Gå til innhold

Har bedre lyd enn Ipod


Anbefalte innlegg

Og for alt vi vet, så kan deres påståtte lyd ekspert ha blitt foret med propaganda i forkant av sin "lytterunde"

Hvorfor i all verden skulle amobil gjøre dette?

 

Da kan jeg gi deg et råd på veien: Ikke gi dere ut på noe så individuelt som lyd. Gi gjerne tilbakemeldinger på hvor høyt en spiller kan spille o.l., men vær så snill og hold hva dere måtte oppfatte som god eller dårlig lyd for dere selv.

Jeg tror "lydeksperten" de hentet inn er såpass kvalifisert at han klarer å finne ut hva som er bra lyd og hva som er dårlig lyd. Ingen grunn til å holde det for seg selv.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Som det står i testen kan lyden i Walkman-telefonene avhjelpes en del med EQ-en. Problemet med disse er at du blir veldig avhengig av å endre på EQ-en i forskjellige sanger for å få god lyd.

 

Dette MÅ du utdype!!! Har de andre en slags magisk EQ, som forandrer seg etter hvilken musikk man putter inn? Vær så snill å utdype hva du egentlig mener! Har man stilt inn et lydbilde som man liker, så forandrer det seg til neste låt??? Eller er det slik at telefonen ikke klarer å holde på innstillingene? Eller er det slik at dere _tror_ at lyden ikke er på høyde med favorittmobilen?

 

Magisk EQ? du prater om.. Det er jo ikke så vanskelig og skjønne de setningene.. Hører du på Trance og har på standard innstilliger så er det ikke særlig bra lyd, men forandrer du på EQ kan du få bra lyd til Trance.. men vist du da spiller country så passer ikke de innstilligene du hadde til Trance noe særlig siden for kanskje bassen er for høy og diskanten er for lav.. Forandrer du litt på EQ så vil du får innstillinger som passer bedre for country og får bra lyd..

Og kanskje på en av de andre mobilene så har de ikke lagt så mye vekt på EQ og heller bare gjort slik at vist alt står en standard innstilling så får du grei nok musikk innenfor alle sjangere.. men du får ikke bra lyd siden ikke EQ er innstilt på en type musikk..

Slik tolket jeg det værtfall..

 

"Og for alt vi vet, så kan deres påståtte lyd ekspert ha blitt foret med propaganda i forkant av sin "lytterunde", og muligens er han en av amobils trofaste lesere, noe som iallefall diskvalifiserer han til å uttale seg"

Eller kanskje nokia har planlagt dette i mange år, og sendte inn en av sine egen folk som skal utgi seg for og være en lydexpert, for at han skal gi Nokia mye bedre karakter til sine musikk-mobil en det de egentlig fortjener..

Det eksemplet der syntes jeg er like dumt som det du skriver rett over..

Jeg syntes du legger litt vell mye i dette her..

Lenke til kommentar
Som det står i testen kan lyden i Walkman-telefonene avhjelpes en del med EQ-en. Problemet med disse er at du blir veldig avhengig av å endre på EQ-en i forskjellige sanger for å få god lyd.

 

Dette MÅ du utdype!!! Har de andre en slags magisk EQ, som forandrer seg etter hvilken musikk man putter inn? Vær så snill å utdype hva du egentlig mener! Har man stilt inn et lydbilde som man liker, så forandrer det seg til neste låt??? Eller er det slik at telefonen ikke klarer å holde på innstillingene? Eller er det slik at dere _tror_ at lyden ikke er på høyde med favorittmobilen?

 

Jeg er ikke så veldig kjent med denne testen, og har ikke arbeidet med den. Men jeg forsøker likevel, da jeg ser for meg hva som er forskjellen. Å forklare det kan være litt vanskelig, så beklager om jeg ikke får frem hva jeg mener på den helt beste måten:

 

Se for deg at du har et veldig åpent og luftig lydbilde som lyder som i et godt konsertlokale, der du som lytter lett kan skille euphonium fra baryton (ganske lik lyd) i et bredt lydbilde med ellers mange instrumenter (og høre hva hver og en musiker spiller), og et annet tilfelle der lydene blandes mer sammen som grøt i et fordi det samme orkesteret er i et bomberom.

