Gå til innhold

Diskusjon om exif på bilder i konkurranser


Inc

  

89 stemmer

  1. 1. Bør Exif-data følge med bildene i en konkurranse?

    • Ja
      34
    • Nei
      42
    • Vet ikke
      13


Anbefalte innlegg

Jeg tror ( ;) ) jeg mener at det er mest rettferdig å strippe bilder for all EXIF informasjon.

 

På samme måte, som at navnet til fotografen kan påvirke avstemming, så tror jeg at mange vil kunne la seg påvirke av imponerende utstyr, og andre ting med imponatoreffekt.

 

Grunnen til at jeg sier at jeg tror jeg mener dette, er at jeg ærlig talt er litt usikker på hva som egentlig er hensikten med konkuransene. Er det konkuranse for konkuransen sin skyld, eller har vi de for å lære?

 

EDIT: Typo

Endret av fototim
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg hadde ikke hatt tid som arrangør til å fjerne exif på 10 bilder. Tid hadde jeg kanskje hatt, men hadde ikke giddet.

Hvis fotografen bare kunnet fjernet kamera hadde det hjulpet litt kanskje.

Uansett så ser jeg aldri på exifen, det er ikke det som gjør at jeg stemmer på et bilde.

Lenke til kommentar

Gutter, og kanskje noen kyllinger, jeg har ikke deltatt her på lenge, heller ikke planer om det, men som PM har jeg en mening om det.

 

Dette er en konkuranse som maks 10 stk deltar på, er det så viktig for dere å vinne, at dere mener arrangjør skal laste opp bilder og fjerne EXIF om alle har glemt det?

 

Vi er her for å lære, som Tim sier, så for meg er konkuransen over når jeg trykker på "Send"

Det er så mange her inne som er så pinlig nøyaktig på ting, som da bildet mitt ble disket fordi jeg hadde lagt det inn på Photosight.org en time før stemmefristen gikk ut, og jeg ledet med 1/3 av poengene (?)

 

Hva så om noen ser det står Nikon D300 + Nikkor 17-55mm f/2.8?

Ja de kan tro det er meg, men hvorfor stemme på det? Om man fra start av sjekker EXIF'n til noen deltakere så har man allerede prøvd å jukse. De gangene jeg sjekker EXIF er ETTER jeg har stemt, siden det ikke skal påvirke resultatet.

 

Er det noen uærlige her, så la gå, dere vinner INGENTING, så hvorfor bry seg?

 

EXIF bør være med, fordi da må jukserne iallefall innom et ekstra steg for å mekke dato'n rett, noe jeg tror stopper mange. De fleste vet jo sikkert ikke hvor lett det er heller, men det er en annen sak.

 

Ha såppas tro på medlemmene at man stemmer på bildene, og ikke fotograf. De som vil ha slik kan dra til photosight.org, der er et smil om munnen viktigere enn gode bilder.

Lenke til kommentar

Jeg har sagt mitt, og jeg stemmer etter jeg ha skrevet dette. Jeg vil bare si at jeg fortsatt står beinhardt på mine meninger. Her på forumet har vi den senere tid sett så mange eksempler på teknisk uenighet som har ført til sterke antipatier mellom medlemmer. Det har til og med gått så langt at en nettopp har sonet en ukes utestenging for personforfølgelse. Det har også forekommet tidligere. Det vet du godt, Marius ;)

 

Utvisningene har kanskje vært urettferdige, hva vet vel jeg. En person må ta støyten for noe som man er to, eller flere om. Det er ikke noe jeg tar stilling til, siden jeg ikke er moderator. Jeg har bare observert at det skjer. Kjangsen for at slik får innflydelse på stemmegivning er stor, og den kjangsen må elimineres. Ikke innbill dere at dere klarer å forholde dere upåvirket av å vite hvem som har tatt bildet. Så mye "hatsk" stemning mange av dere skaper i enkelte tråder viser at dere er tidvis ute av stand til å skille sak og person, så jeg tar ikke enkelte utsagn alvorlig. Da får dere først bevise at dere klarer å delta over tid uten å ha langvarige krangler om personlige meninger med noen andre på forumet. Ikke kul i h...... om dere klarer det!

