Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Noen som heter Kyllingsuppe?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Ikke som et alenestående navn. Man trenger ikke bindestrek, men et annet fornavn, evt et mellomnavn

 

Så jeg kan ikke hete Bjørn (etternavn)?

 

Nå velger ikke du ditt eget etternavn (som regel), og jeg sa ingenting om bjørn som et etternavn, men som et fornavn :) Det er ikke lov å hete noe som kan være et etternavn, fordi man kan ende opp med å hete Åse Åse (evt aa istedetfor åå), Bjørn Bjørn og Thomas Thomas

Lenke til kommentar
Nei, jeg mente Bjørn som fornavn og så ett etternavn.

Er man allerede døpt det, så får man hete det. Man må ikke endre navn selvom man heter Bjørn, om man så har det som bpde fornavn og etternavn.

 

Navneloven ble endret da det dukker opp en dame som giftet seg og ble hetende Åse Åse.

 

Denne mannen er forsåvidt litt av en helt, men har også bidratt til endringer i navneloven. Siden han har bindestrek i sitt etternavn, blir navnet langt (men ikke lenger enn mitt :D), for han ville ha avlange bankkort! Banken korter nemlig ned navn som ikke er fornavn og etternavn. Om/når jeg gifter meg, så må jeg kanskje ha et avlangt kort, for da har jeg tre fornavn og to etternavn, som alle er mellom 5 og 9 bokstaver XD Fornavnet mitt er totalt 15 bokstaver, 16 tegn. Etternavnet mitt ville bestått av 16 bokstaver, 17 tegn ^^ Med mellomrom vil det bli 35 eller 36 tegn (det er seeeent :p)

 

Dessverre får Norsk språkråd sitt å si i ganske mye, men heldigvis som regel etter at det har skjedd. De ble forøvrig opprettet av Vogt-komiteen, som skulle ivareta norsk språkarv, og de fungerer som et språkvernråd.

 

Dette ble mye informasjon så sent :( Nå vil jeg ha cinnamontoast!!!111one

Lenke til kommentar

Jeg tenkte jeg skulle legge ut noe for å bevise at jeg vet hva jeg snakker om og ikke bare finner på ting :D Dette er tatt fra navneloven som trådte i kraft 1 januar 2003 :)

 

Hentet fra Lov om personnavn (navneloven) av 2002.

 

"Som fornavn kan det ikke ve"lges et navn som er registrert i Det sentrale folkeregister som et navn som er eller har vært i bruk som etternavn eller mellomnavn. Navnet kan likevel tas som fornavn dersom det har opphav eller tradisjon som fornavn i Norge eller i utlandet eller har tradisjon i en kultur som ikke skiller mellom fornavn og etternavn."

 

"Den som ved lovens ikrafttredelse har etternavn som består av to navn adskilt av mellomrom, kan selv beholde navnet i denne formen.

 

Etternavn som ved lovens ikrafttredelse består av to navn forbundet med bindestrek, anses som et dobbelt etternavn bestående av to etternavn. "

 

Jeg synes forresten dette er en sinnsykt interessant debatt!!!

Endret av mortania
Lenke til kommentar
Sier du at hund ikke er navnet til en dyreart? :p

 

AK kommer av at jeg spilte mye CS før, gjett hva som var favorittvåpenet mitt XD

 

Nei, selvfølgelig var det ikke det jeg mente - bare at dyrenavn assosierer jeg ikke opp imot dyreart som enkeltord ;)

 

Jao, var vel stort sett det jeg og tenkte på med "AK" så ja, my kind of girl.

 

Jeg tar deg på ordet hva loven angår, jeg blir bare surr i huet av å lese sånt :p

Endret av trollhatt
Lenke til kommentar
Mortania, det må være et slit når du skal signere ting?

btw, skaff deg et ekstra etternavn med 11(eller 12) tegn og kall deg AK-47 :yes:

 

Jeg signerer bare med fornavn og etternavn, dvs kun fire av navnene mine, men om/nar jeg gifter meg får jeg plutselig fler navn, så da blir det signatur med fem navn :) AK-47 var russenavnet mitt, så det har jeg liksom allerede blitt kaldt. Og når jeg fyller 47 år blir jeg jo også AK-47. Og jeg har jo tre mellomnavn, så for alt jeg vet kan det hende at alle mellomnavn og etternavn blir 47 bokstaver, men da står jeg igjen med ett fornavn jeg ikke vet hva jeg skaø gjøre med :o

Lenke til kommentar

Lurer litt på en ting, kunne foreldre kalt ungen for f.eks Scarface? Eller har det seg sånn at det er en viss begrensning av hva man kan hete?. Vet selvfølgelig at enkelte navn ikke er lov og hete. Men dette har vell litt med at det eventuelle barnet med et veldig spesielt navn kan bli mobbet.

Lenke til kommentar
Lurer litt på en ting, kunne foreldre kalt ungen for f.eks Scarface? Eller har det seg sånn at det er en viss begrensning av hva man kan hete?. Vet selvfølgelig at enkelte navn ikke er lov og hete. Men dette har vell litt med at det eventuelle barnet med et veldig spesielt navn kan bli mobbet.

 

Hvis man er norsk (etnisk norsk statsborger) mener jeg man må søke og begrunne et navn som ikke er tradisjonelt norsk eller noe sånt. Min søster måtte begrunne min nevø sitt andre navn, for det er av irsk opphav. Jeg på min side måtte begrunne samtlige av mine fire nye navn, men det var lett å få dem siden tre av dem hadde slektsopphav :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Mortania, kan jeg spørre hva ditt fulle navn er?

 

Skjønner hvis du ikke vil si det, men tror aldri jeg har vært borti noen som har hatt 7 navn. :)

 

Siden det er såpass lett å finne meg om man virkelig vil, ser jeg ikke noe gale i å legge ut mitt fulle og hele navn :) (Forresten får jeg beskjed flere steder om at navnet mitt er feil og at jeg må bruke et annet, facebook f eks :D "There are too many words in your name!)

 

Anne-Karin Karny Mortania Vatne Toresdottir Lundgren :)

 

:w00t::love:

Lenke til kommentar
Det er tre eller færre som heter kyllingsuppe i Norge. Ingen er listet i gulesider (tenk hvis folk visste hva google etc var...)

 

BLABLABLABLBALA...

 

 

Du søkte på etternavnet: Husvegg

 

 

Det er 12 som har Husvegg som etternavn.

 

 

Jo, stemmer nok det, skulle sendt deg screenie fra jobb, men det er nok veldig... Ikke lov.

Lenke til kommentar
Du søkte på etternavnet: Husvegg

 

 

Det er 12 som har Husvegg som etternavn.

 

 

Jo, stemmer nok det, skulle sendt deg screenie fra jobb, men det er nok veldig... Ikke lov.

 

Det er også ANDRE måter enn den siden å finne ut hvor mange som heter det. Den vil nok si det er 3 eller færre som heter Mortania. Fakta er at det kun er èn. Lett, for det er meg :p Det er 9 i hele norge med navnet Karny. Det er ikke så vanskelig å finne faktiske tall :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...