Gå til innhold

Har bedre lyd enn Ipod


Anbefalte innlegg

Ang. lydutstyr ble det under hele testen brukt hodesett av typen Sennheiser PX-200. Dette fordi vi ønsket et noenlunde gjennomsnittlig hodesett som tilsvarer noenlunde det utstyret de fleste bruker og som ikke ville fremheve noen spesifikke svakheter.

 

Videre testet vi også med vanlige hodesett, uten at dette sa oss noe nytt i forhold til det vi opplevde med PX-200.

 

Vi brukte en lydomkobler under testen slik at vi fikk kryssjekket lyden mellom telefonene uten noen pause som kunne forringe inntrykk og sammenligning.

 

Vår uavhengige tredjepart fikk imidlertid lytte til telefonene i den rekkefølgen han ønsket. Han ble bedt om å rangere telefonene på en skala fra 1-10, og komme med sine kommentarer.

 

EDIT: Rettet opp i en liten misforståelse.

Endret av hitokiri
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
snip...

 

I stedet for å hinte frem dårlig skjulte personangrep og patetiske forsvarstaler for amobil(med baken bar), kan du jo heller forklare oss vanlige dødelige hvordan to forskjellige telefoner, med identisk lydenhet innebygget, havner på hver sin side av amobils skala?

 

Haha, han kan jo ikke forklare hvorfor dette er blitt gjort, når det er DU som står og påstår at to mobiler har lik lyd, og ikke Amobil. Amobil har gitt sin mening, og der har du svaret ditt ;)

Lenke til kommentar
Ang. lydutstyr ble det under hele testen brukt hodesett av typen Sennheiser PX-200. Dette fordi vi ønsket et noenlunde gjennomsnittlig hodesett som tilsvarer noenlunde det utstyret de fleste bruker og som ikke ville fremheve noen spesifikke svakheter.

 

Videre testet vi også med vanlige hodesett, uten at dette sa oss noe nytt i forhold til det vi opplevde med PX-200.

 

Når det gjelder lydeksperten vår brukte vi en lydomkobler under testen slik at han ikke var klar over hvilken telefon som spilte når vi ba ham kommentere. Slik fikk vi også kryssjekket lyden mellom telefonene uten noen pause som kunne forringe inntrykk og sammenligning.

 

 

Takk for utdypningen. Det melder seg likevel nye spørsmål: Hvordan var en ev. equalizer innstilt på de ulike telefonene? Lyden blir svært ulik ved ulike innstillinger, f.eks. på Sony Ericsson. En PortaPro-hodetelefon gir så mye bass at lyden kan bli mer grumsete om bassforsterking er aktivert, for eksempel. Vet ikke hvordan det er med Sennheiser.

 

Men det er selvsagt viktig at lyden vurderes i mest mulig nøytral lydmodus.

 

Ellers: Én "lydekspert" er altfor lite. Smaken varierer stort også blant forståsegpåere.

 

Jan

Lenke til kommentar
Ang. lydutstyr ble det under hele testen brukt hodesett av typen Sennheiser PX-200. Dette fordi vi ønsket et noenlunde gjennomsnittlig hodesett som tilsvarer noenlunde det utstyret de fleste bruker og som ikke ville fremheve noen spesifikke svakheter.

 

Videre testet vi også med vanlige hodesett, uten at dette sa oss noe nytt i forhold til det vi opplevde med PX-200.

 

Når det gjelder lydeksperten vår brukte vi en lydomkobler under testen slik at han ikke var klar over hvilken telefon som spilte når vi ba ham kommentere. Slik fikk vi også kryssjekket lyden mellom telefonene uten noen pause som kunne forringe inntrykk og sammenligning.

 

 

Takk for utdypningen. Det melder seg likevel nye spørsmål: Hvordan var en ev. equalizer innstilt på de ulike telefonene? Lyden blir svært ulik ved ulike innstillinger, f.eks. på Sony Ericsson. En PortaPro-hodetelefon gir så mye bass at lyden kan bli mer grumsete om bassforsterking er aktivert, for eksempel. Vet ikke hvordan det er med Sennheiser.

 

Men det er selvsagt viktig at lyden vurderes i mest mulig nøytral lydmodus.

 

Ellers: Én "lydekspert" er altfor lite. Smaken varierer stort også blant forståsegpåere.