 

I bomberommet: Instrumenteringen helt avgjørende for hvordan musikken høres ut. Det må være perfekt balanse, og intonasjonen må også være perfekt. Det er vanskelig å få lyden til å klinge godt. Dersom musikerne får god klang og får tonen til å henge igjen, er de svært dyktige. Musikken er neppe interessant i forhold til hva man kunne prestert i et bedre lokale.

 

I et bedre konsertlokale: Her er det mye friere. Lytterne kan selv "velge" hvilket instrument de vil velge å høre på, og man er ikke lenger avhengige av at balansen er helt perfekt for at man skal få med seg alt. Tonen klinger automatisk mye bedre, og med bedre klang blir intonasjonen automatisk mye riktigere (får man instrumentet til å klinge bedre blir også intonasjonen bedre).

 

Den samme forskjellen kan man spore i forskjellige forsterkere og annet utstyr som lager eller behandler de analoge signalene. Oppgraderer man stereoanlegget ved hjelp av nye høyttalere, spikes under høyttalerne, ny forsterker, effektforsterker eller lignende opplever man ofte den samme forskjellen.

 

Dersom man i de telefonene det gjelder er avhengig av å stille equalizeren for å få god lyd, er forsterkeren (eller noe annet) trolig ikke så bra, og det blir som å sitte i et dårlig konsertlokale der det er store krav til at balansen er riktig for at musikken skal låte bra.

 

I det store lokalet må musikerne også spille sterkere på instrumentene sine, og på samme måte må du stille volumet opp dersom du går over til et bedre hodesett (som blir som å flytte seg til et større og bedre lokale). Når telefonene som ikke har god nok forsterker må bruke et så krevende hodesett som PX200, kan også volumet bli svakt. Dette er nok grunnen til for svakt volum i den eller de telefonen(e) som har for svak lyd.

 

 

Nå skrev jeg bare omtrent det jeg tenkte i farten, så jeg håper det ble nokså forståelig :p

Endret av CesiuM_e
Lenke til kommentar
Magisk EQ? du prater om.. Det er jo ikke så vanskelig og skjønne de setningene.. Hører du på Trance og har på standard innstilliger så er det ikke særlig bra lyd, men forandrer du på EQ kan du få bra lyd til Trance.. men vist du da spiller country så passer ikke de innstilligene du hadde til Trance noe særlig siden for kanskje bassen er for høy og diskanten er for lav.. Forandrer du litt på EQ så vil du får innstillinger som passer bedre for country og får bra lyd..

Og kanskje på en av de andre mobilene så har de ikke lagt så mye vekt på EQ og heller bare gjort slik at vist alt står en standard innstilling så får du grei nok musikk innenfor alle sjangere.. men du får ikke bra lyd siden ikke EQ er innstilt på en type musikk..

Slik tolket jeg det værtfall..

 

Da kan du sikkert også forklare oss uvitende hvorfor disse innstillingene skulle være umulig å nå med en eq?

 

snip...

 

Tror du nå blander kortene. vi snakker ikke om hi-fi til 100K og opp, men om ganske så simple bærbare enheter.

Men du har heller ikke forklart meg hvorfor man ikke skulle klare å finne en gylden middelvei med hjelp av EQ.

 

Og for alt vi vet, så kan deres påståtte lyd ekspert ha blitt foret med propaganda i forkant av sin "lytterunde"

Hvorfor i all verden skulle amobil gjøre dette?

 

 

Tror nok ikke amobil setter seg ned og forer med propaganda, men mye er mulig at mannen har et nært forhold til amobil, og dermed har et "farget" utgangspunkt. Men nå var det ikke Nokia som vant noe som helst i denne testen, men Samsung og SE, så sannsynligheten for påvirkning fra amobil, er vel helt minimal... ;)

Endret av Jarmo
Lenke til kommentar

Da kan du sikkert også forklare oss uvitende hvorfor disse innstillingene skulle være umulig å nå med en eq?

