Gå til innhold

Listefeber - Tråden for oss som elsker lister


Awesome X

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vi kjenner alle til historien i Yojimbo fordi vi har sett Leones 'A Fistful of Dollars'. Så hvorfor skal man se Yojimbo? Den er stiligere, mørkere og Toshiro Mifune tøffere enn toget i hovedrollen. Joda -- Clintern er kul -- men han når ikke Mifune opp til knærne i denne filmen. Kurosawa hadde selvsagt ikke Morricone til rådighet, men musikken er også mer enn brukbar.

 

Dette er Kurosawas actionfilm, så jeg skjønner ikke hvordan den kan være så kjedelig. Farger skjønner jeg ihvertfall ikke hvorfor den trenger.

Lenke til kommentar

Selv har jeg problemer med det asiatisk språk. Uten å fremstille meg selv som en rasist, så syns jeg svært mange av karakterene i Kurosawas filmer virker som noen gorillaer når de prater. Språket og kroppspråket ligger så langt unna det er jeg forbinder med normalt, så jeg klarer sjeldent å bli veldig engasjert. Velger Clintern any-effin-day.

Endret av tjalla
Lenke til kommentar

Det eneste "problemet" jeg har under Yojimbo er at det går litt surr i karakterene, da vi blir introdusert til en hel gjeng i starten. Men jeg skrev ned navnene første gang jeg så den, så da gikk det greit. Det asiatiske språket har jeg ingen problemer med, og er delvis enig i HenHaus utsagn at det er mer aggressivt og det kler filmen godt.

Lenke til kommentar
Selv har jeg problemer med det asiatisk språk. Uten å fremstille meg selv som en rasist, så syns jeg svært mange av karakterene i Kurosawas filmer virker som noen gorillaer når de prater. Språket og kroppspråket ligger så langt unna det er jeg forbinder med normalt, så jeg klarer sjeldent å bli veldig engasjert. Velger Clintern any-effin-day.

Japansk skuespill, spesielt fra 50- og 60-tallet, er noe jeg virkelig sliter med. Jeg ser filmer som On the Waterfront og East of Eden, virkelig det beste av det beste fra 50-tallet i USA, og sitter meg deretter ned med Kurosawa-filmer fra 50-tallet og reagerer på at skuespillet er så mye dårligere i japanske filmer.

 

Og da mener jeg ikke annerledes, jeg mener direkte dårligere. De er mindre dyktig. De får det ikke like bra til.

Lenke til kommentar
Selv har jeg problemer med det asiatisk språk. Uten å fremstille meg selv som en rasist, så syns jeg svært mange av karakterene i Kurosawas filmer virker som noen gorillaer når de prater. Språket og kroppspråket ligger så langt unna det er jeg forbinder med normalt, så jeg klarer sjeldent å bli veldig engasjert. Velger Clintern any-effin-day.

Japansk skuespill, spesielt fra 50- og 60-tallet, er noe jeg virkelig sliter med. Jeg ser filmer som On the Waterfront og East of Eden, virkelig det beste av det beste fra 50-tallet i USA, og sitter meg deretter ned med Kurosawa-filmer fra 50-tallet og reagerer på at skuespillet er så mye dårligere i japanske filmer.

 

Og da mener jeg ikke annerledes, jeg mener direkte dårligere. De er mindre dyktig. De får det ikke like bra til.

 

Jeg er faktisk helt enig. Rett og slett dårlig.

Lenke til kommentar

Skuespillet til Kurosawa's 50/60-tallsfilmer kan tid tider bli overdrevent, noe Mifune er i Seven Samurai etter min mening. Jeg synes han er mer seriøs i Yojimbo og spiller bedre der, også er han så fryktelig tøff og badass der. De andre er helt greie, men Mifune i Seven Samurai ble for tullete synes jeg. En av de første sekvensene med han, hvor han er full. Han spiller full bra, men jeg liker han mer som han er i Yojimbo.

Lenke til kommentar

Toshiro Mifune er så uttrykksfull at man kan se Yojimbo uten tekst (and yes -- I have).

 

Den forskjellige måten å oppføre seg på synes jeg er noe som er spennende med japansk film, og har heller aldri plages med skuespillet.

 

Det japanske språket synes jeg også gjør seg godt. Bytt til en film hvor de snakker mandarin -- høres svært uttrykksløst og kjedelig ut i forskjell til japansk.

 

Edit: Mulig det er kantonesisk jeg tenker på.

Endret av Juℓenissen
Lenke til kommentar

Språket i seg selv er helt greit, jeg har sett moderne japanske filmer hvor de ikke skriker og gråter slik de gjør i f eks Seven Samurai. Jeg henger meg ikke så veldig opp i det, enten det er kinesisk, koreansk, japansk eller noe annet, men det er noe med skuespillet i Kurosawas filmer fra 50-60 år siden som jeg rett og slett ikke klarer. Det blir for dårlig.