 

Jan

 

En musiker, eller dirigent i dette tilfellet, er ikke automatisk en lydekspert. Det er nettopp derfor man har egne folk ansatt til å mikse lyd. Og jeg stiller meg sterkt tvilende til amobil sin påståtte blindtest. Jeg tror nok lytteren var meget klar over hva han hørte på til enhver tid. Dessuten vil dette ikke gi noen som helst korrekt resultat, da ut effekten må være helt identisk på testeksemplarene, noe jeg tviler på var tilfelle her...

Neste gang amobil skal uttale seg om lydkvalitet, råder jeg dem til å henvende seg til de som har peiling på dette feltet, og slutte med dette useriøse vaset som de nå holder på med. Eller kanskje innse at lyd til en viss grad er individuelt, og at det amobil bedriver nå er svada.

Endret av poe
Lenke til kommentar
Jeg tror nok lytteren var meget klar over hva han hørte på til enhver tid.

Hvis amobil sier at han ikke visste hvilken mobil han hørte på, stemmer nok det de sier. Ingen grunn til å lyve om det...

 

Tja, nå vet jeg at det er en ganske så gravernde feil i denne testen, så noe har de jukset med.

Lenke til kommentar
En musiker, eller dirigent i dette tilfellet, er ikke automatisk en lydekspert. Det er nettopp derfor man har egne folk ansatt til å mikse lyd. Og jeg stiller meg sterkt tvilende til amobil sin påståtte blindtest. Jeg tror nok lytteren var meget klar over hva han hørte på til enhver tid. Dessuten vil dette ikke gi noen som helst korrekt resultat, da ut effekten må være helt identisk på testeksemplarene, noe jeg tviler på var tilfelle her...

Neste gang amobil skal uttale seg om lydkvalitet, råder jeg dem til å henvende seg til de som har peiling på dette feltet, og slutte med dette useriøse vaset som de nå holder på med. Eller kanskje innse at lyd til en viss grad er individuelt, og at det amobil bedriver nå er svada.

 

Jeg vil mye heller høre en vanlig manns mening om hva som er god lyd enn hva en og annen feinsmecker mener. Klasse D forsterkere som disse telefonene sannsynligvis inneholder har forsåvidt en del egenskaper som gjør at mange "teknologisk" opptatte audiofile ville sett ned på dem med en gang.

 

Angående personangrep så var mitt innlegg ikke annet enn et svar på hvordan du ser ut til å oppføre deg her på forumet, hver gang Amobil snakker varmt om Nokia er du ute med pisken.

Hvilke personlige vrangforestillinger du måtte ha on Nokia vet jeg ikke, personlig er jeg heller ikke akkurat fan av Nokia og kommer nok heller ikke til å kjøpe Nokia telefon. Men jeg klager ikke hver gang noen anbefaler en Nokia telefon. Det er ikke et angrep på deg som person men et anngrep på de holdninger du klart viser mot Amobil. Dersom du virkelig *hater* amobil så intenst som du gir utrykk for er det ikke verre enn at du slutter å lese siden.

 

Forresten har du kilde på at lydenheten i de aktuelle telefonene er like, og at de ikke f.eks kjører på forskjellige instillinger ?

 

Og hvilket grunnlag har du til å hevde at lytteren viste hvilke mobiler han hørte på dersom amobil sier testen var en blindtest?

Lenke til kommentar
En musiker, eller dirigent i dette tilfellet, er ikke automatisk en lydekspert. Det er nettopp derfor man har egne folk ansatt til å mikse lyd. Og jeg stiller meg sterkt tvilende til amobil sin påståtte blindtest. Jeg tror nok lytteren var meget klar over hva han hørte på til enhver tid. Dessuten vil dette ikke gi noen som helst korrekt resultat, da ut effekten må være helt identisk på testeksemplarene, noe jeg tviler på var tilfelle her...

Neste gang amobil skal uttale seg om lydkvalitet, råder jeg dem til å henvende seg til de som har peiling på dette feltet, og slutte med dette useriøse vaset som de nå holder på med. Eller kanskje innse at lyd til en viss grad er individuelt, og at det amobil bedriver nå er svada.

 

Jeg vil mye heller høre en vanlig manns mening om hva som er god lyd enn hva en og annen feinsmecker mener. Klasse D forsterkere som disse telefonene sannsynligvis inneholder har forsåvidt en del egenskaper som gjør at mange "teknologisk" opptatte audiofile ville sett ned på dem med en gang.

