Gå til innhold

Listefeber - Tråden for oss som elsker lister


Awesome X

Anbefalte innlegg

60-tallet's godsaker

 

60-tallet bydde på en hau av godfilmer. Her er noen av noen av mine favoritter:

 

The Apartment (1960)

 

200full-the-apartment.jpg

 

Handling: "Bud Baxter is a struggling clerk in a huge New York insurance company. He's discovered a quick way to climb the corporate ladder - by lending out his apartment to the executives as a place to take their mistresses. He often has to deal with the aftermath of their visits and one night he's left with a major problem to solve."

 

Dette er en film av godeste Billy Wilder, en temmlig solig regissør etter min mening. Liker hvordan filmen holder litt på mystikk i begynnelsen, men etter hvert går over til en seriøs komedie. Mange herlige komiske situasjoner, og mange mere seriøse situasjoner. Filmen har en genial historie med god dialog, skuespill og cinematography. Herlig film fra start til slutt.

 

9/10 - Fantastisk

 

apartment2.jpg

__________________________________________________________

 

 

L' Année dernière à Marienbad (1961)

 

200full-last-year-marienbad.jpg

 

Handling: "In a huge, old-fashioned luxury hotel a stranger tries to persuade a married woman to run away with him, but it seems she hardly remembers the affair they may have had (or not?) last year at Marienbad."

 

Har vel allerede skrevet om denne, men det betyr ikke at jeg ikke trenger å legge den i denne lista. Eter min mening er denne en av 60-tallets beste. Regissør Alain Resnais klarer å lage super magisk stemning i denne filmen. Med flotte kamerabevegelser og musikk klarer denne å trollbinde stort. Inneholder også drømmesekvenser som får hodet til å vri seg. Anbefales stort.

 

10/10 - Slår de fleste filmer med god stemning

 

13harr600.jpg

 

__________________________________________________________

 

 

Ivan's Childhood (1962)

 

200full-my-name-is-ivan.jpg

 

Handling:" 12-year old Ivan works as a spy at the eastern front. The small Ivan can cross the German lines unnoticed to collect information. Three Soviet officers try to take care of this boy-child."

 

Det er ingen tvil at Andrei Tarkovsky er en av verdens beste regissører. Hans håndtering av kameraet er skremmende godt. Filmene hans består av stemning man sjelden ser i film. Ivan's Childhood er ingen unntak Originalt historie, god cinematography og veldig god skuespill (ihvertfall gutten). Anbefales om man er fan av Tarkovsky filmer og ikke har fått sett denne enna. Anbefales også for filmnerder generelt.

 

9.5/10 - Tarkovsky skuffer aldri

 

ivanew5.jpg

 

__________________________________________________________

 

 

Weekend (1967)

 

200full-week-end-1967.jpg

 

Handling: "A unlucky married couple, that tries to kill each other, wants to travel to the countryside, but due to behaviour of all the people with travel becomes a nightmare full of accidents, terrorism and civil war." Regissert av Jean-Luc Godard

 

Handlingen sier vel kanskje litt åssen film man bør forvente seg. Har kun sett den engang så husker ikke alt som skjer. Den har ihvertfall sykt mye random hendelser (sikkert en mening bak dem). Noen scener er fantastisk filmet med lange tagninger. Må nesten se den en gang til for å se om jeg for med meg litt mere av hva filmen egentlig handlet om. Men god film var det, og anbefales til folk som liker surrealistiske filmer.

 

1967-weekend.1.jpg

 

 

__________________________________________________________

 

 

2001: A Space Odyssey (1968)

 

150full.jpg

 

Handling: "Mankind finds a mysterious, obviously artificial, artifact buried on the moon and, with the intelligent computer HAL, sets off on a quest."

 

Godeste Kubrick har virkelig kjørt på med ett mesterverk av dimensjoner. Med supergod kameraføringer, supergod musikk og andre supergode lekkerheter. Trener vel ikke si noe stor mer, regner med at folk har få god dose med informasjon om denne filmen. Om noen ikke har sett den, så råder jeg dere til å se den, ihvertfall før dere tar farvel til verden.

 

2001-a-space-odyssey.jpg

 

__________________________________________________________

 

 

 

 

Andre gode filmer fra 60-tallet:

 

  • Inherit the Wind
  • Judgment at Nuremberg
  • The Exterminating Angel
  • To Kill a Mockingbird
  • The Trial
  • La Jetée
  • The Great Escape
  • Persona
  • The Good, the Bad and the Ugly
  • Cool Hand Luke
  • If....
  • Vargtimmen
  • Lolita

Sikkert flere jeg har glemt, og er helt sikkert en hau jeg ikke har sett enna. Men får holde med dette.

Endret av BadSmile
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kjempeflott, BadSmile. Har sett veldig få filmer fra 60-tallet, skal jobbe med saken. :)
Nydelig liste, BadSmile. Har selv "Ivan´s Childhood" på 10-eren.

 

Takk og takk, Filmen fortjener 10'er, men iforhold til Tarkovsky andre filmer så er den litt dårligere. Derfor jeg ga den 9.5. Men som sagt så er det en fantastisk film uansett.

Endret av BadSmile
Lenke til kommentar

Psycho er selvsagt legendarisk, men ser man gjennom Hitchcock-filmer i dag så virker det mye mer naturlig for meg å rose filmer som North by Northwest, Vertigo og Rear Window. De er ikke like skrekkbasert, slutten er ikke kjent for alle og den beste scenen er ikke blitt parodiert ihjel, så opplevelsene blir mye bedre. Jeg anerkjenner hvor viktig Psycho er, men ser den neppe igjen for å kose meg med en skrekkfilm.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg stiller meg kritisk til genierklæring av Yojimbo. Argument?

 

Skal forøvrig se både Sju Samuraier og Rashomon snarest, i anledning 50-tallskåringen på Dfilm. Spent på om Kurosawa klarer å fenge meg. Skal prøve å få tak på Ikiru også, tror det er mer min greie.

Endret av athorb
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...