 

Klart jeg kan.. Det går helt fint og oppnå disse innstillingene.. men når man har de innstillingene som gjør at det meste av musikk skal spille greit nok, så er lyden i telefonen såpass dårlig at det blir dårlig lyd.. så man er avhengig av og stille EQ for og oppnå grei nok lyd.. mens på noen av de andre telefonene er det bedre lyd i utgangspunktet så man trenger ikke still lyden så mye etter hva man hører på for og få grei nok lyd..

Eller det trenger ikke være bedre lyd, men de har kanskje laget EQ slik at lyden ikke blir det man kaller bra lyd på noe musikk men blir grei nok på alt.. Mens SE får dårlig lyd når man velger en gyllen mellomvei men bra/grei nok lyd når man stiller EQ etter det man skal høre på..

 

hehe.. Det var værtfall ett forsøk på og forklare det.. Men jeg er også en av de uvitende når det kommer til lyd.. men jeg tror det er slik med lyden på SE sin i denne testen..

Endret av Cenariuz
Lenke til kommentar
Da kan du sikkert også forklare oss uvitende hvorfor disse innstillingene skulle være umulig å nå med en eq?

 

Klart jeg kan.. Det går helt fint og oppnå disse innstillingene.. men når man har de innstillingene som gjør at det meste av musikk skal spille greit nok, så er lyden i telefonen såpass dårlig at det blir dårlig lyd.. så man er avhengig av og stille EQ for og oppnå grei nok lyd.. mens på noen av de andre telefonene er det bedre lyd i utgangspunktet så man trenger ikke still lyden så mye etter hva man hører på for og få grei nok lyd..

Eller det trenger ikke være bedre lyd, men de har kanskje laget EQ slik at lyden ikke blir det man kaller bra lyd på noe musikk men blir grei nok på alt.. Mens SE får dårlig lyd når man velger en gyllen mellomvei men bra/grei nok lyd når man stiller EQ etter det man skal høre på..

 

hehe.. Det var værtfall ett forsøk på og forklare det.. Men jeg er også en av de uvitende når det kommer til lyd.. men jeg tror det er slik med lyden på SE sin i denne testen..

 

Etter 3 linjer fant jeg ut at du ikke en gang prøver å svare på spørsmålet mitt. Du bare prøver å kverulere om noe du tydeligvis ikke vet så mye om, men det innrømmer du jo selv...

Det som ofte skjer når man "går amok" på en EQ, er at man overdriver absolutt alt av innstillinger, slik at når man har nok bass, pusher man ofte grensen til det er litt for mye bass. Kommer det da en sang med mye bass i grunn miksen, så blir det selvfølgelig for mye bass. Spiller man derimot helt flatt, uten noen som helst justering, vil man etter ei stunds lytting, ikke legge merke til om det er lite/mye bass/diskant. Har man en spiller som farger lyden med litt diskant, og litt bass, så oppfattes lyden ofte som luftig og spenstig, men det er ingen som helst grunn til at ikke samme innstilling kan nåes med en EQ. Men da må man vite at man ikke skal overdrive alt. Noe musikk er faktisk mikset slik at den skal ha litt ekstra bass og diskant, da de som er i målgruppen ofte lytter med, enten bærbare spillere, eller relativt små, billige anlegg. Kjører man slik musikk inn på samme innstillingene som man har justert for å spille 80-talls rock, blir det selvfølgelig feil. Men har man funnet den gylne middelvei, vil lyden virke ok ved begge stilarter.

Lenke til kommentar
Så du mener at testeren/testerene i testen har gått amok/overdrevet med EQ og derfor kom SE så dårlig ut? eller tenker du bare generelt?

 

Jeg tror det poe mener (som har noen poeng innimellom, innblandet i noen ville spekulasjoner :)) Er at en god frekvensrespons er en god frekvensrespons, om frekvensresponsen kommer etter noen EQ-innstillinger eller ikke er irrelevant, er frekvensrepsonsen lik er den like god, uansett om den ene er med "deafult innstillinger" og den andre etter noen justeringer.

 

AtW

Lenke til kommentar
Så du mener at testeren/testerene i testen har gått amok/overdrevet med EQ og derfor kom SE så dårlig ut? eller tenker du bare generelt?

