Gå til innhold

Hvor mye har karakterer å si for å få IT-jobb?


Anbefalte innlegg

Går for tiden på UIO Systemutviklingsstudiet (Master. Altså proffesjonsstudiet). Holder på å avslutte mitt første år. Eksamenene i høst gikk ikke så bra. Fikk D, D og C. Den ene D var i matte og den andre i INF1000 (grunnkurs i programmering). Programmering var helt nytt for meg i høst så jeg synes det var ganske vanskelig. Er mange andre som går samme kurs som har mye mer erfaring og får da bedre karakter selvsagt.

 

Er greit fornøyd med min C. Men det jeg egentlig lurer på er hvor mye karakterer har å si når jeg er ferdig og skal ut i jobb? Si at jeg kommer til å få for det meste C, noen B og D. Regner også med på at jeg kommer til å ta opp programmeringsfagene igjen senere for å forbedre karakteren.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette er det flere tråder på som du kan lese mer om, men som jeg skrev det så kommer det helt an på hva slags jobber det er snakk om. Noen bryr seg mye om karakterer, noen mindre.

 

Store konsulentselskaper med kjente navn er ofte av de som bryr seg mer om karakterer, og der vil du nok ikke komme på intervju uten å kjenne noen godt.

 

Programmerere er det så lite av at jeg er helt sikker på at du får deg jobb, men som sagt er et stor forskjell på hvordan selskapene ser på dette.

Lenke til kommentar

Alle kan ha en dårlig dag på eksamen.

 

Hvis man er flink, har en god personlighet og er villig til å lære så er dårlige karakterer absolutt ikke noe hinder for en god jobb. C er ikke noen dårlig karakter, merk at karaktersystemet på høyere utdanning er helt ulikt det for VGS. (hvor en tilsvarende karakter 2 er helt elendig)

 

Les mer her: http://www.uio.no/admhb/reglhb/studier/stu...r-eks.xml#para6

Jeg mener du kan si deg godt fornøyd med en C eller bedre. D har forbedringspotensiale. Her er det bare å sette seg i selen, man kan også ta opp kurs senere for å forbedre karakterer.

 

Går selv på UiO og skal starte på 2-årig Master til høsten og har tidligere grublet over din problemstilling. Det viktigste for meg var:

  • Å velge interessante og relevante kurs
  • Å komme seg på termstuen på IFI / Abel hver dag. Dette er kanskje det viktigste med hele utdanningen på IFI. Her blir man kjent med oppegående studenter hvor man kan diskutere problemstillinger og lære av hverandre. Det er også stor sjanse for at dine studiekamerater i fremtiden kommer i en jobb hvor de er beslutningstager og kan si; "Benbjo er en stødig kar og vet hva han driver med, han vil være en ressurs for arbeidsplassen".
  • Programmere, programmere, programmere. På fritiden og skoleoppgaver. Se deg for et fritidsprosjekt og eksperimenter med ulike teknologier.
  • Lære seg gode og riktige verktøy.

Med tid og stunde blir både karakterer og dine kunnskaper bedre! :)

Personlig har jeg hatt / har morsomme og relevante sommerjobber og deltidsjobber uten å måtte vise fram noen karakterutskrift.

 

Er enig med stadskle at de store bedriftene er mer interessert i karakterer enn små-mellomstore bedrifter. Mulig på grunn av stor søkermasse "prestisje" arbeidsplass, hva vet jeg.

Endret av LordjOX
Lenke til kommentar

Takk for svar LordjOX.

 

Er klar over at C ikke er noen dårlig karakter. Er stort sett fornøyd med det hvis jeg ikke føler at jeg kunne gjort det bedre. C er vel heller tilsvarende 4 enn 2 på VGS skalaen (eller missforstod jeg deg?).

 

Har hatt eksamen i INF1050 og INF1010 uka som var nå og synes selv det gikk veldig bra. Merker at jeg har lært mye når det kommer til programmering. Synes også det er gøy å drive med.

 

Kunne godt tenkte meg å programmere på fritiden også, men jeg kommer ikke på noen ting jeg kan lage. Har puslet litt med Project Euler. Vet ikke om du kjenner til det, men det går ut på at man skal bruke programmering til å løse forskjellige problemstillinger. Er nok ikke veldig praktisk bruk av programmering, men får god øvelse synes jeg. Har du kanskje noen anbefalinger av oppgaver jeg burde prøve meg på? Kan godt være lange så kan jeg pusle med det over tid.

 

Jeg er veldig glad i prosjektarbeid så kommer sannsynligvis til å velge både prosjekt i programmering og i modellering.

 

Angående termstuer så sitter jeg stort sett på VB, eller så programmerer jeg obliger med venner.

Lenke til kommentar

Nei, en C er absolutt ikke å sammenlikne med en 2 på VGS, du misforstod. :)

 

Miljøet på IFI blir nok bedre når IFI2 er på plass. Akkurat nå er informatikere spredd over hele Blindern. Selv sitter jeg stort sett på IFI termstuen hver dag. Er ferdig med eksamen nå så det blir ikke før til høsten isåfall. ;)

 

Ting man typisk kan pusle med på fritiden burde være noe man interesserer seg for. Det man lager behøver heller ikke være fantastisk eller noe andre kan bruke. Av og til kan det vært greit å lage noe bare for å lære seg et rammeverk eller et verktøy.

