Gå til innhold

Kreasjonisme: Fakta eller bløff?


Anbefalte innlegg

Det har i den siste tiden, i et par av trådene, dukket opp en del skriverier om kreasjonisme, deres ideer og tankemåter. Det kunne vært både lærerikt og artig å lese hva kreasjonisme står for, så værsågod.

 

For å begynne med noe spør jeg: hvorfor er det så om å gjøre å putte gud inn i evolusjonen?

 

(Jeg lager ikke noen større utbrodering enn det, da jeg har ikke har noen lyst til å styre diskusjonen ut i fra eller inn i noen bestemt retning..)

 

 

 

MEN :

 

Generell regel:

Bygg opp bevisene dine med kilde henvisninger og lignende sånn at alle kan lese det selv. (Dette gjelder SÅKLART både for de som er for og de som er imot, noe sikkert alle skjønte, men jeg nevner det så ingen glemmer det..) :)

Tonen her inne er for tiden sakelig og fin, la oss fortsette å ha det slik. Ville påstander og flamming er unødvendig...

Men det vet jo alle også sikkert... :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mange kristne tror på evolusjon, men sånn jeg fikk forklart det av krl læreren min på ungdomskolen så mente han at gud hadde en finger med i spillet i evolusjonen vår da :p

 

Men jeg regner meg selv som "kristen" men jeg tror helt og holdent på evolusjon og vitenskap men jeg håper jo det finnes noe større enn mennesket i vårt univers.

 

hihi :)

Lenke til kommentar

Interressant tema dette her.

 

Jeg har aldri hørt eller sett noe håndfast bevis for kreasjonismen. Hvis Gud i såfall skapte verden på syv dager, hvorfor klarer ikke han å ta en snarvissit og forsyne oss med ren energi, bannlyse alle onde mennesker (ála syndefloden), osv. Spørsmålet er, hater Gud oss virkelig så mye? Er det et sykt perverst spill av en stormannsgal fyr som ikke eksisterer i tid eller lengde, men en annen dimensjon. Hvis Gud er i en annen dimensjon, og faktisk skapte verden, hvordan skulle han kunne interaktere med en fysisk verden?

 

Det blir som Descartes dualisme. Descarte var en utrolig klok mann, og gjorde mye bra. Det beviser bare at vi blir ikke bedre enn metodene vi utvikler.

 

Så, er kreasjonismen bløff eller fakta? Jeg vet ikke, man vil ikke være trangsynt, men foreløpig heller mitt syn mot evolusjon. Det skal ikke mer til enn et vitenskapelig bevis på kreasjonismen, så har du meg, enn så lenge - ingen kreasjonisme.

 

Kilde: Charles Darwin og en eller annen ex-phil bok fra UiB.

Endret av Daehli
Lenke til kommentar
Mange kristne tror på evolusjon, men sånn jeg fikk forklart det av krl læreren min på ungdomskolen så mente han at gud hadde en finger med i spillet i evolusjonen vår da :p

 

Men jeg regner meg selv som "kristen" men jeg tror helt og holdent på evolusjon og vitenskap men jeg håper jo det finnes noe større enn mennesket i vårt univers.

 

hihi :)

 

Men om man sier at Gud står bak evolusjonen, har man ikke da en målretta oppfatning av den? Altså at Gud satte i gang evolusjonen for å komme fram til Mennesket, Skapelsens Høydepunkt? Og det stemmer vel ikke med hva vitenskapsmennene sier om evolusjonen.

Lenke til kommentar

En såpass omveltende overbevisning kommer uansett ikke til å skje på øyeblikket. :) Alt etter om kreasjonisme-frøet har vokst seg til en liten spire, en busk eller et stort tre, så har man sådd et annet frø, og må vente på at også det skal spire og gro (informasjonen må synke inn, tvilen må ta tak i fastgrodde overbevisninger osv.).

