Gå til innhold

Ukvalifisert gjetning om hvor vi er om 3 år (Hardwaremessig)


Anbefalte innlegg

Ja hva sier dere? Nå skal det legges til at jeg ikke har sittet og gransket roadmaps osv, så det kan hende jeg er helt på bærtur... Ser for meg 64-bits arkitektur, dobling av RAM (til 1 Gib), harddiskløsninger på bortimot 1 Terrabyte, DVD-brennere på 40x (minst 24). Hvordan er det da med gpu/vpu, følger de den samme "loven" dom cpu? Med dobling i MHz hver 18. mnd? (Det er riktig, er det ikke). Og hvis den loven gjelder fortsatt så vil vi krysse 10 GHz-grensen om 3 år, vil vi ikke? Nåja, hva tror dere? Hvordan fortsetter utviklingen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har heller ingen forrutsetninger for å gjette (kommer sikkert noen mer belærte til siden), men jeg tror nok av 1Gb RAM blir annsett for å være litt knapt om 3 år, derimot vil nok 2Gb bli regnet for å være mer enn nok til en vanlig PC.

Vi vil nok se 64-bit prossesering på de alle fleste PC'er, men jeg tror ikke klokkefrekvensen vil være særlig høyere enn 5GHz. (PR-rating vil nok tilsvare nærmere 10GHz)

DVD-brennere vil være raskere enn i dag, men de vil nok aldri nå 40x ved hjelp av dagens brenneprinsipp (grunnet den enorme rotasjonshastigheten) Sikkert noen andre her som vet hva som er realistisk å håpe på. Derimot tror jeg vi vil se konturene av nok en ny standard for platelagring, enten en videreutvikling av DVD, eller en annen teknologi. (kanskje brenning med flere lasere samtidig...)

 

Kunne fortsatt å gjettet, men vil heller lese hva dere andre tror

Lenke til kommentar

Utfra min ringe fysikkkunskap og hva jeg har lest, så vil hastigheten begrenses av størrelsen på transistorene.

Det er imidlertid en fysisk begrensning på hvor små disse kan være, og hvor tett de de kan stå før en får elektronmigrasjon.

Kommer man ned i nanometer (E-9m) så er nok grensen ganske nær i og med at elektronenes baner måles i Ångstrøm (Å = E-10m).

 

Her må en tenke nytt, og det har jeg mistanke om at skjer allerede i dag hos de store skallene i IBM og Transmeta.

Intel og AMD er vel heller ikke ukjent med denne problemstillingen, så jeg er meget spent på hvilken teknologi som vil brukes...

 

Men som sagt er dette refleksjoner gjort i all hast...

Sikkert noen som har mer fornuftige ting å komme med...

Lenke til kommentar

3 år er kort tid, mange vil nok bli skuffet over at man ikke har mer enn 4-6 Ghz, 2-3 GB RAM med moderat hastighet, disker på 200-400 GB...

Men litt flere standard busser som må støttes av chipset og operativsystem.

Field of Battles 1945 er et spill som krever 512 MB Ram på videokortet, men er ellers et møkkaspill. En bråte med tullinger kjøper spillet selvfølgelig...og må kjøpe nye skjermkort som støtter DirectX 12 beta eller bedre...

Mange mener at Linux snart er modent for å overta for Windows XXL...

...diskettstasjonen følger fremdeles med som standard...Linux-baserte mobiltelefoner med PDA-funksjoner og mulighet for å lagre digitale sertifikater for e-hande(Antall du trenger - 2) spås en lysende fremtid...man leter fremdeles etter batteriteknologi for bærbare, etter at etanol-baserte brenselceller ble FOR populære og KRF fant det nødvendig å regulere styggedommen : ALLE batterier selges nå på Polet. :woot:

Lenke til kommentar

Dette er ren gjetting :)

 

Moores law om dobling i hastighet per 18 måneder har fungert i flere tiår, og kommer nok til å fungere sånn høvelig også i framtiden.

 

Dette har nok lite med hvor lang tid Intel eller andre trenger til å lage raskere hardware, og mer med økonomiske årsaker. Med andre ord: hvor ofte er den største delen av markedet villig til å kjøpe en ny maskin, og hvor mye bedre må den være for å være attraktiv?

 

Eksplosiv utbredning av PC'er (=økte inntekter gir mulighet for økte utviklingsmidler) har ikke gått merkbart utover Moores law. I stedet har maskinene blitt billigere.

 

Nå er det økonomiske klimaet i IT bransjen ganske dystert og hardware produsentene sliter. Det ser ut til at dette fører til forsinkelser i 'nyutvikling' - f.eks. 64 bits prosessering til hjemmebruk. Likevel kan de kan ikke sette ned hastigheten i forbedring av ytelse for mye; da vil folk miste det attraktive med å kjøpe ny maskin.

