Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Mor kaster tobakksvarer


Shtian

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg har aldri opplevd å se politi la en mindreårig gå med åpnet øl noen steder.

Hvis det er inne i et privat hus så får du ha den i fred. Hvis det er "på byen" så er det på offentlig sted da en mindreåring ikke har adgang til steder med sjenkebevilgning. Det har ikke noe med salgsforbudet å gjøre.

Lenke til kommentar
Det har ikke noe med salgsforbudet å gjøre.

Har jeg heller aldri sagt, jeg bare sier det jeg har observert.

Folk sier ditt, jeg sier datt.

Men i og med at det var salgsforbud som ble diskutert, er det ikke da offtopic å trekke inn reguleringer for hvor alkohol kan nytes når det ikke finnes tilsvarende reguleringer for røyking?

Lenke til kommentar

Akter trådstarter å stevne sin mor for retten?

 

Anyways..

 

Det er nok ikke ulovlig å inneha tobakksvarer selv om man er under 18 år. Den nevnte lovbestemmelsen som nedfeller forbud mot å selge eller overgi tobakk til mindreårige, er nettopp det: Et forbud mot å selge eller overgi tobakk til mindreårige. Det retter seg således mot den som selger eller overgir tobakken. En kan ikke derav slutte at det er ulovlig for mindreårige å kjøpe eller motta slike varer.

 

Uansett om dette skulle vært ulovlig, betyr det imidlertid ikke at hvem som helst kan skalte og valte med mindreåriges tobakk uten videre: Tobakk har utvilsomt en verdi, og når den kastes eller ødelegges, blir det et spørsmål om denne verdien skal erstattes. Men interessant er dette neppe - det er jo slik at foreldrene har en viss rett til å bestemme over sine barn (selv om barnet selv ikke alltid er enig...).

Lenke til kommentar
Hei! Er 17 år og snuser så godt som fast, sikkert mange her som er imot det osv, men tobakksloven tilsier at personer over 16 år har lov til å kjøpe og nyte tobakk, så ingen moralprekner på hvor galt dette er takk :)

 

Over til saken, har nylig vært i Sverige i kjøpt et tårn (10 bokser) til 350kr som jeg har hatt på rommet. Jeg kommer hjem i dag og ser tårnet borte vekk, og moren min sier hun har kastet det. Har hun lov til dette? Greit hun mener det er galt, og det kan jeg forstå, men det er tyveri?

 

Jeg er hovedsakelig ute etter et fasitsvar på spørsmålet mitt, men også litt meninger om dette.

Skal ta dette så kort som mulig.

 

1) Frem til den dagen du fyller 18 har moren din ansvaret for deg. Det inkluderer å sikre deg fra helsefarer. Snus kjøpt i Sverige er merket tydelig med advarsler om helsefare. Om hun ikke kastet snusen din ville hun kunne bli kalt uansvarlig og i verste fall uskikket som mor. Er nok ingen som hadde gått til barnevernet, men der har du svaret på hva hun helt lovlig kan gjøre.

 

2) Du kjøpte snusen i Sverige sier du. Du har med denne tråden innrømmet at du ulovlig innførte tobakksvarer til Norge, da du ikke er gammel nok til å ta med tobakksvarer over grensen. Siden du er 17 er du gammel nok til å straffes for slike lovbrudd.

 

Der har du fasitsvaret ditt.

 

Edit: Lite tillegg og litt stavefeil rettet.

Endret av TEE
Lenke til kommentar
Jeg har aldri opplevd å se politi la en mindreårig gå med åpnet øl noen steder.

Ikke har jeg opplevd dem la en over 18 gå med åpnet øl noen steder heller. Men på offentlige steder der man har fått lov å drikke egne varer lovlig, har det vært 100vis av mindreårige. Gjerne på russefester osv.

Lenke til kommentar

Satt selv å snakket med en politimann med en øl i hånda for to uker siden.

Dette var på en offentlig gressfotballbane rett sidenav et eldresenter.

 

Vi var en 10-12 stk på 19år som spilte fotball, drakk og var kanskje litt høylytte.

 

Dette har fremdeles ikke noe med diskusjonen å gjøre, som en del andre har påpekt.

Beklager om folk lot seg avspore av mitt svar til en annen person som snakket om alkohol.

Lenke til kommentar

Så du tror det er lovlig å drikke på offentlig sted, bare du er over lovlig alder? Da tror du feil.

 

Purken kan tillate slikt om de mener at det ikke går over grensen. Men man blir ikke tatt for noe om man ikke drikker fra flasken, selv om enkelte politifolk kan velge å ta/tømme ut drikka di før du i det hele tatt har åpnet den e.l.

Lenke til kommentar

Mye rart her. Trådstarter har da rett i at tobakkskadeloven forbyr salg til personer under 18 år, den forbyr ikke den mindreåriges kjøp. Hvis noen har problemer med å forstå betydningen av dette, kan de lese § 10 som fastsetter at det er straffbart å overtre bestemmelsene i loven. Det innebærer at en som selger tobakk til noen under 18, kan straffes. Loven regulerer ikke kjøpers posisjon overhodet.

 

Når det er sagt, tror jeg det er åpenbart at foreldrene har rett til å frata mindreårige tobakksprodukter. Disse er som kjent helseskadelige. Foreldre skal sørge for oppdragelse av og omsorg for barna - å forhindre at de benytter rusmidler må klart ligge innenfor dette.

Lenke til kommentar
Mye rart her. Trådstarter har da rett i at tobakkskadeloven forbyr salg til personer under 18 år, den forbyr ikke den mindreåriges kjøp. Hvis noen har problemer med å forstå betydningen av dette, kan de lese § 10 som fastsetter at det er straffbart å overtre bestemmelsene i loven. Det innebærer at en som selger tobakk til noen under 18, kan straffes. Loven regulerer ikke kjøpers posisjon overhodet.
Men du glemmer/overser (med vilje?) det faktum at han har tatt med seg snus fra Sverige til Norge i en alder av 17 år. Og det er ikke vanskelig å finne 2-3 kilder på at man må være 18 år for å innføre tobakkvarer til Norge. Ergo har han faktisk gjort noe straffbart.
Lenke til kommentar

Til trådstarters opprinnelige spørsmål - om mor har juridisk eller etisk rett til å kaste disse snusvarene.

 

I og med at dette er smuglergods, er den juridiske biten grei nok.

 

I forhold til etikken, så antar jeg trådstarter er som de fleste tenåringer - bor gratis hjemme, får gratis mat, klesvask og diverse andre goder uten å yte så veldig mye tilbake. Og så lenge man holder seg trygt hjemme i redet, må man innfinne seg med at det er de som eier redet som setter bruksbetingelsene - for å si det slik.

 

Om det er tobakksvarer, alkohol, narkotika eller svensktopp-plater - vil ikke foreldrene ha det i hus så må man innfinne seg med at det blir kastet.

 

Jeg tar det selvsagt for gitt at mors negative holdning til tobakksvarer i forhold til trådstarter her neppe er et nytt og plutselig fenomen som nettopp har oppstått, men noe som har blitt behørlig varslet og kommentert tidligere.

Endret av Hawkwind
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...