 

Siden jeg ser du er glad i spill kan det være noe relatert til det, lage et spill eller til og med prøve å lage cheats til de! Eller det kan være noe du selv har bruk for. (Å finne ut hva Dagens Middag er på Frederikke er en klassiker)

 

F.eks siden jeg har så mange engelske bøker hadde det vært praktisk for meg å ha et program hvor jeg kan holde rede på hvilke jeg har, hvilke serier de inngår i og hvilke bøker jeg evt. måtte mangle i en serie. Istedet for å punche inn dette manuellt i feks program i Java med Hibernate over en Postgres database så kan jeg kanskje skaffe en strekkode leser et sted, lese ISBN, bruke isbndb.com sin API til å hente inn detaljer om boken for så å ha et lag over som poster det til en WordPress blogg. Verktøy jeg vil måtte lære meg vil være eclipse, versjonshåndteringssystemet Bazar eller SVN slik at jeg kan utvikle overalt hvor det er en PC med internett. Siden jeg synes Swing ser litt fælt ut kan jeg ta en titt på andre GUI rammeverk som SWT, Hibernate for å snakke med en relasjonsdatabase med objekter og jUnit for å kjøre testing hele tiden.

 

Kun et eksempel på kule ting man kan gjøre. Bruk sommeren på noe nyttig fram til høsten. Lykke til. :)

 

Var for øvrig gruppelærer på INF1050 denne våren, men tror ikke du var på gruppen min.

Lenke til kommentar

Nei, var ikke noe særlig gruppene i 1050. Min gruppelærer var Daniel. Fantastisk lite givende timer. Faget var heller ikke veldig vanskelig så fant ut av det meste jeg lurte på for meg selv.

 

Bør vel kanskje begynne å gå med på gruppe til høsten :)

 

Angående spill så er den underskriften jeg har rimelig utdatert. Men å lage et spill høres svært avansert ut. Er ikke så avansert i java enda. Å lage en slik bokdatabase høres spennende ut, dog ganske avansert. Vet ikke hvordan man bruker et program sammen med andre (databaser) enda. Kan kanskje lese litt om det.

 

IFI2 kommer vel ikke på plass før det året jeg tar mastergraden. Er vel i 1012 den skal stå ferdig?

Lenke til kommentar
Går for tiden på UIO Systemutviklingsstudiet (Master. Altså proffesjonsstudiet). Holder på å avslutte mitt første år. Eksamenene i høst gikk ikke så bra. Fikk D, D og C. Den ene D var i matte og den andre i INF1000 (grunnkurs i programmering). Programmering var helt nytt for meg i høst så jeg synes det var ganske vanskelig. Er mange andre som går samme kurs som har mye mer erfaring og får da bedre karakter selvsagt.

 

Er greit fornøyd med min C. Men det jeg egentlig lurer på er hvor mye karakterer har å si når jeg er ferdig og skal ut i jobb? Si at jeg kommer til å få for det meste C, noen B og D. Regner også med på at jeg kommer til å ta opp programmeringsfagene igjen senere for å forbedre karakteren.

 

 

Egen erfaring: Med et snitt på C vil du oppleve at arbeidsgiverne er langt mer forsiktige med å ansette deg, og om du blir innkalt til intervju så er det ofte fokus på hvorfor snittet ditt bare er gjennomsnittlig og ikke bedre enn det faktisk er. Jeg søkte jobb akkurat i den perioden da Digi skrev mest om hvor lett det var å få jobb, men som nyutdannet var ikke det min erfaring i det heletatt. Med en mastergrad i IT fra NTNU, og jobbsøker primært i Oslo-området, så tok det meg likevel rundt 60 jobbsøknader og intervju hos hele 16 forskjellige arbeidsgivere. Mye av det var manglende fokus på HVA jeg ville drive med, og også manglende kunnskap om hva forskjellige stillinger innebar, men vel så mye var dokumentasjon på egne ferdigheter.

 

Nå skal det jo sies at det tok meg bare 3 måneder med aktiv jobbsøking fra jeg fikk bekreftet mastergraden til jeg fikk jobb, og jeg fikk en jobb som jeg er meget fornøyd med (faktisk hos et av de store konsulentselskapene), men frustrasjonen mens jeg holdt på var stor.

Lenke til kommentar

Vil nok sannsynligvis avslutte med en snitt bedre enn C. Gikk meget bedre på eksamenene mine nå i vår enn i høst. Spørsmålet mitt var mere: "Trenger man A i alt for å få en god jobb?".

 

Det er jo også hele 4 år til jeg faktisk er ferdig med utdannelsen. Hører dessuten at mange på IFI får gode jobbtilbud allerde før de er ferdige med graden sin.