 

Så jeg tipper at 32 bits maskiner kommer til å henge med oss minst to-tre år enda, hastigheten vil dobles ca. hver 18 måned, og så lenge databransjen sliter så vil de måtte kompansere for synkende salg med færre modeller og høyere priser.

 

DVD brennere har vært på markedet i mange år nå, uten å falle spesielt raskt i pris. Nå tror jeg prisene vil starte å falle uten at hastigheten nødvendigvis øker så veldig raskt. Kanskje 10x brennere om 3 år? 6X brennere for 500 kroner. Eller... BL-DVD: blå laser DVD med mye høyere lagringskapasitet.

 

Nano-prosessering er enda på akademisk nivå og denne forskningen vil ikke ha gitt noen konkrete resultater om 3 år. Sånne teknologi-hopp ser man bare i forbindelse med verdenskriger. ;) ...Og muligens i spådommene til enkelte sci-fi forfattere.

 

Bare en ting som er sikkert, at plutselige gavepakker i ytelse- eller funksjonalitet får vi ikke. Ting Tar Tid.

 

-tommyb

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-EkRmMDKFIU

<OFF TOPIC START>

Kjøpte nettop 8 av bøkene dine idag..

Begynte såvidt på "Opptegnelser fra det døde hus 1".. Virker som en knallbok!

Good job! :yes:

<OFF TOPIC END>

 

MvH.

Beret

Lenke til kommentar

Har hørt rykter om at de utvilker ram som kan holde på data selv når den ikke har strøm, vistnokk pga magnetisme. Tenk den forbedrede oppstartstiden da.

Man ser det allerede, og tror det blir mer vanlig med blanding av data/stereo/tv og andre mulimedia maskiner. Flytter nok ut om en ca 3 år, og ser for meg at jeg ikke kjøper tv, men har et godt tv kort. At pc blir mer en multimedia boks, og at dette fører til at den blir mer å mer vanlig i stuen.

 

Sansynligvis ser vi også høyhastighets trådløse nettverksløsninger, som man kan sende tv over. Tror også at behovet for Rå kraft versdrørende multimedia overføring blir mindre, da man får nye og bedre komprimeringsløsninger. At man da sier at 2Gb er ca som 756 er i dag, og at 1Gb er ca 384 Mb i dag er ikke utenkelig. Ettersom det blir vasnkeligere å vanskeligere å produsere CPU er hvor raskere du er, så tror jeg at man må tenke mer på opptimalisering der også. Vil tro at alle nye pc er kommer med en ca 8-900Gb stor Hd. Kjøpte ny pc for 3 år siden, da var 11Gb ganske mye. Tror nokk at CPU kraft ligger på en ca 7-8Ghz, med pr rating på 12-14Ghz.

 

Grafikkortene vil klare å produsere filmkvalitet i realtime. Hva som kommer da er vanskelig å si, man har liksom nådd målet med grafikkort. Blir vel som med lydkort, flere utganger, estrautstyr og efekter. Ser sikkert flere "alt i ett kort", lyd, grafikk og ekster tillkobling(usb X eller trådløs overføringsgreie) i et. Sansynligvis vil det innebygde grafikkortet være nok for de fleste når det er godt nokk til å produsere realtime videkvalitet.

 

Spil er egentlig litt skummelt. Vil du ha barnet dit til å spille unreal med videokvalitet grafikk? Sansynligvis(forhåpentligvis) vil man begynne å produsere flere spill med fokus på ren spillbarhet, når grafikken ikke lengre er noe å hige etter.

 

Og det var mine uproffe spådommer. Og gratuelerer meg selv, 900 poster.

Lenke til kommentar

....

Grafikkortene vil klare å produsere filmkvalitet i realtime. Hva som kommer da er vanskelig å si, man har liksom nådd målet med grafikkort.  

....

 

Det kan jo nesten se slik ut. Var på møte i Dataforeningen her forleden. Da var et av temaene "visningsvegger", store flater bygget opp av mange mindre enheter for å gi veldig høy oppløsning.

 

I den forbindelse viste foredragsholderen oss en annonse fra 1983 av en spesiell arbeids-/prosessstasjon med oppløsning på 1024x768. Dette var altså 1983!!!

 

Hvor er vi i dag? 2048x1536 eller no' sånt. Altså kun en dobling på 20 år! Ikke særlig imporenende.

Andre aspekter av GPU har selvsagt fulgt Mores lov bedre, men likevel.....

Lenke til kommentar

Det har du sikkert rett i, men så har ikke akkurat skjermoppløsning vert det det blit pushet mest på. For det første må man jo ha kraft til å kunne kjøre i høyrere oppløsning, og for det andre skal man jo ha skjermer som støtter oppløsningen. Og til sist er vel at "folk flest" rett å slett heller har ønsket mer kraft istedenfor høyrere skjermopløsning. De fleste kjører jo ikke på maxs oppløsning, men noe rundt 1024*768.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...