Gå til innhold

Har bedre lyd enn Ipod


Anbefalte innlegg

De nyeste musikkmobilene banker Apples musikkspiller på lyd.

 

Les mer

 

Det mangler en essensiell opplysning i denne testen, iallfall har ikke jeg funnet den. Spørsmålet er:

 

Ble testen utført med medfølgende ørepropper? Om ikke: Hvilke ørepropper eller hodetelefoner ble brukt?

 

Det forundrer meg ellers stort at de to Sony Ericsson-telefonene fikk så ulikt resultat. Jeg trodde at lyddelen i disse var lik.

 

Og hva med W960i, som ikke er vurdert? Hvordan ville den bli bedømt? Den har jeg. Jeg er noenlunde fornøyd, men det mangler en del på iRiver-kvalitet.

 

Ellers forstår jeg ikke dette med "bedre enn iPod". Den iPoden jeg testet, hadde elendig lyd i forhold til f.eks. iRiver, så det skal ikke mye til.

 

Jan

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det stod i artikkelen.

http://www.amobil.no/artikler/har_bedre_lyd_enn_ipod/52441/3

 

edit; eller.. det stod vel bare at de brukte det når de testet spilletid.. hmm

 

Men,

tittel:

De nyeste musikkmobilene banker Apples musikkspiller på lyd.

 

ingress:

Har bedre lyd enn Ipod

 

så hva er de bedre enn? Jeg regner med iPhone ikke har akuratt like avspilling som iPod Nano, Classic, osv osv. Eller iTunes for den saks skyld.

Endret av Ståle
Lenke til kommentar
"Tester" fra Mobilen.no og Lyd&Bilde har jeg liten tiltro til, er bare hakket bedre enn ITAvisen.
Tror Lyd & Bilde har rimelig peiling på lyd. Det er tross alt snakk om et blad som tester lyd- og bildeprodukter, ofte i high-end-klassen.

Så feil kan man ta. Lyd og Bilde er omtrent like lite seriøse som de fleste Hi-fi-magansiner, maser om at kabler har masse å si for lyd, avskriver ABX-som saklig testmetode, og holder seg til subjektivt fjaseri ene og alene. Det er en graverende mangel på publikasjoner med ojektive analyser og faktiske målinger av lydreproduskjon her til lands. Mye av dette kan faktisk måles.

 

AtW

Hmm. Feil og feil... Det har vel kanskje sammenheng med at de subjektive vurderingene er det som faktisk holder mål i lengden. De som tester har som oftest et godt referansegrunnlag.
Lenke til kommentar
"Tester" fra Mobilen.no og Lyd&Bilde har jeg liten tiltro til, er bare hakket bedre enn ITAvisen.
Tror Lyd & Bilde har rimelig peiling på lyd. Det er tross alt snakk om et blad som tester lyd- og bildeprodukter, ofte i high-end-klassen.

Så feil kan man ta. Lyd og Bilde er omtrent like lite seriøse som de fleste Hi-fi-magansiner, maser om at kabler har masse å si for lyd, avskriver ABX-som saklig testmetode, og holder seg til subjektivt fjaseri ene og alene. Det er en graverende mangel på publikasjoner med ojektive analyser og faktiske målinger av lydreproduskjon her til lands. Mye av dette kan faktisk måles.

 

AtW

Hmm. Feil og feil... Det har vel kanskje sammenheng med at de subjektive vurderingene er det som faktisk holder mål i lengden. De som tester har som oftest et godt referansegrunnlag.

 

Subjetivt synseri som disse hif-fi-magansinene har kommet opp med har vist seg å ta feil gang på gang under objektive forsøk. Også subjektive vurderinger kan gjøres på en vitenskalplig måte, med ABX-testing o.l, men heller ikke det gjør de. For all del, subjektive vurderinger kan ofte være riktige, men subjektivitet i "hifi-blad-kaliber" tar jaggu meg ofte feil også.