 

Derfor: Exif ut av konkurranser nå! Hvis poenget er å lære, så er det kanskje også lurt å lære korrekt omgangstone omkring noe så uvesentlig som teknikk. Vi har BK til å lære teknikk. Konkurranser er til for å vurdere et ferdig resultat, ikke en læreprosess. Det har vi døgnet rundt 365 dager i året. Det harmoniserer med alle andre konkurranser jeg har bivånet i et kvart århundre.

 

Nok er nok. Stemme avgives nu.

Lenke til kommentar

Det har du faktisk rett i. Jeg bruker aldri det ordet i mitt skriftlige virke, fordi det sjelden passer i den formen jeg skriver. Her på forumet, derimot, tillater jeg meg å skrive på et språk som er nærmere det jeg taler. Kjangs betyr det jeg skrev i den forrige posten, sjanse betyr mulighet.

 

PMnormal er et alter ego. Jeg forholder meg til det som en påtatt identitet, slik som skuespilleren Marvin Lee Aday har et alter ego som han har brukt som en annen personlighet siden midten av syttitallet. Min opptreden på Akam er ganske annerledes min opptreden i privatlivet, og også andre fora der jeg opptrer som meg selv. Det er en lek som jeg setter umåtelig pris på. Det er ikke ment å være uærlig, men et utløp for et behov jeg har. Mitt alter ego skal provosere og underholde folk, og trenger ikke være så nøyaktig og korrekt i sin oppførsel som den virkelige meg er. Min egentlige personlighet er preget av korrekt oppførsel og faglig presisjon. Etter et langt liv med en slik personlighet er det et pusterom/en ventil som er sårt tiltrengt for min trivsel. Jeg er blitt en lykkeligere person av å oppholde meg på Akam. Min konfliktsky personlighet får en pause, og en liten rabulist fra mitt indre får komme ut for en stund. Presis og korrekt norsk får jeg mer enn nok av 8 timer daglig i ukedagene, og det er en person som trenger litt løsere skjortekrave.

 

De som har møtt meg in person vet at jeg er en mild og vennlig person. Rabulisten PMnormal driter i korrekthet og nøyaktighet, slik som kunsten også gir uttrykk for. Det er også en grunn til at PMnormal ofte omtaler seg selv i tredje person.

 

Sånn. Nå er omstendighetene rundt personligheten PMnormal klarlagt. Jeg er med andre ord ikke schizofren, bare full av faen ;)

Endret av PMnormal
Lenke til kommentar
Det har du faktisk rett i. Jeg bruker aldri det ordet i mitt skriftlige virke, fordi det sjelden passer i den formen jeg skriver. Her på forumet, derimot, tillater jeg meg å skrive på et språk som er nærmere det jeg taler. Kjangs betyr det jeg skrev i den forrige posten, sjanse betyr mulighet.

 

PMnormal er et alter ego. Jeg forholder meg til det som en påtatt identitet, slik som skuespilleren Marvin Lee Aday har et alter ego som han har brukt som en annen personlighet siden midten av syttitallet. Min opptreden på Akam er ganske annerledes min opptreden i privatlivet, og også andre fora der jeg opptrer som meg selv. Det er en lek som jeg setter umåtelig pris på. Det er ikke ment å være uærlig, men et utløp for et behov jeg har. Mitt alter ego skal provosere og underholde folk, og trenger ikke være så nøyaktig og korrekt i sin oppførsel som den virkelige meg er. Min egentlige personlighet er preget av korrekt oppførsel og faglig presisjon. Etter et langt liv med en slik personlighet er det et pusterom/en ventil som er sårt tiltrengt for min trivsel. Jeg er blitt en lykkeligere person av å oppholde meg på Akam. Min konfliktsky personlighet får en pause, og en liten rabulist fra mitt indre får komme ut for en stund. Presis og korrekt norsk får jeg mer enn nok av 8 timer daglig i ukedagene, og det er en person som trenger litt løsere skjortekrave.