 

 

Klasse D? Mener du klasse B?

Lenke til kommentar
Klasse D? Mener du klasse B?

 

Klasse D-forsterkere mener jeg er en betegnelse skapt innenfor bransjen som driver med bilstereo. Er lett å blande det med at det er snakk om digitale forsterkere, som ikke nødvendigvis hører hjemme i klasse D.

 

Har kun vært borte i en eneste såkalt klasse D-forsterker, og da var det en monoblokk.

Lenke til kommentar
Klasse D? Mener du klasse B?

 

Nope, sier jeg klasse D mener jeg klasse D.

 

Vi kan for eksempel quote BO som er nevnt som leverandør av lydenhet til enkelte telefoner.

 

Currently, we offer two generations of ICEpower MobileSound solutions realized as ASICs. The first-generation solutions (MobileSound1) are based on a class D amplifier with analogue input, available in mono- and stereo speaker versions.

 

The second generation of solutions (MobileSound2) is based on a fully digital audio power conversion system combining sample rate converters, a DSP core, and class D amplifiers for the headphones and the speaker.

 

In addition to the physical products, we offer ICEpower® Total Sound Solutions, which includes a wide range of services: from engineering consulting to complete customized design of audio reproduction systems for portable devices.

 

Kilde: http://www.icepower.bang-olufsen.com/en/solutions/mobile/

 

Klasse D står ikke for digital, men opererer enten i AV eller PÅ. De gjør bruk av rask svitsjing ala PWM.

 

Mer om klasse D: http://en.wikipedia.org/wiki/Switching_amplifier

 

For de som er mer interresert i selve teknologien BO f.eks bruker, kan man jo lese masse hos BO http://www.icepower.bang-olufsen.com/en/te...y/publications/

 

Er faktisk en egen side om BO sitt system også på wiki, viser en fin oversikt over hvor den er i bruk: http://en.wikipedia.org/wiki/ICEpower

Endret av Thorsen
Lenke til kommentar
Klasse D står ikke for digital, men opererer enten i AV eller PÅ. De gjør bruk av rask svitsjing ala PWM.

 

Finnes vel egentlig ingen tradisjonelle forsterkere som operer digitalt hele veien heller, må jo nesten være analogt output et sted i kjeden.

 

AtW

 

I og med at høyttaler er analog så vil man jo nesten et eller annet sted få et analog element. Dog man kan jo forsåvidt flytte all utjevning av et pulssignal til inni høytaleren, men analogt blir det jo likevel.

 

Edit: Om klasse D forsterkere er mindre "audio" vennlige enn klasse A skal jeg ikke påstå, men i visse miljøer finnes det nok slike meninger. Men i å forseg er det irrellevant da de fleste forstår at en telefon til et par tusen ikke kan inneholde state of the art lydteknologi uansett hvilken teknologisk løsning som velges for å produsere lyden.

 

Edit2: Men nå var det jo ikke meningen å spore helt av her. Min klasse D bemerkning var bare ment som en slags sidenote, men følte jeg måtte greie litt mer ut da en del så ut til å ikke helt forstå klasse D.

Endret av Thorsen
Lenke til kommentar
Klasse D står ikke for digital, men opererer enten i AV eller PÅ. De gjør bruk av rask svitsjing ala PWM.

 

Finnes vel egentlig ingen tradisjonelle forsterkere som operer digitalt hele veien heller, må jo nesten være analogt output et sted i kjeden.

 

AtW

 

I og med at høyttaler er analog så vil man jo nesten et eller annet sted få et analog element. Dog man kan jo forsåvidt flytte all utjevning av et pulssignal til inni høytaleren, men analogt blir det jo likevel.

 

Edit: Om klasse D forsterkere er mindre "audio" vennlige enn klasse A skal jeg ikke påstå, men i visse miljøer finnes det nok slike meninger. Men i å forseg er det irrellevant da de fleste forstår at en telefon til et par tusen ikke kan inneholde state of the art lydteknologi uansett hvilken teknologisk løsning som velges for å produsere lyden.

 

Edit2: Men nå var det jo ikke meningen å spore helt av her. Min klasse D bemerkning var bare ment som en slags sidenote, men følte jeg måtte greie litt mer ut da en del så ut til å ikke helt forstå klasse D.

