Gå til innhold

Listefeber - Tråden for oss som elsker lister


Awesome X

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg tenkte jeg nå kunne begrunne litt om LiT meningen min. Siden jeg var på skolen når jeg skrev at jeg hadde sett den, og gikk på jobb rett etter, skjer det ikke før nå.

Uansett, mens jeg surret rundt med varer på jobb, så tenkte jeg en del på LiT. Og jeg endrer mening litt mening. Den fortjener 7.2 av 10 fra meg, ikke 6.5.

 

Filmen er absolutt fin, Scarlett er pen å se på, og alt er skildret godt i filmen.

Allikevel, så fenget filmen meg ikke helt. Realistisk var den, og det pleier vanligvis ikke å være et problem for meg, det at filmer er realistiske. Kanskje den var "for realistisk"? Folk sier også at tempoet i filmen er perfekt.. For meg var det litt tregt, noe som gjorde filmen litt kjedelig å se på.

Så, til tross for realismen i filmen, og til tross for at mye skjedde i en bra skildret japansk kultur (jeg fascineres av Japan), så fenget filmen meg ikke helt. Den ble litt kjedelig i blant, rett og slett.

Lenke til kommentar
Scarlett er definitivt det vakreste kvinnfolket jeg har sett, men det veier dessverre ikke opp for Bill Murray's karakter. Jeg missliker ham sterkt! Ikke spør hvorfor.

Rollen som svært mange har kalt rollen Murray ble født for å gjøre? Da er det ikke rart du misliker filmen, når så mye av den hviler på hans fantastiske skuldre.

Lenke til kommentar
Må nok ta et gjensyn for å komme med konkrete eksempler. Er vel rundt fem år siden jeg så filmen sist. Mulig jeg overreagerte, men det jeg husker var det jeg oppfattet som en underliggende rasisme. Må imidlertid sies at det som festet seg mest var en lettkledd Scarlett :blush:

 

Rasistiske undertoner? Er det fordi filmen har karakterer som kan ha slike trekk (hva er så galt med å ha slike karakterer i så måte?). Eller er det noe annet?

 

Jeg håper virkelig ikke vi får en filmkultur hvor man skal strebe etter å ha "politisk korrekte undertoner". Da blir det ikke annet enn en ny æra med McCarthyism. Vi bør vel alle strebe etter å være tolerante når det kommer til undertoner i et kulturelt verk - også undertoner som ikke stemmer overens med ens egen? Ellers blir det bare til at kapitalister hater filmer som kan minne om kommunisme, sosialistene vil mislike alt som minner om kapitalistisk osv.

 

Strengt talt, enhver anti-rasist bør omfavne filmer med rasistiske undertoner og overtoner. Det er kun andre synspunkt enn ens egen som kan fungere som kontrollpunkt for egen oppfattelse. Alle som ønsker å få høyere viten bør jo da se slike filmer, eller hva? :)

Lenke til kommentar

Terry Gilliam(-regisserte filmer) fra topp til bunn:

 

1. Twelve Monkeys

2. Brazil

3. Monty Python and the Holy Grail (Codirector)

4. Time Bandits

5. The Adventures of Baron Munchausen

6. Fear and Loathing in Las Vegas

7. The Fisher King

8. Jabberwocky

9. Tideland

10. The Brothers Grimm

 

Liker de 7 første veldig godt, Jabberwocky og Tideland er brukbare, og The Brothers Grimm er grei underholdning, men ikke noe å hoppe i taket for.

Lenke til kommentar
Litt av noen filmer han har vartet opp med.

Absolutt. Ser frem til neste film (som skal komme til sommeren).

 

Jeg har vanskelig for å plassere Monty Python på en sånn liste, da det hele virker så tilfeldig filmet at en dramalærer på videregående kunne stått bak regien og filmen hadde fortsatt vært fantastisk. Spesielt når man tenker på hvor komplekse 12 Monkeys, Brazil og Fear and Loathing er i regien.

Nå er The Holy Grail ekstremt lavbudsjetts, og ja -- litt "sketsjete". Det er også Terry Gilliam og Terry Jones' første langfilm. Men var det ikke du som argumenterte om at underholdningsverdi var den eneste måten å dømme en film på? Det er i alle fall på det grunnlaget jeg skrev listen.

 

Jeg har større problem med å ha filmen på listen fordi dette var en film Terry Gilliam regisserte sammen med Terry Jones.

 

Det skal forresten sies at det ble litt problemer innad i Monty Python pga. denne samregisseringen. De fleste andre i gruppen mente at Gilliam var for opptatt med det visuelle framfor komedien. Derfor har Terry Jones regien i de andre Monty Python-filmene.

Lenke til kommentar
Nå er The Holy Grail ekstremt lavbudsjetts, og ja -- litt "sketsjete". Det er også Terry Gilliam og Terry Jones' første langfilm. Men var det ikke du som argumenterte om at underholdningsverdi var den eneste måten å dømme en film på? Det er i alle fall på det grunnlaget jeg skrev listen.

Jo, det er vel egentlig det når man rangerer filmer. Hvis jeg derimot skal rate Phillip Seymour-Hoffmans beste roller så ville ikke hans rolle i Magnolia toppet listen, selv om det er den beste filmen og den ville endt opp øverst på min "underholdningsverdi"-liste. Da tar jeg utgangspunkt i hvilken rolle fra ham jeg synes er best (Gust Avrakotos i dette tilfellet). Da lurer jeg på om jeg kanskje ville tenkt noe lignende hvis jeg rangerte en regissørs beste filmer, altså ta de filmene som er best regissert eller som krevde en god regissør framfor Monty Python som hviler på et fantastisk manus fra briljante og gale mennesker.

Lenke til kommentar

Nå er ikke 'Beste Terry Gilliam'-film helt sammenliknbart med 'Beste Phillip Seymour-Hoffman'-rolle, fordi Terry Gilliam har gjort mye mer enn å kun regissere de fleste filmene sine. Samtidig vil jeg tro at 'beste regissørprestasjon' har mer sammenheng med en films underholdningsverdi enn 'beste rolle' har.

 

Men er mulig en "beste 'regissørprestasjon'-liste" hadde sett ganske annerledes ut. Det er i alle fall lettere å lage en underholdningsverdi-liste.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...