Endret av TrondH86
Lenke til kommentar

De fleste, eller alle?, kreasjonist nett steder jeg har besøkt tar utgangs punkt i at bibelen er rett. Det er grunntanken liksom. Så bygger de, syr og vever gud inn i evolusjon og vips har man det man ble brent på bål for å hevde for 150-200 år siden, som nå plutselig er stuerent hos de kristne, svaret på evolusjon!

I følge de fleste kreasjonister så Gud skapte verden for litt over 6000 år siden, men var ikke fornøyd, så han skrudde på krana og lot flommen ta alle mennesker og dyr unntatt de som noah og hans familie, (som vi stammer fra alle sammen (?) uten innavl forøvrig), bestemte at skulle være med i båten. (Dinosauruser var så slemme at de ikke fikk være med i båten...? Eller var det ikke plass? Hva da med de store sjø øglene som levde i havet og ikke druknet lurer jeg da?)

Ellers syntes jeg at genetikk og sånt bortforklares enkelt og greit, det stemmer i det store og hele ikke og i andre forklaringer er forklaringen på hvorfor vi ikke er i slekt med shimpanser er at det har skjedd for mange muteringer i løpet av de millioner av år siden vi visstnok skiltes fra aper.... Men... men ? Sa de ikke i forrige artikkel at jorden bare var noen tusen år? Joooo , men...

 

Og sånn fortsetter det. Har enda til gode å komme over EN eneste god kreasjoist side som faktisk også kan slenge ut noen argumenter som faktisk går litt i mot det de hevder, at dette støtter ikke vår teori eller lignedne, en sunn kritikk som gode vitenskapelige sider nesten alltid har. Vitenskapelige sider har alltid et forbehold om at det KAN være feil, men at de ikke har funnet ut av hva som er feil enda mens de på kreasjonist sidene alltid er bombe sikre på at slik er det, basta.

 

Så det hadde vært veldig moro og sett noe som kunne rettet opp dette inntrykket for meg. Jeg leser det gjerne jeg, men ikke forvendt at jeg skal lese det med "guds ånd" over meg eller noe slikt, for jeg kommer til å bruke sunn fornuft og en god dose kritikk der som i alt annet jeg leser. Overrask meg! :D

Lenke til kommentar
En såpass omveltende overbevisning kommer uansett ikke til å skje på øyeblikket. :) Alt etter om kreasjonisme-frøet har vokst seg til en liten spire, en busk eller et stort tre, så har man sådd et annet frø, og må vente på at også det skal spire og gro (informasjonen må synke inn, tvilen må ta tak i fastgrodde overbevisninger osv.).

 

 

jeg viste dem denne filmen

 

men de bare sa, at det er bare en mans versjon av hva som skjedde.

og de ville heller tro på at kvinnen ble laget av et ribbein

Lenke til kommentar

Det var en veldig fin og lærerik film, men jeg ser ikke hvordan den utelukker fundamentet i kreasjonismen (at en skaper står bak) annet enn å vise at de har en del dårlige argumenter. Så jeg er slett ikke overrasket over at de ikke konverterte på flekken...

Jeg sier ikke at det de sier i filmen er feil, men såvidt jeg har skjønt så kan vel alle legge ut filmer der, så at en film fra selveste youtube ikke tok knekken på religionen deres kan da ikke ha kommet som noen veldig overraskelse...?

 

Jeg er ærlig talt ikke særlig overbevist selv, ettersom alt det tilsynelatende koker ned til ( og rop hvis det er noe jeg har misforstått), er at det plutselig oppstod et to-komponentsystem med evnen til å utvikle seg, og derfra har det hele skjedd "naturlig".

 

 

Etter min mening er det jo nettopp dette plutselige, eller spontane (som såvidt jeg skjønte har vært akseptert som umulig sien 1668) som er interessant her...

