pumpa kan det derfor by på problemer å plassere en føler slik at den føler på ut-signalet fra regulatoren, og ikke på inn-signalet, som bare forteller deg hvor fort du ønsker at motoren skal gå. Om regulatoren derimot er elektronisk (og ekstern), SÅ vil det antakelig være piece-of-cake å plassere en føler slik at den føler hvor mye diesel pumpa faktisk leverer.

 

For øvrig, selv om man får plassert en føler på selve reguleringsstanga inne i dieselpumpa, hvis bevegelse er tilnærmet proporsjonal med levert mengde, så vil jo denne bare måle dieselmengden pr motoromdreining, så da må man uansett ha en elektronisk turtallsføler og noe mer elektronikk i tillegg for å få resultatet oppgitt i l/min, l/time eller hva man nå ønsker. Så kan man jo diskutere hva som er enklest å regne ut: mengde/r ganger r/min, eller mengde tur minus mengde retur.

Meget bra innlegg forøvrig! :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...