 

Jeg tror det poe mener (som har noen poeng innimellom, innblandet i noen ville spekulasjoner :)) Er at en god frekvensrespons er en god frekvensrespons, om frekvensresponsen kommer etter noen EQ-innstillinger eller ikke er irrelevant, er frekvensrepsonsen lik er den like god, uansett om den ene er med "deafult innstillinger" og den andre etter noen justeringer.

 

AtW

 

Ahhh, sånn ja! =) takk for forklaring..

Lenke til kommentar
Så du mener at testeren/testerene i testen har gått amok/overdrevet med EQ og derfor kom SE så dårlig ut? eller tenker du bare generelt?

 

Jeg tror det poe mener (som har noen poeng innimellom, innblandet i noen ville spekulasjoner :) ) Er at en god frekvensrespons er en god frekvensrespons, om frekvensresponsen kommer etter noen EQ-innstillinger eller ikke er irrelevant, er frekvensrepsonsen lik er den like god, uansett om den ene er med "deafult innstillinger" og den andre etter noen justeringer.

 

AtW

 

Hadde jeg bare kunnet sagt det på samme måte som du sier ting på... :) Akkurat, spikerne på hodet! ;)

Lenke til kommentar
Så du mener at testeren/testerene i testen har gått amok/overdrevet med EQ og derfor kom SE så dårlig ut? eller tenker du bare generelt?

 

SE kom da ikke dårlig ut? De ble jo kåret til "mye for pengene"!!??

 

hehe.. ja var litt kjapp med og svare der.. Prøvde bare og forstå hva du mente..Så tenkte ikke så mye over selve testen.. Bare tenkte automatisk at det var SE som ikke fikk hva de fortjente siden det var du som skrev det..

Lenke til kommentar
Noe sier meg også at lydenheten i w890 og w910 er identisk...

Isåfall er jeg skuffet over w910 for lydkvaliteten i w890 var sannelig ikke noe å skryte av, K750i, N73 og N82 synes jeg var markant bedre og dette fra tlfer som ikke spesialiserer seg på lyd. Lyden låter innstengt, og bassen blir kunstig kraftig\høy på flere av instillingene.

 

Her er et udrag fra hva mobile-review sier om w910i, de bruker bl.a rightmark audio analyzer, en nøytral test:

"While it made sense when the line-up had no real competition, with the development of Ultra Music from Samsung and Nokia’s XpressMusic, Walkman starts getting a run for its money. When we compared the sound quality delivered by the W910i with the Nokia 5310 and the Samsung i450, it was clearly behind both of them. Its bass level is less decent than that found on other solutions, the same goes for its top volume settings, and the equalizers found on the Nokia’s phone have greater impact on what you actually hear. It turns out that the Sony Ericsson’s product trumps them only with its software, whereas it comes short on the hardware front. Furthermore, those looking for superior sonic experience will have to look elsewhere – this flagship is definitely not for them.

 

RightMark Audio Analyzer tests:

General performance

Frequency response (from 40 Hz to 15 kHz), dB:

+4.89, -2.06

Bad

 

Noise level, dB (A):

-33.2

Very bad

 

Dynamic range, dB (A):

81.7

Good

 

THD, %:

0.129

Average

 

IMD, %:

29.514

Very bad

 

Stereo crosstalk, dB:

-89.5

Excellent

 

Intermodulation at 10 kHz, %:

-1.#QO

Excellent

 

General performance: Average

 

Alexander Dembovsky’s take on the W910i:

 

While the W910i may sound good, our RMAA tests gave us some disturbing results. That is, the W910i’s Frequency response is excessively distorted, plus its lower frequencies are too elevated. Putting it simply, this phone’s sound is nowhere near what we call “smooth”, and on top of that it artificially boosts its bass, which is pretty ragged already. Replacing the default earphones won’t do much good – the player is doing better with the bundled set of headphones plugged in, and what is more, the output signal’s volume isn’t that great either."

 

test på mobile-review

 

Denne testen samsvarer veldig bra med hva amobil fant ut. Lyden kan vell beskrives som grei, men ikke på nivå med f.eks samsungen. Selv om du poe liker alt SE lager og tolker alt negativt som skrives om dem som personangrep på deg selv, så må du kunne forstå at andre har ulike meninger og når flere tester finner akkurat det samme så skjønner jeg ikke hva du krangler sånn for? Til å mislike amobil så sterkt overrasker det meg staidg at du er så ivrig etter å lese alle testene her. Hva prøver du å oppnå?