Endret av Thoz
Lenke til kommentar
I følge de fleste kreasjonister så Gud skapte verden for litt over 6000 år siden, men var ikke fornøyd, så han skrudde på krana og lot flommen ta alle mennesker og dyr unntatt de som noah og hans familie, (som vi stammer fra alle sammen (?) uten innavl forøvrig), bestemte at skulle være med i båten.

 

Vel, homo sapiens stammer fra ca 1000 urmennesker som forlot afrika. Tror ikke 1000 mennesker blir til X milliarder uten litt innavl

Lenke til kommentar
I følge de fleste kreasjonister så Gud skapte verden for litt over 6000 år siden, men var ikke fornøyd, så han skrudde på krana og lot flommen ta alle mennesker og dyr unntatt de som noah og hans familie, (som vi stammer fra alle sammen (?) uten innavl forøvrig), bestemte at skulle være med i båten.

 

Vel, homo sapiens stammer fra ca 1000 urmennesker som forlot afrika. Tror ikke 1000 mennesker blir til X milliarder uten litt innavl

 

2000 eller ti tusen, de var ikke mange ihvertfall. Rart å tenke på at vi med dagens standard hadde stått på listen over utrydnings truede arter, bortsett fra at det er vi som skrive de listene da såklart.... :)

 

Når jeg hører kristne som lovpriser bibelen og sier det er en spennende og fantastisk bok VET jeg at de ikke har lest noen ting om evolusjon og vitenskapens svar på hvordan vi kom hit. DET er en fantastisk og spennende "bok" det!!!

 

:D

 

Derfor syntes jeg det er både merkelig at de troende på død og liv skal putte gud inn i det hele, som et siste gasp for sin egen tro liksom. Evolusjons teorien er langt mer spennende UTEN gud syntes jeg... :)

Lenke til kommentar

Det er også slik at nyere forskning viser at menneskeheten var nær utryddelse for ca 70000 år siden.

Og det er mye som tyder på at blåøyde har en felles stammor/far.

 

Forøvrig gidder jeg ikke bry meg med kreasjonister mer enn jeg bryr meg med Flat Earth Society, begge leire er totalt akterutseilte og så totalt ignorante angående vitenskap at det er best for alle om de får gå i fred og tro hva de vil.

 

Det eneste disse tilfører en debatt er intellektuelt vakuum.

Lenke til kommentar
Tror ikke 1000 mennesker blir til X milliarder uten litt innavl
Jeg tror det er mer enn nok for å unngå innavl, eller de problemene innavl kan/vil medføre. Det var ett spørsmål i Illustret Vitenskap hvor noen spurte om hvor mange personer man trengte om bord i ett romskip som skulle langt vekk/bosette en annen planet o.l, for å unngår innavl problemene, og svaret var/er ca 470 personer.

--

 

Hva det lille jeg har fått med meg om kreasjonismen så tar de utgangpunkt i bibelen, at den er sann, og former all "vitenskap" på bakgrunn av det. Er vel også slik at der hvor natur vitenskapen og bibelen kolliderer, så har bibelen rett.

Den store forskjellen på natur vitenskapen og kreasjonismen, et at natur vitenskapen søker ett svar, uannsett hva det svaret måtte være. Mens kreasjonismen søker bevis for ett gitt svar. Problemet da til kreasjonsimen er at hva gjør man med de bevisene som motstrider sitt svar, her blir det vel ignorert eller forsøkt bortforklart.

 

Hvis Gud eller guder finnes, og disse vil være mulig å observere, så vil natur vitenskapen en gang finne dem. Dette ser ut til å være noe krasjonister og tilsvarende ikke ser ut til å være klar over.

Lenke til kommentar

Flat earth society... uff a meg, til og med Paven gikk god for at jorden var rund rundt aartusenskiftet.

 

Nesten litt dumt at vi ikke har flere kreasjonister her i Norge. Jeg skulle gjerne ha likt aa hoere paa hva de har og si, bare for underholdningen av det - oeye til oeye. Jeg faar ikke meg selv til aa tro at noen laerde presoner noen gang kan tro paa kreasjonismen.

