Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Noen som heter Kyllingsuppe?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Det er snakk om navn i Norge, nå, ikke i utlandet :p

 

Ja. Batman er eit ekte namn som fanst lenge før Lynvingen. Det er altså ein skilnad opå Batman og Catwoman, der Batman finst som eit ikkje-teikneserie-namn.

 

Spørsmålet var kvifor det kunne vera lovleg å heita Batman, og ikkje lovleg med Catwoman.

Lenke til kommentar
Spørsmålet var kvifor det kunne vera lovleg å heita Batman, og ikkje lovleg med Catwoman.

 

Svaret mitt var forsåvidt rettet mot det at Batman ikke er et NORSK etternavn. Man kan ta norske navn whenever wherever, men hvis det dukker opp utradisjonelle/utenlandske navn som etniske nordmenn vil ta, må det begrunnes med hvorfor man vil hete det. Kan du begrunne hvorfor du vil hete Catwoman? Det kunne nemlig ikke jeg da jeg ville sjekke om det var lov å hete det ^^ Derfor endte jeg opp med "førstevalgene" mine

Lenke til kommentar

Det er lov å hete det ja, men det er ikke lov å gi unger de navnene nå lengre, uten at det er ett bindestreknavn eller som ett mellomnavn. D.v.s. den nye navneloven som kom for ett par år siden eller så var ikke retroaktiv, ettersom det hadde vært ett for stort inngripen i folks liv å tvinge dem til å bytte navn for noe så triviellt. Helt idiotisk begrensning i loven spør du meg, spesiellt med ett så vanlig norsk navn som "Bjørn".

Endret av MrLee
Lenke til kommentar

Forstår at det er mer oversiktlig at en familie skal ha et etternavn, men resten av navneloven er bare tull, folk må da vel få hete som de vil. Ingen hadde tatt skade av det om jeg byttet mellomnavn til Metylendioksymetamfetamin, for eksempel? Og at pakistanere kan hete Abdul eller Ahmed, men ikke jeg fordi jeg er norsk er mildt sagt rasisme, diskriminering og forskjellsbehandling.

 

P.S: Er det ovenfor en gyldig grunn for å bytte navn tror dere?

Lenke til kommentar
Og at pakistanere kan hete Abdul eller Ahmed, men ikke jeg fordi jeg er norsk er mildt sagt rasisme, diskriminering og forskjellsbehandling.

 

P.S: Er det ovenfor en gyldig grunn for å bytte navn tror dere?

 

Hvor står det at det ikke er lov å hete Abdul eller Ahmed når man er norsk? Ingen steder. Det står derimot at man må begrunne ikketradisjonelle unorske navn. Jeg heter Mortania, tror jeg er den eneste i verden som heter det egentlig. Er det norsk av den grunn? Kanskje det, men det er ikke et traisjonelt navn.

 

Og hva mener du med gyldig grunn? "Jeg vil hete Ahmed, ellers er dere rasister"?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...