Lenke til kommentar
Selv om du poe liker alt SE lager og tolker alt negativt som skrives om dem som personangrep på deg selv, så må du kunne forstå at andre har ulike meninger og når flere tester finner akkurat det samme så skjønner jeg ikke hva du krangler sånn for? Til å mislike amobil så sterkt overrasker det meg staidg at du er så ivrig etter å lese alle testene her. Hva prøver du å oppnå?

 

Til tydeligvis å misslike mine meninger så sterkt at du rett og slett tyr til svada, for å svare meg, synes jeg det er rart at du leser poster fra meg. Hva prøver du å oppnå? Men noe sier meg at du leser akkurat det som passer deg, for du bommer med fjaset ditt.

Lenke til kommentar
Selv om du poe liker alt SE lager og tolker alt negativt som skrives om dem som personangrep på deg selv, så må du kunne forstå at andre har ulike meninger og når flere tester finner akkurat det samme så skjønner jeg ikke hva du krangler sånn for? Til å mislike amobil så sterkt overrasker det meg staidg at du er så ivrig etter å lese alle testene her. Hva prøver du å oppnå?

 

Til tydeligvis å misslike mine meninger så sterkt at du rett og slett tyr til svada, for å svare meg, synes jeg det er rart at du leser poster fra meg. Hva prøver du å oppnå? Men noe sier meg at du leser akkurat det som passer deg, for du bommer med fjaset ditt.

Litt på grensen å kalle et saklig innlegg med referanse til Mobile-reviews test for fjas og svada uten at du kommer med begrunnelse synes jeg. Mobile-review bruker programvare for å måle lydkvalitet, og programvaren kan vel neppe være særlig subjektiv? Det er ingen tvil om at Sony Ericsson har mye forbedringspotensiale i sine Walkman-telefoner, og om du sammenligner Samsung I450 og en av disse Walkman-telefonene kan du ikke være annet enn enig fra et nøytralt ståsted.

Endret av CesiuM_e
Lenke til kommentar
Selv om du poe liker alt SE lager og tolker alt negativt som skrives om dem som personangrep på deg selv, så må du kunne forstå at andre har ulike meninger og når flere tester finner akkurat det samme så skjønner jeg ikke hva du krangler sånn for? Til å mislike amobil så sterkt overrasker det meg staidg at du er så ivrig etter å lese alle testene her. Hva prøver du å oppnå?

 

Til tydeligvis å misslike mine meninger så sterkt at du rett og slett tyr til svada, for å svare meg, synes jeg det er rart at du leser poster fra meg. Hva prøver du å oppnå? Men noe sier meg at du leser akkurat det som passer deg, for du bommer med fjaset ditt.

Litt på grensen å kalle et saklig innlegg med referanse til Mobile-reviews test for fjas og svada uten at du kommer med begrunnelse synes jeg. Mobile-review bruker programvare for å måle lydkvalitet, og programvaren kan vel neppe være særlig subjektiv?

 

Måten de måler lyd på er meget omstridt.

 

Dessuten så har tydeligvis også du oversett poenget mitt. Jeg har da overhode ikke kommentert w910? Har jeg? Jeg har kommentert det fakta at W890i og W910i har samme lydmodul, og derfor finner jeg det mistenkelig at de havner i hver sin ende av skalaen. Så da blir hele innlegget rett og slett fjas og tøv. Med et elegant personangrep, der han tillegger meg meninger som ikke har rot i virkeligheten, som avslutning på fjaset. Men dette er tydeligvis akseptert her på amobil, ettersom også dere skribenter legger dere på samme nivå...

:no:

Lenke til kommentar

Hva er svada med det jeg sier da? Nei, det er fint at du har egne meninger, men når du kommer med det samme oppgulpet hver gang og du får de samme svarene så lurer jeg på hva du prøver å oppnå? Du kommer stadig med påstander uten kilder til å backe dem opp, eks feilprosenter, salgstall osv. Hvordan kan måten de måler lyd på være omstridt? Av hvem? Kan godt hende den er det, men back det for en gang skyld opp! Hvilke meninger tillegger jeg deg som ikke har rot i virkeligheten og hvor er personangrepet? At du forsvarer SE i tykt og tynt?