 

Mange hoeytstaaende personer innen kristendom godtok faktisk evolusjonsteorien, og konfliktene var minimale. Det er bare hjernevaskede mennesker og generelt ikke-laerde som tror paa kreasjonismen. Evolusjonsteorien ble opprinnelig sett paa som en bekreftelse paa at Gud faktisk er arkitekten. Det er forsatt kreasjonisme, men evolusjonsteorien blir ikke avblaast paa samme maate som enkelte ytterliggaaende kreasjonister hevder.

 

Det at de enkelte steder underviser i kreasjonisme og ikke evolusjonisme er helt tragisk. Hva slags verden lever vi i? Skal vi gjoere oss hjelpesloese og gikk all makt til det tilfeldige, utenforkroppslige og ukontrollerbare. DETTTE er oppskriften paa depresjon og hjelpesloeshet.

Lenke til kommentar
Tror ikke 1000 mennesker blir til X milliarder uten litt innavl
Jeg tror det er mer enn nok for å unngå innavl, eller de problemene innavl kan/vil medføre. Det var ett spørsmål i Illustret Vitenskap hvor noen spurte om hvor mange personer man trengte om bord i ett romskip som skulle langt vekk/bosette en annen planet o.l, for å unngår innavl problemene, og svaret var/er ca 470 personer.

 

Det forutsetter vel at man er klar over familie relasjoner og konsekvensene av det, og grensen idag går vel med 3-menninger? Egentlig ser jeg ingen grunn til at innavl ville vært noe større problem for Noas ark enn "ursuppen", i utgangspunktet sier vel egentlig evolusjonsteorien at vi alle har en felles stamfar/punkt. Bare det at de 2 menneskene hadde trengt mer enn 6000år og evolusjon for å få et genetisk mangfold:P

Lenke til kommentar
Det var en veldig fin og lærerik film, men jeg ser ikke hvordan den utelukker fundamentet i kreasjonismen (at en skaper står bak) annet enn å vise at de har en del dårlige argumenter. Så jeg er slett ikke overrasket over at de ikke konverterte på flekken...

Jeg sier ikke at det de sier i filmen er feil, men såvidt jeg har skjønt så kan vel alle legge ut filmer der, så at en film fra selveste youtube ikke tok knekken på religionen deres kan da ikke ha kommet som noen veldig overraskelse...?

 

Jeg er ærlig talt ikke særlig overbevist selv, ettersom alt det tilsynelatende koker ned til ( og rop hvis det er noe jeg har misforstått), er at det plutselig oppstod et to-komponentsystem med evnen til å utvikle seg, og derfra har det hele skjedd "naturlig".

Du har nok ikke fulgt skikkelig med på hva denne tråden handler om.

 

Det er ingen her som snakker om kreasjonismens fundament (At en intelligent gud skapte universet). Det er nesten ren filosofi, ikke vitenskap. Man kan undre og spekulere så mye man vil rundt saken, men med dagens kunnskap kommer man ikke lenger.

 

Her snakker vi om young earth kreasjonistene (En "spesialisering" innenfor kreasjonisme). Intelligent Design jævlene. Kristen fundamentalistisk virkelighetsfornektelse. Disse løgnaktige idiotene som har manipulert rundt 80% av USA og flere i resten av verden. Lurt folk til å tro at det eksisterer en vitenskaplig debatt mellom deres virkelighetsfornektelse, og evolusjonsteorien. Ca. 99,9% av forskere med godkjent og skikkelig utdanning vet at evolusjon er fakta på like linje med gravitasjonsteorien. I 149 år har den gått gjennom enorme undersøkelser og tester, og bevisene er massive. Det finnes ingen debatt blandt de med kunnskap om dette. Utenom illusjonen om at det eksisterer en.

 

Det er hva denne diskusjonen går ut på. Ikke om muligheten for at en gud kan ha startet det hele.

Endret av LunarPoet
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...