 

Jeg får se. Hvis det blir vanskelig å få seg jobb bør det i grunn ikke være noe problem å ta opp de fagene jeg har gjort det dårligst i. Uansett tviler jeg ikke på at jeg kommer til å få en ok jobb. Behovet for folk i IT-bransjen vil nok bare øke med årene. Ikke gå nedover hvertfall.

Lenke til kommentar

"Trenger man A i alt for å få en god jobb?"

- Nei. Selv om det absolutt styrker sjansene for drømmejobben, hva nå enn det måtte være. Er ikke i fast jobb selv, så hadde vært greit med innspill fra andre ferdigutdannede fra IFI her også... :)

 

noxon: Relevante sommerjobber / deltidsjobber i IT-bransjen under studiet ? En annen ting kan være begrenset kontaktnett av å flytte fra Tr.heim til Oslo? Vet ikke om så mange Oslo bedrifter har bed.pres på NTNU?

Anbefaller for øvrig alle IFI folk å gå på bedriftspresentasjoner på IFI. Det er stort sett hver uke om våren og høsten før eksamensperioden og er et knall tiltak fra Navet (studentforening), her lærer man mye nyttig og man kan ta en prat med IT profesjonelle over en øl eller pizza etterpå.

 

Nå skal det sies at jobbmarkedet for IT folk går oppover, men en eller annen gang må det gå ned igjen.

 

Vet om mange på IFI som har fått jobb før endt studiet, fellestrekk er typisk; oppegående, sosiale antenner (dette er ikke gitt hos alle...), jevnt over gode karakterer, hardtarbeidende og konsistente folk.

Endret av LordjOX
Lenke til kommentar

Ikke akkurat svar på det du lurer på, men bruk sommeren til å forberede deg på INF2220. Hvis du fikk D i INF1000 kommer du til å stryke på 2220 uten mye jobbing. Bruk NTNU sine algdat sider for å øve deg da de har et mye bedre opplegg enn UiO på akkurat dette faget. Begynn også å se på språket C til INF1060. GL.

Lenke til kommentar

Grunnen til at jeg fikk D i INF1000 var at jeg brukte for lang tid på et par av oppgavene så kom aldri i gang med den store oppgaven i settet.

 

Hadde INF1010 nå og den gikk meget bedre. Er overrasket om jeg får dårligere enn B/C der. INF1000 er jo et innføringskurs i programmering. Er man ikke kjent med det fra før er det jo vanskelig i starten. Skal ta opp faget i høst også.

 

Tviler sterkt på at jeg kommer til å stryke på 2220. Mine kunnskaper i programmering kommer jo til å være helt forskjellig nå til jul enn til jul i fjor. Det skjønner vel du også.

 

Har planlagt at jeg skal bruke noen fridager til å programmere. Også se på språket C.

Endret av Benbjo
Lenke til kommentar

Eg har skikkeleg dårleg snitt frå høgskulen, men med D i snitt så fekk eg sikra jobb 3 måneder før eg fekk min bachelorgrad. Det var og i Stavanger som har langt langt mindre utlyste stillinger enn i Oslo.

 

Med tida så blir ein også flinkare, og det var mykje lettare å få gode karakterer mot slutten av utdanninga enn i starten, då strauk eg eindel og fekk fleire E'er. Men mot slutten blei C ein vanleg karakter hos meg :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du får forskjellige svar fordi det spørs helt på arbeidsgiveren. Store konsulentfirmaer er gjerne mer opptatt av karakterene (ikke at det er en regel), men det er også relevant hvilke fag de forskjellige karakterene er i.

 

Har du FOR dårlige karakterer risikerer du å ikke komme til intervju med mindre du har noe annet positivt å vise til.. f.eks. noen prosjekter som viser at du er utrolig engasjert innen for det området du søker jobb.

 

Det er mulig å lære opp ansatte til ny teknologi og også få dem til å bli flinkere, det er derimot vanskelig å endre holdninger og persjonlighet. Derfor har dette ofte mer å si enn karakterene. En viss standard har likevel de fleste, og karakterer er et middel for å sile ut søkere til intervju.

 

Der jeg fikk jobb var det mange andre søkere med mye bedre karakterer enn meg, men etter intervjuene var jeg den de helst ville ha. Arbeidsgivere ønsker noen som er engasjerte, liker det de driver med, og gjerne ser på jobben sin som hobby, og ikke bare et middel for å tjene penger. Motiverte arbeidere skaper trivsel, og er lønnsomt.

 

(Jeg har et snitt midt mellom B og C ca)

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Ang. bedpreser på NTNU kan jeg skryte av linjeforeningen Abakus for data- og komteklinjene - de har i snitt 2 bedpreser i uka, med mange interessante bedrifter som f.eks Sun, Google, Yahoo, DNV, FINN, osv.

 

Tror personlighet er viktigere enn karakterer for å få en god jobb - men karakterer viktigst for å komme til intervjuet..

 

Husk at hvis du har A i programmeringsfag nr 2 - det store, vesentlige faget - er det ingen som bryr seg om at du har D i introfaget:)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...