 

AtW

Lenke til kommentar
Subjetivt synseri som disse hif-fi-magansinene har kommet opp med har vist seg å ta feil gang på gang under objektive forsøk. Også subjektive vurderinger kan gjøres på en vitenskalplig måte, med ABX-testing o.l, men heller ikke det gjør de. For all del, subjektive vurderinger kan ofte være riktige, men subjektivitet i "hifi-blad-kaliber" tar jaggu meg ofte feil også.

 

AtW

 

Du kunne jo komme med noen eksempler? Og synes ikke du det er litt merkelig at du trekker i tvil Lyd og Bilde, som har laaaang erfaring innen lyd, mens du samtidig ikke synes det er noe galt at amobil synser seg frem til god/dårlig lyd? Lyd og Bilde har iallefall peiling på hva lyd er, noe amobil ikke har snøring om. Dessuten er det stilt spørsmål hvorfor to SE med identiske lydmoduler, får to helt forskjellige resultat, uten at amobil tar seg bryderiet med å svare på det. Men jeg tipper dette kommer av at på den ene telefonen fant de andre ting de kunne trekke for, slik at den ikke fikk mer en 4 i terningkast, mens på w890 var det rett og slett ikke noe annet som kunne "fjerne" anbefalt-stemplet, dermed ble "dårlig" lyd proklamert... Useriøst, useriøst og atter useriøst...

Lenke til kommentar
Subjetivt synseri som disse hif-fi-magansinene har kommet opp med har vist seg å ta feil gang på gang under objektive forsøk. Også subjektive vurderinger kan gjøres på en vitenskalplig måte, med ABX-testing o.l, men heller ikke det gjør de. For all del, subjektive vurderinger kan ofte være riktige, men subjektivitet i "hifi-blad-kaliber" tar jaggu meg ofte feil også.

 

AtW

 

Du kunne jo komme med noen eksempler? Og synes ikke du det er litt merkelig at du trekker i tvil Lyd og Bilde, som har laaaang erfaring innen lyd, mens du samtidig ikke synes det er noe galt at amobil synser seg frem til god/dårlig lyd? Lyd og Bilde har iallefall peiling på hva lyd er, noe amobil ikke har snøring om. Dessuten er det stilt spørsmål hvorfor to SE med identiske lydmoduler, får to helt forskjellige resultat, uten at amobil tar seg bryderiet med å svare på det. Men jeg tipper dette kommer av at på den ene telefonen fant de andre ting de kunne trekke for, slik at den ikke fikk mer en 4 i terningkast, mens på w890 var det rett og slett ikke noe annet som kunne "fjerne" anbefalt-stemplet, dermed ble "dårlig" lyd proklamert... Useriøst, useriøst og atter useriøst...

 

Har jeg sagt jeg ikke synes det er noe galt i amobils synseri? Det jeg bestrider er å bruke lyd og bilde som en eller annen slags fasit. De enkleste eksemplene er jo de evinnlige påstandene om signalkablers store innvirkning, eller enda tåpligere, strømkabler. Det har jo vært gjort endel ABX-testing på dette, uten større hell for de som mener det er store forskjeller.

 

AtW

Lenke til kommentar

Det er ikke lenge siden Lyd og Bilde hardnakket påstod at HDMI-kabler hadde innvirkning på bildekvaliteten og at selvsagt en dyr kabel ville gi mye bedre farger, kontrast og masse annet enn man fikk fra en billig kabel. Selv om de som standardiserte HDMI sier det motsatte. Og ja dette er tatt i betraktning at båndbredden i kabelen holder til og overføre ett tapsfritt signal! Før noen skal begynne og diskutere dette så ta ett søk i forumet og les tråder der dette er utdebatert for lenge siden.

 

Lyd og Bilde er ett fint blad det men og ta det de skriver for sannhet er lite lurt tror jeg. De må jo blidgjøre annonsørene sine på ett vis og det ville de ikke gjort hvis de ikke fant "enorme" forskjeller på de meste av utstyr og i hvert eneste nummer klarer påpeke at man alltid må ha bra kabler..