Lenke til kommentar
Hva er svada med det jeg sier da?

 

Alt du skriver om meg og mine meninger er det reneste svada. Du kunne prøve å holde deg til sak, og ikke diskutere person? Men skjønner at det er vanskelig for deg, og du er tydeligvis unntatt retningslinjene her på amobil. Men er et nettsted av det useriøse slaget, så er det vel nettopp slike ting man kan forvente.

Men la meg spørre deg; Hvorfor denne trangen til å omtale min person på et offentlig forum? Egentlig er det morsomt å se hvor mye makt jeg har over deg, ettersom du tydeligvis bare _må_ kommentere mine innlegg, med personkarakteristikker.

Lenke til kommentar
Hva er svada med det jeg sier da?

 

Alt du skriver om meg og mine meninger er det reneste svada. Du kunne prøve å holde deg til sak, og ikke diskutere person? Men skjønner at det er vanskelig for deg, og du er tydeligvis unntatt retningslinjene her på amobil. Men er et nettsted av det useriøse slaget, så er det vel nettopp slike ting man kan forvente.

Men la meg spørre deg; Hvorfor denne trangen til å omtale min person på et offentlig forum? Egentlig er det morsomt å se hvor mye makt jeg har over deg, ettersom du tydeligvis bare _må_ kommentere mine innlegg, med personkarakteristikker.

Det er vanskelig å ikke skrive om deg, når du skriver på måten du gjør (negativ tone, hele tiden på strupen til noen). At du i tillegg ikke svarer på innleggene og overser at du blir motargumentert i senk, for så å svare på noe helt uvesentlig, gir et meget negativt inntrykk av deg.

Lenke til kommentar
Hva er svada med det jeg sier da?

 

Alt du skriver om meg og mine meninger er det reneste svada. Du kunne prøve å holde deg til sak, og ikke diskutere person? Men skjønner at det er vanskelig for deg, og du er tydeligvis unntatt retningslinjene her på amobil. Men er et nettsted av det useriøse slaget, så er det vel nettopp slike ting man kan forvente.

Men la meg spørre deg; Hvorfor denne trangen til å omtale min person på et offentlig forum? Egentlig er det morsomt å se hvor mye makt jeg har over deg, ettersom du tydeligvis bare _må_ kommentere mine innlegg, med personkarakteristikker.

Det er vanskelig å ikke skrive om deg, når du skriver på måten du gjør (negativ tone, hele tiden på strupen til noen). At du i tillegg ikke svarer på innleggene og overser at du blir motargumentert i senk, for så å svare på noe helt uvesentlig, gir et meget negativt inntrykk av deg.

 

Forslag til trådstarter: Døp om tråden til noe ala' Her omtales, personer og ikke sak.

 

At amobil slipper denne persondebatten igjennom er meg helt uforståelig, men det er vel dithen de ønsker at forumet skal utvikle seg?

 

Og til din _påstand_ om at jeg hele tiden er i strupen på noen. Jeg diskuterer alltid sak, og sjelden person, så hvis det er din tolkning, bør du kanskje revurdere hvordan du tolker det jeg skriver. Jeg er svært kritisk og negativ til måten amobil drives på, det legger jeg ikke skjul på, men at jeg skulle være negativ og "i strupen" på forumbrukere, ja der er du helt på viddene. Og kjære deg, du må da skjønne at det du mener er uvesentlig, kanskje, muligens ikke er det for andre. Men det krever faktisk en ting, at man kan tenke selvstendig. Og jeg har da dokumentert det meste av mine påstander. At du/dere ikke tar denne inn over dere, kan du ikke laste meg for. De gangene dokumentasjonen ligger et googlesøk unna, klarer du fint å finne den selv. Det føler jeg mer sikker på at de fleste gjør, så hvis ikke du praktiserer dette, så anbefaler jeg deg til å gjøre det fra nå av.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...