 

Akkurat, ja. Selvfølgelig skulle jeg ha tenkt digital når du skrev klasse D. Dette er forsterkere jeg har svært lite peiling på. En ting som imidlertid slår meg, er vel at det ville være veldig liten forskjell på de forskjellige forsterkerne? Kvalitetsmessig?

Lenke til kommentar

Når det gjelder eksperten vår i testen, mener jeg man vanskelig kan finne en så god lydekspert iallefall blant miksere og medier som tester lydutstyr på kontoret sitt. Bjørn Breistein dirigerer symfoniorkestre og brassband i elitedivisjonsnivå, og lever for musikk. Når man jobber med å forbedre hver eneste lille detalj i livemusikk i så mange kanaler og på et så høyt nivå på fulltid er ørene ganske godt tunet på absolutt alle måter. Og den musikalske bakgrunnen hans skal nok være mer betydelig enn hos de aller, aller, aller fleste :)

Endret av CesiuM_e
Lenke til kommentar
Ang. lydutstyr ble det under hele testen brukt hodesett av typen Sennheiser PX-200. Dette fordi vi ønsket et noenlunde gjennomsnittlig hodesett som tilsvarer noenlunde det utstyret de fleste bruker og som ikke ville fremheve noen spesifikke svakheter.

 

Videre testet vi også med vanlige hodesett, uten at dette sa oss noe nytt i forhold til det vi opplevde med PX-200.

 

Når det gjelder lydeksperten vår brukte vi en lydomkobler under testen slik at han ikke var klar over hvilken telefon som spilte når vi ba ham kommentere. Slik fikk vi også kryssjekket lyden mellom telefonene uten noen pause som kunne forringe inntrykk og sammenligning.

 

 

Takk for utdypningen. Det melder seg likevel nye spørsmål: Hvordan var en ev. equalizer innstilt på de ulike telefonene? Lyden blir svært ulik ved ulike innstillinger, f.eks. på Sony Ericsson. En PortaPro-hodetelefon gir så mye bass at lyden kan bli mer grumsete om bassforsterking er aktivert, for eksempel. Vet ikke hvordan det er med Sennheiser.

 

Men det er selvsagt viktig at lyden vurderes i mest mulig nøytral lydmodus.

 

Ellers: Én "lydekspert" er altfor lite. Smaken varierer stort også blant forståsegpåere.

 

Jan

 

Må bare understreke at det har oppstått en liten misforståelse her. Vår uavhengige tredjepart lyttet på telefonene i den rekkefølgen han ønsket, og rangerte telefonene på en skala fra 1-10. Testmetoden Simen beskriver ble kun brukt internt.

 

Når det gjelder det du skriver om EQ, så lyttet vår tredjepart til telefonene med forskjellige innstillinger. Internt bruker vi som regel bare default-settingen. Det var denne settingen som ble benyttet på alle telefonen da vi testet med en svitsj.

 

Som det står i testen kan lyden i Walkman-telefonene avhjelpes en del med EQ-en. Problemet med disse er at du blir veldig avhengig av å endre på EQ-en i forskjellige sanger for å få god lyd.

Endret av hitokiri
Lenke til kommentar

Takk for alle tilbakemeldingene! Vi tar til oss kritikk og ros, og tar dette med til neste gang vi gjør en lignende test :)

 

Angående Ipod, så er lyden sammenlignet med en Ipod Classic 160 GB. All sammenligning av lyd er gjort med hodesettet Sennheiser PX 200.

 

Å gjøre en test som dette er krevende. Vi vil ikke påstå at vår vurdering av lyden er en fasit for hva som er bra eller dårlig. Dette er vår oppfatning av lyden, og må sies å være subjektiv. Vi ønsket å få en tredjepart til å komme med sine betraktninger, og resultatet er hans og vår vurdering som her er presentert.

 

Vi mener likevel at vi har kommet frem til et fornuftig resultat, og vi står ved vår bedømming.

 

Det skal også nevnes at tredjeparten ikke har noen tilknytning til Amobil annet enn i denne testen. At han uoppfordret sa at Walkman-telefonene hadde lyd under middels tar vi som et tegn på at vi ikke er helt på jordet når det gjelder vår oppfatning av kvaliteten.

 

Vi jobber alltid med å bli bedre og grundigere, og vil selvsagt ta opp tilbakemeldingene i denne testen før vi setter i gang.