 

Derimot er Lyd og Bilde herlig dasslektyre hvor man kan se hva som er nytt på markedet samtidig som man får en pekepinn på hvilke produkter som i hvert fall ikke suger :thumbup:

 

Mvh Lyd og Bilde-abonnent(fikk til Jul :!: ) og langtidsleser på tog og dass.

Lenke til kommentar

Har virkelig disse mobilene bedre lyd enn "iPod"?

 

For meg blir dette rent sludder. De ulike iPod modellene har ikke samme DAC og forsterker engang. iPhone og iPod Touch har Wolfson DAC mens iPod Classic har Cirrus Logic og en helt annen type forsterker/DAC løsning.

 

Jeg har og har hatt mange mobiler med MP3 spiller, samt flere rene MP3 spillere. Bla har jeg en Sony HD5 som vant CNETs lyttetest. Min påstand er at min iPod Touch har den beste lyden av alle. Imidlertid må du matche den med en hodetelefon som den kan dra.

 

Påstanden om at mobilen med "Bang & Olufsen" forsterker har glimrende lyd som om det er et pluss i seg selv at det er en B&O forsterker var litt morsom. B&O er ikke kjent for god hifi, de er kjent for stil. Det er rett og slett et homsemerke (ingen fornærmelse ment).

For meg blir det mildest rart å putte noe fra B&O i en mobil. Det virker som en gimmikk. Forresten er Wolfson som lager DAC-en i iPod Touch, kjent for å være blant de aller beste DAC-produsentene.

 

CD

Lenke til kommentar
Personlig mener jeg nokia jevnt over har bedre lyd en walkman til se. Ta for eksempel w380, den har så lavt volum at jeg kan ikke skjønne at den blir solgt som walkman modell! Nokia leverer nesten alltid varene sine :thumbup:

 

Personlig mener jeg dette er sludder og vås. Nokia har ofte en hardt farget diskant, som rett og slett føles ubehagelig når man prøver å skru opp lyden. Men høyt og skjærende, ja det blir det. Dette er et kjent problem i bransjen, og ett av de eldste triksene. Derimot har SE skjønt at farging av lyd gjøres med hjelp av en EQ av brukeren, og lar den originale lyden være minst mulig farget. Flott. Gleder meg til amobil oppdager dette, men de blir vel aldri å innrømme noe som helst...

Og jeg gjentar gjerne. Høy lyd er ikke nødvendigvis bra lyd.

Lenke til kommentar
Har virkelig disse mobilene bedre lyd enn "iPod"?

Noen av dem har visst det ifølge artikkelen, og det kan jeg godt tro på :)

Kan godt være det, men hvorfor er ikke da iPod modellen med i tabellen over lydkvalitet? Virker veldig rart...

 

Spiller jo ingen rolle. Amobil har ikke kompetanse til å fortelle deg om den ene telefonen er bedre enn den andre. Bare tull fra a til å.

Lenke til kommentar
Spiller jo ingen rolle. Amobil har ikke kompetanse til å fortelle deg om den ene telefonen er bedre enn den andre. Bare tull fra a til å.

 

Kommer fra brukeren som har gjort det til en religiøs krig å bli kvitt amobils påståtte favorisering av Nokia.

 

Jeg har verken det ene merket eller det andre som favoritt, men jeg mener bestemt at en må kunne tåle at det i tester kommer andre resultater enn hva man selv mener og tror.

Amobil kan aldri klare å måle alle telefoner opp mot alle leserens forskjellige personlige brukermønster og preferanser. En test kan ses på som et tips til kjøp, men er langt fra et absolutt krav.

Lenke til kommentar
snip...

 

I stedet for å hinte frem dårlig skjulte personangrep og patetiske forsvarstaler for amobil(med baken bar), kan du jo heller forklare oss vanlige dødelige hvordan to forskjellige telefoner, med identisk lydenhet innebygget, havner på hver sin side av amobils skala?

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...