Gå til innhold

Diskusjon om exif på bilder i konkurranser


Inc

  

89 stemmer

  1. 1. Bør Exif-data følge med bildene i en konkurranse?

    • Ja
      34
    • Nei
      42
    • Vet ikke
      13


Anbefalte innlegg

Det er greit. Jeg har likevel ikke vært med tidligere, og det er neppe noe tap hvis jeg ikke deltar. Derfor trekker jeg meg herved fra diskusjonen, og tar konsekvensen av folkets vilje. Siden jeg er såpass kontroversiell, så er det nok bedre å ta hensyn til andres behov i denne saken. Det avgjør saken for min del. Det er bedre at jeg holder meg borte fra disse konkurransene, enn at nybegynnere føler seg uten evner til å delta. Hvis det betyr at et halvt dusin mindre tekniske deltakere får delta, så betyr tapet av mine bidrag ingenting :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis noen med kunskapen kunne laget en enkelt guide til hvordan man kan fjerne exif, kan en bare linke til en slik (sticky) når man lager konkuransene.

Jeg ser ikke problemet. Vel, annet enn software som må bli brukt til å fjerne exif'en da.

LR og PS kan bli brukt, hvis jeg har forstått det riktig. Om det lar seg gjøre med andre, mer tilgjengelige programmer aner jeg ikke.

 

Ellers er jeg helt enig i at anonyme konkurranser burde være nettopp det, og da kan exif ødelegge for anonymiteten.

Lenke til kommentar
En konkurranse hvor man har en måned på å ta et bilde legger mer opp til arkiv-dypp enn fotografering i "press"

Jeg trodde det var omvendt, men det betyr ingenting lenger for min del. Jeg vil likevel hevde at det er når man har tidspress (1 dags frist), at man isteden velger å gå i arkivet. En måned skal være mer enn nok til å finne motiver, mens en dag er mye vanskeligere. Mitt arkiv er så oversiktlig at jeg klarer å finne et bilde på noen minutter. Det er veldig mye enklere enn å ta et bilde med kort tidsfrist.

Lenke til kommentar
En konkurranse hvor man har en måned på å ta et bilde legger mer opp til arkiv-dypp enn fotografering i "press"

Jeg trodde det var omvendt, men det betyr ingenting lenger for min del. Jeg vil likevel hevde at det er når man har tidspress (1 dags frist), at man isteden velger å gå i arkivet. En måned skal være mer enn nok til å finne motiver, mens en dag er mye vanskeligere. Mitt arkiv er så oversiktlig at jeg klarer å finne et bilde på noen minutter. Det er veldig mye enklere enn å ta et bilde med kort tidsfrist.

 

Med arkiv-dypp mener jeg at man (på slutten av konkuransetida) bare se tilbake på bildene man har tatt den siste måneden, og velger ut noe som passer, istedetfor å ha brukt tid å fotografere til tema mens man er i konkuransen. Altså siste-måneds-arkiv-dypp.

Lenke til kommentar

Det er ser ut som at det ikke blir noen enighet angående exif.

Personlig ser jeg ingen grunn til at den skal være der, da de som ønsker å vite spec om bildet kan få det levert på sølvfat etter endt konkurranse.

Ettersom exif ikker til å stole på er det liten eller ingen grunn til å benytte den til å avsløre juksere, det er denne konkurranse for lite høytidelig til.

I en slik setting som dette med moderat til liten aktivitet og med få stemmer som avgjør seier i ene eller andre retning, bør det legges til rette for å delta og gjennomføre konkurranser på en enkel og mest mulig rett måte.

Slik jeg ser det har arrangøren en viktig rolle. Har man først sagt A så må man si B, så om en vinner synes jeg arrangøren bør kunne styre dette med exif selv om noen skulle være uheldig å ikke klare den exif fjerningen (det med å fjerne exif er enkelt og læres på noen minutter)og vil ikke vinner arrangere neste event, overlate dette da til en annen som har lyst, så enkelt er det.

Jeg synes selv at det er gøy og stas (les: Ære) å være med som ansvarlig for denne typer arrangement og har ingen problem med å jobbe litt for saken, hadde jeg ikke giddet hadde jeg gitt jobben til en annen eller latt være å delta.

 

Min konklusjon blir derfor å fjerne exif. Iflg. tidligere konkurranser har det vært en salig blanding med og uten exif, det er nå slutt.

Siden de fleste er mer eller mindre oppegående og klarer å fjerne exif selv, regner jeg med det blir en liten oppgave å fjerne exif på bilder fra de som ikke klarer det selv. Dermed blir det slik at exif ikke skal være med, men klarer du ikke fjerne den, send bilde inn likevel så fjerne jeg exif for deg.

Til de som vinner men ikke kan dette, kan enten lære det seg, gi fra seg "Ærestittelen" eller la være å delta. (selv om det siste er synd og litt siste utvei)

 

De som er uenig i min konklusjon kan ta seg to boller. :)

 

Mvh Inc

Edit: pr 9.6.08 kl 0800 er det 20 mot 19 stemmer for fjerning av exif hvorav 9 viste ikke .

Endret av Inc
Lenke til kommentar

Det er nemlig det jeg ikke har noen forståelse for, det at det skal være så fordømt vanskelig å fjerne exif. De fleste deltar i BK og konkurranser for å lære noe, så da bør det ikke være for mye forlangt at deltakere bruke 5 minutter av sin dyrebare tid til å lære seg det. En enklere teknisk detalj å lære seg finnes knapt. Har man lært å bruke kamera, så forstår jeg ikke i min beste fantasi at det skulle være så vanskelig å lære dette. Jeg forstår det enkelt og greit ikke.

Lenke til kommentar
Ser at flere skriver at det kan være vanskelig for noen å fjerne exif. Det er lett å løse om man linker til tomsi sin tråd om hvordan man legger inn bilder. Og ser på første bildet av programmet han bruker. Der kan man huke av for om man vil beholde exif eller ikke.

 

Bare sjekk: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=884511

 

Har lagt inn en liten tekst om dette i førsteposten av den tråden. Og man kan jo henvise til denne tråden i forbindelse fra fotokonken også.

 

Tom

Lenke til kommentar
Ser at flere skriver at det kan være vanskelig for noen å fjerne exif. Det er lett å løse om man linker til tomsi sin tråd om hvordan man legger inn bilder. Og ser på første bildet av programmet han bruker. Der kan man huke av for om man vil beholde exif eller ikke.

 

Bare sjekk: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=884511

 

Har lagt inn en liten tekst om dette i førsteposten av den tråden. Og man kan jo henvise til denne tråden i forbindelse fra fotokonken også.

 

Tom

Flott, da skal jeg gjøre det:)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...