 

Takk igjen for tilbakemeldingene. Det er disse som gjør testene verdt å skrive, og som hjelper oss med å bli bedre :)

Lenke til kommentar
Som det står i testen kan lyden i Walkman-telefonene avhjelpes en del med EQ-en. Problemet med disse er at du blir veldig avhengig av å endre på EQ-en i forskjellige sanger for å få god lyd.

 

Dette MÅ du utdype!!! Har de andre en slags magisk EQ, som forandrer seg etter hvilken musikk man putter inn? Vær så snill å utdype hva du egentlig mener! Har man stilt inn et lydbilde som man liker, så forandrer det seg til neste låt??? Eller er det slik at telefonen ikke klarer å holde på innstillingene? Eller er det slik at dere _tror_ at lyden ikke er på høyde med favorittmobilen?

Lenke til kommentar
Akkurat, ja. Selvfølgelig skulle jeg ha tenkt digital når du skrev klasse D. Dette er forsterkere jeg har svært lite peiling på. En ting som imidlertid slår meg, er vel at det ville være veldig liten forskjell på de forskjellige forsterkerne? Kvalitetsmessig?

 

Nå går vi jo egentlig langt utenfor diskusjonen, men forsterkerteknologier er jo egentlig veldig interessant stoff så ;)

 

Kvalitetsmessig og for den vanlige bruker vil det nok være veldig vanskelig å merke forskjell på forsterkere av forskjellige klasser. Hovedgrunnen til at klasse D forsterkere brukes i mobile enheter er deres "fantastiske" virkningsgrad på over 90%.

 

Klasse A har i motsetning en teoretisk virkningsgrad på mellom 25-50% ofte er den i praksis veldig lav.

 

Klasse B har en teoretisk virkningsgrad på rundt 75% mener jeg å huske det var.

 

AB ligger på et område mellom A og B

 

Men jo høyere virkningsgrad jo mer "avansert" og kryptisk er veien signalet tar fra innsiden til utsiden. Klasse A er absolutt enklest og har en lineær overføringsfunksjon. Linearitet er noe mange audiofile etterstreber.

 

Vedlagt bilde viser hvordan en klasse A forsterker kan være bygged opp:

(Merk kondensatorene har en verdi slik at de tillater AC (lyd) signalene så og si uten motstand, men sperrer for DC)

 

post-47774-1212791392_thumb.jpg

 

Som man ser er dette en veldig enkel oppbygging. Inngangsignalet går gjennom få "trinn" som kan endre det på sin vei gjennom forsterkeren.

 

Personlig har jeg lite tro på at forsterkerteknologi utgjør noe stor forskjell i kvalitet, komponenter og kvalitet på disse kan gi stor forskjell men ikke selve teknologien. På mange måter blir forsterkerdebatten som så mye annet innenfor audiofili mer en subjektiv vurdering. Man kan på mange måter sammenligne det med de som mener at LP plater er "bedre" enn CD da de bevarer en analog beskrivelse av signalet gjennom hele prosessen. De fleste vil nok som meg si at CD har jo mye bedre lydkvalitet, men kanskje, kanskje er det virkelig noe i at LP-er har en mye mer naturlig lydgjengivelse. Igjen en veldig subjektiv vurdering.

Lenke til kommentar
Takk for alle tilbakemeldingene! Vi tar til oss kritikk og ros, og tar dette med til neste gang vi gjør en lignende test :)

 

Da kan jeg gi deg et råd på veien: Ikke gi dere ut på noe så individuelt som lyd. Gi gjerne tilbakemeldinger på hvor høyt en spiller kan spille o.l., men vær så snill og hold hva dere måtte oppfatte som god eller dårlig lyd for dere selv.

Og for alt vi vet, så kan deres påståtte lyd ekspert ha blitt foret med propaganda i forkant av sin "lytterunde", og muligens er han en av amobils trofaste lesere, noe som iallefall diskvalifiserer han til å uttale seg.

Lenke til kommentar

Jeg vil veldig gjerne se flere slike tester. Den tok for seg det jeg lurer på med musikkmobiler, og den var ryddig skrevet (dog noen skrivefeil som Ståle nevner). Når det kommer til noe så individuelt som lyd er det bra om man har flere kilder (les: tester) å gå etter. Jeg ser på Amobil som troverdige.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...