Gå til innhold

Diskusjon om exif på bilder i konkurranser


Inc

  

89 stemmer

  1. 1. Bør Exif-data følge med bildene i en konkurranse?

    • Ja
      34
    • Nei
      42
    • Vet ikke
      13


Anbefalte innlegg

Det har blitt tatt opp som et tema iflg. denne tråden om Exif skal være med bilde i en konkurranse eller ikke. Hovedgrunnen til at den skal fjernes, er at data som lagres ved bilde kan avsløre hvem fotografen er og igjen påvirke utfallet av en poll (Avstemning).

 

Nb! Skulle det likevel ikke være bred enighet om en avgjørelse ved neste konkurranses bilde offentliggjøring, vil status quo (samme som forrige konkurranse) gjelde.

 

Diskuter ivei!

 

Edit: om en moderator vil sette opp en poll for og imot, gjerne det.

Endret av faaeri
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er ikke tilhenger av at exif info legges ved billeddfila, skjønner ærlig talt ikke poenget med dette i en fotokonk. Kan være greit med exif info på billeddkritikken, men ikke i en konkurranse der det beste bildet skal stemmes frem, exif info er irelevant i en slik sammenheng.

Lenke til kommentar

Jeg har til nå ikke deltatt på noen konkurranse, men har likevel en mening om det bør være exif eller ikke.

 

Exif bør være forbudt på et forum hvor vi alle kjenner hverandre, og hverandres utstyr så godt, så vil det bli for avslørende. Alle vet hvem som bruker 20D med 28mm, for eksempel. I mitt tilfelle trenger man bare kamerahuset for å finne ut at det er mitt, i og med at jeg er den eneste som fortsatt bruker 20D. Simon ville blitt avslørt av exif, og de fleste andre ville også kunne misstenkes, i det minste.

 

Ergo: Exif må fjernes før det kan postes i en konkurranse på Akams sider.

Lenke til kommentar

Naturlig for meg å fortsette å være i mot EXIF-informasjon på bildene i konkurranser, ettersom det faktisk var meg som startet diskusjonen. Som sagt, det er ikke veldig vanskelig å finne ut hvem bildet tilhører, og i hvertfall begrense mulighetene betraktelig. Det burde selvfølgelig ikke påvirke stemmegivningen, men likevel ligger det i underbevisstheten.

Lenke til kommentar
PM har på en måte rett. Jeg leker "gjett fotografen" hver gang... syns det er en morsom lek, men det påvirker aldri stemmegivningen min.

Du er såpass erfaren at du er trygg på dine meninger. Siden alle ikke er det, så vil det naturligvis påvirke noen. Jeg tror at jeg kan ha en urettferdig fordel ved å være et kjent navn. I en konkurranse ville jeg ha valgt et annet uttrykk enn det jeg er kjent for, slik som i utfordringen Serie. De som har fulgt meg lenge vil kanskje kjenne igjen min estetikk, men de som kun kjenner meg fra det siste året er de bildene uvanlig rene. Derfor tror jeg ikke alle avslørte meg.

 

Hvis det hadde vært noen avstemning over de bildene er jeg redd at noen kunne stemt på meg, fordi de tror at alt jeg tar i er "gull". Det er lett å la seg påvirke av hvilket renome og omdømme, selv om en med godt kunstnerisk omdømme presenterer møkk. I en konkurranse som sommerens portrettkonkurranse vil mange ta Cruel og Ståles bilder mer seriøst enn Marius sine bidrag, siden det ikke er hans genre.

Lenke til kommentar
Jeg skjønner ikke problemet med at EXIF er inkludert. Man kan jo bare ignorere det hvis man vil.

 

Anonymitetsregelen vil jo fortsatt gjelde, så EXIF med navn kan ikke tillates.

 

Jeg skjønner ikke hvorfor exif skal være med. Hva er din begrunnelse for at exif skal inkluderes?

Lenke til kommentar

Hvis dette hadde vært en super-seriøs-foto-konkurranse burde arrangør fjernet exif etter at han hadde sjekket at bildet var tatt innenfor rett tidspunkt. Men her er det vinner av hver enkelt runde som vil arrangere neste runde, er det ikke fare for at vi da vil skremme eventuelle deltakere vekk fra konkurransen? Vet alle hva exif er? Vet alle hvordan man fjerner exif? Har alle Photoshop? Eller kan man bruke andre program til å fjerne exif? Selv jeg vet ikke svaret på siste...

Lenke til kommentar
Da kan vi gjøre det slik at det er den med ansvaret som skal fjerne exif, og ikke deltakeren.

Hva om deltakeren vinner og må arrangere neste konkurranse uten å vite eller har program nok til å fjerne Exif?

Det kan løses ved å legge inn en beskrivelse i Wikien, og linke til den.

 

Tom

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...