 

De som har møtt meg in person vet at jeg er en mild og vennlig person. Rabulisten PMnormal driter i korrekthet og nøyaktighet, slik som kunsten også gir uttrykk for. Det er også en grunn til at PMnormal ofte omtaler seg selv i tredje person.

 

Sånn. Nå er omstendighetene rundt personligheten PMnormal klarlagt. Jeg er med andre ord ikke schizofren, bare full av faen ;)

Du er som en sprøyte full av 1 og 0 tall satt intravenøst i Akam sin tp-kabel :)

Lenke til kommentar

Driftsproblemene diskusjon.no oppstod helt sikkert da jeg entret forumet første gang :blush:

 

Siden resultatet av stemmegivingen i praksis ser ut til å ta livet av denne diskusjonen så synes jeg denne tråden egner seg godt til litt OT-tøys. Og den gode hensikt har heldigvis kraften på sin side :woot:

Lenke til kommentar
Driftsproblemene diskusjon.no oppstod helt sikkert da jeg entret forumet første gang :blush:

 

Siden resultatet av stemmegivingen i praksis ser ut til å ta livet av denne diskusjonen så synes jeg denne tråden egner seg godt til litt OT-tøys. Og den gode hensikt har heldigvis kraften på sin side :woot:

Ja, du vet. Det finnes bare ett 1 tal og ett 0 tall, det er ikke rom for tolkninger der.

Så når du sender dine "visjoner" som 1,01001 og 0,10100010 da blir det trøbbel.

Edit. og nå er vi "Way of topic"

Endret av Inc
Lenke til kommentar
Ja så hvorfor vil du at vi skal fjerne exif?

 

Fordi exif har ingenting i en fotokonk å gjøre, her er det selve fotografiet som skal være i fokus, ikke når bildet ble tatt og annen exif dill dall. Exif passer meget godt i billeddkritikken der en skal lære, fotokonken er ikke primært ment som et opplæringssted.

Lenke til kommentar
Ja så hvorfor vil du at vi skal fjerne exif?

[...]ikke når bildet ble tatt[...]

 

Står vel noe om det i regelverket.

 

Joda, kjenner regelverket, men dette er jo en høyst uformell konkurranse. Selvsagt skal man følge reglene, men å bruke exif for å forsikre seg om at bildet ble tatt innenfor det gitte tidsrom er en dårlig metode, da exif enkelt kan manipuleres slik en vil. Dustehuene som jukser på tidsintervall lurer bare seg selv.

Lenke til kommentar

Er det virkelig så fryktelig ille at de som ser bildene ikke får vite hvilken blender og lukkertid som er valgt? Et bilde kan fungere flott fordi dybdeskarpheten er liten. Er det da så viktig å vite om det er tatt på blender f/2,8? Det har da liten relevans hvilken teknikk som er brukt. Det som har relevans er at det har en dof som virker etter hensikten. Så får de som ønsker å la seg inspirer bruke knollen til å lage sin egen versjon, isteden for å lage en blåkopi.

 

Jeg tror motivasjonen er at noen kanskje er så opphengt i teknikk at resultatet blir mindre viktig. Hvis ikke et bilde kan dissekeres i biter så er det ikke interessant å se det. Jeg synes den holdningen gjør bildekritikken i overmåte dilettantisk noen ganger. Trenger konkurranser også være slik?

Lenke til kommentar

I og med at exif lett kan manipuleres, så er det ikke bevis for noe som helst. Like lite som at Bibelen og Koranen er bevis på at Gud finnes. Noen har klokketro på at sort på hvitt er bevis på at noe er sant. Jeg trodde ærlig talt at oppegående mennesker i den vestlige verden var mer realistiske enn som så.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...