Lenke til kommentar

Inspirert av Badering og athorb lager jeg herved min..

 

Topp 10 filmøyeblikk

 

Som de to andre herremennene skriver så ville jeg kanskje ikke lest her under filmen(e) hvis jeg ikke hadde sett dem, men det er opp til dere. Spoilere legges i spoilertag uansett.

 

 

10. C'era una volta il West (1968)

 

Once_Upon_A_Time_in_the_West_sm.jpg

 

Flashbacket

 

Avslutningen på denne filmen var en herlig opplevelse. Morricones stilfulle musikk og flashbacket på slutten av filmen som gjør alt klart, og du skjønner hva alt har handlet om. Sinnsykt frysninger. Legendarisk.

 

 

 

9. Scaphandre et le papillon, Le (2007)

 

2qu2a01.png

 

o715ip.png

 

 

Bil-scenen på slutten

 

Denne scenen var det som skulle til for at følelse-bobla mi sprakk og jeg ble emosjonelt rørt av filmen. Virkelig herlig sekvens, trist som faen og genialt.

 

 

 

8. Gummo (1997)

 

gummo2.jpg

 

Slutten

 

Jeg elsker slutten til Gummo. Roy Orbison's "Crying" mens vi ser karakterene for siste gang. Det virker alt så depressivt, men samtidig føles det som de holder humøret oppe.

 

 

 

7. Pulp Fiction (1994)

 

pulp.jpg

 

The Gold Watch-scenen

 

Christopher Walkens' kjente monolog i Pulp Fiction er en av mine favorittscener ever. Kongebra å høre på. Genialt.

 

 

 

6. Apocalypse Now (1979)

 

Apocalypse_Now-02.gif

 

Brando's leir

 

Marlon Brando leverer en minst like bra rolle som i Gudfaren her. Samme med Robert Duvall, men spesielt er jeg glad i den siste sekvensen. Jeg er også megafan av slaktingen av kua som krysses med en annen scene de fleste husker fra filmen, men aller aller best liker jeg scenen da Martin Sheen ser Brandos kalde isse for første gang.

 

 

 

5. The Shining (1980)

 

sq0ao5.png

 

Slutten

 

Det er så grøsselig mange flotte scener i denne filmen at det er vanskelig å velge én. Men joda, dette er min favoritt etter litt tenking. Den simple og enkle, men surrealistiske sluttsekvensen er maaagisk.

 

 

 

4. There Will Be Blood (2007)

 

there-will-be-blood-baptism-by-oil.jpg

 

Eksplosjonen

 

Hah, Jepp. Riktignok ikke en Bay-inspirert eksplosjon, men litt olje isteden ^^ En forferdelig bra scene som er sykt hektisk med glitrende og masete musikk.

 

 

 

3. Eyes Wide Shut (1999)

 

aeyes11d.jpg

 

Masked Ball

 

Topp 1 når det gjelder stemning. Det er så absolutt ingen tvil om at Kubrick er en mester.

 

 

 

2. 2001: A Space Odyssey (1968)

 

hal9000bigcropped.jpg

 

Spoiler

 

 

"Open the Pod Bay Doors, HAL"

"I'm afraid I can't do that, Dave. This conversation has no longer a purpose. Goodbye."

 

 

Denne scenen, inkludert Stargate-sekvensen er helt klart 12,5/10.

 

 

 

1. The Deer Hunter (1978)

 

DeerHunter05.jpg

 

I Krig

 

 

 

Min absolutte favorittscene of all time. Kanskje en av tidenes mest rørende filmer. Denne scenen burde er definisjonen på Mot og vennskap, galskap og psykisk ødelegging.

 

 

 

 

Boblere: The Godfather! Schindler's List, Div fra Vargtimmen, Requiem For A Dreams' sluttscene, en del scener fra Once Upon A Time In America, Blue Velvet, Sluttscenen i GBU, og en del scener fra Eraserhead. Citizen Kane-opening. Mye verdt å nevne her.

 

Satt en del med dette, så kommentarer settes pris på. Vil også legge til at slike ting endrer seg litt fra dag til dag, men dette er hvordan det ser ut akkurat nå.

Lenke til kommentar
De øverste på IMDb-listen, som alle andre. Ingenting så langt har fristet, så jeg har ikke satt meg noe særlig mer inn i det.

Så stort sett Seven Samurai, Rashomon og Yojimbo?

 

Men at skuespillet i andre japanske filmer er enda dårligere, gjør ikke skuespillet i de filmene man har sett bedre(sammenlignet med hva man 'forventer').

Nå tror jeg du misforsto meg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...